Tag: studii TIMSS

  • Elevii români și evaluările internaționale

    Elevii români și evaluările internaționale

    Pandemia
    actuală, dezastruoasă sub toate aspectele socio-economice, a prins învățământul
    românesc într-un moment prost, accentuându-i probleme cronice. Unele dintre ele
    au fost surprinse de studiul TIMSS aferent anului 2019. Acronim pentru
    Tendințe în domeniul studiilor matematice și științifice internaționale,
    TIMSS se desfășoară ca și testele PISA din trei în trei ani, este conceput de
    IEA (Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor în Educație) și a
    fost aplicat în România de către Universitatea București. Rezultatele nu sunt îmbucurătoare: elevii români de clasa a
    VIII-a sunt mai puțini competitivi decât colegii lor europeni, obținând un scor
    mediu de 479 de puncte la matematică și 470 la științe față de media
    internațională de 500 de puncte.


    Rezultatul e dezamăgitor, dar nu surprinzător,
    consideră experții în educație. Important este să vedem de ce anume trebuie să
    ținem cont pentru a îndrepta situația, crede Dragoș Iliescu:

    Studiul nu ne arată de ce am ajuns aici. Sigur, cu toții ne uităm în
    urmă și spunem probabil că am ajuns aici din cauza a 30 de ani de reforme
    neinspirate. Dar am remarcat însă câteva aspecte în care intervenția poate fi
    făcută relativ ușor, fără costuri teribil de mari. Acest studiu îți arată că ai
    un anumit spor și că scorul pe care obții este asociat cu anumite alte aspecte
    din sistemul educațional. Fiecare copil sau elev care a fost inclus în eșantion
    răspunde și la un chestionar de context despre cum tratează el școala, cum
    tratează părinții tăi școala, cum resimte diverse aspecte de la școală.
    Profesorii lui de matematică și de științe răspund și ei la un chestionar de
    contact, și directorul școlii răspunde la un chestionar. Deci ne putem uita și
    la aceste aspecte contextuale care pot fi apoi identificate ca predictor ai
    performanței. Noi am identificat trei astfel de aspecte: echitatea,
    infrastructura și alocarea resurselor în sistemul educațional, al doilea aspect
    este climatul școlar, mediul și experiențele de învățare și un al treilea
    aspect ține de recrutarea și de formarea inițială și continuă a profesorilor și
    de serviciile de sprijin educațional destinate în special profesorilor.



    Contextul
    în care mulți copii învață înseamnă, de fapt, sărăcie, inechitate socială și
    diverse probleme familiale. Iar toate acestea își pun amprenta și asupra
    rezultatelor școlare ducând, de pildă, la analfabetism funcțional. Conform
    TIMSS, 22% dintre elevi sunt analfabeți funcțional la matematică și științe în
    comparație cu media internațională de 13%. Cine face parte din acest procent,
    aflăm tot de la Dragoș Iliescu:

    Acești 22%, fără excepție, provin din medii
    defavorizate, din familii care locuiesc, de obicei, la țară sau în orașe mici,
    sau în zone defavorizate, sau care se confruntă cu alte probleme cum ar fi
    familiile destrămate, cu părinții plecați din țară. Peste patru ani de zile
    când acești copii vor termina clasa a VIII-a și vor intra în piața muncii ce
    oportunitățile au și ce plusvaloare pot crea pentru societate? O forță de muncă
    necalificată în care 22% nu reușesc să facă nici măcar cele mai elementare
    calcule matematice ce va lucre? Care sunt oportunitățile acestor copii? Evident
    că nu o să poată să termine școala și nu vor lua bacalaureatul. Evident că
    aceste scoruri și această lipsă severă de performanță e asociată și cu
    abandonul școlar. Acești copii nu vor merge la facultate și mai departe nu vor
    putea realiza decât cele mai simple și mai puțin calificate munci la care te
    poți gândi.


    Disparitățile
    socio-economice sunt evidente chiar și acolo unde nu te-ai aștepta să le
    găsești: în practica de laborator, alt aspect mult incriminat de elevi și
    părinți, căci școala românească pare să ocolească practica și să accentueze
    teoria.

    Dragoș Iliescu oferă explicații: Existența unui laborator duce la ore mai
    practice, la note mai bune și la performanțe mai bune la orele de știință. Știm
    că există acest efect. Dar în același timp nu știm dacă performanțele vin
    exclusiv din existența laboratorului. Vedem în același timp că școlile care au
    laboratoare sunt de obicei școlile unde vin copii din familii mai înstărite.
    Sunt școlile din zona urbană și cele din zona urbană privilegiată. De aceea, e
    foarte greu să îți dai seama dacă e vorba de un efect real al existenței
    laboratorului sau de faptul că, incidental, în școlile care au laborator oricum
    vin copii mai buni sau copii din familii mai mai afluente.

    Contextul
    în care se desfășoară educația și metoda predării sunt, prin urmare, uneori mai
    importante decât conțintul cursurilor. Iar acest fapt reiese cu claritate din
    testările de tip TIMSS, conchide Dragoș Iliescu:

    Ce ne arată de fapt
    studiile TIMSS este faptul că nu contează atât de mult curriculum sau programa
    școlară și o să explic de unde știm asta. Una dintre remarcile auzite face
    foarte des din partea delatorilor acestor teste este următoarea: copiii din
    România nu obțin rezultate bune la aceste teste din cauză că la noi nu se
    predau acele conținuturi.

    Cu alte cuvinte la noi se preda altceva decât se
    testează prin aceste teste internaționale. Dar se poate face în felul următor.
    Se ia fiecare domeniu testat și se analizează dacă el este predat sau nu, în funcție
    de programa din fiecare școală. În felul acesta, practic un procent de
    acoperire a testului prin curriculumul național. Așa aflăm că România este țara
    cu cea mai mare acoperire a testului prin programă. Noi avem acoperire de 88%.
    88% din ce-i în test se predă la noi, spre deosebire de Finlanda care este
    liderul Europei la aceste teste. Finlanda are doar 41% acoperire a testului
    prin programă. Deci nu contează ce predai, ci cum predai. Diferența masivă
    dintre România și Finlanda nu stă în programă. Ar fi trebuit ca noi să luăm
    scoruri mult mai mari, fiindcă copiilor noștri chiar li se predau acele
    conținuturi care le-au fost testate acum. Contează calitatea predării mai
    degrabă, contează crearea unor competențe care țin de raționamentul matematic,
    nu de aplicarea papagalicească a unor formule.