Tag: sunetul orasului

  • Carsten Seiffarth  şi sunetele oraşului

    Carsten Seiffarth şi sunetele oraşului

    Oraşele sunt considerate,
    tot mai adesea, un factor perturbator pentru traiul cotidian. Dacă, la
    începutul secolului trecut, viaţa la oraş era râvnită de cei mai mulţi, oamenii
    caută astăzi modalităţi de a se îndepărta de marile aglomeraţiile urbane. Se
    vorbeşte tot mai mult despre poluarea fonică, dar şi despre efectele nocive pe
    care zgomotul, mai ales frecvenţa şi intensitatea lui, le pot avea asupra
    funcţiilor neurologice umane. Dintre toate manifestările neplăcute pe care
    expunerea îndelungată la zgomotele oraşului le poate produce, tinitusul este,
    probabil, cel mai des întâlnit, dar şi cel mai dificil de tratat. Acel ţiuit
    care persistă în ureche, chiar şi în liniştea propriei case, face somnul
    imposibil, poate conduce la insomnie cronică şi chiar la depresie.


    Există însă şi
    artişti care studiază sunetul ambiental şi cred că spaţiul urban poate fi
    îmblânzit prin conştientizarea zgomotelor la care suntem expuşi ca parte
    integrantă a vieţii noastre moderne. Germanul Carsten Seiffarth este unul
    dintre ei, fiind fondatorul şi directorul artistic al galeriei de artă sonoră Singuhr
    – Hörgalerie din Berlin. Cu detalii despre expoziţia prezentată şi la
    Bucureşti, găzduită de Institutul German Goethe, Carsten Seiffarth:

    Expoziţia documentează 10-12 ani de activitate în oraşul Bonn. Din anul
    2010, mă ocup de proiecte practice, de teren, cu artişti din domeniul audio, care
    rămân în rezindenţă la Bonn. Ei interacţionează cu spaţiul public, cu
    diferitele locuri frecventate din oraş şi timp de unul, doi, chiar şase ani, documentează
    aceste incursiuni şi le prezintă în expoziţii cu fotografii, texte şi
    videoclipuri. Artiştii se exprimă astfel prin diferite situaţii. Toate acestea
    au reprezentat preludiul expoziţiei de la Bucureşti. Apoi, există artişti care
    fac ateliere în care prezintă diverse proiecte. Este vorba de lucrări audio, de
    concerte şi discuţii pe tema respectivă. Expoziţia oferă cadrul necesar acestui
    gen de proiect.


    Sunetele poartă
    şi duc mai departe amprenta oraşelor. Nu de puţine ori, turiştii sunt surprinşi
    de diferenţele, dar şi de similitudinile spaţiilor urbane de pe diferite
    continente. Carsten Seiffarth crede că Bucureştiul este eclectic din acest
    punct de vedere, în capitala României coexistând atât zone extrem de
    zgomotoase, cât şi oaze de linişte, uneori la doar câteva străzi distanţă.

    Carsten
    Seiffarth: Ceea ce întotdeauna percepem cu precădere
    este designul vizual al spaţiilor în care trăim. Publicitatea pe panouri de
    dimensiuni foarte mari, clădirile din sticlă, toate acestea sunt specifice
    oraşelor mari. Tendinţele moderne au pătruns şi în oraşele mici, cum este
    exemplul oraşului Aachen. Atunci când vine vorba de sunete urbane, este vorba
    de percepţia pe care locuitorii unui oraş o au asupra fiecărui sunet în parte. Există
    atât sunete specifice unui anume loc, cât şi sunete care pot fi găsite oriunde în
    lume. De exemplu, la New York, peste tot pot fi auzite sirenele de poliţie şi
    acelaşi lucru se întâmplă şi în Bucureşti, în conformitate cu acelaşi standard
    sonor al marilor aglomeraţii. Bucureştiul se mai remarcă şi prin sunetele
    produse de instalaţiile de aer condiţionat, care se remarcă din punct de vedere
    sonor în zonele mai liniştite ale oraşului. Fiecare loc în parte sună complet
    diferit.



    Arta sonoră câştigă tot mai mult teren în domeniul culturii urbane actuale,
    dincolo de muzica propriu-zisă sau de impovizaţiile sonore. Este o formă de
    artă fixată în spaţiu şi timp. Altfel spus, spaţiul, în diversele sale
    dimensiuni, printre care şi sunetul, reprezintă baza acestui demers artistic. Există,
    deopotrivă, instalaţii de sunet în spaţiile interioare şi exterioare. Situaţiile
    create sunt însă mult mai complexe în ultimul caz, deoarece spaţiile exterioare
    nu au fost concepute pentru a găzdui desfăşurarea unui demers artistic. De
    aceea, putem spune că sunetele produse de însăşi existenţa noastră cotidiană
    pot fascina şi pot crea – de ce nu? – un act artistic.