Tag: supermarket

  • Marile magazine, în afara oraşului

    Marile magazine, în afara oraşului

    În România s-a reluat discuţia despre
    scoaterea marilor magazine din centrul oraşelor. Până acum, deschiderea
    supermarketurilor în marile oraşe a avut ca efect închiderea multor magazine
    româneşti şi chiar şi locuitorii de la sate au ajuns să se aprovizioneze de la
    hipermarketuri. În plus, hipermarketurile au o politică de a proteja produsele
    de import – reclamă Companiile de Distribuţie de Bunuri din România, care
    propun modificarea legislaţiei, astfel încât construirea acestora în interiorul
    oraşelor să fie oprită, pentru a da o şansă şi afacerilor româneşti.


    Preşedintele
    Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Industria Alimentară, Dragoş Frumosu: Retailerii
    ar trebui ca de acum încolo să funcţioneze în afara marilor oraşe, astfel încât
    să dăm posibilitatea micilor producători, sau societăţilor de nivel mic şi
    mijlociu, să activeze în interiorul oraşelor. Desigur, asta înseamnă crearea
    unui număr mai mare de locuri de muncă, asta înseamnă încasarea unor sume de
    bani mai mari la bugetul statului, asta înseamnă să reglăm inclusiv în timp,
    preţurile pe piaţă, pentru că cele practicate de retaileri, astăzi, sunt
    preţuri destul de mari, preţuri care includ multe taxe, astfel încât, la raft,
    produsul poate fi mai scump cu până la 30%.


    Dragoş Frumosu admite că
    modificarea legislaţiei pentru oprirea construirii de hipermarketuri în
    interiorul oraşelor va fi un proces de durată, imposibil de realizat fără
    înţelegerea fenomenului din partea factorului politic. Mi-e
    greu să cred că lucrurile astea se vor întâmpla foarte repede. Începutul unui
    dialog poate să ducă la o construcţie, dacă există şi voinţă politică, dacă nu
    există influenţe, aşa cum ştim desigur că există, din partea reprezentanţilor
    ţărilor din care provin aceste hipermarketuri. Cred că printr-un dialog
    constructiv, toată lumea poate să înţeleagă şi putem să creăm bine pentru toată
    lumea.


    Încă din 2015, doi parlamentari PNL (principalul partid de
    opoziţie din România) au iniţiat un proiect de lege în care se menţiona atât
    faptul că supermarketurile ar trebui închise duminica, cât şi faptul că acestea
    ar trebui să îşi desfăşoare activitatea în afara oraşelor. Ei sunt de părere
    că, prin mutarea hipermarketurilor, producătorii români îşi vor vinde mai uşor
    legumele şi fructele, iar locuitorii vor scăpa de aglomeraţia din trafic din
    apropierea marilor magazine. Ideea este respinsă de reprezentanţii Asociaţiei
    Marilor Reţele Comerciale care susţin că au obţinut avize, iar produse
    româneşti se găsesc deja pe rafturi, în urma unor parteneriate de distribuţie
    cu fermierii locali. Ei mai spun că iniţiativa legislativă va conduce la
    concedieri masive şi la pierderi uriaşe la bugetul de stat.

  • Legea 51% intră în vigoare

    Legea 51% intră în vigoare

    Supermarketurile din România vor fi obligate să comercializeze marfă provenită de la producătorii autohtoni în proporţie de cel puţin 51%, potrivit unei legi adoptate recent şi promulgate deja de preşedintele Klaus Iohannis. Actul normativ, care intră în vigoare zilele acestea, prevede că marile lanţuri de magazine trebuie să aibă pe rafturi alimente provenite din aşa-numitul “lanţ scurt de aprovizionare”, respectiv din sursă locală sau regională.



    Potrivit noii legi, comercianţii sunt obligaţi să vândă carne, ouă, lactate, legume, fructe şi miere de albine provenite în majoritate din producţia internă. Excepţie fac fructele şi legumele exotice, precum şi cele care apar în România doar în anumite sezoane. Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, a declarat că noua lege vizează cu prioritate sectorul fructelor și legumelor, unde România se confruntă cu importuri masive.



    Preşedintele Comisiei pentru agricultură a Camerei Deputaţilor, Nini Săpunaru, vede documentul ca pe o stavilă în calea celor care pun produselor adaosuri foarte mari. Nini Săpunaru: “Există lanţuri care s-au întâlnit deja cu fermieri şi i-au anunţat că vor să ia produse româneşti, că vor să aibe prezenţă de produse româneşti, că vor să înceapă contractările cu ei, deci lucrurile sunt în schimbare.”



    Actul normativ a suferit mai multe amânări generate, mai ales, de nemulţumirile patronatelor, care au contestat prevederile sale. Deputaţii din Comisia pentru agricultură au explicat că legea nu face trimitere strict la produse româneşti şi astfel nu contravine principiilor pieţei unice. Confederaţiile patronale sunt, însă, îngrijorate şi spun că aceste prevederi care, susţin ele, ar încălca legislaţia comunitară, vor afecta activitatea celor care operează în domeniul comerţului modern din România. Comercianţii mai spun că problemele producătorilor români de alimente nu vor fi rezolvate astfel, în schimb va fi dezechilibrată masiv funcţionarea comerţului alimentar.



    Legea privind comercializarea produselor alimentare restrânge libertatea consumatorilor de a alege cele mai bune produse la prețuri competitive – se arată într-un comunicat al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România. Aceasta consideră că legea este îndreptată împotriva marilor rețele comerciale și, în pofida celor exprimate public, nu garantează sprijin pentru producătorii locali sau produsele românești. În schimb, mai consideră Asociaţia, legea restrânge libertatea consumatorilor români de a alege cele mai bune produse la prețuri competitive.



    De acum, obiectivul principal al oricărui comerciant nu va mai fi satisfacerea clientului, ci respectarea termenilor extrem de restrictivi impuși de lege în ceea ce privește plata sau serviciile comerciale pentru că altfel sancțiunea pentru nerespectarea acestora poate merge până la închiderea magazinelor” — mai precizează Asociaţia.