Tag: surse de informare

  • Eurobarometru: Românii sunt interesați de probleme europene și internaționale

    Eurobarometru: Românii sunt interesați de probleme europene și internaționale

    Trebuie spus înainte de toate că este vorba de un sondaj Eurobarometru care analizează în profunzime deprinderile oamenilor în domeniul mass-media și încrederea pe care o au în diverse surse de informare.

    Potrivit unui comunicat al Parlamentului European, cel care prezintă rezultatele sondajului, percepțiile cetățenilor despre Uniunea Europeană, în general, și legislativul comunitar, în particular, sunt influențate de ceea ce ei pot vedea, auzi și citi în diverse surse de informare.

    Sondajul a fost realizat în perioada 18 – 24 octombrie pe un eșantion de aproape 26 de mii de cetățeni din toate cele 27 de state membre ale Uniunii și arată că mai interesați decât românii de problemele europene și internaționale sunt doar finlandezii, 60 la sută, și locuitorii Portugaliei, 58 la sută. Polonezii sunt interesați într-o proporție de 52 la sută,iar belgienii, în țara cărora se află mai toate instituțiile europene, 45 la sută.

    Italienii și austriecii par cei mai dezinteresați de aceste subiecte, care stârnesc curiozitate doar pentru 38 la sută dintre ei. Pentru cei mai mulți contează știrile locale și politica națională. La noi în țară, mai arată Eurobarometrul, politica națională este subiect de interes pentru 40 la sută dintre români, iar știrile locale, pentru 53 la sută.

    Eurobarometrui mai arată că la nivel european televiziunea rămâne principala sursă de știri, 71 la sută, în special pentru europenii cu vârsta de peste 55 de ani. Pe locul al doilea, cu un procentaj simțitor mai mic, se află platformele de știri online, 42 la sută, în timp ce locul al treilea este împărțit de radio și de platformele de comunicare socială și blogurile, fiecare cu câte 37 de procente.

    Presa scrisă este pe locul al patrulea, doar unul din cinci europeni (21%) mai spun că ziarele și revistele sunt principala lor sursă de știri.

    Pe de altă parte, tinerii folosesc într-o proporție mult mai mare platformele de comunicare socială și blogurile pentru știri, 79 la sută dintre persoanele cu vârsta între 15 și 24 de ani, față de 14 la sută dintre cei de peste 55 de ani.


  • În spatele rețelelor de socializare

    În spatele rețelelor de socializare

    Datele Digital News
    Report – cel mai important studiu al încrederii în știrile digitale – arată că,
    la nivel global, o mare parte din public ocolește sau evită știri importante,
    cum ar fi cele despre invazia Rusiei în Ucraina sau despre criza economică.
    Conform studiului, oamenii nu mai sunt interesați de aceste subiecte și aleg să
    se informeze din social media. O fac și pentru că, de multe ori, le este mai la
    îndemână. Este suficient să acceseze Facebook, Instagram sau TikTok pe telefon,
    tabletă sau laptop și informația să ajungă la ei, chiar dacă nu este verificată,
    iar sursele nu sunt indicate. Prof.univ.dr.
    Raluca Radu din echipa Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a
    Universității din București – partenerul din România al Institutului Reuters în
    derularea celui mai mare studiu din lume despre consumul de informație și
    opinie al audiențelor digitale – a vorbit la Radio România despre aspectele
    raportului din acest an:

    A existat un moment de cotitură,
    în pandemie, când media tradiționale au dat locul social media pentru poarta de
    acces la știri. O problemă este că unele
    dintre aceste rețele sociale nu sunt cele care redirecționează oamenii către
    site-uri și nici către media tradiționale, ci îi păstrează acolo. Cum se
    întâmplă în cazul TikTok și Instagram. Sunt două rețele de socializare folosite
    foarte mult de tineri în mod global, dar și în România. Și una dintre surprize,
    pe care noi o vedem de câțiva ani, este că TikTok crește foarte mult, pentru că
    este preferat de populația tânără și evident că, de la an la an, populația
    tânără vine cu obiceiurile ei și înlocuiește populația care îmbătrânește, în
    studiul nostru. În unele țări, TikTok are o porțiune foarte mică din piață,
    este vorba despre țările din vestul Europei, țările mai dezvoltate și din punct
    de vedere economic și cu o democrație mai stabilă. În alte țări, din America de
    Sud sau țările din Orientul Apropiat, acolo TikTok este o prezență foarte
    puternică, la fel ca în România. Dacă e să comparăm ce se întâmplă în România
    față de restul Europei, românii se informează cel mai mult de pe TikTok, în
    comparație cu restul țărilor Europei care sunt în Digital News Report.

    Studiul pune în evidență și problemele cu care presa
    se confruntă – neîncredere, dezinteres și dezinformare și arată, în același
    timp, că încrederea în presa din România continuă să scadă. Pentru al doilea an
    consecutiv, aceasta a ajuns la cel mai mic nivel din ultimii șapte ani: din 10 persoane chestionate, 7 evită informațiile din
    presă. Crizele care se suprapun continuu după pandemia care a ținut mai mult
    oamenii în case, războiul din Ucraina, suprainformarea și ceea ce poate fi
    catalogat drept oboseala informațională au făcut ca interesul pentru știri și
    sursele clasice de informare să scadă, spune Raluca Radu. Raportul a arătat
    faptul că prima sursă de informare a oamenilor pe platformele de social media
    nu sunt jurnaliștii. Sunt oamenii obișnuiți, ceea ce, dintr-o dată, e o mare
    problemă. Mă informez de la oricine, de la niște necunoscuți, de la niște
    oameni care n-au nicio legătură cu presa, atrage atenția șiAntonia Matei, lector univ.dr. la
    Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării:

    Până la urmă trebuie să recunoaștem că și jurnaliștii au multe probleme.
    Acum, ca să fii sigur că ai dat o știre corectă, îți ia mult mai mult timp să o
    verifici decât îți lua acum zece ani, să spunem, când nu eram loviți, încă, de
    acest fenomen al fake news-ului. Toată munca jurnalistului s-a schimbat foarte
    mult și are multe presiuni. Încă redacțiile din România nu au fact check-eri, toată această muncă este
    făcută extra, în plus, de către jurnaliști și nu este ușor. Toată munca de
    documentare în realizarea unui material, în realizarea unei simple știri, care
    înainte îți lua foarte puțin timp să o realizezi, acum durează mult mai mult.

    Radiografia
    presei în lume, pornind de
    la rezultatele Digital News Report, arată că există o presiune nemaipomenită asupra
    jurnaliștilor la nivel global, confirmă și Raluca Radu: Practic, situația presei se degradează și nu este numai faptul că
    publicul fuge pe rețelele de socializare. Presiunea statelor asupra
    jurnaliștilor este din ce în ce mai mare. Anul acesta, pentru prima dată,
    colegii de la Oxford s-au gândit ca pe cele două pagini ale raportului să
    adauge un detaliu foarte important: unde se găsește țara respectivă
    în clasamentul Reporterilor fără frontiere, care este un clasament al
    libertății de informare și care are întrebări de genul – Sunt jurnaliștii
    bătuți? Îți e frică să vorbești despre opiniile tale politice
    pe rețelele de socializare? Ai nevoie de
    acceptul statului atunci când deschizi un site? Și sunt unele țări
    în care ai răspuns ‘da’ la aceste întrebări,
    care sunt teribile. În întreaga lume este, practic, o bătălie între autocrații
    – care încearcă să câștige din ce în ce mai multă putere – și democrație,
    jurnaliști, care sunt obligați, practic, să apere democrația pentru toată
    comunitatea.

    Câteodată chiar în ciuda comunității, care mai degrabă
    s-ar uita pe TikTok la filmulețe drăguțe cu animăluțe, mai spune Raluca Radu.


  • Grup de experţi europeni pentru combaterea ştirilor false

    Grup de experţi europeni pentru combaterea ştirilor false

    Uniunea Europeană ia
    foarte în serios ameninţarea pe care aşa-numitele ştiri false (fake news), o
    constituie pentru democraţiile din ţările membre. Comisia Europeană a numit, în
    urma unui proces de selecţie public, 39 de experţi în cadrul unui grup la nivel
    înalt constituit pentru a contribui la dezvoltarea unei strategii la nivelul
    Uniunii în vederea combaterii fenomenului fake news şi a dezinformării
    în mediul online. Ei provin din ţări membre ale Uniunii şi sunt specializaţi, în general,
    în proprietate intelectuală, drepturi de autor şi legislaţie mass-media.Grupul este
    alcătuit din reprezentanţi ai societăţii civile, reţelelor sociale, organizaţiilor
    mass-media, ai mediului academic dar şi jurnalişti. Acesa este condus de profesor doctor Madeleine de Cock Buning din
    cadrul Universităţii Utrecht (Olanda), specializată în
    proprietate intelectuală, drepturi de autor şi legislaţie mass-media.


    Printre
    cei 39 de experti se numără şi o româncă, prof. univ. dr. Alina Bârgăoanu,
    decan al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul Şcolii
    Naţionale de Studii Politice şi Administrative Bucureşti. Grupul va oferi consultanţă Comisiei Europene cu privire
    la fenomenul răspândirii ştirilor false, definirea rolurilor şi
    responsabilităţilor celor implicaţi, la
    dimensiunea internatională a fenomenului, formulând recomandări în vederea
    extinderii sau introducerii de noi acţiuni.


    Comisarul
    european pentru economie digitală şi societate digitală, Mariya Gabriel a dat detalii: Chiar dacă nu sunt
    nici ilegale, nici noi, informaţiile false se propagă astăzi într-un ritm
    îngrijorător. Ele ameninţă reputaţia mijloacelor de comunicare în masă şi
    bunăstarea democraţiilor noastre. De aceea, cu participarea tuturor, trebuie să elaborăm mecanisme
    care să permintă identificarea informaţiilor false şi să limiteze circulaţia
    acestora. Făcând acest lucru, trebuie să favorizăm transparenţa, diversitatea,
    credibilitatea surselor de informare..Grupul la nivel înalt de experţi
    în informaţiile false are un obiectiv principal: acela de a furniza Comisiei
    Europene opţiuni şi elemente de reflecţie în legătură cu tot ce are de-a face
    cu difuzarea de informaţii false în media tradiţionale şi sociale şi cu modalităţile
    de a face faţă consecinţelor lor politice şi sociale.
    Rezultatele discuţiilor
    Grupului vor fi integrate cu rezultatele consultării publice care se încheie pe
    23 februarie şi ale unui sondaj Eurobarometru care va fi lansat în următoarele
    săptămâni.


    Grupul de specialişti urmează să elaboreze pe baza
    acestor rezultate o strategie europeană de combatere
    a proliferarii fenomenului ştirilor false, strategie care va fi prezentată în primăvara acestui an.