Tag: Szekely Csaba

  • „Nu chiar 1918” – premieră la Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sf. Gheorghe

    „Nu chiar 1918” – premieră la Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sf. Gheorghe

    Teatrul Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe, Covasna, a marcat Centenarul Marii Uniri de la 1918 prin mai multe evenimente culturale, inclusiv premiera spectacolului Nu chiar 1918”, creat de regizorul Cristian Ban și dramaturgul Székely Csaba, împreună cu întreaga echipă de actori ateatrului.



    Acţiunea din spectacol are loc în prezent, într-un sat, unde oamenii decid să pună în scenă un spectacol despre Unire. De aici şi titlul Nu chiar 1918”, pentru a nu duce cu gândul la un spectacol istoric. Populaţia din Sfântu Gheorghe este majoritar maghiară (aproximativ 70%), la fel şi publicul Teatrului Andrei Mureşanu”, astfel că spectacolul îşi propune să creeze un spaţiu de dialog între minoritatea românească şi majoritatea maghiară din zonă. Anna Maria Popa, managerul teatrului, invită la spectacol ambele comunităţi: Am încercat cu foarte mult bun simţ şi cu grijă să abordăm un subiect care la noi în zonă este de fiecare dată sensibil. Am încercat să avem grijă la aceste sensibilităţi şi să deschidem o platformă de dialog. Ceea ce ne-am dorit cu acest spectacol este să rămânem pozitivi, să ne asigurăm că spectatorii noştri pleacă cu zâmbetul pe buze din sala de teatru, demni, şi în acelaşi timp că ne punem cu toţii, împreună, întrebări asupra ce s-a întâmplat, de fapt, în aceşti 100 de ani de la Marea Unire. Este foarte important să comunicăm şi să avem un dialog cinstit unii cu alţii. Cred că de aici pleacă problematica pe care noi o punem pe tavă şi sperăm să fie preluată şi discutată mai departe de publicul nostru”.



    Am vrut să fac un spectacol care să iasă din zona festivismului în ceea ce priveşte Centenarul şi care să arate lucrurile aşa cum sunt, dar, foarte important, un spectacol de la care publicul să iasă optimist, încrezător. Atât cât se poate”, a declarat regizorul Cristian Ban:



    Eu am cerut ca acest text să fie scris de Székely Csaba. Ştiind cum scrie el, ştiam că vor apărea personaje de etnie maghiară, români, primari, săteni, corupţi… Şi asta m-a provocat, acest mix de personaje, pe care să le prezint pe scenă cu un final cumva optimist, adică lucrurile se vor schimba. Nu a ieşit foarte optimist. Am avut discuţii cu trupa, pentru că, atunci când lucram la final, exista senzaţia că e deprimant şi am luat decizia ca ultimele replici de la final, spuse de cei cinci săteni, să fie scrise chiar de cei cinci actori. Le-am cerut să se gândească ce ar răspunde ei dacă ar fi întrebaţi de public ce simt faţă de ţară acum, cu ocazia Centenarului?Mie de asta îmi place, că finalul e foarte sincer. E o comedie pură, dar finalul am ţinut să fie altfel, să nu se audă nici musca în sală, mai ales atunci când personajul de etnie maghiară spune discursul lui Iuliu Maniu. Pentru mine, acela e cel mai important moment din spectacol. Încă de când am avut textul şi în primele zile de repetiţii, am centrat totul în jurul acelui discurs”.



    Pentru dramaturgul Székely Csaba, Nu chiar 1918” este prima piesă scrisă în limba română. Şi prima în care acţiunea se întâmplă într-un sat din Transilvania în care românii sunt majoritari şi există un singur personaj de etnie maghiară. Este un succes, dacă ne luăm şi doar după reacţiile spectatorilor la premieră: Este o poveste despre România de azi. Şi despre cum ne raportăm la o sărbătoare. Sunt unii care chiar vor să sărbătorească, care sunt sinceri, şi sunt unii care folosesc pretextul sărbătorii ca să fure. Şi asta se întâmplă şi în piesa asta, şi în spectacol. Am vrut să arăt cum funcţionează sistemul”.



    Piesa conţine şi elemente istorice, care se regăsesc, desigur, în spectacol, şi care, pe lângă faptul că te fac, ca spectator, să te gândeşti ce înseamnă Centenarul pentru tine, te trimit, cumva, să mai citeşti despre cele întâmplate la 1 Decembrie 1918. Dramaturgul Székely Csaba: Primarul, la un moment dat, este întrebat de reporteriţă ce fel de spectacol vor vedea. Şi el spune că va fi un spectacol educativ, cu muzică şi dans… M-am gândit că nu ar strica dacă chiar asta ar fi şi ar avea şi o parte educativă, ca să aflăm ce au spus acei oameni care au făcut Marea Unire. Astfel, auzim cuvintele rostite de Iuliu Hossu, de Ştefan Cicio-Pop şi de Iuliu Maniu. Iar cuvintele lui Iuliu Maniu sunt interesante nu doar din această perspectivă, ci şi prin faptul că au o relevanţă foarte puternică pentru prezent”.



    Sper ca acest spectacol să fie văzut şi de oameni din afara secuimii”, spune regizorul Cristian Ban: Eu sunt de zece ani în Sfântu Gheorghe. Şi este oraşul meu preferat din România. Toţi cei care aud că mă duc la Sfântu, montez la Sfântu sau am premieră la Sfântu găsesc să spună ceva despre unguri. Cum te descurci cu atâţia unguri? Poţi să îţi iei pâine fără să te întrebe în maghiară? Toate astea sunt nişte mituri, sunt false. Şi asta am vrut să se vadă în spectacol. Că oamenii, de fapt, convieţuiesc foarte bine aici. Românii cu maghiarii. La televizor, trei oameni spun că nu e aşa. Şi atunci alte trei milioane îi cred. Dar în realitate nu e aşa. Şi asta am vrut să se vadă pe scenă”.


  • Le dramaturge Szekely Csaba, gagnant du prix Imison

    Le dramaturge Szekely Csaba, gagnant du prix Imison

    Début 2013, l’écrivain Csaba Székely, de Târgu Mureş, ville du centre de la Roumanie, se voyait accorder par la Société des Auteurs du Royaume-Uni le prix Imison, qui récompense le meilleur scénario d’un dramaturge débutant. Il devient ainsi le premier écrivain étranger à recevoir cette distinction. Le scénario primé qui s’intitule Do You Like Banana, Comrades?”, avait déjà été distingué en mai 2009 du prix de la meilleure pièce européenne, lors du concours organisé par la BBC, laquelle en a par la suite diffusé l’adaptation radiophonique. Do You Like Banana, Comrades?”est la première pièce de théâtre écrite par Csaba Szekely, connu auparavant pour sa prose courte.




    Le succès de sa première pièce de théâtre l’a encouragé à en écrire une autre, Fleurs de mine” destinée, cette fois-ci, à la scène. Ce fut un deuxième succès, car en 2011, au Festival national de théâtre de Pecs, en Hongrie, elle remporta le prix Vilmos” du meilleur texte. Premier volet d’une trilogie, elle allait être suivie par Ténèbres de la mine” et Eau de mine”. Mises en scène aussi bien en Roumanie qu’en Hongrie, les deux premiers textes ont décroché des prix importants. Quant au troisième volet de la trilogie, Eau de mine”, il a gagné un concours de dramaturgie organisé par le Théâtre Orkeny Istvan” de Budapest et sera mis en scène cette année même.




    Bref, beaucoup de prix raflés en seulement quelques années.« C’est vrai que j’ai reçu pas mal de prix ces deux dernières années. Quand je croise une vieille connaissance que je n’ai pas vue depuis un certain temps, on me demande invariablement si j’ai reçu un nouveau prix. C’est que la chose n’est pas habituelle par chez nous. Ces prix me donnent bien de la force. Je n’étais pas du tout sûr de moi quand je me suis mis à écrire pour le concours organisé par la BBC. Ce sentiment d’incertitude ne m’a pas encore quitté… J’ignore toujours si j’ai assez de talent pour l’écriture ou si j’arriverai à écrire une bonne pièce. Voilà pourquoi les prix me donnent des ailes et me poussent à poursuivre mon travail. »




    L’action des trois pièces de la trilogie se passe dans un même village minier de Transylvanie. Si le langage et les personnages se ressemblent, la problématique abordée est différente.« Ce qui m’intéresse le plus ce sont les réactions des gens dans telle ou telle circonstance ou encore ce que veut dire «être un homme» ou «être quelqu’un de bien». Ces notions deviennent plus accessibles quand on traite des problèmes sociaux. Ils existent depuis toujours, mais à présent ils sont un peu plus spécifiques, du moins dans les villages de Transylvanie aux habitants de souche hongroise. Comme ces pièces ont été aussi jouées en Hongrie, j’ai pu constater, d’après les réactions des spectateurs, que les situations de vie présentées étaient connues de ce public. Dans la deuxième partie de la trilogie, je traite de la corruption et du nationalisme. Le public, soit-il de Roumanie ou de Hongrie, s’est montré très ouvert à cette problématique universelle. «Fleurs de mine» parle d’alcoolisme, du manque d’emplois, du taux élevé de suicide. Enfin, la troisième pièce, Eau de mine”, a pour thème la religion. L’action se passe dans la maison du prêtre. On fait la connaissance du prêtre et de l’instituteur du village. Il y est question de l’éducation spirituelle, de l’enseignement en Transylvanie, de l’échec de l’éducation, mais aussi de sujets embarrassants pour d’aucuns, tels que la pédophilie au sein de l’église. »




    Csaba Szekely place ces problèmes dans leur contexte social. Dans cette approche, qui lui a d’ailleurs valu le succès, il a eu comme repère les écrits de Tchekhov.« J’ai beaucoup à apprendre de Tchekhov, notamment de sa dramaturgie, de la structure de celle-ci, mais aussi de sa psychologie, de la manière dont il analyse le cœur russe et l’amour ou bien la mélancolie… J’aime beaucoup les phrases de Tchekhov. Il les réalise d’une manière intense et très simple. Il semble parler de la météo et pourtant il dit tout sur l’âme. J’ai moi même essayé avec mes propres techniques de faire de même. Je ne suis pas un pessimiste, au contraire, je suis assez optimiste, mais c’est le scepticisme qui me caractérise le plus souvent. Je suis plus optimiste que mes pièces et je crois que mon optimisme se voit dans l’humour que j’utilise dans ces pièces. A mon avis je dois être plus tragique et plus pessimiste lorsque j’écris, parce qu’autrement les gens perdent leur intérêt. Mon message ne touche plus le public. Pour moi il est très important que le public soit touché par ce qu’il voit sur scène. »




    A l’heure actuelle, Csaba Szekely écrit une pièce pour les comédiens de Figura Studio Gheorgheni, qui sera mise en scène par Alexandru Dabija. Celui-ci mettra en scène aussi la pièce que le dramaturge écrira spécialement pour les comédiens Marcel Iures et Nicu Mihoc, une pièce de théâtre imaginée comme un spectacle itinérant. Csaba Szekely s’apprête aussi à entrer dans le monde du film. Pour le mois d’avril, il écrira une adaptation pour la télévision de la pièce « Fleurs de mine ».




    Csaba Szekely participe aussi à un concours en Hongrie avec une pièce sur le prince régnant valaque Michel le Brave, sous le règne duquel les trois Etats moyenâgeux roumains de Valachie, Moldavie et Transylvanie ont été réunis pour une courte période de temps.


    (trad. Mariana Tudose, Alex Diaconescu)