Tag: Tanja Fajon

  • Jurnal românesc – 23.01.2023

    Jurnal românesc – 23.01.2023

    Ministrul de Externe, Bogdan
    Aurescu, a avut, la finalul săptămânii trecute, o întrevedere cu ministrul
    Afacerilor Externe al Sloveniei, Tanja Fajon, în marja participării la a 53-a
    Reuniune Anuală a Forumului Economic Mondial de la Davos, în Elveţia.
    MAE român
    transmite că Aurescu i-a mulţumit omologului său pentru sprijinul ferm acordat
    de Slovenia în favoarea aderării României la spaţiul Schengen şi a reiterat
    argumentele privind valoarea adăugată substanţială a admiterii României în
    spaţiul de liberă circulaţie pentru consolidarea securităţii la nivelul
    întregii Uniuni Europene. La rândul său, Tanja Fajon a reconfirmat faptul că
    Slovenia va continua să sprijine cât se poate de activ România, inclusiv în
    discuţii cu ceilalţi parteneri europeni, în vederea finalizării cu succes a
    acestui dosar. României i-a fost refuzată intrarea în spaţiul european de
    liberă circulaţie, după ce reprezentantul Austriei a votat împotrivă la
    reuniunea Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne din 8 decembrie. Acelaşi
    deznodământ l-a avut şi candidatura Bulgariei, căreia i s-au opus atât Austria,
    cât şi Olanda, în vreme ce Croaţia a fost acceptată în Spaţiul Schengen.




    România a înregistrat o
    scădere a populaţiei cu 4 milioane de persoane în ultimii 30 de ani, iar în
    2021 nivelul acesteia era similar cu cel din 1966, a declarat preşedintele
    Institutului Naţional de Statistică, Tudorel Andrei.
    Acesta a precizat că
    populaţia rezidentă în 2021 a scăzut cu peste 5 procente în raport cu 2011, iar
    în raport cu 2002 s-a micşorat cu peste 12%. Totodată, el a arătat că acest
    fenomen este întâlnit la nivelul ţărilor din estul Europei. Bulgaria şi Croaţia
    au avut o contracţie a populaţiei între cele două recensăminte de peste 11%,
    iar în Polonia contracţia a fost de sub 1%. Tudorel Andrei a explicat că
    principalul factor al reducerii populaţiei României este migraţia
    internaţională. Dacă în perioada 2003-2011 migraţia a influenţat cu 75%
    reducerea populaţiei rezidente, în perioada 2012-2021 migraţia internaţională nu
    a reprezentat decât 40%. Pe tot parcursul perioadei de tranziţie, 1990-2021,
    migraţia internaţională a redus populaţia rezidentă cu 70% şi factorul natural
    cu aproape 30%, a spus şeful INS. Conform primelor date provizorii pentru
    Recensământul Populaţiei şi Locuinţelor, runda 2021, anunţate la sfârşitul
    lunii decembrie a anului trecut, populaţia rezidentă a României era de 19,05
    milioane de persoane.




    Şeful Departamentului pentru
    Românii de Pretutindeni, Gheorghe Cârciu, efectuează o vizită de lucru în
    Franța, cu scopul de a lua pulsul comunităţii româneşti din această ţară.
    Delegaţia s-a întâlnit cu reprezentanții mediului asociativ românesc din Tours
    și din regiunea Centre-Val de Loire cu care a discutat despre proiectele DRP și
    calendarul de acțiuni prevăzut pentru anul 2023. Instituţia transmite că
    secretarul de stat a vizitat Biblioteca Românească din Tours, Şcoala Românească
    Doamna Maria Brâncoveanu şi s-a întâlnit cu reprezentanți ai
    asociațiilor românești care au primit finanțare din partea DRP şi care au
    elaborat proiecte pentru comunitatea românească organizată în jurul parohiei
    Ortodoxe Sfântul Nectarie și Sfântul Martin. Aceste proiecte sunt menite
    să susțină identitatea etnică, culturală, lingvistică și religioasă a românilor
    de pretutindeni, precum și păstrarea tradițiilor și obiceiurilor
    românești, a declarat Cârciu. Delegaţia a fost însoţită de Mitropolitul
    Ortodox Român Iosif al Europei Occidentale și Meridionale şi de consulul
    general al României la Paris, Simona Junescu. Aproape 500.000 de români trăiesc
    în Franţa, peste cifra oficială de 106.000, afirma, în mai 2022, şeful DRP,
    Gheorghe Cârciu.


    Senatorul social-democrat
    Robert Cazanciuc a propus, ca temă de reflecţie, ca parlamentarii să poată
    deţine mandate simultan în Legislativul de la Bucureşti şi în cel al Republicii
    Moldova.
    Iniţiativa a fost lansată în cadrul şedinţei comune a Comisiilor
    juridice din cele două state, care a avut loc în perioada 19 – 22 ianuarie.
    Parlamentar pe ambele maluri ale Prutului. Am propus ca alegerea ca
    deputat sau senator în România să nu fie incompatibilă cu alegerea ca deputat
    în Parlamentul Republicii Moldova şi, evident, viceversa. – a scris
    Cazanciuc pe Facebook. Parlamentul României este bicameral, iar norma de
    reprezentare prevede un post de deputat la 73.000 de oameni și unul de senator
    la 168.000 de oameni. Astfel, România are 329 de deputați și 136 de senatori.
    De partea cealaltă, Legislativul Republicii Moldova este unicameral şi are 101
    deputaţi.


  • Noi reguli pentru controalele temporare la frontierele din interiorul Schengen

    Noi reguli pentru controalele temporare la frontierele din interiorul Schengen

    Eurodeputații au cerut condiții mai clare privind
    controalele la frontierele interne în spațiul Schengen, astfel încât acestea să
    fie permise doar ca o ultimă soluție.






    Șase state
    Schengen, dintre care cinci din interiorul UE – Austria, Danemarca, Franța,
    Germania și Suedia, la care se adaugă Norvegia, au introdus controale temporare
    la frontierele interne
    din cauza unor circumstanțe excepționale începând din
    2015, deși limita actuală este de doi ani. O propunere a Comisiei pentru
    libertăți civile, justiție și afaceri interne, care a fost aprobată în plenul
    Parlamentului European la finalul lunii noiembrie, are ca obiectiv permiterea
    reintroducerii controalelor la frontiere doar ca o măsură de ultimă instanță.


    Eurodeputatul
    Marian-Jean Marinescu, PPE: S-au introdus controalele în timpul crizei
    migraţiei din 2015, însă, după aceea, prelungirile nu au avut nişte motive
    foarte evidente. Şi cum libertatea de circulaţie este un drept fundamental al
    Uniunii, atunci se încearcă să se reglementeze mai clar. Acum, de exemplu, Franţa este într-o stare
    prelungită de necesitate şi are controale la frontieră pentru toată lumea – nu
    numai pentru cei din afara Schengen, ci şi pentru cei din interiorul Schengen.
    Şi atunci, statul respectiv trebuie să demonstreze mult mai clar că sunt motive
    de atac la securitatea acelui stat.





    Potrivit
    raportoarei Tanja Fajon, Grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor si
    Democraților din Parlamentul European, circumstanţele care ar justifica
    introducerea controalelor la frontierele interne sunt situațiile extraordinare,
    precum evenimentele sportive mari sau
    fluxurile mari de migrație, așa cum s-a întâmplat în urmă cu câțiva ani.
    Astăzi, nu există amenințări serioase care să justifice controlul la
    frontierele interne, așa cum pretind unele guverne UE. (…) În ultimii ani,
    guvernele naționale au împins limitele normelor actuale, extinzând controalele
    mai degrabă pentru a-și îndeplini scopuri politice decât din necesitate.


    Deputaţii
    europeni propun modificarea Codului Frontierelor Schengen astfel: perioada
    inițială pentru controalele la frontiere pentru evenimentele previzibile ar
    trebui să fie limitată la două luni, în loc de perioada de șase luni admisă în
    prezent


    În plus,
    ţările Schengen ar trebui să furnizeze o evaluare detaliată a riscurilor dacă
    controalele temporare la frontieră sunt prelungite după primele două luni.


    Trimitem un semnal foarte puternic că vom
    permite introducerea controalelor la frontierele interne doar dacă există o
    nevoie reală. Spațiul Schengen reprezintă pentru europeni cea mai tangibilă realizare
    a integrării, a libertății de a călători. Dacă pierdem spațiul Schengen, vom
    pierde proiectul european. Situația actuală dăunează economiilor noastre și ne
    face viața mai dificilă,
    a mai declarat Tanja Fajon.