RAD Art Fair 2024, târgul de artă contemporană de la București. (partea a II-a)
Realizatori: Eugen Cojocariu, Carmen Pelin
RAD Art Fair 2024, târgul de artă contemporană de la București. (partea a II-a)
Realizatori: Eugen Cojocariu, Carmen Pelin
A doua ediţie a MoBU, Târgul Internațional de Artă Contemporană București, a fost organizată în perioada 29 mai – 2 iunie în Pavilionul Central de la Romexpo. Continăm seria interviurilor realizate la târg.
Renumitul artist plastic Francisc Chiuariu a revenit la MoBU.
Am întâlnit la MoBU, doar ca vizitator, ca observator, un alt mare artist plastic român, Maurice Mircea Novac.
Gilda Ghinoiu, de la Galeria IOMO, ne-a prezentat oferta galeriei la MoBU 2024.
O altă prezenţă la MoBU este Galeria Scemtovici-Benowitz. Am discutat cu Mihai Scemtovici despre oferta şi aşteptările Galeriei.
Tânăra artistă vizuală Ioana Cristodorescu a revenit şi ea la MoBU.
A revenit de asemenea la MoBU ATOMA, cunoscută mai ales pentru muralurile sale din diferite oraşe ale României.
Daniel Loagăr conduce Celula de Artă şi ne-a explicat cum gruparea sa de artişti a împânzit, la propriu, Bucureştiul.
Încheiem seria de interviuri cu Mircea Modreanu, care a expus, de asemenea, la MoBu, alături de artiştii vizuali din grupul său.
A doua ediţie a MoBU, Târgul Internațional de Artă Contemporană București, a fost organizată în perioada 29 mai – 2 iunie în Pavilionul Central de la Romexpo.
Mihai Zgondoiu este Ambasadorul MoBU 2024. Am discutat imediat după inaugurarea MoBU.
Preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici din România, Petru Lucaci, ne-a vorbit despre ediţia din acest an a MoBU, despre un alt recent târg de artă, RAD Art Fair, ca şi despre coincidenţa fericită ca în imediata apropiere a imensei expoziţii care este MobU să fie o imensă bibliotecă, Salonul de Carte Bookfest.
Criticul de artă Pavel Şuşară a făcut o analiză succintă, dar profundă, a târgurilor de artă desfăşurate unul după celălalt la Bucureşti în ultimele săptămâni.
Unul dintre expozanţi este renumitul artist plastic Ioan Nemţoi.
O prezenţă constantă la târgurile de artă este Galeria Romană. Monica Andronic, coproprietară a galeriei, ne spune ce a putut vedea publicul.
O altă galerie prezentă la MoBU a fost Kulterra. Am stat de vorbă cu Andreea Diaconescu.
Încheiem prima serie de interviuri cu artistul plastic Zoltan Bela, care a prezentat publicului două lucrări.
A doua ediţie a RAD ART FAIR, eveniment dedicat pieței de artă contemporană din România, are loc între 16 și 19 mai la CARO București. Anul acesta s-a înregistrat o creștere de 25% a galeriilor prezente față de anul precedent. 26 de galerii din România, Republica Moldova, Germania şi Austria expun peste 90 de artiști și aduc în fața publicului 300 de lucrări de artă. În afara standurilor expoziționale, publicul iubitor de artă, colecționarii și specialiștii se pot bucura și de cele trei secțiuni distincte, RAD Design, Parcul de Sculptură și RAD Talks.
Am discutat la RAD 2024 cu numeroşi artişti vizuali, galerişti şi specialişti. Încheiem cu a treia serie de interviuri.
Suzana Vasilescu este fondatoarea Galeriei SUPRAINFINIT. Ce a adus pentru publicul de la RAD Art Fair?
Artistul vizual Alex Niculescu este fondatorul Garage Sale.
Unul dintre artiştii vizuali întâlniţi la eveniment este Ovidiu Toader. Ce expune la RAD Art Fair 2024?
Am întâlnit-o la târg şi pe artista vizuală de origine italiană Marta Mattioli.
Încheiem turul interviurilor realizate la RAD Art Fair 2024 cu Andreea Stănculeanu, fondatoarea Galeriei Sector 1, din Cluj-Napoca.
A doua ediţie a RAD ART FAIR, eveniment dedicat pieței de artă contemporană din România, are loc între 16 și 19 mai la CARO București. Anul acesta s-a înregistrat o creștere de 25% a galeriilor prezente față de anul precedent. 26 de galerii din România, Republica Moldova, Germania şi Austria expun peste 90 de artiști și aduc în fața publicului 300 de lucrări de artă. În afara standurilor expoziționale, publicul iubitor de artă, colecționarii și specialiștii se pot bucura și de cele trei secțiuni distincte, RAD Design, Parcul de Sculptură și RAD Talks.
Am discutat la RAD 2024 cu numeroşi artişti vizuali, galerişti şi specialişti. Acum, prima serie de interviuri. Continuăm cu a doua serie de interviuri.
Marian Ivan este propiretarul şi directorul Galeriei Ivan. Ce a pregătit pentru public?
Lina Ţărmure este cofondatoarea Diptych Art Space.
De la Chişinău participă la RAD Art Fair Galeria Lutniţa. Am discutat cu artistul plastic Andrei Sclifos, iniţiator al Galeriei.
Artistul vizual Dan Vezentan expune în RAD Sculpture.
Care este oferta Galeriei IOMO la RAD Art Fair? Gilda Ghinoiu, curatoare.
Ioana Băltan este o tânătă artistă vizuală care locuieşte şi pictează la Londra. La RAD 2024 a fost inclusă în selecţia de artişti a Galeriei IOMO.
A doua ediţie a RAD ART FAIR, eveniment dedicat pieței de artă contemporană din România, are loc între 16 și 19 mai la CARO București. Anul acesta s-a înregistrat o creștere de 25% a galeriilor prezente față de anul precedent. 26 de galerii din România, Republica Moldova, Germania şi Austria expun peste 90 de artiști și aduc în fața publicului 300 de lucrări de artă. În afara standurilor expoziționale, publicul iubitor de artă, colecționarii și specialiștii se pot bucura și de cele trei secțiuni distincte, RAD Design, Parcul de Sculptură și RAD Talks.
Am discutat la RAD 2024 cu numeroşi artişti vizuali, galerişti şi specialişti. Acum, prima serie de interviuri.
Petru Lucaci este preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici din România.
Cristina Vasilescu, directorul artistic al galeriei SUPRAINFINIT ne vorbeşte despre parcul de sculpturi din cadrul RAD.
Galeria Jecza, din Timişoara, vine la RAD Art Fair după un an fast pentru lumea culturală din România. La microfon Andrei Jecza.
Printre expozanţi se află Galeria Romană. Emil Ene, unul dintre proprietarii Galeriei, ne descrie ce poate vedea publicul.
O altă galerie prezentă la târg este /SAC. Alex Radu este fondatorul Galeriei.
MoBU, Târgul Internațional de Artă Contemporană București, organizat în perioada 19-28 mai 2023, la Romaero Băneasa, este cea mai nouă platformă de artă contemporană din zona Europei Centrale și de Est care a adus împreună galerii, artiști independenți și artiști emergenți. (partea I)
În perioada 19-28 mai 2023 a avut loc la Romaero Băneasa prima ediţie a MoBU, Târgul internațional de artă București. MoBU a reunit peste 30 de galerii de artă şi circa 200 de artişti vizuali şi a oferit publicului o expoziţie retrospectivă Daniel Spoerri, celebrul artist plastic și scriitor elvețian nonagenar născut în România.
Am stat de vorbă la târg cu Raluca Ilaria Demetrescu, artistă vizuală şi curatoare.
Un alt interlocutor a fost artistul vizual Aurel Tar.
De la Galeria Scemtovici & Benowitz am stat de vorbă cu Adela Mara.
Ioana Cristodorescu este o tânără artistă vizuală care a expus la MoBU şi cu care am realizat următorul interviu.
O prezenţă deosebită la târgul de artă a fost Ludwig Norz, din Germania.
Încheiem seria interviurilor de la MoBU cu Nicola d’Arco, un artist vizual italian stabilit de mulţi ani la Bucureşti.
Acesta a fost Târgul de Artă Contemporană MoBU 2023, ediţia I. Organizatorii şi artişii ne dau întâlnire la a doua ediţie, în 2024!
În perioada 19-28 mai 2023 a avut loc la Romaero Băneasa prima ediţie a MoBU, Târgul internațional de artă București. MoBU a reunit peste 30 de galerii de artă şi circa 200 de artişti vizuali şi a oferit publicului o expoziţie retrospectivă Daniel Spoerri, celebrul artist plastic și scriitor elvețian nonagenar născut în România.
Am stat de vorbă cu Claudiu Florică, unul dintre organizatori şi reprezentant al Galeriei Kulterra.
Un alt interlocutor a fost maestrul Ioan Nemţoi.
Misha Diaconu este o artistă vizuală care lucrează predilect în metal.
Criticul de artă Pavel Şuşară ne-a decriptat târgul de artă contemporană MoBU 2023.
Unul dintre marii expozanţi a fost Galeria Romană, din Bucureşti. Am stat de vorbă cu Emil Ene, co-proprietar.
Artistul vizual Daniel Loagăr ne-a povestit cu ce artişti a venit la MoBu Celula de Artă.
În perioada 19-28 mai 2023 a avut loc la Romaero Băneasa prima ediţie a MoBU, Târgul internațional de artă București.
MoBU a reunit peste 30 de galerii de artă şi circa 200 de artişti vizuali şi a oferit publicului o expoziţie retrospectivă Daniel Spoerri, celebrul artist plastic și scriitor elvețian nonagenar născut în România, dar și evenimente conexe — prezentări, discuții, ateliere, performance, proiecții.
Spoerri este inventatorul curentului Eat Art, care include Snare-picture (tablou capcană). Împreună cu Jean Tinguely și Yves Klein a pus bazele curentului artistic Nouveau Réalisme, prin care obiectelor din realitatea de zi cu zi sunt transpuse artistic. Maestrul nonagenar a trimis un scurt mesaj video participanţilor la MoBU.
Am stat de vorbă cu Demetra Arapu, Directoarea târgului.
Unul dintre marii artişti prezenţi la târg a fost Eugen Raportoru.
L-am întâlnit la MoBU pe Eduard Uzunov, colecţionar de artă, co-propietar al Galeriei Rotenberg-Uzunov.
Printre artiştii expozanţi s-a numărat Alina Cozma.
Una dintre galeriile prezent la târg a fost IAGA Contemporary Art Gallery, din Cluj. Am discutat cu Rosalba di Pierro, managerul galeriei.
O altă artistă vizuală întâlnită la târg a fost Iulia Maria Deme, din Oradea.
La Bucureşti are loc în perioada 4-7 mai RAD Art Fair, târg de artă contemporană. La prima sa ediţie RAD Art Fair a adus împreună 20 de expozanți, galerii de artă contemporană și creatori culturali din România, dar și din Chișinău.
Am stat de vorbă cu Catinca Tăbăcaru, galeristă, unul dintre Directorii artistici ai târgului.
Al doilea Director artistic al RAD Art Fair 2023 este Daniela Pălimariu, artistă vizuală, care ne dă mai multe amănunte despre eveniment, dar şi despre piaţa de artă dn România.
Intrate de mult în literatura română şi în folclor,
comunităţile evreieşti din Moldova au devenit un punct de reper în mentalul
colectiv românesc şi în sens pozitiv, şi în sens negativ, acceptarea
împletindu-se, din păcate, cu prejudecăţile. Pentru a cunoaşte mai bine viaţa
din orăşelele moldoveneşti locuite preponderent de evrei, arhitecta Irina Nemţeanu
a publicat recent lucrarea Ipostaze ale locuirii comunității
evreiești din Moldova (1775 – 1930). Demersul ei a plecat de la constatarea că
istoria
multiculturalității din spațiul românesc a avut o influență asupra țesutului
urban și a arhitecturii locale. Iar, în ceea ce privește istoria migrării
evreilor în spațiul moldovenesc și stabilirea lor, aceste aspecte au depins și
de politicile socio-economice practicate de diversele stăpâniri străine care au
dominat în Moldova istorică: imperiile Habsburgic, otoman și rus. De pildă,
evreii au început să se stabilească aici încă înainte de 1775 când s-au
intensificat valurile de migrație. Și ei au beneficiat de o anumită politică a
imperiului otoman care, suzeran fiind în Moldova, deținea monopolul asupra comercializării
internaționale a multor mărfuri provenind din principat. În condițiile acestea,
așezarea unor negustori străini aici – necondiționați de monopolul impus
autohtonilor – a însemnat impulsionarea tranzitului comercial spre zone din
afara imperiului și păstrarea drumului moldovenesc ca una dintre principalele
rute negustorești regionale. Cum au
ajuns să se stabilească evreii în Moldova ca urmare a politicii regionale a
marilor imperii ne istorisește în continuare arhitecta Irina Nemțeanu.
Istoria acestor comunități din Moldova nu începe la sfârșitul secolului
al XVIII-lea, ci mult mai devreme. Știm de vechile comunități din Siret și din
Iași, chiar din secolul al XVII-lea. În schimb, de fapt, ceea ce se întâmplă la
sfârșitul secolului al XVIII-lea începe să fie un fenomen mult mai vizibil din
punct de vedere urban. E un număr foarte mare de comunități care încep să
migreze către Moldova într-un context, care explică foarte multe lucruri despre
istoria spațiilor din afara Moldovei. Mă refer și la faptul că Imperiul
Habsburgic preia anumite teritorii, inclusiv în Bucovina, dar și la spațiul
zonei de rezidență din Imperiul Rus, de pildă. Apoi trebuie să ținem cont de
diversele limitări ale comunităților evreiești care își doreau o oarecare libertate
de locuire și de practicare a negoțului, libertate pe care, de fapt, au găsit-o
mai curând în Moldova. Aici, din anumite puncte de vedere, situația era mult
mai benefică față de față de ceea ce se întâmpla în afara acestui teritoriu.
În Moldova, străbătută încă din Evul
Mediu de o serie de importante drumuri comerciale internaționale, se
dezvoltaseră în timp destul târguri negustorești, mai mici sau mai mari. În
preajma lor s-au așezat evreii și, în unele cazuri, chiar le-au revigorat pe
unele care sărăciseră. Irina Nemțeanu detaliază.
Vorbim, pe de o parte, despre marile
târguri ale Moldovei care au început să capete o nouă valență începând cu
începutul secolului al XIX-lea, datorită contextului politic și economic în
special. Mă refer la Iași, Roman, Dorohoi și alte așezări de dimensiuni mai
mari. Pe de altă parte, vorbim și despre târgușoare, o serie de așezări care au
început să se dezvolte fix în acest context economic schimbat și care de fapt
s-au format ca niște așezări cu rol comercial în apropierea unor sate
preexistente și care se aflau pe moșiile unor boieri moldoveni. Exemplele de
acest tip sunt destul de multe: Podu Iloaiei, Frumușica în județul Iași,
Ștefănești, Berești. Sunt foarte multe exemple care practic atestă că a fost un
fenomen prezent la nivelul întregului teritoriu, dar care într-adevăr s-a
dezvoltat și în funcție de anumite perioade și în funcție de valurile de
imigrare ale acestor comunități, care erau în principal formate din târgoveți
și dintre care foarte mulți au fost evrei.
Locuințele
și prăvăliile evreiești din zonă se înscriau în tiparul cunoscut al caselor
negustorești de aiurea: fie spațiul comercial la parter și locuința la etaj,
fie locul de vânzare în față și camerele familiale în spate. Alte detalii
despre particularitatea cartierelor evreiești din aceste târguri ne oferă Irina
Nemțeanu:
Nu se poate discuta despre o arhitectură evreiască, dar se poate
discuta despre anumite elemente comune la nivelul regiunii. Definitoriu ar fi
intenția de a sistematiza anumite funcțiuni în jurul unei artere comerciale
foarte puternice și un fel de intenție programată de a ascunde latura
comunitară și religioasă. Acest din urmă aspect ținea și de statul-gazdă care
impune norme de integrare acestor comunități. Pe de altă parte, cel puțin până
la jumătatea secolului al XIX- lea, comunitățile aveau probabil tendința de
a-și ascunde spațiile de cult. De aceea, sinagogile de cele mai multe ori se
află într-un plan secund, nu erau vizibile, (…) erau ascunse în spatele acestor
locuințe și dughene, deci locuințe și spațiu comerciale cu dublă funcțiune. Și
din acest motiv, de fapt, până la începutul secolului al XX-lea, această
specificitate a locuirii evreiești a reușit să se mențină în special la
periferie, în spațiul mahalalei.
Având în vedere
această
ascundere a aspectelor religioase ale comunității, ce s-a observat legat de
coabitarea evreilor cu populația majoritară? Concluzionează tot arhitecta Irina
Nemțeanu.
Sunt două ipostaze diferite. Pe de o parte,
era faptul că aceste comunități locuiau în târguri unde evident că era vorba de
o locuire difuză, mixtă, deci ele stabileau relații și cu alte grupuri alogene
sau autohtone. Era de fapt un fel de mozaic cultural la nivelul așezării. Pe de
altă parte, în târgușoare, tocmai prin simplul fapt că aceste comunități
dețineau o oarecare majoritate, dădeau impresia că era că era vorba de o
așezare aproape evreiască. Nu a fost neapărat o intenție programată, ci și un
rezultat al așezării unor oameni care aveau cumva un trecut cultural comun.
Astăzi aspectul acestor foste
târguri comerciale din Moldova este mult schimbat, multe din casele evreilor
dispărând de-a lungul timpului. Cele rămase ar trebui conservate mai bine și
puse în valoare laolaltă cu contextul istoric și etnic în care au apărut.
Un adevărat rai pentru cititori l-a constituit Târgul de Carte Gaudeamus de la București, ajuns la cea de-a 29 – a ediție și organizat de Radio România, cu sprijinul ministerului Culturii.
Evenimentul care și-a închis, duminică, porțile, a fost, timp de cinci zile, gazda a sute de lansări de carte, dezbateri, dialoguri între cititori și autori și alte activități conexe. Au participat peste 200 de edituri și au avut loc peste 600 de evenimente.
Zilnic, pasionații de lectură au trecut pe la standurile de carte care s-au întrecut în oferte, atât titluri noi, cât și volume reeditate, iar acest lucru s-a reflectat în vânzările foarte mari de care s-au bucurat editurile. Acestea au venit cu oferte atractive și pentru copii. A fost o bucurie pentru toți cititorii faptul că cel mai cunoscut târg de carte din România a revenit în format fizic, după doi ani de pandemie.
De altfel, preşedintele de onoare al Târgului de Carte Gaudeamus, poeta Ana Blandiana, spunea, în prima zi, că organizarea unui astfel de eveniment îi ajută pe cititori şi autori să se descopere reciproc. Târgurile de carte sunt făcute, în general, de editori, de asociaţii de editori, care au interes să le facă să-şi vândă cărţile. Ei bine, Radioul nu are niciun interes de acest fel. Este, în acest sens, cel mai sufletist târgˮ, a subliniat poeta.
Gaudeamus este un târg care nu are interese materiale, pentru că Radioul este doar o instituţie de cultură şi la baza culturii stă cultura. Deci, singurul interes al Radioului este ca să se citească cărţileˮ, a mai punctat Ana Blandiana.
Teodoros, romanul cunoscutului autor român Mircea Cărtărescu a fost nominalizat pentru cea mai dorită şi râvnită carte a târgului prin votul publicului. Acesta a mărturisit că Theodorosˮ, un proiect străvechiˮ al său, este o carte scrisă cu mare dragoste, primul său roman scris cu gândul la cititori. Mircea Cărtărescu a afirmat că nu a avut, până acum, maturitateaˮ necesară pentru a începe acest roman.
Degeaba l-aş fi început la 25 sau la 30 de ani. N-ar fi ieşit nimic din asta. Atunci, încă nu citisem, cu adevărat, marile cărţi sapienţiale, absolut necesare pentru scrierea şi mai ales pentru înţelegerea acestor cărţi. Nu aveam o experienţă bună a Bibliei, care este o carte fundamentală. Nu aveam nici măcar cunoştinţe despre existenţa aşa-zisei Biblii etiopiene, care este de o mare frumuseţe. Se numeşte Kebra Nagast şi corespunde Bisericii etiopiene tradiţionale, veche de mii de aniˮ, a menţionat scriitorul.
Tot la Târgul Gaudeamus a fost lansată Colecţia omagială Primul Război Mondial şi Marea Unire a Românilorˮ, apărută la Editura Universitaria, în şase volume. Este un proiect început în 2016 şi finalizat în acest an. În paginile volumelor au avut contribuţii 120 de cercetători din diverse domenii – profesori, istorici, ierarhi, preoţi, jurişti, geografi, arhivişti sau generali şi veterani de război.
Poeta Ana Blandiana este președintele de onoare al Târgului de Carte Gaudeamus Radio România, ediția 29, care va începe miercuri, 7 decembrie, la Romexpo.
Ediția București 2022 a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România, organizat de postul public de radiodifuziune, se va desfășura între 7 și 11 decembrie, în Pavilionul B2 Romexpo.
Inaugurarea oficială a ediției va avea loc miercuri, 7 decembrie, la ora 12:00.
Târgul va fi deschis zilnic, între orele 10:00 și 20:00, iar la această ediție, accesul tuturor categoriilor de public va fi gratuit.
Cel mai longeviv și mai îndrăgit proiect național dedicat cărții, derulat de Radio România de peste 25 de ani, deschide și în 2022 sezonul târgurilor de carte: miercuri, 23 martie, începe ediția cu numărul 20 a Târgului Gaudeamus Radio România, organizat în Craiova.