Tag: tarife vamale

  • Taxe vamale compensatorii pentru vehiculele electrice importate din China

    Taxe vamale compensatorii pentru vehiculele electrice importate din China

    Comisia Europeană a anunţat, săptămâna trecută, instituirea unor taxe compensatorii provizorii la importurile de vehicule cu baterii electrice din China. Pe baza investigației, Comisia a concluzionat că unele vehicule cu baterii electrice din China beneficiază de subvenții neloiale, constituind o amenințare de prejudiciu economic pentru fabricanţii d produse similare din Uniunea Europeană.

    Investigația a examinat, de asemenea, consecințele și impactul probabil ale acestor măsuri asupra importatorilor şi cumpărătorilor de maşini electrice. Înainte de acest anunţ, Uniunea Europeană şi China au avut consultări intense, în scopul de a găsi o soluţie compatibilă cu normele Organizaţiei Mondiale a Comerţului.

    Aceste consultări au fost precedate de un schimb de opinii între vicepreședintele executiv Valdis Dombrovskis și ministrul chinez al comerțului Wang Wentao.

    Anterior deciziei instituirea unor taxe compensatorii provizorii la importurile de vehicule cu baterii electrice din China, Olof Gill, purtător de cuvânt al Comisiei Euroopene, responsabil cu agricultura şi comerţul, a declarat:

    Permiteți-mi să încep prin a vă reamintesc câteva dintre faptele din jurul investigației noastre. Ancheta noastră este o investigație bazată pe fapte. Am evaluat toate informațiile furnizate de părțile interesate într-o manieră obiectivă atunci când am urmărit cazul pe baza unei colectări de probe foarte detaliate și cuprinzătoare.

    Săptămâna trecută am anunțat măsuri compensatorii provizorii ca parte a etapei de pre-dezvăluire, care este o etapă procedurală standard într-o astfel de investigație. Iar lucrul important de reținut aici este faptul că China și companiile chineze se bucură de drepturile lor procedurale pe deplin respectate de a participa la investigație și au dreptate atât în ​​fața instanțelor UE, cât și la o soluționare a litigiilor la OMC. Deci acesta este mecanismul corect și adecvat pentru ca China să își facă cunoscute punctele de vedere în legătură cu ancheta noastră.

    De asemenea, urmărim ancheta care a fost anunţată de chinezi. Vom analiza rezultatele îndeaproape, în coordonare cu industria noastră şi cu statele membre şi, după caz, vom interveni. Scopul nostru este să ne asigurăm că respectă pe deplin regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului, reguli asupra cărora am căzut de acord noi, China şi ceilalţi membri ai Organizaţiei.”

     

    Tarifele vamale suplimentare sunt aplicate diferenţiat pentru trei producători chinezi. Alţi producători din China, care au cooperat în timpul investigaţiei şi nu au fost incluşi în eşantion, vor avea tarifele vamale de 20,8%, iar firmelor care nu au cooperat li se impun tarife de 37,6%. Aceste taxe vamale se aplică din 5 iulie, pentru o durată maximă de patru luni. În acest interval va fi luată o decizie finală privind introducerea unor taxe vamale definitive, în urma votului statelor membre. Conform anunţului Comisiei Europene, taxele vamale definitive vor fi introduse pentru o perioadă de cinci ani.

  • Tarife pentru produse americane în valoare de 4 miliarde de dolari

    Tarife pentru produse americane în valoare de 4 miliarde de dolari

    Într-un raport de 137 de pagini, Organizaţia Mondială a Comerţului a ajuns la concluzia că natura efectelor nefavorabile, care au legătură cu subvenţiile acordate constructorului american de avioane, se ridică la aproape 4 miliarde de dolari şi, în consecinţă, Bruxelles-ul nu poate solicita contramăsuri care să depăşească această sumă.
    Decizia, publicată cu întârziere din cauza pandemiei de COVID-19, vine după o altă rezoluţie adoptată de OMC anul trecut, când Statele Unite au obţinut aprobarea sa pentru a impune tarife vamale suplimentare pentru produse europene în valoare de 7 miliarde şi jumătate de dolari, din cauza subvenţiilor ilegale acordate de Uniunea Europeană grupului aeronautic Airbus.

    Cu doar trei săptămâni înainte de alegerile prezidenţiale din Statele Unite, ultima decizie a OMC ar putea relansa tensiunile comerciale între Washington şi Bruxelles sau, dimpotrivă, ar putea da negociatorilor ambelor părţi şansa de a închide un litigiu care durează de 16 ani.

    Comisia Europeană a anunţat că ar prefera o soluţie negociată, dar a avertizat că în lipsa unei astfel de soluţii va impune tarife vamale suplimentare. Executivul comunitar a pus deja la punct o listă de produse americane care ar putea fi vizate de noile tarife: avioane, vinuri, băuturi spirtoase, tractoare, peşte congelat sau suc de portocale congelat.

    Cel mai devreme când Uniunea Europeană va putea impune noile tarife este după o reuniune a OMC din 26 octombrie, însă puţini analişti se aşteaptă ca blocul comunitar să facă acest lucru înaintea alegerilor prezidenţiale din Statele Unite.

    Reuters aminteşte că OMC este, de peste 10 ani, arbitrul disputei dintre Boeing şi Airbus, cu privire la subvenţiile acordate de Statele Unite şi Uniunea Europeană pentru industria lor aeronautică.

    Ultima decizie a OMC vine într-un moment în care cei doi mari producători mondiali de avioane se confruntă cu o scădere fără precedent a comenzilor din cauza coronavirusului. Airbus şi-a redus producţia lunară cu o treime, iar Boeing intenţionează să renunţe la peste 10% din forţa de muncă.


  • Instrumente de protecție mai dure împotriva importurilor ilegale

    Instrumente de protecție mai dure împotriva importurilor ilegale

    Parlamentul European începe, în toamnă, negocierile cu guvernele naționale privind adoptarea noilor reguli anti-dumping, menite să protejeze mai bine industria și locurile de muncă din Uniunea Europeană împotriva companiilor străine, care vând produse sub valoarea pieței.

    Parlamentul European a lucrat mai multe luni la reforma legislaţiei anti-dumping, prin care companiile din ţările membre să beneficieze de şi mai multă protecție comercială împotriva importurilor ilegale şi a practicilor neloiale, modificări adoptate la ultima şedinţă plenară de la Strasburg. Cea mai eficientă măsură de combatere a acestui tip de comportament este impunerea unor tarife vamale mai mari pentru importurile care fac dumping. Alte modificări se referă la accelerarea investigațiilor anti-dumping și la crearea unui oficiu de asistență pentru prelucrarea plângerilor depuse de întreprinderile mici şi mijlocii. În acelaşi timp, toate produsele care ajung în Uniunea Europeană vor fi monitorizate strict, din momentul deschiderii unei anchete şi până la începerea efectivă a sa, pentru a evita crearea de stocuri.

    Haideţi să vedem un exemplu concret de cum funcţionează dumpingul. Să luăm cauzul bicicletelor electrice, tot mai populare în rândul europenilor. În China, producţia lor este puternic subvenţionată de stat, iar întreprinderile chinezeşti au costuri scăzute pentru producerea lor, de unde şi preţul mic cu care le vând inclusiv în Europa. În acest timp, industria europeană de biciclete suferă, cu consecinţe negative asupra firmelor şi a locurilor de muncă.

    Raportorul pe acest dosar, euro-deputatul suedez, Christofer Fjellner, a subliniat necesitatea de a actualiza legislaţia în domeniu: În prezent, conflictele comerciale se înmulțesc la nivel mondial, iar cadrul legislativ european pentru infracțiuni comerciale și antidumping era perimat. Aceasta este cea mai mare reformă a instrumentelor de protecție comercială din ultimii 23 de ani. Putem fi siguri, acum, că instrumentele noastre sunt adaptate pentru sistemul comercial al secolului 21. Uniunea Europeană trebuie săsusțină un comerț liber bazat pe reguli, iar acesta este un instrument important care să asigure că rămânem o economie deschisă. Şi… dacă avem reguli, trebuie să avem și modalități de a impune respectarea acestora, deci consider că instrumentele coercitive pentru infracțiunile comerciale sunt esențiale.

    Pentru a putea impune taxe anti-dumping, trebuie făcută mai întâi o anchetă. Iar pentru a lansa ancheta, producătorii dintr-un anumit sector trebuie să depună o plângere. Ulterior, autorităţile de la Bruxelles trebuie să demonstreze, în conformitate cu normele Organizaţiei Mondiale a Comerţului, că industria europeană a fost afectată din cauza subvenționării sau a dumpingului unor produse străine, comercializate pe piaţa europenă.


    Investigațiile anti-dumping trebuie să verifice dacă țara exportatoare a respectat standardele internaționale în domeniul relațiilor de muncă, fiscalității și mediului, investițiilor străine, drepturilor de proprietate.


  • Negocieri comerciale între UE şi SUA

    Negocieri comerciale între UE şi SUA

    Liderii Uniunii Europene au cerut ca preşedintele Statelor Unite, Donald Trump, să excludă permanent blocul comunitar de la mult-criticatele tarife la importurile de oţel şi aluminiu şi au anunţat că îşi rezervă dreptul de a răspunde într-o manieră adecvată, pentru a proteja interesele comunitare. Taxele – 25% la importurile de oţel şi 10% la cele de aluminiu – au fost introduse pe 23 martie, însă Uniunea a fost exceptată temporar, până la 1 mai 2018, de la plata lor. Între timp, negocierile comerciale între parţi continuă, în contextul în care Uniunea doreşte să fie exclusă permanent de la plata tarifelor impuse de administraţia Donald Trump.



    Cu detalii despre aceste discuţii, Daniel Rosario, purtător de cuvânt al Comisiei Europene: “Într-adevăr, acest proces (n.red al negocierilor) continuă. Preşedintele Comisiei Europene (n.red Jean-Claude Juncker) şi comisarul pentru Comerţ, Cecilia Malmstrom, au fost foarte clari în privinţa termenului-limită. Uniunea Europeana doreşte o excludere permanentă şi nu negociază sub presiune. Contactele între comisarul Malmstrom şi secretarul american el Comerţului, Wilbur Ross, au început în urmă cu două săptâmâni şi se poartă pe mai multe teme, cum ar fi supraproducţia. Discuţiile vor continua în săptămânile ce urmează, la diferite nivele”.



    Anterior, Comisia Europeană a anunţat că, în cazul în care Uniunea nu va fi scutită de taxe, va răspunde prin introducerea unor tarife vamale pentru o serie de produse din SUA, valoarea acestor exporturi în UE fiind de 6,4 miliarde euro. Executivul comunitar a publicat, deja, două liste cu produsele care vor fi afectate de posibilul răspuns european şi care, potrivit Bruxelles-ului, vor reprezenta echivalentul daunelor provocate de acţiunea Washingtonului.



    Pe de altă parte, într-o declaraţie comună a liderilor celor 28 de state membre ale Uniunii se arată că “aceste măsuri nu pot fi justificate pe motive de securitate naţională, iar protejarea sectorului în SUA este un remediu inadecvat pentru problemele reale privind supracapacităţile de producţie. Cerem ca scutirea vamală să fie permanentă”, se mai arată în declaraţie.



    La rândul său, Consiliul European a anunţat că “sprijină puternic măsurile luate de Comisia Europeană, pentru a se asigura că interesele Uniunii sunt pe deplin protejate şi îşi rezervă dreptul, conform reglementărilor Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), de a răspunde măsurilor SUA într-o manieră adecvată şi proporţională”.