Tag: Teatru educaţional

  • Teatrul educaţional – o Replică alternativă la programele sociale

    Teatrul educaţional – o Replică alternativă la programele sociale

    Situată în imediat
    vecinătate a unui mare bulevard bucureştean, care duce spre zona perifică de
    sud a capitalei şi împărţind aceeaşi curte interioară cu o şcoală ce oferă
    cursuri diverse copiilor, se află Centrul de Teatru Educaţional Replika. În
    curte şi afară, pe trotoar, copii şi tineri de toate vârstele aşteaptă să intre
    pe gratis la un spectacol de teatru ţinut într-un spaţiu fără morgă şi
    referitor la problemele cu care ei se confruntă zilnică. Este primul teatrul
    socio-educaţional din Bucureşti şi a fost înfiinţat în februarie 2015 de cinci
    persoane: Mihaela Mihailov – critic de
    teatru şi dramaturg, Radu Apostol – regizor, Katia Pascariu – actriţă la
    Teatrul Evreiesc de Stat, Viorel Cojanu
    şi Mihaela Rădescu – actori la Teatrul Mic. Ideea de realiza proiecte teatrale
    pe teme sociale şi educaţionale e mult mai veche ca şi colaborarea dintre ei,
    aflăm de la Mihaela Rădescu: Primul spectacol a fost Familia Offline pentru care Mihaela Mihailov
    şi Radu Apostol au lucrat un an şi jumătate şi au discutat cu elevii de la
    şcoală din Bucureşti. Cu acest spectacol am fost în multe turnee, în Moldova şi
    în Ardeal, subiectul fiind unul foarte delicat: părinţii care pleacă la muncă
    în străinătate şi copiii care rămân singuri acasă. Au urmat Confesiunile unui
    câine, un spectacol despre drepturile animalelor, apoi Teatrul drepturilor
    copilului care a devenit, ulterior, Faţă de drepturi pe un text al Mihaelei
    Michailov.



    Au urmat spectacole
    care au ca temă şcoala cum ar fi Copii Răi şi Amintiri din epoca de şcoală,
    piese de teatru axate pe bullying, hărţuire şi violenţă în şcoală. Toate aceste
    subiecte sunt inspirate de viaţa de zi cu zi a oamenilor obişnuiţi, aspect
    esenţial al teatrului educaţional aşa cum este practicat de echipa REPLIKA, ne lămureşte actriţa Katia Pascariu: Componenta educaţională n-are o legătură
    strictă cu şcoala. Prin componentă educativă, înţelegem că publicul poate să
    fie de orice vârstă, iar modul în care abordăm anumite subiecte – ce ţin de
    şcoală, de viaţa de zi cu zi – într-o manieră artistică e deja o componentă
    educativă. Partea estetică e mai puţin importantă pe când mesajul şi subiectul
    sunt mai importante. Componenta educativă se referă şi la publicul pe care
    încercăm să-l atragem, la zonele din care provine, la partea de documentare
    realizată pentru spectacol, deci la ceea ce precede spectacolul. Dar, în mare
    parte, teatrul educaţional are legătură cu tinerii.


    Dacă subiectele au legătură cu tinerii şi cu
    problemele lor zilnice, atunci Dramaturgia aparţine şi ea comunităţii, nespune actriţa Mihaela
    Rădescu. Textul se creează pe măsură ce se descoperă subiectele, prin cercetare
    şi prin discuţii cu oamenii. În aşa-numita acţiune de culegere a temelor, e
    implicată toată echipa de la actori la dramaturgi şi regizori. Katia Pascariu:
    Subiectele vin din diverse locuri: din mass-media, de la un caz real, din
    discuţiile cu tinerii care apar în cadrul diverselor ateliere pe care le
    organizăm cu adolescenţi. Subiectele vin, de asemenea, şi din domeniile care ne
    interesează pe noi, pe membrii echipei. La un moment, începem să discernem
    între toate aceste şi să vedem ce ne poate duce la un spectacol dincolo de
    curiozitatea personală.



    Piesele sociale montate
    la teatrul REPLIKA sunt relevante atât pentru mediul urban, cât şi pentru cel
    rural. Iar mediul, în general, ambianţa sau comunitatea sunt foarte importante
    pentru echipa teatrului. Un exemplu îl constituie chiar cartierul în care
    centrul REPLIKA îşi are sediu. Katia Pascariu: Cei din cartier ne
    descoperă treptat şi noi încercăm să ne ţinem de proiectul nostrul, acela de a
    acoperi o zonă care nu are un spaţiu artistic al ei. Încercăm să ajungem, în
    special, la oamenii din cartier. E o zonă foarte interesantă. E aproape de
    centru, dar ai şi sentimentul periferiei. Este o zonă aglomerată, fostă
    industrială, care a devenit o zonă de blocuri. Pe unii îi surprinde, efectiv, teatrul. Foarte mulţi nu au experienţa
    vizionării spectacolelor de teatru până nu ajung la noi. Alţii sunt încântaţi
    că sunt subiecte din viaţă, pe care ei le recunosc, la care pot să reacţioneze
    imediat. Au reacţii vii, directe, imediate şi pentru noi e foarte important
    feedback-ul instantaneu pe care ei ţi-l dau.



    Având parteneriate cu anumite şcoli şi fiind un teatru
    educaţional, spectatorii sunt, mai ales, copii. Dar echipa REPLIKA vrea să-şi
    extindă publicul. Mihaela Rădescu: Ne dorim
    să legăm parteneriate şi să-i apropiem pe cei care se ocupă de centrele de
    plasament pentru copii, de azilele de vârstnici. De pildă, spectacolul nostru
    Foamea noastră cea de toate zilele, care a avut premiera anul trecut, e
    dedicat oamenilor în vârstă. Încercăm să avem cu consecventă spectacole
    dedicate acestor categorii sociale vulnerabile şi să le dăm curaj.



    Tot unor categorii
    vulnerabile s-a adresat şi un alt proiect teatral în care a fost implicată
    actriţa Katia Pascariu. Este vorba de spectacolul de teatru Maşkar care a
    făcut parte dintr-un proiect mai mare purtând acelaşi nume, un proiect de
    intervenţie socio-culturală în comunităţi rome şi non-rome din judeţul
    Teleorman.

    Katia Pascariu: Proiectul a avut şi o componentă de cercetare, iar la final, am reuşit să facem un spectacol…
    neaşteptat, pe baza a ceea ce noi am reuşit să acumulăm într-un an. În
    Teleorman se regăsesc multe din problemele României: oraşe depopulate,
    antagonism între săraci şi bogaţi, discriminare, segregare în şcoli etc.
    Specificul zonei este, însă dat şi de istoricul comunităţilor de romi care
    trăiesc acolo de mult timp, sunt diverse şi sunt bine integrate la nivel rural.
    Noi, echipa, ne-am dat seama că ne e foarte greu să vorbim dintr-un punct de
    vedere străin de noi şi ne-am dat seama că majoritarii au o problemă mare, căci
    problema o prezintă cei care discriminează. Am încercat să facem un spectacol
    despre cum putem să scăpăm de discriminare, noi cei care discriminăm şi avem a
    priori o atitudine superioară.




    Maşkar
    în limba romani înseamnă între, aşa cum la mijloc între experienţa pur
    estetică sau artistică a teatrului şi intervenţie în comunitate este şi centrul
    educaţional REPLIKA.