Tag: Teatrul ca rezistenta

  • Arta dramatică și Arhivele Securității

    Arta dramatică și Arhivele Securității

    Teatrul ca rezistență, volum scris de jurnalista Cristina Modreanu și
    publicat recent de editura Polirom surprinde atât insistența cu care
    Securitatea îi urmărea pe actori și pe regizori, cât și modul subtil și
    subversiv prin care aceștia au ales să reziste în fața propagandei și a
    intimidării. La capătul unui proiect lung, care a presupus cercetarea atentă a
    dosarelor din arhivele Securității, autoarea, deopotrivă cronicar teatral, a
    reconstituit un aspect încă necunoscut pe deplin din teatrul românesc, așa cum
    a precizat jurnalista Oana Cristea Grigorescu.

    Meritul cărții
    este că aduce niște mărturii necunoscute pentru fiecare din acești artiști pe
    care îi cercetează Cristina. Găsim în capitolul care le e dedicat episoade pe
    care nu le cunoaștem despre traseul lor și despre relația lor cu Securitatea. Autoarea
    și-a asumat redescoperirea și cercetarea în arhive care, timp de 30 de ani, au
    fost lăsate în uitare.
    Știm că e o realitate în multe teatre din România, că
    arhivele lor, după 1989, fie s-au dezmembrat, fie au ajuns depozitate în
    condiții improprii, fie a fost întreruptă în această perioadă adunarea materialelor
    și rămân niște decenii acoperite parțial. Ori Cristina Modreanu lansează în
    mediul teatral românesc invitația către tinerii cercetători și tinerii critici
    să privească spre arhive, spre trecutul pe care mulți dintre noi am avut șansa
    să îl trăim. Acum avem ocazia să-l reevaluăm din perspectiva unor noi
    informații la care avem acces prin cercetarea acestor arhive ale teatrelor, ale
    dosarelor Securității, prin interviuri cu urmașii care pot depune mărturie
    despre niște episoade personale din viața lor de familie, pe care le cunoaștem
    mai puțin.


    După o muncă de cercetare și redactare care a durat în jur de patru ani,
    Cristina Modreanu poate acum să tragă primele concluzii despre oamenii de
    teatru descriși în cartea și urmăriți de agenții Securității. Ce mi s-a părut extraordinar era că începutul și motivația urmăririi de
    către Securitate, în cele mai multe cazuri, era : sunt o amenințare la
    adresa orânduirii socialiste. Revenea sistematic această motivație, chiar cu această formulare, și
    mi s-a părut că, de fapt, i se acorda o foarte mare putere artistului. Asta
    înseamna recunoașterea sistemului: artiștii pot amenința orânduirea socialistă,
    deci au puterea asta puterea de a influența oamenii, de a îi face să gândească
    critic și la limită, în condiții istorice potrivite, de a schimba un sistem care
    este mult prea agresiv cu ei. Eu nu despre dizidenți am vrut să vorbesc,
    nu despre oamenii care au făcut gesturi publice. E foarte important ce au făcut
    ei și au fost foarte puțini la noi spre deosebire de alte țări din jur, dar
    asta și din cauza contextului politic și felului în care funcționa dictatura
    aici față de alte țări.

    Dar am vrut să vorbesc despre aceia care erau mai puțin
    știuți. Și da, sunt unii dintre ei care sunt vedete și sunt de la București. Și
    aici, la București, lucrurile reverberau mai puternic, dar sunt foarte mulți și
    în țară. Și despre ei se știe cel mai puțin, pentru că nu erau vedete.
    Lucrurile erau mai puțin vizibile în provincie decât acum, dar erau oameni care
    sistematic, ani la rândul, pe tot parcursul carierei lor, s-au confruntat cu
    această putere care presa asupra lor și de aceea am folosit termenul de
    rezistență. Ce au reușit acești oameni, după părerea mea, este să nu se
    modifice în esența lor și să reușească să rămână verticali.


    Autoarea cărții Teatrul ca rezistență își asigură cititorii că cercetarea
    nu s-a încheiat, nefiind exclus ca un alt doilea volum să apară, la capătul
    unui alt proces laborios de documentare.