Tag: Teatrul National Mihai Eminescu

  • Românii de lângă noi – 23.01.2025

    Românii de lângă noi – 23.01.2025

    Început de an 2025 al Teatrului Național „Mihai Eminescu” (TNME) din Chișinău, cu Turneul Unirii prin artă „Teatrul românesc București – Iași – Chișinău” (24.01.2025 – 27.03.2025). Interviu cu regizorul Petru Hadârcă, director TNME.

     

  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    Teatrul Național “Mihai Eminescu” din Chișinău, în turneu în Europa, cu spectacolul “Steaua fără nume” de Mihail Sebastian (6 martie – 12 aprilie 2024). Interviu cu Petru Hadârcă, director al TNME – Teatrul Național “Mihai Eminescu” din Chișinău

  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    Exerciții
    de memorie la închiderea stagiunii 2022 – 2023 a Teatrului Național Mihai
    Eminescu din Chișinău: Dosarele Siberiei, un spectacol realizat în baza
    memoriilor scrise de supraviețuitorii deportărilor staliniste, care are la bază
    poveştile de viaţă ale Ecaterinei Chele, Margaretei Cemârtan – Spânu și ale lui
    Ion Moraru. O reprezentație dată pe 6 iulie 2023 la Chișinău în prezența unor
    înalți oficiali ai SUA, OSCE, Republicii Moldovei și României. Interviu cu
    regizorul Petru Hadârcă, director al TNME


  • Teatrul Naţional din Chişinău, turneu în România

    Teatrul Naţional din Chişinău, turneu în România

    Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Chişinău a
    organizat, între 19 şi
    27 ianuarie 2017, un nou turneu în România, în cadrul proiectului Teatru românesc la
    Bucureşti, Iaşi şi Chişinău. Este vorba despre un proiect început la
    iniţiativa teatrului din Republica Moldova, care, în 2014, a deschis cu
    spectacolele sale stagiunea Naţionalului bucureştean. O săptămână mai târziu,
    TNB mergea la Chişinău pentru a prezenta, la rândul său, o săptămână de teatru
    românesc.


    Acest schimb de turnee a devenit
    tradiţie şi normalitate, spune actorul şi regizorul Petru Hadârcă, directorul
    Teatrului Naţional Mihai Eminescu: S-a bucurat şi continuă
    să se bucure de succes. Spectatorii aşteaptă, atât la Chişinău, cât şi la
    Bucureşti. Noi venim de obicei în săptămâna când se sărbătoreşte Unirea
    Principatelor Române, la Bucureşti şi la Iaşi. Iar în săptămâna Unirii
    Basarabiei cu ţara, la 27 martie, vin Teatrul Naţional din Bucureşti şi Teatrul
    Naţional Vasile Alecsandri din Iaşi la Chişinău. Teatrul nu are nevoie de
    frontiere. E teatrul românesc Bucureşti – Iaşi – Chişinău. Se joacă în limba
    română. Vorba lui Nichita Stănescu, patria noastră este limba română


    Teatrul Naţional Mihai Eminescu din
    Chişinău a prezentat la Bucureşti şi Iaşi trei spectacole de succes, dintre cele mai recente producţii: În ochii tăi
    fermecători, în regia lui Alexandru Vasilache, o dramatizare după nuvelele lui
    Gib Mihăescu (1894 – 1935), scriitor român care a fost într-o perioadă membru
    al comitetul artistic al Teatrului Naţional din Chişinău. Celelalte două
    premiere aduse în turneu în România au fost Aveţi ceva de declarat?, de
    Georges Feydeau, în regia lui Petru Hadârcă şi Casa Mare de Ion Druţă, în
    regia lui Alexandru Cozub.


    Actorii
    Teatrului Naţional din Chişinău joacă numai în limba română, iar repertoriul
    are la bază piese din dramaturgia universală. Directorul Petru Hadârcă:
    În primul rând, încercăm să abordăm teme legate de noi – de Chişinău, de
    Basarabia. Fiind teatru naţional, 80 la sută sunt piese din dramaturgia
    naţională. Încercăm să fim aproape de gustul tuturor categoriilor de
    spectatori. Avem şi un spectacol realizat de tinerii actori ai teatrului, pe o
    temă dură, dramatică din istoria neamului, după mărturiile adunate de Alexei
    Vakulovski – Copiii foametei. Un spectacol în care este vorba despre foametea
    din ’46 – ’47, din vremea comuniştilor, când şi-au pierdut viaţa cam 500 de mii
    de basarabeni. Sigur că e dureros. Şi mă uit la public. Sunt spectatori care au
    trecut prin acea experienţă. Erau copii atunci. Şi vin cu interes la acest
    spectacol. E un exerciţiu de memorie. Am cuvinte de laudă pentru spectatorii de
    la Chişinău. Avem un public deosebit, pe care îl iubim, aşa cum ne iubeşte şi
    el pe noi. În societate sunt alţi actori, care ne-au furat pâinea şi se dau în
    spectacol pe la televiziuni, pe la tribuna Parlamentului. Şi râdeam cu actorii
    că ei joacă teatru, în timp ce noi, pe scenă, e important să nu jucăm teatru,
    să fim naturali.


    În timpul
    turneului de la Bucureşti, Petru Hadârcă a susţinut şi conferinţa Documentele
    – o putere imbatabilă în faţa speculaţiilor istorice (Teatrul Naţional din
    Chişinău – edificarea unei instituţii de cultură românească în temeiul actului
    Unirii de la 1918). În cadrul conferinţei au fost lansate şi două volume care
    conţin documente din istoria teatrului din Chişinău, adunate de la Arhiva
    Naţională din Bucureşti şi Biblioteca Academiei Române. Este vorba despre
    Geneza Teatrului Naţional din Chişinău: 1818-1960 de Iurie Colesnic şi O
    cronică a Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău: 1918-1930, îngrijit
    de regizorul şi actorul Petru Hadârcă, directorul general al Teatrului Naţional
    Mihai Eminescu. Petru Hadârcă: De fiecare dată când mă
    gândesc la acele acte, mă cuprinde bucuria unui copil, pentru că am descoperit
    în arhivă actul creării Teatrului Naţional, din octombrie 1921, cu foaia de antet
    a teatrului şi cu ştampila Teatrul Naţional din Chişinău. E ceva nemapomenit!
    Pentru că, în perioada sovietică, istoricii spuneau că clădirea teatrului ar fi
    fost construită în 1953 – 1954 de către doi arhitecţi sovietici. Ori, actele pe
    care le-am găsit vorbesc despre o cu totul altă istorie. În 1930, teatrul era
    deja ridicat, proiectat asemenea Ateneului de la Bucureşti. Se vorbeşte despre
    cu totul alte succese pe care le-a avut teatrul în perioada interbelică, despre
    anumite lucruri care erau teme tabu până în 1990. Şi chiar şi după 1990. Şi
    acum, după ce au apărut aceste cărţi, o anumită presă a început deja să atace,
    să combată din punctul lor de vedere, pentru că mai sunt repetenţi la memorie,
    repetenţi la istorie… Ceea ce am adunat în aceste cărţi mă face să spun cu
    mândrie şi cu bucurie că Teatrul Naţional a avut o istorie foarte frumoasă. E
    pentru prima dată, anul acesta, când am spus a câta stagiune este, pentru că nu
    se ştia până acum. Pentru prima dată, am anunţat a 95-a stagiune.


    Teatrul Mihai
    Eminescu din Chişinău îşi prezintă spectacolele în două săli: Sala Mare, cu
    400 de locuri, şi Sala Studio, cu 100 de locuri. Deşi este teatru naţional,
    doar 80 la sută din buget este subvenţie de la stat, restul banilor provenind
    din vânzarea biletelor şi finanţare privată.