Tag: Teatrul Nottara

  • Pauza Mare 16.05.2022

    Pauza Mare 16.05.2022

    PAUZA MARE de luni, 16 mai 2022, vă prezintă, numai la Radio România Internațional: În lumea artei plastice prin intermediul interviului realizat de colegul nostru Marius Tița cu pictorul Iurie Matei din Republica Moldova. Un cântec nou-nouț, lansat de Duo Jezebel – Izabela Barbu alias Jezebel – vocal și Alexandru Burcă – pian. Două evenimente pe 18 mai 2022 la București: Concertul ”La București, monșer!”, pe scena Teatrului Nottara cu Alin Horia Mânzat și Compania ALL s și respectiv, lansarea albumului ”Pariu pe prietenie”, cu cantautorul Ovidiu Mihăilescu, la Pub Universității. Toate, de la 11.05 la 12.00, pe www.rri.ro. Audiție plăcută!



  • Proiectul-pilot “Teatrul, o nouă normalitate #reinventare”

    Proiectul-pilot “Teatrul, o nouă normalitate #reinventare”

    Realizat de Teatrul Nottara în parteneriat cu compania
    artistică Artepunkt Skandinavia din Norvegia şi agenţia de comunicare creativă
    Media One, proiectul-pilot Teatrul, o nouă normalitate
    #reinventare, a fost lansat recent. În cadrul proiectului #Reinvent, o
    platformă interactivă multidisciplinară cu rol în formarea tinerilor, se vor
    realiza şase spectacole de teatru cu abordări inovatoare ale patrimoniului
    cultural, dintre care trei în format digital live. Spectacolele rezultate vor
    avea la bază texte clasice şi contemporane din programa şcolară din România.

    Marinela Țepuș, directoarea Teatrul
    Nottara: Este un proiect care s-a născut în
    pandemie, chiar în 2020, atunci am început să aplicăm și rezultatele s-au văzut
    în 2021, când am câștigat acest proiect. Sigur că atunci, venind ceva
    neașteptat peste noi, a trebuit să ne reinventăm. Știm că în 2020 s-au postat
    online nenumărate înregistrări, s-au făcut proiecte online, chiar s-a vorbit
    despre posibilitatea de a nu ne mai întoarce la teatru așa cum a fost, ci de
    a-l reevalua, de a-l reface într-un alt mod. Eu sper că nu se va întâmpla
    niciodată asta, să renunțăm la teatru așa cum îl cunoaștem, cu spectatori care
    îi privesc pe actori și cu actori care simt respirația publicului. Însă a fost
    necesar, așa cum spuneam, să ne reinventăm, să ținem pasul cu vremea. Și cum
    tinerii de astăzi sunt mereu cu calculatoarele sau telefoanele în față sigur că
    ne-am gândit și la posibilitatea unor spectacole online. Astfel că acest
    proiect cuprinde șase spectacole pe texte alese din programa școlară de
    bacalaureat, deci ele se adresează elevilor de clasa a XI-a și a XII-a, trei
    dintre acestea se vor desfășura pe scenă, cu publicul în sală, iar celelalte
    trei sunt concepute special pentru a fi transmise online.

    Teatrul,
    o nouă normalitate #reinventare este un proiect finanţat prin Granturile
    SEE 2014-2021 în cadrul programului Ro-Cultura. Printre beneficiarii
    proiectului se află liceeni, tineri care
    urmează să părăsească sistemul de protecţie socială, membri ai minorităţilor
    etnice, profesori, asistenţi sociali, persoane vârstnice şi profesionişti din
    domeniul cultural.

    Marinela Țepuș, directoarea Teatrului Nottara: Vor fi
    alese niște texte care vor fi puse în scenă de către elevi și profesori, iar o
    comisie va selecta doi regizori pentru că cel de al treilea regizor ne este
    oferit de Artepunkt Skandinavia din Norvegia. Se va organiza și un casting
    pentru tineri actori și regizori pentru că prin acest proiect urmărim și
    angajarea unor actori și regizori care să facă aceste spectacole ce vor fi
    prezentate o dată în România, o dată în Norvegia, iar după aceea vor intra în
    repertoriul curent al teatrului. Singurul spectacol străin va fi făcut după un
    text de Henrik Ibsen de către un regizor norvegian. Sperăm ca aceste spectacole
    să fie gata până la sfârșitul lunii septembrie, astfel încât până la sfîrșitul
    anului să ajungem și în Norvegia să le jucăm și acolo, nu numai în România.




  • Pauza Mare 09.02.2022

    Pauza Mare 09.02.2022

    Proiectul-pilot “Teatrul, o nouă normalitate #reinventare”, o platformă interactivă multidisciplinară cu rol în formarea tinerilor pentru viaţa activă, realizat de Teatrul Nottara în parteneriat cu compania artistică Artepunkt Skandinavia din Norvegia şi agenţia de comunicare creativă Media One a fost lansat recent. Despre acest proiect și premierele pe care le pregătește Teatrul Nottara vorbim cu Marinela Țepuș, directoarea teatrului.



    O primă expoziție a Muzeului Municipiului București se deschide pe 16 februarie, la Palatul Suțu: Balcic, școala de pictură de la malul mării”. Elena Olariu, director adjunct Sectia Artă, Restaurare, Conservare, ne spune care sunt expozițiile anului 2022 la Muzeul Municipiului București.



  • Actori de pus în ramă – o campanie MNAR și Teatrul „Nottara”

    Actori de pus în ramă – o campanie MNAR și Teatrul „Nottara”

    Muzeul Naţional de Artă al României
    este primul muzeu din capitală care şi-a reluat activitatea pe 20 mai, într-o
    zi cu semnificaţie istorică pentru instituţie. În urmă cu 70 de ani, pe 20 mai
    1950, Muzeul Naţional de Artă al României era inaugurat prin deschiderea
    Galeriei Naţionale.


    Am vorbit cu Gabriela Tofan, referent Comunicare MNAR, chiar
    în ziua redeschiderii muzeului și am aflat ce putem vizita în perioada aceasta
    și când vor fi reluate evenimentele:


    Suntem fericiți că
    am reușit să redeschidem sediul central, unde regăsim galeriile permanente,
    Galeria de Artă Europeană și Galeria Națională. Am redeschis și Muzeul
    Colecțiilor de Artă, care se află tot pe Calea Victoriei și suntem nerăbdători
    să vină vizitatorii. La sediul central, fostul Palat Regal, se poate vizita
    Galeria Națională care cuprinde Galeria de Artă Veche Românească și Galeria de
    Artă Românească Modernă, tot aici se poate viziona și Galeria de Artă
    Europeană. La Galeria de Artă Europeană regăsim colecția Regelui Carol I, iar
    la Muzeul Colecțiilor de Artă putem vizita colecțiile din sediul respectiv,
    peste 40 de colecții.

    Pentru că iubim arta românească, de regulă ne place să
    începem prin a recomanda Galeria Națională, în special Galeria de Artă Modernă,
    regăsim aici picturi semnate de Ioan Andreescu, Nicolae Grigorescu, Nicolae
    Tonitza, Ștefan Luchian, dar și un grupaj consistent de lucrări ale lui
    Constantin Brâncuși. În ceea ce privește Galeria de Artă Europeană, avem șansa
    de a admira picturi de Tintoretto, El Greco, Rubens, Sisley, Brueghel,
    Rembrandt, ca să dau numai câteva exemple. Din păcate, în perioada imediat
    următoare nu avem cum să realizăm evenimente, însă le pregătim și reconcepem
    pentru toamnă. Sperăm că atunci ne vom reveni cu totul și ne vom putea relua
    programele și proiectele, ghidaje, conferințe, lansări de cataloage, așteptăm
    cu nerăbdare.

    Timp de două luni, pe perioada stării de
    urgență, Muzeul Național de Artă al României a avut o activitate bogată în
    mediul online. Tururi virtuale tematice, cursuri și ateliere pentru copii,
    cataloage online disponibile gratuit, însumat acestea au adunat peste 350.000
    de vizitatori virtuali.

    Gabriela Tofan, referent Comunicare MNAR: Noi mergem mai departe cu activitatea noastră online, dacă nu avem
    expoziții temporare, încercăm să suplinim cu aceste activități pe partea de
    online. Mergem mai departe și cu atelierele educative, pentru că și partea de
    educație muzeală este afectată în perioada aceasta. Suntem în plină campanie cu
    Teatrul Nottara, o campanie care a fost foarte bine primită, Actori de pus în
    ramă, campanie care va dura două luni de zile astfel că vizitatorii online vor
    avea în continuare noutăți de la MNAR.


    Campania, care se desfășoară în mediul online
    din luna mai, constă în interpretarea unor lucrări din patrimoniul MNAR de
    către actorii Teatrului Nottara. Astfel, în fiecare zi de luni, pe paginile de
    Facebook ale celor două instituții sunt postate imagini în care opera de artă
    este alăturată versiunii pe care actorii o realizează, intrând în pielea
    personajului din tablou. Conceptul campaniei este inspirat de provocările
    lansate de marile muzee ale lumii în această perioadă, încurajând publicul să
    recreeze opere de artă în moduri cât mai creative, folosind resursele pe care
    le au la dispoziție acasă. MNAR a făcut o astfel de invitație către public pe
    15 aprilie, cu ocazia Zilei Mondiale a Artei.

    Tot în cadrul parteneriatului
    MNAR – Teatrul Nottara, sunt realizate scurte materiale video în care actorul
    pus în ramă povestește despre lucrarea pe care a reinterpretat-o, folosind
    datele primite de la specialiștii MNAR. Pictura aleasă pentru lansarea
    campaniei a fost Buchetiera de Mihail Lapaty (1816-1860), iar Ioana Calotă este
    actrița de pus în ramă cu această ocazie.


  • Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă

    Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă

    Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă, sâmbătă, la vârsta de 80 de ani, informează Teatrul Nottara pe pagina sa de Facebook.

    Teatrul Nottara a pierdut, astăzi, un artist de o mare sensibilitate, una dintre cele mai romantice voci ale teatrului românesc, un suflet ales. Un actor-pictor, care vorbea puțin și asculta mult. Ștefan Sileanu a încetat din viață la vârsta de 80 de ani.

    Actorul şi pictorul Ştefan Sileanu s-a născut pe 15 noiembrie 1939 la Cislău, judeţul Buzău. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, în 1965. A jucat, la început, la Teatrul Național din Târgu Mureș.

    Din 1976, numele său a fost legat de Teatrul Nottara, unde l-am regăsit, de-a lungul timpului, pe afisele unor spectacole importante: ,,Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă de Horia Lovinescu, ,,Zodia turnătorului de Jean-Claude Carriere, ,,Război și pace, după Lev Tolstoi sau ,,Pădurea de Alexander Ostrovski. În memoria cinefililor, rămâne cu rolul titular din filmul istoric ,,Vlad Țepeș, în regia lui Doru Năstase.

    Ștefan Sileanu a urmat doi ani cursurile Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, pictura fiind pasiunea care l-a acompaniat permanent. A fost membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România.


    Gândurile noastre se îndreaptă, acum, către familia îndoliată.

    Dumnezeu să îl odihnească!


    Sursa: Facebook.com/Teatrul Nottara

  • Teatrul Nottara, gazdă a teatrului independent

    Teatrul Nottara, gazdă a teatrului independent

    În ultimii ani, în România, artiştii
    şi producţiile independente se intersectează din ce în ce mai des cu teatrul de
    stat. În spiritul acestui fenomen se încadrează şi evenimentul NottDependent,
    organizat de Teatrul Nottara din Bucureşti în perioada 21 – 25 iunie. Aflat la
    prima ediţie, NottDependent, primul festival de teatru independent organizat de
    un teatru de stat din Bucureşti, îşi propune să încurajeze dialogul dintre
    teatrul de stat şi mediul independent, oferind publicului ocazia de a cunoaşte
    mai bine producţiile independente.


    Propunerea lansată de Teatrul Nottara
    către mediul independent a fost primită cu surprindere, spune Valentin
    Corneanu, unul dintre selecţionerii festivalului: Prima
    reacţie, la primele discuţii a fost de mirare, după care, explicând situaţia,
    explicând conceptul şi tot ce presupune un festival de genul acesta, au înţeles
    şi au trimis spectacole. Totul a mers foarte bine după discuţia detaliată
    despre ce urmărim cu acest festival. Noi ne-am propus să oferim
    teatrelor independente o şansă de a juca pe o scenă consacrată. Am vrut să
    distrugem mitul conform căruia nu există nicio legătură între teatrul de stat
    şi teatrul independent. Că sunt doi adversari care se bat pe la colţuri, ceea
    ce nu este adevărat deloc şi nu este corect. Am sperat că publicul Teatrului
    Nottara, cel consacrat al Teatrului Nottara, va veni la acest festival, şi a
    fost. Şi publicul care nu este obişnuit cu Teatrul Nottara va veni din
    independent către Nottara. Acesta a fost şi o parte din pariu, pe care sper că
    l-am câştigat.



    Acest festival a apărut ca urmare
    a succesului avut, vreme de treisprezece ani, de Programul Nocturne, la rândul
    său iniţiat din nevoia de a oferi companiilor independente şi/ sau tinerilor
    artişti posibilitatea de a-şi prezenta spectacolele pe o scenă consacrată. Pe
    de altă parte, Nocturnele au oferit publicului, de-a lungul timpului, producţii
    majoritar realizate pe texte noi, cu o problematică actuală, având în
    distribuţie actori tineri
    , a declarat, la rândul său, Marinela Ţepuş,
    directorul Teatrului Nottara.


    Dintre selecţionerii festivalului a
    făcut parte şi criticul Cristina Rusiecki, care consideră că miza proiectului
    NottDependent este una foarte importantă: În ultimii cel puţin zece ani teatrul
    independent a fost o sursă permanentă de înnoire şi de propuneri provocatoare.
    Aşa că întâlnirea aceasta dintre teatrul de stat şi teatrul independent nu
    poate genera decât o energie pozitivă şi o energie creativă foarte importante.
    Cel puţin noi aşa sperăm. De asta am iniţiat acest demers. Ceea ce este cel mai important şi, cel puţin
    la început, a aparţinut în totalitate teatrului independent, a fost exerciţiul
    de a lucra cu texte contemporane foarte noi. Dacă teatrul tot este oglinda vie
    a societăţii, măcar să nu fie societatea de acum 25 de ani, ci să fie chiar
    societatea de astăzi, cu problemele ei, care se mută tot timpul, sunt în
    continuă fluiditate şi în continuă schimbare. Ori tocmai acesta este apanajul
    teatrului independent, că reuşeşte tot timpul să caute texte noi. Mie mi se
    pare că asta ajută foarte mult publicul, mai ales că publicul care merge la
    teatrul independent este tânăr. Cred că genul acesta de spectacole îl ajută
    să-şi cristalizeze mult mai bine problemele, relaţia cu societatea şi
    direcţiile în care trăieşte.



    Timp de cinci zile,
    Teatrul Nottara a găzduit opt producţii independente din Bucureşti, urmând ca,
    de anul viitor, la festival să fie invitate spectacole din toată ţara. Unul
    dintre spectacolele prezente în ediţia pilot a NottDependent a fost Cockoşi,
    de Mike Bartlett, o poveste despre identitate, despre cum vedem noi individul şi
    ceea ce înseamnă familia. Spectacolul este o producţie din 2014 a Entheos &
    GrayPlay performing arts, în regia lui Horia Suru, tânăr regizor care montează
    frecvent atât în mediul independent, cât şi în teatre de stat. În baza
    experienţei în celei două medii, Horia Suru vorbeşte despre rolul pe care l-ar
    putea avea un astfel de proiect: Acest festival mi s-a părut o
    apariţie extrem de surprinzătoare. M-a şocat cumva, pentru că e, într-adevăr,
    nou, inedit. Sper să continue şi cred că vom vedea la ediţiile viitoare dacă se
    poate dezvolta într-o platformă de dezbatere despre ce avem nevoie şi cum putem
    funcţiona mai bine. Sunt foarte curios în continuare de direcţia acestui
    festival, dacă şi-ar propune să fie de real ajutor unor spectacole independente
    care au nevoie să fie jucate în Bucureşti în speranţa găsirii unui producător,
    a unui spaţiu de joc… Sau de a fi un fel de best of al unor spectacole care
    sunt foarte bune, sunt multipremiate, sunt jucate foarte mult în festivaluri şi
    ar fi o şansă ca publicul reticent faţă de mediul independent, un public care
    merge la o instituţie consacrată să vadă asemenea spectacole şi să se deschidă
    şi spre zona independentă.

  • Fest(in) pe Bulevard la „Nottara”, la final

    Fest(in) pe Bulevard la „Nottara”, la final

    Teatrul Nottara din Bucureşti a organizat în luna octombrie prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard. Evenimentul s-a desfăşurat pe două secţiuni: prima, cea competitivă, intitulată Criză teribilă, monşer!”, iar a doua, Bulevardul Comediei”.



    Spectacolele intrate în competiţie, venite din Franţa, Serbia, Bulgaria, Austria şi România au ilustrat criza de orice tip: economică, socială, politică, sexuală sau identitară. Câştigătorul secţiunii competitive a fost Candid”, adaptare liberă după Voltaire, în regia lui Cristian Pepino, un spectacol de păpuşi şi marionete pentru adulţi, care a avut premiera în 2007, la Teatrul Ţăndărică din Bucureşti. Ce i-a convins pe membrii juriului să îl premieze? Aflăm de la cel mai tânăr dintre ei, regizorul Radu Alexandru Nica: În primul rând, a avut, din punctul de vedere al tuturor membrilor juriului, o înaltă ţinută artistică. Pe de altă parte, nu a fost un spectacol cuminte, ci mai degrabă unul obraznic. Mă încântă foarte tare să văd că şi altora le vine să facă cu păpuşile ce mi-ar fi venit şi mie, dacă aş fi lucrat în domeniu, şi anume să le violentez”, să le tratez cu mult umor, cu cinism… Zona aceasta de umor negru ne-a fascinat pe toţi membrii juriului, genul acesta de raportare foarte lucidă la acest text iluminist. Imaginaţia debordantă a regizorului şi a actorilor ne-a cucerit definitiv. Ce înseamnă un spectacol obraznic? Este un spectacol care provoacă, inclusiv din punct de vedere moral. Felul în care este tratată dragostea, felul în care ea este demistificată, felul în care e arătată şi în zona ei nătângă şi grotescă. Şi nu numai asta. Inclusiv felul în care erau mânuite păpuşile, îmbinarea între zona de video şi zona de mânuire, între coregrafie şi zona de actorie conţineau foarte mult cinism”.



    Un alt spectacol care a participat la Secţiunea Competitivă a venit din Viena, dar regizorul său este român. Este vorba despre Woyzeck”, montat de Geirun Ţino la Teatrul Pygmalion. Originar din Brăila, Geirun Ţino s-a stabilit la Viena în 1985, iar 10 ani mai târziu şi-a înfiinţat propriul teatru: Pygmalion Theatre. Anul acesta, artistul a primit distincţia Crucea de Aur a oraşului Viena pentru merite culturale – Teatru”, pentru inovaţie în spaţiul teatral. Celebra piesă Woyzeck”, scrisă de Georg Büchner, este unul dintre cele mai montate texte din spaţiul german. Regizorul Geirun Ţino ne-a vorbit despre propria viziune asupra acestui text:



    Woyzeck este primul erou din dramaturgia universală care este un fel de anti-erou. Până la Woyzeck, mai toţi eroii principali ai literaturii dramatice erau nobili, regi, împăraţi… Woyzeck este primul om de nimic, un nimeni, un om fără personalitate accentuată, un om fără o situaţie socială bine precizată… M-a interesat în ce măsură un asemenea om, un asemenea caracter poate dezvolta acelaşi apetit pentru dragostea faţă de semeni, pentru iubire. Există vreo deosebire între felul în care un asemenea om iubeşte şi alţii? Şi vedem că nu e nicio deosebire. Şi dacă în zona aceasta nu e nicio deosebire, atunci nu mai contează în celelalte zone”.



    Fest(in)ul pe Bulevard a fost deschis oficial cu un eveniment inedit, intitulat “Teatru pe pâine”. Iniţiativa i-a aparţinut regizorului Mihai Lungeanu, iar scopul a fost de a atrage atenţia trecătorilor asupra teatrului. La finalul festivalului, criticul Marinela Ţepuş, directorul Teatrului Nottara, şi-a manifestat dorinţa de a continua aceste întâlniri cu publicul dincolo de scenă.



    Cred că menirea unui festival este să adune laolaltă cât mai multe spectacole de calitate din ţară şi din străinătate. Şi atunci, dorinţa mea cea mai mare este ca ambele secţiuni să cuprindă foarte multe spectacole din ţară şi din străinătate, să facem un eveniment stradal propriu-zis, să nu ne limităm la trotuarul din faţa teatrului, ci să traversăm strada, dacă se poate, sau chiar să mergem în Centrul Vechi, pe urmele unui festival iniţiat de Primăria Capitalei, Bucureştii lui Caragiale”, şi care are loc toată vara. Acesta se încheie pe 15 septembrie, iar noi începem pe 15 octombrie, deci am putea prelua ştafeta de la acel festival. Pentru că vremea este frumoasă în octombrie şi am putea mobiliza lumea să vină pentru un moment, astfel încât să fim cât mai aproape de comunitate, pentru că un festival e un festin pentru comunitate”.



    Prin crearea secţiunii Bulevardul Comediei”, care va fi permanentă în festival, s-a dorit şi oficializarea” noii strategii a Teatrului Nottara. Sala mare a teatrului va deveni permanent Bulevardul comediei, pentru că acolo se va monta doar comedie, iar sala studio George Constantin” va fi rezervată spectacolelor experimentale. Mesajul pe care vrea să îl transmită Teatrul Nottara este că genul comic nu e unul minor şi că există şi comedie de calitate.