Tag: Teatrul Odeon

  • Concert acustic Byron, la Gala Premiilor Radio România Cultural 2018

    Concert acustic Byron, la Gala Premiilor Radio România Cultural 2018

    Mai este o săptămână până la Gala Premiilor Radio România Cultural, cel mai mare eveniment prin care Radio România premiază cele mai importante reuşite ale culturii din anul precedent.

    La ediţia din acest an va concerta câştigătoarea de anul trecut la categoria muzică, o trupă intens difuzată în programele Radio România Cultural – Byron. După decernarea premiilor, publicul este invitat să asculte hit-urile trupei Byron, într-un concert special pregătit pentru eveniment.

    Radio România Cultural va premia luni, 19 martie, de la ora 19:00, pe scena Teatrului Odeon, cele mai mari reuşite ale culturii din anul 2017.

    Actriţa Tamara Buciuceanu-Botez, Universitatea Babeş-Bolyai şi Filarmonica George Enescu primesc cele trei distincţii speciale. Acestora li se vor adăuga alte 8 categorii de premii pentru cele mai importante realizări culturale ale anului 2017: film, teatru, literatură, educaţie, ştiinţă, muzică, arte vizuale şi implicare civică.

    Un alt moment special este prezenţa celor mai pricepuţi somelieri din ţară la Gala Premiilor Radio România Cultural pentru a susţine o prezentare cu degustare de vin.

    Cultura poate aduce împreună oameni şi comunităţi, construieşte punţi într-o lume care a început din nou să ridice ziduri. De aceea, credem noi, cultura ne dă speranţă!

    A XVIII-a ediţie a Galei Premiilor Radio România Cultural este un eveniment produs de Radio România Cultural, în parteneriat cu Teatrul Odeon. Spectacolul va fi transmis în direct onair şi online de Radio România Cultural. Înregistrarea show-ului va fi difuzată de coproducătorul galei, TVR.

  • Premiile Radio România Cultural 2018

    Premiile Radio România Cultural 2018

    Actriţa Tamara Buciuceanu-Botez, Universitatea Babeş-Bolyai şi Filarmonica George Enescu primesc cele trei distincţii speciale la Gala Premiilor Radio România Cultural, eveniment care va avea loc luni, 19 martie, de la ora 19:00, la Teatrul Odeon din Bucureşti.

    Premiul Radio România 90 îi va fi acordat actriţei Tamara Buciuceanu-Botez, figură reprezentativă a Teatrului Naţional Radiofonic, o voce de patrimoniu a tezaurului cultural al Radio România, o actriţă ale cărei valenţe depăşesc graniţele comediei care a consacrat-o. Tamara Buciuceanu-Botez, cu un an mai mică decât Radio România, a definit excelenţa în teatru, radio, televiziune şi cinematografie, prin roluri rămase pentru multa vreme în memoria colectivă a naţiunii noastre.

    Premiul Centenar va fi oferit Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, cea mai prestigioasă instituţie de învăţământ superior din Transilvania, pentru modalitatea exemplară în care îşi îndeplineşte misiunea didactică şi de cercetare într-un orizont multicultural şi multilingvistic, continuând tradiţiile unei şcoli ardelene de elită, un model de universitate romanească, aşa cum îşi dorea încă din 1919 Sextil Puşcariu, rector al universităţii.

    Premiul Excelenţa în cultură îi revine Filarmonicii George Enescu, simbol al culturii româneşti. Fondată în urmă cu un secol şi jumătate, avea ca scop organizarea unei orchestre simfonice permanente, în vederea propagării culturii muzicale şi popularizării capodoperelor muzicii clasice. De un secol şi jumătate Filarmonica George Enescu este scena cea mai râvnită şi vârful de lance al artei muzicale din România.

    Celor trei premii speciale li se vor adăuga alte 8 categorii de premii pentru cele mai importante realizări culturale ale anului 2017. Aceste categorii sunt: film, teatru, literatură, educaţie, ştiinţă, muzică, arte vizuale şi implicare civică.

    A XVIII-a ediţie a Galei Premiilor Radio România Cultural este un eveniment produs de Radio România Cultural, în parteneriat cu Teatrul Odeon. Spectacolul va fi transmis în direct on air şi online de Radio România Cultural. Înregistrarea show-ului va fi difuzată de coproducătorul galei, TVR.

  • Cristian Şofron, noul manager al Teatrului Odeon din Bucureşti

    Cristian Şofron, noul manager al Teatrului Odeon din Bucureşti

    După peste un deceniu în care la
    conducerea Teatrului Odeon din Bucureşti s-a aflat cunoscuta şi îndrăgita
    actriţă Dorina Lazăr, de la începutul acestui an scaunul de manager este ocupat
    de actorul Cristian Şofron. Cunoscut publicului larg în special pentru rolul
    marinarului Mihu din serialul Toate pânzele sus, Cristian Şofron a fost vreme
    de cinci ani directorul Centrului Cultural pentru UNESCO Nicolae Bălcescu.


    La început de mandat, managerul
    Cristian Şofron este preocupat de o mai mare promovare a Teatrului Odeon şi în
    afara ţării, instituţia fiind deja una dintre cele mai vechi şi importante
    scene din România Lucru pe care eu mi-l doresc pentru Teatrul
    Odeon este ca tot ce se întâmplă aici, spectacole, evenimente conexe şi alte
    evenimente, să poată fi încadrat sub deviza Totul la nivel de excelenţă.
    Teatrul Odeon este unul dintre cele mai importante teatre din România, îmi
    doresc ca el să devină unul dintre cele mai bune teatre din Europa şi, de ce
    nu, din lume. Teatrul Odeon a ieşit, iese în nenumărate locuri, dar poate că ar
    trebui să ne canalizăm energiile către festivalurile cu adevărat importante din
    ţară şi din afara ţării, să încercăm să aducem specialişti care să ne vadă
    munca, să ne aprecieze spectacolele… Sigur că nu se poate face în câteva
    luni, dar sunt convins că, încet, încet, Teatrul Odeon va fi din ce în ce mai
    cunoscut şi în afara ţării.


    Noul director al Odeonului consideră
    că excelenţa este dată şi de numele regizorilor invitaţi. Astfel, în perioada
    următoare va monta aici regizorul Alexandru Dabija, unul dintre cei mai iubiţi
    şi apreciaţi creatori români, care va semna spectacolul Povestea unui
    necunoscut după Povestiri de Cehov. Numele lui Alexandru Dabija este legat
    de istoria Teatrului Odeon, unde a montat mai multe spectacole şi al cărui
    manager a fost în perioadele 1991-1994 şi 1996 – 2002. Tot la Odeon va începe
    repetiţiile în lunile următoare şi Dragoş Galgoţiu, regizor angajat al
    teatrului, care va pune în scenă Hamlet-ul lui Shakespeare într-un spectacol
    ce se doreşte a fi un eveniment. Mai tinerii regizori Andrei şi Andreea Grosu,
    fondatorii teatrului independent Unteatru, revin la Odeon să monteze Jocul
    de-a vacanţa, de Mihail Sebastian. Tot până la sfârşitul acestei stagiuni,
    regizorul Zoltan Balazs, directorul teatrului independent Maladype din
    Budapesta, este invitat în cadrul proiectului european Fabulamundi.
    Playwriting Europe să pună în scenă piesa Gardenia , al tinerei dramaturge
    poloneze Elżbieta Chowaniec.


    Dincolo de regizorii invitaţi,
    managerul Cristian Şofron mai are şi alte planuri pentru Teatrul Odeon, începând
    cu Galeria Odeon Există un spaţiu destinat expoziţiilor în
    Teatrul Odeon. Mi-am propus ca această galerie să poată fi vizitată pe tot
    parcursul zilei. Este un pic anormal ca lucrările minunate de acolo să fie
    vizionate doar de către spectatorii care intră la spectacolele de la Sala
    Studio şi care nu pot fi mai mult de 100 – 120 de persoane. Avem multe proiecte
    legate de tinerii noştri spectatori. Aceştia pot vizita teatrul nostru în orele
    în care se montează decorul, pentru a vedea munca din spatele scenei. Avem
    chiar în perioada următoare, prin Şcoala Altfel, un proiect asemănător, în care
    vor veni grupuri de copii şi vor asista la montarea decorurilor, eventual la
    repetiţiile actorilor dinaintea începerii spectacolului. De curând am iniţiat un
    proiect, pe care l-am denumit deocamdată Seara tânărului creator, în cadrul
    căruia UNATC să îşi poată prezenta cele mai valoroase spectacole pe scena
    Teatrului Odeon. Cred că trebuie să ne gândim la cei care vin după noi.


    Angajat al Teatrului Odeon, coregraful
    şi, de ceva vreme, şi regizorul Răzvan Mazilu, artist cunoscut pentru
    contribuţia la ceea ce înseamnă teatru-dans şi musical în România şi pentru
    sprijinirea tinerilor coregrafi, va organiza, ca în fiecare an, o Gală a
    dansului pe 29 aprilie, de Ziua Internaţională a Dansului. De asemenea, se află
    în discuţie şi punerea în scenă a unui spectacol despre viaţa actriţei Judy
    Garland.


    Clădirea în care se află Teatrul Odeon
    din Bucureşti este un monument-bijuterie, inaugurat la
    sfârşitul anului 1911. Are o istorie extrem de bogată şi este singurul teatru
    cu scenă italiană din Europa al cărui tavan glisează. Situată pe Calea
    Victoriei, aproape de Universitate, construcţia este una dintre cele mai
    importante atracţii turistice ale Bucureştiului. Cu o clădire refăcută total la
    exterior, consolidată şi reornamentată după proiectele iniţiale din 1911,
    luminată corespunzător, Teatrul Odeon poate atrage spectatori şi din rândul
    turiştilor străini, cu condiţia să asigure traducerea spectacolelor. Managerul
    Cristian Şofron Teatrul Odeon are şi instalaţia, are şi
    traducerile în limba engleză pentru mai toate spectacolele, avem şi personalul
    calificat, care poate face acest lucru. Aşadar, aşteptăm la spectacolele
    noastre şi spectatori din alte ţări. Ne preocupă foarte mult acest lucru. Ba
    mai mult, am în gând nişte provocări pentru agenţiile de turism. Spun acest
    lucru în premieră… După părerea mea, un pachet turistic complet pentru
    străini ar trebui să cuprindă şi un eveniment cultural, un spectacol de
    teatru… Şi sunt convins că atunci când voi putea să duc această propunere
    către agenţiile de turism, ele vor avea un răspuns pozitiv.


    O prima iniţiativă a noului director
    al Teatrului Odeon a fost lărgirea trupei artistice a teatrului, prin angajarea
    câtorva actori tineri, dar şi a unor nume consacrate, precum Adrian Titieni şi
    Andi Vasluianu, cunsocuţi şi în afara ţării datorită rolurilor din filme.

  • Premiile Observator Cultural

    Premiile Observator Cultural

    Zece importanţi scriitori români, printre care Ana
    Blandiana, Radu Cosaşu, Vlad Zografi, au fost premiaţi în cadrul Galei
    Premiilor Observator Cultural, a XI-a ediţie, desfăşurată la Teatrul Odeon din
    Bucureşti. În total, au fost nominalizaţi 34 autori români contemporani la şase
    categorii: Memorialistică, Eseistică/ publicistică, Critică literară/ istorie
    literară / teorie literară, Debut, Poezie şi Proză.


    Cel mai bun volum de poezie al anului 2016 a fost desemnat Cînd nu mai e aer,
    publicat de Radu Andriescu la Casa de editură Max Blecher. Premiul pentru
    Proză a fost acordat ex-aequo scriitorilor Radu Cosaşu, pentru Viaţa ficţiunii
    după o revoluţie, şi lui Radu Pavel Gheo, pentru Disco Titanic, ambele apărute
    la Editura Polirom. În urmă cu un an, Gabriel Andreescu, disident şi activist
    pentru drepturile omului, scria: Apariţia Observatorului Cultural, în
    2000, a marcat o nouă etapă în evoluţia amprentelor ideologice din comunitatea
    intelectuală. În timp, Observatorul Cultural a confirmat statutul pe care şi-l
    asumase încă de la început, de pol formator în materia ideologiei culturale.
    Premiile instituite în anul 2007 i-au conturat şi, aş spune, i-au tranşat
    opţiunile.


    Carmen Muşat, redactor-şef al revistei Observator
    Cultural. Încercăm, într-adevăr, şi prin aceste
    Premii, să fixăm, să realizăm un tablou al culturii române vii, al literaturii
    române din acest moment. Şi pentru că la fiecare ediţie se adaugă nume
    noi pe lista nominalizaţilor şi a premianţilor încercăm să ne definim cultural
    şi pe noi, să definim profilul cultural al Observatorului Cultural. Astfel că
    este un demers dublu identitar. Pe de o parte, pentru revistă, pentru că
    opţiuniile şi premiile noastre conturează profilul identitar al revistei, pe de
    altă parte conturează un profil identitar al culturii române în acest moment de
    graţie din punct de vedere cultural.


    16 liceeni de la şase colegii
    naţionale din Bucureşti au fost prezenţi pe scena Teatrului Odeon pentru a
    acorda Premiul Observator Lyceum prozatorului Vlad Zografi pentru volumul
    Efectele secundare ale vieţii, Editura Humanitas. Carmen Muşat. Ne
    întâlnim cu aceşti tineri şi le ascultăm opţiunile, argumentele. Pe mine m-au
    impresionat aceşti liceeni şi nu sunt singura. Şi anul trecut, şi anul acesta,
    şi cei prezenţi la Gală au fost impresionaţi de discursul liceenilor, de
    motivaţiile şi argumentele lor atât de proaspete şi de bine articulate. Cred că
    aceşti tineri trebuie încurajaţi şi promovaţi şi cred că trebuie să aibă
    această şansă, de a se întâlni cu scriitorii români, de a le descoperi
    literatura. La Gala din acest an poeta Ana Blandiana povestea că a surprins-o
    reacţia pe care a avut-o un copil pe care l-a întâlnit când a fost invitată la
    o şcoală generală. Deşi învăţătoarea anunţase că se vor întâlni cu Ana
    Blandiana, acel copil a contrazis-o, spunând că nu poate fi adevărat. După un
    prim moment de stupoare, toţi au vrut să ştie de ce a spus respectivul copil
    acest lucru. Şi
    copilul a spus că el ştie că toţi poeţii
    sunt morţi, prin urmare doamna din faţa lor nu poate fi Ana Blandiana. O
    reacţie care spune multe despre cum prezintă şcoala literatura română. În
    manualele şcolare, toţi scriitorii despre care se vorbeşte sunt scriitori de muzeu.
    De aceea, copiii au impresia că literatura ţine şi ea de muzeu, nu e ceva viu
    cu care să interacţionezi. Noi asta încercăm să facem şi cu ajutorul revistei
    Observator Cultural, şi prin aceste premii. Încercăm să demonstrăm că
    literatura este vie. Vom demara cât de curând şi un proiect de lecturi publice
    în cadrul căruia propunem întâlniri între liceeni şi scriitori români, între mai multe tipuri de artişti. Ne dorim
    să provocăm, să producem intersecţii culturale.


    În cadrul Galei, în acest an, Observator cultural a oferit Premii de
    Traducere nu doar pentru transpuneri dintr-o limbă străină în limba română, ci
    şi pentru un traducător care a redat opere literare româneşti într-o limbă
    străină. Laureate au fost Veronica D. Niculescu şi Joanna Kornaś-Warwas
    (Polonia). Scriitoarea şi traducătoarea Veronica D. Niculescu. Mi-am dat seama că în 2007 începeam să traduc prima carte de
    Nabokov fără să am un contract, fără nici un fel de apăsare şi obligaţie, din
    pură plăcere. Cartea a apărut în 2008 printr-un noroc. Putea să nu se întâmple
    nimic, să nu existe nici un contract, şi eu să rămân cu atât, cu o carte
    tradusă din plăcere. Dar, din fericire, Editura Polirom a câştigat un an mai
    târziu drepturile de publicare pentru seria Vladimir Nabokov. Şi aşa s-a
    întâmplat ca volumul pe care eu îl propusesem să apară. Îmi amintesc foarte
    bine paginile care m-au determinat să mă apuc de tradus, au rămas ca un motto
    pentru mine, un motto foarte util când sunt mai obosită. Îmi amintesc starea de
    atunci şi mă gândesc că ar fi ideal să o am de fiecare dată când traduc, că
    aceea este starea ideală. Sunt paginile 107, 108 din ediţia românească Ochiul
    în care un personaj vorbeşte despre frumuseţea de neposedat. Lumina la apus
    peste acoperişuri, parfumul unei flori pe care îl poţi inhala oricât, dar nu-l
    poţi poseda. Şi cred că asta facem şi când scriem, şi când citim, în multe
    dintre activităţile noastre, poate încercăm într-un fel să posedăm ceea ce este
    de neposedat.



    Din juriul celei de-a
    XI-a ediţii a Premiilor Observator Cultural au făcut parte Carmen Muşat
    (preşedinta juriului), Bianca Burţa-Cernat, Adina Diniţoiu, Cezar Gheorghe,
    Adrian Lăcătuş, Iulia Popovici şi Bogdan-Alexandru Stănescu.

  • Laureaţii Galei Premiilor Radio România Cultural

    Laureaţii Galei Premiilor Radio România Cultural

    Luni,
    20 martie, în eleganta sală a Teatrului Odeon, Radio România Cultural a premiat
    excelenţa în cultură, în cadrul celei de-a XVII-a ediţii a Galei Premiilor
    Radio România Cultural.


    Prezentat
    de Daniela Ivanov şi Dragoş Muscalu, gazde ale emisiunilor matinale ale
    postului, show-ul a avut multe momente emoţionante, dar şi inedite, precum cel
    de laudatio al lui Victor Rebengiuc pentru colegul şi prietenul său, Ion
    Caramitru, laureat al Premiului de Excelenţă.


    Spectacolul
    a fost urmărit de ascultătorii Radio România Cultural în direct on air, dar şi
    online pe www.radioromaniacultural.ro,
    iar momentele artistice au fost asigurate de Adrian Nour Project.


    Premiile
    pe secţiuni


    Premiul
    pentru Poezie a ajuns la Svetlana Cârstean pentru volumul Trado, scris împreună cu poeta suedeză Athena Farrokhzad şi apărut
    la editura Nemira.


    Premiul
    pentru Proză i-a fost înmânat lui Radu Cosaşu, de ministrul Culturii şi
    Identităţii Naţionale, Ionuţ Vulpescu, pentru volumul Viaţa ficţiunii după o revoluţie, apărut la Editura Polirom.


    Premiul
    pentru Teatru i-a revenit regizorului Bobi Pricop şi echipei sale, pentru
    spectacolul O întâmplare ciudată cu un
    câine la miezul nopţii după Mark Haddon, producţie a Teatrului Naţional I.
    L. Caragiale din Bucureşti.


    Premiul
    pentru Film i-a fost înmânat regizorului Cristi Puiu, pentru filmul Sieranevada.


    Premiul
    pentru Arte plastice i-a fost decernat lui Alexandru Antik, pentru expoziţia Viziuni în întuneric, de la Muzeul de
    Artă Cluj-Napoca, alături de publicarea cărţii de artist Alexandru Antik, Inventar (Editura Vellant, Bucureşti).


    Premiul
    pentru Ştiinţe a ajuns la Aurora Simionescu, doctor în astrofizică, profesor
    asociat la Agenţia Spaţială Japoneză, JAXA, pentru că este prima persoană
    non-japoneză numită într-o poziţie în cadrul acestei instituţii.


    Premiul
    pentru Muzică a fost oferit trupei Byron, care a împlinit 10 de ani de la
    fondare. Este trupa care, la capitolul muzică românească, susţine cel mai bine
    capitalul de muzică difuzabil la Radio România Cultural. În anul 2016 a lansat
    albumul aniversar Eternal return.


    Premiul
    pentru Educaţie a fost obţinut de Bursa
    de Valori Bucureşti pentru lansarea online a unei platforme extinse de educaţie
    financiară: www.fluentinfinante.ro.


    Premiul
    pentru Proiecte culturale şi festivaluri a ajuns la organizatorii Gărâna Jazz Festival, probabil cel mai
    apreciat şi aşteptat eveniment cu muzică jazz din ţară şi unul dintre cele mai
    importante festivaluri de jazz open-air din Europa Centrală şi de Est. În 2016
    a sărbătorit 20 de ediţii.


    Au
    fost acordate şi trei premii speciale:


    Premiul
    de Excelenţă i-a fost decernat actorului Ion Caramitru.


    Premiul
    Lux Mundi i-a revenit producătoarei Ada Solomon.


    Premiul
    In memoriam Iosif Sava i-a fost acordat acordat pianistei Alexandra
    Dariescu.


    A
    XVII-a ediţie a Galei Premiilor Radio România Cultural este un eveniment produs
    de Radio România Cultural, în parteneriat cu Teatrul Odeon.


    Înregistrarea
    evenimentului va fi difuzată de TVR 3, coproducătorul galei, duminică 26
    martie, de la ora 17:00.


    Sponsorul principal al Galei
    Radio România Cultural este Raiffeisen Bank. Sponsori: Aqua Carpatica, Domeniile
    Sâmbureşti, Domeniul Coroanei Segarcea, Editura Vellant, Florăria cu poveşti,
    Hotel Cişmigiu, Hotel Marshal Garden, Tipro.

  • Abonamentul de transport în comun te trimite la teatru

    Abonamentul de transport în comun te trimite la teatru


    “Călătoreşte cu RATB în lumea culturii bucureştene” este motto-ul unei campanii lansate de Regia Autonomă de Transport Bucureşti. În fiecare lună, 22 de instituţii culturale bucureştene oferă premii ce sunt trase la sorţi de utilizatorii transportului în comun bucureştean. Spectacole de circ, teatru şi chiar şi cursuri de limbi străine pot fi câştigate de călătorii fideli.



    Începută ca o acţiune de tip cadou de Crăciun, adică în luna decembrie a anului trecut, campania are deja vreo 2 mii de concurenţi înscrişi şi 650 de premienţi, adică de câştigători ai unei invitaţii pentru două persoane la vreun spectacol. Vine cu detalii Constantin Tobescu, purtător de cuvânt RATB: “Obiectivul este creşterea interesului pentru cultură la nivelul capitalei, având în vedere faptul că şi RATB-ul şi majoritatea instituţiilor de cultură, teatre, circ suntem în subordinea primăriei, este nevoie de o colaborare, pentru creşterea deschiderii oamenilor către cultură. Am iniţiat acest proiect împreună cu Direcţia cultură sport turism din primărie, am intrat în legătură cu majoritatea teatrelor, cu circul de stat, Casa Schiller şi cu alte instituţii de cultură, astfel încât pe durata a doi ani să colaborăm, instituţiile de cultură oferind invitaţii la spectacole pentru călătorii care se înscriu la tragerea la sorţi. Ne-am gândit să fidelizăm călătorii care au abonamente nominale, care pentru noi sunt cei fideli. Latura culturală reprezintă un aspect important şi ne dorim să dezvoltăm acestă colaborare. Vrem să colaborăm şi cu edituri, cum am colaborat pe perioada Târgului Gaudeamus. Vrem ca transportul public, având în vedere că este prezent în viaţa publică a oraşului permanent, să fie un instrument de deschidere către cultură. Acest gen de proiecte o puztem regăsi chiar la nivel eurpean, mă uitam la Regia de transport din Paris unde există astfel de proiecte.”



    Pentru a câştiga o invitaţie în cadrul campaniei, este de ajuns ca deţinătorul unui card nominal, cu abonament lunar, să acceseze site-ul RATB şi să se înscrie pentru tragerea la sorţi. Instituţiile de cultură partenere şi datele de contact ale acestora pot fi găsite, de asemenea, pe acelaşi site. Astfel, publicul va găsi într-un singur loc, accesând site-ul RATB, întreaga ofertă culturală bucureşteană.



    RATB precizează că toţi cei care s-au înscris începând cu 25.12.2016, vor fi incluşi automat în lista participanţilor la tragerea la sorţi care va fi organizată în luna februarie 2017.



    Acest proiect a început în luna decembrie 2016 şi se va desfăşura timp de doi ani, până în luna decembrie 2018, scopul său fiind de a creştere interesul publicului pentru actul cultural şi fidelizarea călătorilor, susţine Constantin Tobescu, purtător de cuvânt RATB, care ne-a asigurat că speră ca tot mai mulţi călători să fie interesaţi de cultură. Ce invitaţii au fost puse în joc? “Pentru toate spectacolele am avut invitaţii de la instituţiile de cultură: Avem invitaţii la Teatrul Ţăndărică, la spectacolul “Cei trei purceluşi”, “Croitoraşul cel viteaz”, “Capra cu trei iezi” şi altele. De asemenea, la teatrul ion Creangă, “Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”, şi altele. Teatrul Masca invită la “Nastasia”. Avem, de asemenea, la Circul Globus la spectacolul “Arena magică”. La teatrul Odeon, “De vânzare” sau “Când timpul nu se mişcă”, “Refugiul” şi “Ascensiunea lui Arturo”. De la Teatrul Stela Popescu, “Chiriţa din Iaşi”, “Harap Alb”. Sunt foarte multe spectacole. Interesul este mare, chiar am primit mesaje de la călători să colaborăm mai strâns cu teatrele, astfel încât să primim invitaţii şi pentru spectacolele care se joacă de obicei cu casa închisă.”



    Idei frumoase, susţinute cu entuziasm de instituţiile culturale bucureştene şi apreciate de călători, care, iată, îşi pot şi exprima preferinţele culturale. În plus, ne asigură organizatorii campaniei, dacă există câştigători interesaţi de alte premii decât cele câştigate, ei le pot schimba cu alţi călători folosind tot site-ul RATB ca intermediar.(


  • Odeon 70

    Odeon 70

    Iniţial s-a numit Teatrul Muncitoresc
    C.F.R. şi şi-a deschis porţile în cartierul Giuleşti, în septembrie 1946. Şi-a
    schimbat ulterior numele în Teatrul Giuleşti şi s-a mutat în 1974 în celebra
    clădire de pe Calea Victoriei – Complexul Comedia-Majestic. În 1990, devine
    Teatrul Odeon, la iniţiativa regizorului Vlad Mugur, pe atunci directorul
    teatrului. Potrivit istoricului Maria-Magdalena Ioniţă, numele nu a fost ales
    întâmplător, pentru că, iniţial, arhitectul clădirii, Grigore Cerchez, s-a
    inspirat din arhitectura Teatrului Odeon din Paris. Apoi, şi repertoriul a fost
    inspirat din repertoriul Odeonului parizian.


    Teatrul Odeon din Bucureşti a
    sărbătorit recent cei 70 de ani de la înfiinţare, prilej cu care au fost
    dezvelite busturile Elenei Deleanu, directoarea acestui teatru vreme de 38 de
    ani, şi al actorului Ştefan Bănică, care a făcut parte din trupa Teatrului
    Giuleşti şi a fost considerat vedeta cartierului. Elena Deleanu a fost cea care
    a făcut toate demersurile ca să obţină pentru Teatrul Giuleşti o a doua sală,
    în centru, această Sală Majestic.


    La marcarea celor şapte decenii a fost
    lansat şi volumul aniversar Odeon 70. Aventură istoric-omagială, semnat de
    criticul Miruna Runcan, secretar literar al teatrului între 1991 şi 1994.
    Aventură istoric-omagială – un titlu prin care autoarea a vrut să-l provoace
    pe cititor track: Am vrut să
    arunc o nadă pentru că nu e pur şi simplu o bază de date comentată, fiind un
    volum dedicat unei vârste venerabile a Teatrului Odeon, fost Giuleşti. Pe de
    altă parte, pentru mine procesul de cercetare a reprezentat o adevărată
    aventură. Sunt foarte puţine materiale. Unele dintre ele, mai ales cronici,
    există în arhiva Teatrului Odeon, altele, nu. Cea mai stranie perioadă este
    perioada 1950-1960, exact după înfiinţarea din ’46. Despre perioada ’46 – ’50
    aproape că nu există nimic şi atunci a trebuit scormonit adânc. Dar titlul cred
    că încearcă şi să transfere într-un fel sau altul tonul pe care m-am străduit
    să-l găsesc, un ton destul de implicat emoţional, pentru că eu m-am născut
    vizavi de Teatrul Giuleşti. M-a interesat cum s-a născut teatrul acolo şi m-a
    interesat şi toată povestea combinaţiei dintre ideologia comunistă, care l-a
    făcut să se nască peste noapte, şi nevoile reale ale spaţiului în care el s-a
    născut, care are o tradiţie pe care lumea a uitat-o complet în ziua de azi şi
    care a trebuit recuperată.


    Volumul are o structură cronologică, desigur,
    dar autoarea s-a raportat, pe de o parte, la situaţia politică a momentului -
    diferitele perioade de comunism din cei 45 de ani, astfel încât cititorul să
    pună în acest context activitatea teatrului. Pe de altă parte, au fost punctate
    dezbaterile estetice, felul în care a evoluat gândirea despre regie în România.
    Astfel, cele mai reprezentative momente din istoria Teatrului Odeon, aşa cum
    apar ele în carte au fost următoarele, potrivit Mirunei Runcan track: Există
    un moment foarte important – momentul 1956. E un moment de cotitură în ceea ce
    priveşte gândirea estetică şi nu numai estetică, referitoare la regie. Ori,
    Teatrul Giuleşti a fost atunci vârf de lance al reteatralizării, pentru că doi
    dintre tinerii regizori foarte vocali şi foarte bine instrumentaţi estetic
    lucrau acolo. Este vorba despre Lucian Giurchescu şi Horea Popescu. Apoi, vine
    un moment, în jurul anilor 70, o perioadă foarte substanţială pentru întregul
    teatru românesc, dar care, pentru Giuleşti, a fost epoca Dinu Cernescu. În anii
    80, cu toate că au fost câteva spectacole foarte bune, pentru tot teatrul
    românesc a fost rău, ca şi pentru întreg poporul român. Anii 80 au fost nişte
    ani îngrozitori. Şi, sigur, perioada Alexandru Dabija, care a rămas în istoria
    teatrului din România cu nişte spectacole absolut extraordinare – Au pus
    cătuşe florilor, care a marcat venirea lui Hausvater în România, Richard
    III, al lui Măniuţiu, La ţigănci, tot al lui Hausvater, câteva dintre
    spectacolele lui Dragoş Galgoţiu… Apoi, mi-e mai greu să aleg, pentru că
    teatrul a avut o traiectorie foarte constantă. E unul dintre foarte puţinele
    teatre din România care au avut o traiectorie foarte constantă după 1996.
    Aproape că nu există stagiune în care teatrul să nu se fi păstrat măcar, dacă
    nu să se fi ridicat la un nivel mai înalt decât în anul anterior.


    Potrivit Mirunei Runcan, Odeon a fost
    primul teatru care, după 1990, a diversificat foarte mult paleta de oferte,
    nelimitându-se strict la oferta repertorială simplă – s-a ocupat de dramaturgie
    cotidiană sau de dramaturgie cât mai recentă cu putinţă, a făcut cicluri de
    spectacole-lectură, a avut tot timpul expoziţii, programe dedicate copiilor.



    Teatrul Odeon este
    condus de 20 de ani de actriţa Dorina Lazăr, care face parte din echipa de
    artişti încă din 1969. Între 1996 şi 2002 a fost director artistic, iar din
    2003 este directorul instituţiei. Dorina Lazăr vorbeşte despre relaţia
    teatrului Giuleşti/ odeon cu publicul de-a lungul acestor ani track: Şi
    acolo în Giuleşti, şi aici publicul este ales din cei care iubesc teatrul. Şi
    acolo, la Giuleşti, nu era atât publicul de cartier care venea, veneau oamenii
    din centru. De aceea, doamna Deleanu a şi reuşit să obţină o staţie de autobuz,
    care există şi astăzi la Podul Grant, ca oamenii să poată coborî şi să vină la
    teatru. E un public fidel. Oamenii care acum sunt în vârstă vin de când erau
    tineri, îşi aduc nepoţii. Din fericire, noi avem spectacole pentru toate
    vârstele, şi atunci ne trezim că vin cu nepoţii de mână la spectacolele de
    educaţie muzicală, de exemplu. Sunt foarte mulţi tineri. Teatrul e întotdeauna
    deschis pentru tineri. Nici preţurile la bilet noi nu le-am mărit, pentru ca
    lumea să poată veni la teatru.

  • Mircea Cărtărescu, Radu Jude şi Radu Afrim, laureaţi ai Galei Premiilor Radio România Cultural

    Mircea Cărtărescu, Radu Jude şi Radu Afrim, laureaţi ai Galei Premiilor Radio România Cultural

    Gala
    Premiilor Radio România Cultural, ediţia a XVI-a, desfăşurată luni, 21 martie,
    la Teatrul Odeon, a desemnat câştigătorii anului 2015.


    A fost un spectacol în care
    lumea culturală a strălucit şi care s-a bucurat de prezenţa unor importante
    personalităţi ale lumii culturale şi artistice, jurnalişti, dar şi a unui
    public care a umplut până la refuz sala Teatrului Odeon. Evenimentul a fost urmărit
    în direct de ascultătorii Radio România Cultural şi pe internet la
    www.radioromaniacultural.ro. TVR 2 şi TVR HD vor difuza înregistrarea pe data
    de 3 aprilie, ora 22:00.


    Momentele muzicale au fost
    asigurate de Luiza Zan şi Big Band-ul Radio, condus de Ionel Tudor. Gala a fost
    prezentată de Maria Balabaş şi Radu Croitoru.


    Au fost acordate trei premii
    speciale:


    Premiul
    de Excelenţă i-a fost
    decernat istoricului Neagu Djuvara.


    Premiul
    Lux Mundi i-a
    revenit artistului vizual Dan Perjovschi.


    Premiul
    In memoriam Iosif Sava i-a
    fost acordat acordat pianistei Raluca
    Ştirbăţ.


    Premiile pe secţiuni au fost
    următoarele:


    Premiul
    pentru Proză i-a
    revenit lui Mircea Cărtărescu,
    pentru Solenoid, Editura Humanitas.


    Premiul
    pentru Film a revenit
    regizorului Radu Jude, pentru filmul
    Aferim!.


    Premiul
    pentru Poezie i-a fost
    înmânat lui Robert Şerban, pentru
    volumul Puţin sub linie, Editura Cartea Românească.


    Premiul
    pentru Teatru a fost
    decernat Echipei proiectului Antisocial
    – o coproducţie a Teatrului Naţional Radu Stanca şi a Universităţii Lucian
    Blaga din Sibiu, semnată de Bogdan Georgescu.


    Premiul
    la categoria Arte plastice a
    fost obţinut de artistul plastic Liviu
    Stoicoviciu pentru expoziţia Oraşe imaginate (curator: Călin Dan) de
    la Muzeul Naţional de Artă Contemporană.


    Premiul
    pentru Muzicăi-a revenit compozitorului Adrian Enescu, pentru complexitatea artistică a proiectului BachFiles.


    Premiul
    pentru Educaţie a fost
    obţinut de Asociaţia MetruCub,
    pentru coordonarea proiectului Susţine cultura în educaţie.


    Premiul
    pentru Ştiinţă – Roxana Rădvan,
    coordonatoarea Centrului de Excelenţă pentru Restaurare prin Tehnici
    Optoelectronice CERTO.


    La
    secţiunea Proiecte culturale şi festivaluri a fost laureat Radu
    Afrim pentru conducerea artistică a Galei Tânărului Actor HOP.


    Eveniment co-finanţat de
    Administraţia Fondului Cultural Naţional (Proiectul nu reprezintă în mod
    necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este
    responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele
    proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea
    beneficiarului finanţării).


    Partener: Teatrul Odeon. Coproducator: TVR 2. Sponsori:
    Domeniile Ostrov, ApiLand, Gerovital, New Andrei Style. Parteneri media: România liberă, Media Trust, Dacic
    Cool, Şapte Seri, Observator cultural, Revista 22, Suplimentul de Cultură,
    agenţiadecarte.ro.