Tag: tehnologi

  • Expoziție “AfterLand” la Rezidența9

    Expoziție “AfterLand” la Rezidența9

    La Rezidența9, din Bucureşti, poate fi văzută expoziția “AfterLand”.

    Expoziția reunește lucrări ale unui grup internațional de artiști care lucrează la intersecția dintre artă, știință, natură și tehnologie. Fiecare dintre ei are o afinitate specială cu apa și pământul, abordându-le din unghiuri diferite, la fel de variate ca și valorile simbolice ale elementelor în sine.

    Clara Boj și Diego Diaz (Spania) prezintă lucrarea despre Mar Menor, o cercetare interdisciplinară axată pe această lagună spaniolă cu o biodiversitate unică, aflată într-o stare de deteriorare semnificativă.

    Mark IJzerman (Olanda) și Sébastien Robert (Franţa/Olanda) explorează, prin intermediul a două lucrări diferite, relația complexă dintre uman si non-uman, timp și spațiu.

    Floriama Cândea (România) va medita asupra relațiilor dintre specii, naturale și artificiale, umane și tehnologice, reflectând în același timp asupra posibilităților unui viitor durabil.

    Robertina Sebjanic (Slovenia) oferă o percepție poetică asupra relației dintre mediile fluviale și oameni.

    Ioana Vreme Moser (România/Germania) explorează fluidica ca tehnologie alternativă la electronică prin conceperea de computere fluide.

    Proiectul AfterLand a inclus și o călătorie de cercetare și documentare în diferite localități din Delta Dunării, unde echipa de artiști si artiste a vizitat cercetătorii științifici de la Institutul Național de Cercetare și Dezvoltare Delta Dunării și Muzeul Ivan Patzaichin.

  • Competenţe digitale şi învăţare pe tot parcursul vieţii

    Competenţe digitale şi învăţare pe tot parcursul vieţii

    S-au dus vremurile în
    care, odată învăţată o meserie, în perioada tinereţii, ea avea să fie practictată
    toată viaţa cu foarte puţine schimbări. Astăzi, locurile de muncă şi
    abilităţile se pot modifica de mai multe ori pe parcursul existenţei unui
    adult. Iar disponibilitatea pentru schimbare precum şi competenţele digitale,
    care o fac de cele mai multe ori posibilă,
    au ajuns să conteze foarte mult pe piaţa muncii. Din păcate, date
    statistice de la nivelul UE nu par să indice o populaţie prea bine pregătită în
    acest sens. 40% din populaţia UE nu dispune de un nivel suficient de competenţe
    digitale şi doar 11% dintre adulţi au urmat programe de învăţare pe tot
    parcursul vieţii. În România, situaţia este încă şi mai dramatică: 74% dintre
    persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani nu au competenţe digitale
    de bază în timp ce doar 1% dintre adulţi au beneficiat de educaţie profesională continuă. Situaţia a
    fost constatată şi de către sindicate care atrag atenţia şi asupra slabei
    corelări dintre conţinutul cursurilor şcolare şi cerinţele de pe piaţa muncii.

    Bogdan Hossu, Preşedintele Confederaţiei Naţionale Sindicală Cartel Alfa. Constatăm că interesul pentru competenţele digitale este foarte scăzut în
    rândul tinerilor care optează pentru învăţământul superior. Asta arată că
    formarea educaţională iniţială nu este suficientă pentru a oferi informaţii
    legate de structura pieţei şi orientările care ar trebui să dea o perspectivă
    adecvată asupra viitorului loc de muncă. Învăţământul românesc de azi
    are o anumită ineficienţă, în sensul că nu pregăteşte adecvat. Din acest punct
    de vedere, avem nişte recomandări. Una se referă la conlucrarea cu piaţa
    muncii, care ar trebui să se facă prin angajatori şi sindicat. De asemenea,
    formarea profesională continuă a adulţilor rămâne o problemă majoră, cu
    dificultăţi şi disfuncţionalităţi mari.


    În mod evident,
    una din soluţii constă într-o colaborare mai strânsă între cele două domenii
    care se intersectează în acest caz: învăţământul şi reglementarea pieţii
    muncii, după cum a constatat şi Dragoş Pâslaru, Ministrul Muncii Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice: Încă prevalează o politică de siloz. Cu
    alte cuvinte, sistemul de educaţie este considerat responsabil cu formarea şi
    reglementarea calificărilor. Avem o autoritate de calificări care a constituit
    şi încă mai constituie motiv de conflict între ministerul educaţiei şi
    ministerul muncii. Ceea ce e absurd. De aproximativ o lună am început să discut
    cu ministrul educaţiei care este foarte deschis în legătură cu acest aspect, al
    cooperării instituţionale. Până acum n-am reuşit să colaborăm instituţional
    corespunzător, n-am reuşit să creăm o legătură eficientă între zona
    guvernamentală şi cea privată şi n-am reuşit să facem o colaborarea destul de
    bună între central şi local. În aceste privinţe, trebuie lucrat în continuare.


    Un
    caz în care cooperarea interministerială ar trebui să funcţioneze este cel al
    aşa-numitului învăţământ dual, adică implicarea angajatorilor în învăţământul
    profesional şi tehnic. De altfel, în acest sens, Ministerul Educaţiei a făcut
    deja anumite demersuri, după cum precizează Margareta Ivan, consiliera
    ministrului de resort: Ceea ce preocupă acum Ministerul
    Educaţiei, este modelul acesta dual care a tot fost dezbătut în cursul acestui
    an şi care va ajunge, în curând, într-un punct final, prin promovarea unui pachet
    legislativ care să deschidă uşile pentru un învăţământ profesional dual cu mai
    mult accent pe pratică şi cu mai multă implicare din partea angajatorilor.


    În plus, în programa-cadru pentru
    ciclul gimnazial, recent lansată, au fost introduse încă din şcoala generală
    cursuri de informatică. Cunoştinţe elementare legate de TIC (tehnologia
    informaţiilor şi a comunicării) au devenit, de altfel, cerinţe fundamentale în
    majoritatea slujbelor, după cum aflăm de la Raluca Predoi, manager în cadrul
    unei companii multinaţionale: Este una dintre cele mai
    importante competenţe tehnice pe care o urmărim. Încă de la angajare,
    comunicarea cu potenţialul angajat se face în mediul on-line. Acest lucru se
    regăseşte, mai târziu, în toate sarcinile de serviciu ale angajatului de la
    comunicare până la introducerea rezultatelor muncii sale în sistemele proprii
    de raportare. Dar această competenţă nu ni se pare că este foarte bine
    dezvoltată în timpul şcolii. De pildă, deşi se studiază în şcoală, folosirea
    unei foi de calcul în programul Microsoft Excel nu se ridică la nivelul
    aşteptărilor noastre care, de altfel, nu sunt foarte mari.


    În ceea ce priveşte, colaborarea cu
    sistemul de învăţământ în vederea pregătirii viitorilor angajaţi, Raluca Predoi
    recunoaşte că firma pe care o conduce nu a avut probleme în acest sens: Compania pe care o reprezint are un interes atât în mediul
    academic, pentru angajaţii cu studii superioare, dar şi în învăţământul
    profesional, noi având şi o facilitate de producţie locală. În ambele cazuri,
    am colaborat foarte bine şi am încheiat parteneriate cu universităţi şi colegii
    tehnice. Există dialog cu autorităţile guvernamentale, dar încă n-a atins un
    nivel de maturitate.



    În aşteptarea
    maturizării dialogului dintre instituţiile implicate în pregătirea
    profesională, la nivel naţional, Comisia Europeană, la nivel comunitar, a
    lansat noua agendă pentru competenţe pentru a îmbunătăţi predarea abilităţilor
    necesare pe piaţa muncii şi pentru a stimula inserţia profesională.