Tag: telefonie

  • ANCOM: Roam like at home – Tarife reduse de la 1 iulie 2022

    ANCOM: Roam like at home – Tarife reduse de la 1 iulie 2022

    Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a anunțat că,
    începând cu data de 1 iulie
    2022 intră în vigoare un nou regulament privind roamingul în rețelele publice
    de comunicații mobile în interiorul Uniunii (Regulamentul (UE) 2022/612 al
    Parlamentului și al Consiliului din 06 aprilie 2022 privind roamingul în rețele
    publice de comunicații mobile în interiorul Uniunii), care extinde regulile
    actuale și aduce noi completări.



    Astfel, pe lângă reducerea tarifelor reglementate la nivel de gros și asigurarea accesului utilizatorilor la servicii de aceeași calitate în toate statele membre, sunt prevăzute noi obligații de informare în sarcina operatorilor, atât în ceea ce privește tarifele aplicate, cât și pentru asigurarea accesului la serviciile de urgență pentru toți utilizatorii, incluzând aici și persoanele cu dizabilități.


    Tarife aplicabile începând cu 1 iulie 2022


    Noul Regulament prevede reduceri
    treptate ale plafoanelor tarifelor reglementate la nivel de gros, care sunt
    tarifele maxime pe care un operator vizitat le poate percepe de la celălalt operator
    în timpul roamingului, începând cu 1 iulie 2022.


    De
    asemenea, începând cu această
    dată, în
    cazul depășirii limitelor utilizării rezonabile a unor servicii în roaming în
    UE/SEE, vor scădea și suprataxele care pot fi aplicate consumului ulterior,
    astfel că până la sfârșitul anului 2022 se aplică următoarele valori:


    -suprataxa pentru date – 2 Euro/GB, fără TVA;


    -suprataxa pentru apelurile primite – 0,55 eurocenţi/minut, fără TVA;


    -suprataxa pentru apelurile efectuate – 2,2 eurocenți/minut, fără TVA;


    -suprataxa pentru SMS-urile trimise – 0,4 eurocenți/SMS, fără TVA.


    Suprataxele se vor aplica
    la depășirea volumului de consum rezonabil.


    Calculator limită date Roam like at home: aplicație ANCOM


    Pentru a facilita estimarea volumului de date pe care utilizatorii le pot consuma
    în roaming în UE/SEE fără suprataxă, ANCOM a dezvoltat o aplicație de tip widget,
    accesibilă aici, ce va fi actualizată cu noile tarife începând cu 1 iulie 2022.


    Alte modificări aduse de Regulamentul (UE) 2022/612


    Principalele noutăți aduse de noul
    cadru legislativ se referă la asigurarea aceleiași calități a serviciilor de
    comunicații electronice, precum cea de care utilizatorul beneficiază în țara sa
    de origine, dacă rețelele și tehnologiile necesare sunt disponibile și în
    rețeaua din statul membru vizitat. Acest aspect presupune că un utilizator al
    serviciilor de roaming care are acces la serviciile 5G în statul de origine ar
    trebui să aibă acces la același tip de servicii în roaming, dacă acestea sunt
    disponibile în statul membru vizitat.


    De
    asemenea, prevederile noului Regulament
    vizează creșterea gradului de informare a utilizatorilor cu privire la tipurile
    de servicii care pot genera costuri suplimentare, cum ar fi apelarea liniilor
    telefonice pentru clienți, a serviciilor de asistență sau a companiilor de
    asigurări. Aceste servicii pot fi gratuite sau pot avea un tarif mai mic în cazul
    unui apel din țara de origine, în timp ce în roaming se pot aplica majorări tarifare.








    Tot
    pentru creșterea gradului de informare a utilizatorilor, sunt prevăzute obligații
    de informare prin intermediul SMS-urilor în legătură cu costurile suplimentare
    care se aplică în cazul utilizării serviciilor de roaming în rețelele
    non-terestre, care sunt de obicei utilizate pentru conexiuni mobile la bordul
    avioanelor și al vapoarelor și nu intră sub incidența normelor privind
    roamingul.


    Suplimentar
    față de notificările transmise utilizatorilor la atingerea unui prag de 80% din
    plafonul financiar/de date implicit (în valoare de 50 de euro, fără TVA) și la
    momentul în care plafonul financiar sau
    de volum ar urma să fie depășit, Regulamentul prevede că furnizorul trebuie să
    transmită o notificare suplimentară pe dispozitivul mobil al clientului dacă
    acesta consumă mai mult de 100 de euro într-o perioadă lunară de
    facturare, fără TVA. Notificările respective indică procedura care trebuie
    urmată în cazul în care clientul dorește continuarea furnizării serviciilor
    respective, precum și costurile asociate fiecărei unități suplimentare care
    urmează să fie consumată. Dacă utilizatorul nu răspunde conform instrucțiunilor
    primite, furnizorul de servicii de roaming sistează imediat furnizarea și facturarea către
    client a serviciilor de date în roaming. Utilizatorul poate solicita
    continuarea sau reluarea furnizării serviciilor.


    La
    intrarea într-un stat membru, furnizorii de servicii de roaming se asigură că clienții
    serviciilor de roaming sunt
    informați în mod adecvat cu privire la mijloacele de acces la serviciile de
    urgență în statul membru vizitat, inclusiv cu privire la mijloacele alternative
    de acces la aceste servicii disponibile persoanelor cu dizabilități.


    Aplicabilitate



    Regulamentul (UE) 2022/612 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 aprilie 2022 privind roamingul în rețelele publice de comunicații mobile în interiorul Uniunii se aplică pentru o perioadă de 10 ani, începând cu data de 1 iulie 2022, cu excepția unor prevederi referitoare la informarea utilizatorilor care vor intra în vigoare începând cu data de 1 iunie 2023. Informații complete sunt disponibile aici.

    Sursa ANCOM

  • Comisia propune un încărcător unic pentru mobile

    Comisia propune un încărcător unic pentru mobile

    Avem cu toții mai multe încărcătoare pe care le folosim în funcție de instrumentele sau dispozitivele de care avem nevoie . Trebuia să facem ceva, spune comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton. Iar date oficiale arată că numai anul trecut în Uniunea Europeană au fost vândute aproape 420 de milioane de telefoane mobile și alte dispozitive electronice portabile.


    În medie, consumatorii dețin trei încărcătoare de telefon mobil, dintre care utilizează două în mod obișnuit. Cu toate acestea, 4 din 10 consumatori declară că s-au confruntat cel puțin o dată cu probleme legate de încărcarea telefonului mobil întrucât încărcătoarele pe care le aveau la îndemână nu se potriveau cu aparatul.

    O situație costisitoare pentru consumatori, crede Bruxelles-ul, pentru că anual sunt cheltuite aproape două miliarde și jumătate de euro pentru încărcătoare care nu sunt furnizate împreună cu dispozitivele electronice. În plus, mai spune Bruxelles-ul, încărcătoarele neutilizate generează până la 11 mii de tone de deșeuri în fiecare an.

    Au trecut mai bine de 10 ani de când Comisia este preocupată de acest dosar. Am reușit în toată această perioadă să facem pași înainte. Prin acțiunile Comisiei, am trecut de la 30 de încărcătoare în anul 2009 la 3 în prezent. Este deja un mare progres, mai spune Thierry Breton.

    Și într-adevăr pe piață sunt în momentul de față 3 tipuri de dispozitive de încărcat: Micro USB, cu care au fost echipate multă vreme telefoanele mobile, USB-C, o conexiune mai recentă, și Lightning, utilizat de grupul Apple.

    Prin propunerea făcută publică zilele trecute, Comisia vrea să impună ca standard tehnologia USB-C pentru toate mobilele, dar și pentru tablete, camere video, căşti sau consolele video portabile. Avantajul ar fi că oferă o încărcare rapidă.

    În plus, executivul comunitar propune separarea vânzării încărcătoarelor de cea a dispozitivelor electronice.

    Am avea în acest fel mai multă libertate, costurile ar fi mai mici, utilizările ar fi multiple și am reduce deșeurile. Sunt beneficiile văzute de comisarul european pentru piață internă.

    Pentru a putea fi pusă în practică, propunerea executivului comunitar trebuie să treacă de Parlamentul European şi de Consiliul Uniunii, adică de reprezentenții statelor membre.

    Comisia consideră că o perioadă de tranziţie de doi ani de la data adoptării va oferi industriei suficient timp pentru a se adapta. Iar Reuters remarcă faptul că propunerea Bruxelles-ului, de instituire a unui încărcător universal, este prima de acest fel din întreaga lume.


  • ANCOM: Atentie la apelurile primite de la numere internationale!

    ANCOM: Atentie la apelurile primite de la numere internationale!

    ANCOM atrage atentia utilizatorilor serviciului de telefonie mobila asupra apelurilor pierdute sau apelurilor primite de la numere internationale pe care nu le cunosc, care pot reprezenta posibile tentative de frauda realizate de persoane necunoscute ce incearca sa obtina castiguri ilegale. Apeland inapoi astfel de numere, utilizatorii pot fi suprataxati, costurile regasindu-se ulterior pe factura de servicii de telefonie.

    Frauda cu apeluri pierdute

    Persoanele care au intentia de a insela utilizatorii dau apeluri scurte, de obicei prin intermediul unor programe de apelare automata a unor numere selectate aleatoriu, cu intentia ca cel apelat sa sune inapoi. Victima suna de obicei la un numar de telefon cu suprataxa, iar scopul celor apelati este sa mentina apelul activ un timp cat mai indelungat si sa obtina, astfel, castiguri ilicite.

    Tarifele aplicate acestor apeluri, catre numere din tari precum Botswana, Guineea, Guyana, Nepal, Sri Lanka etc este ridicat, iar costurile se regasesc, ulterior, pe factura persoanei care apeleaza.

    Ce trebuie sa faca utilizatorii pentru a evita acest tip de frauda?

    Persoanele care intampina o astfel de situatie sunt indrumati sa nu sune inapoi la numerele pe care nu le cunosc, cu atat mai putin daca acestea sunt numere internationale provenind din tari cu care nu au nicio legatura. De asemenea, nu trebuie furnizate date cu caracter personal daca acestea sunt solicitate prin aceste apeluri.

    Ce, cum si unde reclami?

    Utilizatorii care intalnesc acest tip de frauda sunt sfatuiti sa informeze furnizorul lor de servicii de telefonie si, totodata, sa se adreseze Politiei, institutia abilitata de dispozitiile legale in vigoare sa investigheze posibilele cazuri de inselaciune sau de infractiuni informatice.

    Mai multe informatii cu privire la acest subiect sunt disponibile pe site-ul Infocentru ANCOM,aici. De asemenea, informatii pot fi gasite si pe site-urile furnizorilor de servicii de telefonie mobila.

  • De la 1 noiembrie scad tarifele pentru terminarea apelurilor fixe

    De la 1 noiembrie scad tarifele pentru terminarea apelurilor fixe

    Începând
    cu data de 1 noiembrie 2020 intră în vigoare reducerea cu 30% a tarifului maxim
    de terminare a apelurilor la puncte fixe impusă de ANCOM, noul tarif maxim
    fiind plafonat la 0,098 eurocenți/minut. Măsura de reglementare a Autorității se
    aplică acordurilor de interconectare cu operatorii de telefonie fixă cu putere
    semnificativă de piață, urmând să fie reflectată în prețul plătit de
    utilizatorii finali în funcție de politicile comerciale ale fiecărui operator.


    Tariful maxim pentru terminarea apelurilor la puncte
    fixe


    Din 1 noiembrie 2020, operatorii de telefonie fixă desemnați de ANCOM ca având putere
    semnificativă de piață vor
    putea aplica un tarif de maxim 0,098 eurocenți/minut în
    cazul apelurilor naționale, apelurilor inițiate din Spațiul Economic European
    (SEE), precum și în cazul apelurilor inițiate din rețele din afara SEE, dacă
    acordurile internaționale în vigoare nu permit instituirea unui regim diferit
    de tarifare. Lista operatorilor
    de telefonie fixă cărora li se vor aplica măsurile de reglementare poate fi
    consultată aici, iar
    deciziile de reglementare emise de ANCOM sunt accesibile aici.


    Determinarea noului tarif


    Începând cu 1
    aprilie 2014, tariful maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe a fost plafonat
    de ANCOM la 0,14 eurocenți/minut pe baza
    unui model de calculație a costurilor de tip LRIC pur, menit să asigure
    obiectivele de promovare a concurenţei,
    maximizare a beneficiilor consumatorilor şi stimulare a investiţiilor eficiente, cu
    respectarea metodologiei armonizate prevăzute în Recomandarea 2009/396/CE. Scăderea
    tarifului până la 0,098 eurocenți/minut adoptată de ANCOM a fost determinată în
    urma actualizării mai multor parametri ai modelului de calculaţie a costurilor
    utilizat anterior, precum și a costului capitalului.


    Cadrul de reglementare


    Reglementarea ANCOM privind stabilirea tarifului maxim de
    0,098 eurocenți/minutpentru terminarea apelurilor la puncte fixe a urmat
    procesul de consultare
    europeană, fiind comunicată în data de 3 august 2020 Comisiei
    Europene, OAREC şi autorităţilor naţionale de reglementare din celelalte state
    membre ale Uniunii Europene. În urma validării, măsura poate intra în vigoare
    la 1 noiembrie 2020.


    În prezent, Directiva (UE) 2018/1972 prevede
    instituirea de tarife maxime de terminare a apelurilor la puncte mobile, respectiv
    la puncte fixe, unice la nivelul Uniunii Europene, până cel târziu la 31
    decembrie 2020. În acest sens, în perioada 25 august – 22 septembrie 2020, Comisia
    Europeană a publicat pentru consultare publică proiectul actului de implementare a
    eurotarifului
    .

  • RO-NET – proiect cu finanțare din fonduri europene

    RO-NET – proiect cu finanțare din fonduri europene

    Proiectul Ro-Net, prin care ar trebui
    introdus internet broadband la sate și comune din toată țara, va fi finalizat
    anul acesta a declarat recent Ministrul
    Comunicațiilor și Societății Informaționale al României, Alexandru Petrescu. Ministrul
    a semnat actul de operaționalizare al primului lot, însemnând 110 locații din
    Moldova. Localitățile acoperite de Ro-Net sunt în număr de 783, cu
    137.000 gospodării și 400.000 locuitori, conform datelor de la momentul
    atribuirii contractului. Ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Alexandru Petrescu:






    Cu o finanțare de
    aproximativ 85 milioane euro din care 85% fonduri europene proiectl RO-NET
    include un total de 7 loturi cuprinzând
    în medie aproximativ 100 de localități fiecare. Deși din 2014 și până în prezent
    proiectul a înregistrat foarte multe blocaje și multe și multe prelungiri,
    termenul de finalizare trebuind să fie 2017, am semnat actul de
    operaționalizare al primului lot, marcând pentru prima dată un progres concret
    în acest proiect. Lotul 1 include 110 locații, două urbane și restul rurale în
    județele: Bacău (15 localități), Botoșani (7 localități),
    Iași (9 localități), Suceva (20 localități), Neamț(16 localități), Vaslui (43
    localități).

    În cele 110 localități, avem un total de 20. 500 gospodării și circa
    58. 000 persoane cu potențial, beneficiare de a deveni utilizatori de servicii de
    internet, tv, telefonie fixă. Practic, prin operaționalizarea acestui lot s-a
    creat disponibilitatea tuturor operatorilor de telecomunicații care doresc să
    furnizeze servicii în aceste localități să asigure conectarea în banda largă pentru
    internet, televiziune, telefonie fixă de la punctele de acces la utilizatorii
    finali. Până la finele lui 2019 mi-am propus să operaționalizăm și celelalte 6
    loturi pentru a aduce un beneficiu real românilor.


  • PE – reguli de confidenţialitate mai stricte pentru comunicațiile online

    PE – reguli de confidenţialitate mai stricte pentru comunicațiile online

    Cu 31 de voturi pentru, 24 împotrivă și 1 abținere, Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE) a Parlamentului European a sprijinit joi, 19 octombrie a.c., noi măsuri de protecție a vieții private a cetățenilor Uniunii Europene, menite să înlocuiască Directiva e-Privacy în vigoare din anul 2002 şi reactualizată în 2009.



    Proiectele de propuneri aprobate s-ar aplica serviciilor SMS și telefonice, precum și serviciilor și instrumentelor de comunicații electronice operate prin Internet, ca WhatsApp, Skype, Messenger și Facebook.



    Comisia mai dorește interzicerea barierelor cookies” și a proceselor de colectare a preferinţelor utilizatorilor (snooping) pe baza istoricului de navigare, a cookie-urilor şi a actualizărilor de software, precum și interzicerea urmăririi persoanelor prin intermediul hotspot-urilor publice sau zonelor Wi-Fi din centrele comerciale, fără aprobarea lor explicită.


    Europarlamentarii doresc să stabilească limite stricte în ceea ce privește prelucrarea datelor — datele ar trebui folosite numai în scopurile specifice pentru care utilizatorii și-au dat consimțământul explicit și informat, iar meta-datele (numerele apelate, site-urile vizitate, locația geografică sau ora și data unui apel și alte date sensibile) ar trebui tratate ca fiind confidențiale și niciodată comunicate terților. În viziunea demnitarilor europeni, setările privacy by default” (confidențialitate implicită) trebuie să devină standard pentru toate soft-urile utilizate în comunicațiile electronice.


    Ca orice initiativă legislativă, şi aceasta a fost subiectul unor reacţii diferite. În vreme ce a fost apreciată de unii, precum europarlamentarii Marju Lauristin (socialistă estonă), Jan Philipp Albrecht (ecologist german), şi directorul executiv al European Digital Rights (EDRi), Joe McNamee, în opinia cărora, pe lângă protecţia cetăţenilor, iniţiativa promovează competiţia şi inovaţia pe plan european, parlamentarii care au votat împotriva propunerii și grupurile de lobby ale industriei IT consideră că noile reguli vor împiedica inovația tehnologică și vor avea un impact negativ asupra veniturilor companiilor și site-urilor Web.



    Rămâne de văzut dacă modificările propuse luna aceasta vor trece de negocierile dintre Parlament și Consiliul European şi vor fi puse efectiv în practică.

  • Suprataxă pentru apelurile către 09xx xxx xxx

    Suprataxă pentru apelurile către 09xx xxx xxx

    Tarif special pentru numere de forma 09xx xxx xxx



    Utilizatorii care apelează numere de forma 09xx xxx xxx trebuie să ştie că vor plăti un tarif special, mai mare decât tariful obişnuit, atrage atenţia Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).


    Tariful mai mare se justifică prin faptul că aceste numere sunt folosite pentru a oferi servicii de conţinut cu valoare adăugată precum divertisment, jocuri, concursuri sau informaţii generale.





    Apelurile către aceste numere nu se scad din minutele incluse în abonamente sau extraopţiuni, fiind taxate separat.



    În această situaţie sunt, spre exemplu, anunţurile de recrutare, care solicită apelarea unui număr de forma 09xx xxx xxx pentru a oferi informaţii despre oferte de muncă, un apel de 15 minute putând fi taxat chiar şi cu 150 de lei.




    Utilizarea numerelor cu suprataxă



    Pentru a evita taxarea nedorită, abuzurile sau fraudele asociate accesării serviciilor cu valoare adăugată (servicii premium), ANCOM le-a impus furnizorilor o serie de obligaţii de informare.



    Utilizatorii trebuie să primească informaţii clare despre tarif şi modul în care se tarifează apelul atunci când li se comunică numărul la care pot accesa serviciul cu valoare adăugată (înainte de furnizarea serviciului), precum şi la momentul iniţierii serviciului.



    Astfel, în cazul serviciilor cu valoare adăugată accesate prin apeluri vocale către numerele de forma 09xx xxx xxx, utilizatorii vor asculta la iniţierea apelului, înainte de livrarea conţinutului, un mesaj de întâmpinare cu informaţii despre tariful aplicabil, modalitatea de tarifare — pe apel sau pe minut, precum şi durata minimă ce va fi tarifată, dacă este cazul.



    Mesajele de întâmpinare sunt furnizate, de regulă, gratuit, iar în cazul în care sunt taxate, costurile acestora nu pot depăşi tarifele pentru apelurile naţionale asociate planurilor tarifare de care beneficiază utilizatorii.



    În plus, detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată oferite prin intermediul numerelor de forma 09xx xxx xxx, inclusiv tariful aplicat pentru acestea, trebuie să se regăsească în factura detaliată emisă de operator la cererea abonatului.



    Ce, cum şi unde reclami



    Dacă în procesul de utilizare a serviciilor cu valoare adăugată nu primesc informaţiile reglementate de ANCOM sau dacă operatorii de telefonie mobilă ori furnizorii de conţinut nu publică pe pagina de internet proprie aceste informaţii, utilizatorii pot face o sesizare către ANCOM, urmând paşii de AICI.

  • Recomandări pentru utilizarea reţelelor de telefonie în caz de cutremur

    Recomandări pentru utilizarea reţelelor de telefonie în caz de cutremur

    Reţelele de telefonie au o capacitate
    limitată de gestionare a apelurilor. În situaţii de urgenţă, o creştere
    subită
    a
    numărului
    de
    apeluri
    poate
    duce
    la
    suprasolicitarea
    reţelelor şi, în cazuri extreme, chiar la blocarea acestora.

    Cum poţi să ajuți la evitarea blocării
    reţelelor de telefonie în situaţii de urgenţă? Dă numai acele telefoane care sunt
    neapărat necesare; scurtează, pe cât posibil,
    conversaţiile; trimite mesaje scurte (SMS); foloseşte internetul
    de
    pe
    telefonul
    mobil,
    Wi-fi
    sau
    date
    mobile
    pentru
    poştă
    electronică (mesaje instant pe platforme online precum WhatsApp, Facebook,
    Twitter, etc. sau mesaje e-mail); dacă familia sau prietenii sunt în afara
    zonei afectate, roagă pe unul dintre ei să le transmită celorlalţi informaţii despre
    situaţia ta; în felul acesta vei da un singur telefon, în loc de mai multe.

    În situaţii excepţionale (ex. cutremure,
    incendii, inundaţii) trebuie acordată prioritate apelurilor cu adevărat urgente, precum
    apelarea serviciului de urgență 112. Apelurile efectuate doar pentru a discuta despre ce s-a întâmplat sau despre orice altceva decât o urgenţă contribuie la
    supraîncărcarea reţelelor de telefonie.

    112 este numărul
    european
    unic
    pentru apeluri de urgenţă
    în
    caz
    de incendii, accidente, urgenţe medicale, dezastre
    şi
    alte
    evenimente
    care necesită intervenţia
    rapidă
    a
    serviciilor specializate (Poliţie, Jandarmerie,
    Ambulanţă,
    Pompieri, SMURD).

    Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM (www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro.) pune la
    dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicaţii
    electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini
    în
    alegerea
    şi
    folosirea
    acestor
    servicii.

  • Jurnal românesc – 13.05.2015

    Jurnal românesc – 13.05.2015

    Proiectul unor
    liceeni de la Liceul Teoretic Carmen Sylva din Eforie Sud a fost
    premiat cu argint la o olimpiadă de invenţii care a avut loc în oraşul american
    Houston, în perioada 5-10 mai. Proiectul intitulat Utilizarea dronelor în
    prevenirea incendiilor de vegetaţie constă în elaborarea unui hexacopter
    (dronă) dotat cu senzori, care înregistrează date referitoare la temperatura,
    umiditatea aerului, detectând prezenţa fumului şi a flăcărilor. Datele sunt
    transmise la sol şi stocate pe un calculator, iar pe baza lor se pot preveni şi
    localiza incendiile de vegetaţie. În competiţie au fost înscrise peste 400 de
    proiecte, susţinute de elevi din 67 de state. Proiectele au fost evaluate de
    325 de juraţi, în două sesiuni.






    Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Conferinţa
    Episcopilor din România şi Secretariatul de Stat pentru Culte au semnat
    recent un protocol care vizează predarea disciplinei religieîn învăţământul preuniversitar de
    stat, respectiv organizarea învăţământului teologic catolic(cultul romano-catolic de limbă
    română, romano-catolic de limbă maghiară şi greco-catolic).
    Documentul a fost semnat de ministrul Educaţiei, Sorin Mihai Cîmpeanu, ÎPS Ioan
    Robu, Arhiepiscop Mitropolit de Bucureşti şi Preşedinte al Conferinţei
    Episcopilor din România şi Secretarul de Stat pentru Culte, Victor Opaschi.Protocolul
    este similar în materie de prevederi, drepturi şi obligaţii cu cele semnate de
    Ministerul Educaţiei şi Biserica Ortodoxă Română (2014), Sinodul Bisericii
    Reformate din România şi Biserica Unitariană din Transilvania (2015). În
    spiritul deschiderii şi al angajamentelor asumate public, Ministerul Educaţiei
    va semna parteneriate de colaborare în domeniul învăţământului cu toţi reprezentanţii
    cultelor oficial recunoscute în România.












    România şi-a
    propus să devină lider regional în domeniul securităţii cibernetice, iar un
    prim pas a fost organizarea la Bucureşti, în aceste zile, a unui summit în
    domeniu. La reuniune au participat specialişti din state europene şi din SUA.
    Evenimentul, organizat de Ministerul pentru Societatea Informaţională împreună
    cu Departamentul Comerţului al SUA, a reunit companii şi oficiali
    guvernamentali, specialişti în domeniul securităţii cibernetice din mediul public
    şi privat din state balcanice, central-europene şi baltice, Rep. Moldova,
    Ucraina, Statele Unite şi România. Participanţii şi-au prezentat politicile în
    domeniul securităţii cibernetice şi au abordat teme precum ameninţările şi
    vulnerabilităţile cibernetice, încercând totodată să identifice oportunităţi
    pentru colaborare internaţională şi regională şi să facă schimb de bune
    practici în domeniu.






    Conform raportului
    de date statistice pentru anul trecut, utilizatorii de telefonie mobilă din
    România au vorbit în total 67 de miliarde de minute (echivalentul a aproximativ
    127.473 de ani), cu 5% mai mult faţă de anul 2013. Astfel, anul trecut s-a
    vorbit cu 40% mai mult către alte reţele mobile, iar consumul de voce în
    roaming a crescut cu 53%. În schimb, traficul de voce realizat de utilizatorii
    de telefonie fixă a scăzut la 4,5 mili­arde de minute, cu 10% mai puţin decât
    în anul 2013. Datele arată că traficul iniţiat din reţelele de telefonie mobilă
    a înregistrat în anul 2014 creşteri pe aproape toate segmentele, cele mai
    importante fiind în cazul traficului internaţional (+76%) şi al traficului
    către alte reţele de telefonie mobilă (+40%). Creşterile au avut loc urmare a
    intervenţiei Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în
    Comunicaţii pe piaţă, prin reglementarea valorii maxime a tarifelor de
    terminare a apelurilor în reţelele mobile, de la 1 aprilie 2014.

  • Jurnal românesc – 3.07.2014

    Jurnal românesc – 3.07.2014

    Cetăţenii români şi bulgari care muncesc în Franţa şi Marea Britanie sunt învinuiţi pe nedrept de fapte care afectează societatea, relevă un studiu prezentat de un cunoscut ONG din ţară – Institutul de Politici Publice. Documentul mai arată că, în ultimul an, acuzele s-au intensificat, iar întreg fenomenul s-a extins în discursurile electorale susţinute de reprezentanţii partidelor extremiste. Calificative precum invadator, şomer, cerşetor, infractor, criminal, suspect de şedere ilegală şi chiar de terorism le-au fost cel mai des atribuite, iar presa a fost principalul conductor al mesajelor radicale şi xenofobe, susţine, la rându-i, un alt ONG – Centrul Român de Politici Europene. Potrivit acestuia, în Franţa sau Marea Britanie, românul nu este şomer sau sărac, ci, mai degrabă, calificat şi activ, dar cu opţiuni limitate pe piaţa muncii. Astfel, 61% dintre migranţii români şi bulgari au studii medii, iar 19% au studii superioare. În privinţa aşa-numitului turism social, doar între 1 şi 5% dintre români şi bulgari solicită un astfel de sprijin, susţine Centrul Român de Politici Europene, care a studiat datele publicate de Comisia Europeană, Institutul de Statistică din Franţa şi Departamentul de Pensii din Marea Britanie.



    Guvernul României a aprobat propunerea Ministerului Educaţiei de a organiza prima conferinţă anuală “Limba română în lume”. Aceasta va avea loc în Arizona, Statele Unite, în perioada 9 – 13 octombrie. Potrivit Ministerului, decizia ca prima conferinţă să fie găzduită de Arizona State University se datorează, printre altele, faptului că aici a fost înfiinţat, încă din 2011, un lectorat de limba română. De asemenea, numărul studenţilor care au aplicat, în acest an universitar, pentru programul “Limba română” este de peste 200 – cel mai mare număr de studenţi din lectoratele româneşti existente, precizează Ministerul Educaţiei.



    Utilizatorii de cartele telefonice preplătite – cartelele pre-pay – vor fi obligati să-şi declare datele din cartea de identitate la compania de telefonie mobilă. Prevederea a fost adoptată, miercuri, de Camera Deputaţilor, care este cameră decizională. Legea va fi trimisă şefului statului, Traian Basescu, pentru promulgare şi, în termen de cel mult un an, companiile de telefonie mobilă vor înregistra datele de identificare ale tuturor celor care utilizează cartele preplătite. În cazul celor care nu-şi declară datele în termen de un an de la intrarea în vigoare a legii, serviciul de telefonie va fi blocat. Iniţiatorii susţin că legea este absolut necesară, deoarece cartelele telefonice preplătite pot fi utilizate la infracţiuni. Pe de altă parte, de la începutul acestei luni, utilizatorii români de telefonie mobilă vor plăti serviciul de roaming cu până la 55% mai puţin, odată cu aplicarea unei directive europene.