Tag: teste

  • MAE – precizări de presă

    MAE – precizări de presă

    Referitor la soluţia agreată de autorităţile franceze şi britanice în vederea deblocării situaţiei generate la frontiera dintre Mariea Britanie/Irlanda de Nord şi Republica Franceză, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) face următoarele precizări:

    Conform informațiilor autorităţilor britanice cu privire la procedura de testare pentru infecţia cu SARS-CoV-2 în vederea permiterii intrării pe teritoriul francez, testarea este gratuită şi este efectuată doar în centrele special amenajate de către guvernul britanic prin intermediul personalului din sistemul medical britanic de sănătate (NHS). Programul de testare va fi efectuat non-stop (24h din 24, 7 zile din 7), inclusiv în perioada sărbătorilor.

    Şoferii de tir care se îndreaptă spre Portul Dover trebuie să se deplaseze la Manston (postcode CT12 5FE) într-o zonă de aşteptare, urmând a fi testaţi în centrul de acolo, iar şoferii în drum spre Eurotunnel trebuie să se deplaseze la Junction 8 de pe autostrada M20 şi să se aşeze la rândul de aşteptare pentru a fi testaţi la locaţia stabilită de autorităţile britanice.

    Pe durata efectuării testării în locaţiile din Manston şi Junction 8 de pe M20, şoferii de camioane trebuie să rămână tot timpul în vehicul şi să păstreze regulile de distanţare socială.

    Conform autorităţilor britanice, rezultatul testului pentru şoferii de camion se obţine în 40 minute. În cazul unui rezultat negativ, persoana va fi direcţionată către punctul de îmbarcare, iar în cazul în care rezultatul este pozitiv, reprezentanţi ai autorităţilor vor informa persoanele testate pozitiv cu privire la locaţia unde urmează să rămână în autoizolare timp de 10 zile, costurile cazării fiind suportate de statul britanic.

    Autorităţile britanice recomandă şoferilor de camioane să nu părăsească vehiculul şi să nu încerce să se testeze la altă locaţie, decât cele indicate mai sus pentru a evita crearea unor blocaje suplimentare.

    autorităţile britanice au reiterat recomandarea către şoferii de camioane care nu au ajuns încă în comitatul Kent să nu continue călătoria până la anunţuri ulterioare privind decongestionarea zonei, întrucât persistă întârzieri şi disfuncţionalităţi majore la Portul Dover şi la Eurotunnel (detalii la https://www.gov.uk/government/news/covid-19-testing-for-hgv-drivers-using-the-port-of-dover-or-eurotunnel).

    Suplimentar faţă de cele două centre de testare pentru şoferii de camion, guvernul britanic a mai pus la dispoziţie o locaţie de testare destinată persoanelor care călătoresc cu autocare sau în regim propriu. Centre COVID-19 Drive-through si Walk In Testing Sites se află la:

    Ashford
    Centrul Covid-19 Drive-through Testing Site – Ashford (Victoria Road Car Park) – Victoria Rd, Ashford, TN23 7HE

    Maidstone
    Covid-19 Drive-through Testing Site – Maidstone – Cumberland Ave, Maidstone, ME15 7JN

    Folkestone
    Covid-19 Drive-through Testing Site – Folkestone -(the Stadium Car Park) Aldridge Rd, CT20 3EN

    Margate
    Covid-19 Walk-through Testing Site – Margate (Dreamland Car Park) – Dreamland Car Park, Margate CT9 1X

    Potrivit MAE precizează, ieri seară o echipă din cadrul Secţiei Consulare a Ambasadei României la Londra şi de voluntari a fost din nou prezentă în Folkestone şi în regiunea Dover pentru a acorda asistenţă cetăţenilor români staţionaţi în aceste zone. Astfel, reprezentanţii misiunii diplomatice au informat cetăţenii români cu privire la procedura de testare pentru infecţia cu COVID-19 organizată de autorităţile britanice şi au depus demersuri pentru facilitarea deplasării acestora către punctele de testare. De asemenea, echipa consulară a distribuit apă şi alimente şi a acordat asistenţă consulară la faţa locului pentru cetăţenii români care şi-au pierdut documentele. Astăzi, echipa Ambasadei se deplasează în Portul Dover şi în zonele adiacente.

  • 1.333 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS-CoV-2 în România

    1.333 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS-CoV-2 în România

    România a înregistrat 1.333 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS-CoV-2, faţă de ultima raportare, în urma testelor efectuate la nivel naţional, informează, sâmbătă, Grupul de Comunicare Strategică (GCS).

    Sunt cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv, precizează GCS.

    Până sâmbătă, în România, au fost confirmate 111.550 cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus.

    89.119 persoane au fost declarate vindecate. Cifra reprezintă numărul total de persoane vindecate de la începutul pandemiei şi a rezultat ca urmare a revizuirii şi actualizării datelor de către Ministerul Sănătăţii şi CNCCI.

    Potrivit GCS, până la această dată, la nivel naţional, au fost prelucrate 2.210.071 de teste. Dintre acestea, 23.030 au fost efectuate în ultimele 24 de ore, 14.305 – în baza definiţiei de caz şi a protocolului medical şi 8.725 la cerere.

    De la ultima informare făcută de GCS, au fost raportate şi rezultatele a 1.118 teste prelucrate anterior ultimelor 24 de ore şi transmise până sâmbătă.

    Alte 42 de persoane infectate cu noul coronavirus au murit, numărul total al deceselor în România ajungând la 4.402.

    Potrivit GCS, în ultimele 24 de ore au fost înregistrate 42 de decese – 21 de bărbaţi şi 21 de femei – ale unor pacienţi infectaţi cu noul coronavirus, internaţi în spitalele din judeţele: Alba, Bacău, Brăila, Călăraşi, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Hunedoara, Iaşi, Maramureş, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Sălaj, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Timiş, Vaslui şi Municipiul Bucureşti.

    Un deces a fost înregistrat la categoria de vârstă 40-49 de ani, şase decese la categoria de vârstă 50-59 ani, 12 decese la categoria de vârstă 60-69 ani, 15 decese la categoria de vârstă 70-79 ani şi opt decese la categoria de peste 80 de ani.

    Toate decesele înregistrate sunt ale unor pacienţi care au prezentat comorbidităţi.

    665 persoane au fost retestate şi reconfirmate pozitiv cu COVID-19, a anunţat GCS.

    6.996 de persoane cu COVID-19 sunt internate în unităţile sanitare de profil.

    La ATI sunt internaţi 461 de pacienţi, precizează sursa citată.

    Pe teritoriul României, 11.845 de persoane confirmate cu noul coronavirus sunt în izolare la domiciliu, iar 6.013 se află în izolare instituţionalizată.

    38.818 persoane se află în carantină la domiciliu, iar şapte în carantină instituţionalizată.

    În ultimele 24 de ore, au fost aplicate 488 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 112.300 de lei, ca urmare a încălcării prevederilor Legii 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, și au fost înregistrate 1.132 de apeluri la numărul unic de urgenţă 112. informează GCS..

    GCS reaminteşte că Ministerul Afacerilor Interne a operaţionalizat, începând cu 4 iulie, o linie TELVERDE (0800.800.165) la care pot fi sesizate încălcări ale normelor de protecţie sanitară. Apelurile sunt preluate de un dispecerat în sistem integrat şi repartizate structurilor teritoriale pentru verificarea aspectelor sesizate.

    Potrivit GCS, trebuie luate în considerare doar informaţiile verificate prin sursele oficiale şi să se apeleze pentru recomandări şi alte informaţii la linia TELVERDE – 0800.800.358. Numărul TELVERDE nu este un număr de urgenţă, este o linie telefonică alocată strict pentru informarea cetăţenilor, valabilă pentru apelurile naţionale, de luni până vineri, în intervalul orar 8,00 – 20,00.

    Numărul românilor din afara ţării confirmaţi cu noul coronavirus a ajuns la 6.612 şi cel al deceselor la 126, nefiind modificări în acest sens de la ultima raportare, informează GCS.

    Dintre cei 6.612 de cetăţeni români care au fost confirmaţi ca fiind infectaţi cu COVID-19, 1.917 sunt în Italia, 1.253 în Spania, 124 în Franţa, 2.935 în Germania, 159 în Marea Britanie, 28 în Olanda, 2 în Namibia, 4 în SUA, 112 în Austria, 20 în Belgia, 6 în Japonia, 2 în Indonezia, 2 în Elveţia, 3 în Turcia, 2 în Islanda, 2 în Belarus, 19 în Grecia, 5 în Cipru, 2 în India, 2 în Ucraina şi câte unul în Argentina, Tunisia, Irlanda, Luxemburg, Emiratele Arabe Unite, Malta, Brazilia, Bulgaria, Kazahstan, Suedia, Republica Congo, Ungaria şi Qatar.

    Potrivit GCS, de la începutul epidemiei de COVID-19 şi până la acest moment, au decedat 126 de cetăţeni români aflaţi în străinătate – 31 în Italia, 19 în Franţa, 43 în Marea Britanie, 11 în Spania, 14 în Germania, 2 în Belgia, câte unul în Suedia, Elveţia, SUA, Brazilia, Republica Congo şi Grecia.

    Dintre cetăţenii români confirmaţi cu noul coronavirus, 338 au fost declaraţi vindecaţi: 308 în Germania, 18 în Franţa, 6 în Japonia, 2 în Indonezia, 2 în Namibia, unul în Luxemburg şi unul în Tunisia.

    Românii aflaţi în străinătate pot solicita informaţii despre prevenirea şi combaterea virusului la linia special dedicată lor: +4021.320.20.20.

    Până la 18 septembrie, au fost raportate 2.759.394 de cazuri de COVID-19 în UE/SEE, Regatul Unit, Monaco, San Marino, Elveţia, Andorra. Cele mai multe cazuri au fost înregistrate în Regatul Unit, Spania, Italia, Franţa şi Germania.

  • Germania a actualizat lista “zonelor de risc” din România

    Germania a actualizat lista “zonelor de risc” din România

    Germania a actualizat lista zonelor de risc din România stabilită în contextul pandemiei de COVID-19. Municipiul Bucureşti a fost adăugat, alături de alte 10 judeţe din România, respectiv Bacău, Brăila, Braşov, Dâmboviţa, Galaţi, Gorj, Ilfov, Prahova, Vaslui şi Vrancea, informează Ministerul Afacerilor Externe (MAE).

    Măsură a intrat în vigoare din 12 august 2020.

    Argeş, Bihor, Buzău, Neamţ, Ialomiţa, Mehedinţi şi Timiş – sunt deja declarate zone de risc din 7 august 2020. În acest moment, 17 judeţe alături de municipiul Bucureşti se află pe lista zonelor de risc.

    Conform informaţiilor comunicate public de autorităţile germane, toate persoanele, indiferent de cetăţenie, care intră în Republica Federală Germania după ce s-au aflat într-una din zonele de risc trebuie să prezinte un test negativ COVID-19, efectuat cu cel mult 48 de ore înaintea sosirii (tradus în germană sau engleză) sau, alternativ, să se supună testării, în mod gratuit, într-o perioadă de cel mult 72 de ore de la sosirea pe teritoriul german.

    Testarea se poate efectua direct pe aeroport sau, în cel mult 72 de ore de la intrarea în Germania, la medicul de familie ori la autorităţile locale de sănătate. În acest sens, călătorii trebuie să contacteze telefonul de urgenţă medical 116 117. În cazul neîndeplinirii obligaţiei de testare, autorităţile germane pot aplica sancţiuni în valoare de până la 25.000 EUR. Testarea este obligatorie pentru persoanele care vin din zone de risc şi recomandată tuturor celorlalţi călători care intră pe teritoriul german.

    Dacă testul este efectuat la momentul sosirii în Republica Federală Germania, călătorii au obligaţia de a se autoizola până la primirea unui rezultat negativ al testării. Măsura autoizolării la domiciliu nu se aplică celor care prezintă un test negativ COVID-19, efectuat cu cel mult 48 de ore înaintea sosirii pe teritoriul Republicii Federale Germania.

    Persoanele care intră în Republica Federală Germania venind dintr-o zonă de risc (inclusiv cele mai sus-menţionate) sunt obligate să completeze un formular de localizare – Public Health Passenger Locator Form – a cărui variantă în limba engleză poate fi regăsită la următorul link:

    https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/IGV/Aussteigekarte_Fluggast_EN.pdf?__blob=publicationFile.

    Simpla tranzitare a teritoriului german nu este condiţionată de obligaţiile mai sus-menţionate. În timpul tranzitului, este necesară evitarea oricărui contact strâns cu alte persoane şi respectarea măsurilor specifice de protecţie (distanţare socială, igienă, mască) fiind permise scurte opriri pentru procurarea de alimente sau combustibil, însă nu şi cele de tip turistic sau vizite.

    Informaţii cu privire la noua măsură de actualizare a zonelor de risc prin includerea în listă a unor judeţe din România sunt disponibile la:

    https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Risikogebiete_neu.html

    Regulile de conduită, restricţiile şi măsurile de relaxare decise la nivelul fiecărui land german pot fi accesate pe pagina cancelariei federale:

    https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/coronavirus/corona-bundeslaender-1745198.

    De asemenea, informaţii cu privire la măsurile adoptate de autorităţile germane ori recomandările pe care acestea le fac populaţiei pot fi accesate în mai multe limbi de circulaţie internaţională: germană, engleză, franceză.

    MAE reaminteşte că cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Berlin: + 49 30 21239555, + 49 30 21239514 si + 49 30 21239516, Consulatului General al României la Bonn: +49 228 6838135; +49 2286838211; + 49 228 6838244; + 49 228 6838254 şi Consulatului General al României la Munchen: +49 89 553307; +49 89 98106143, Consulatului General al României la Stuttgart +49 711 664 86 11, +49 711 664 86 12, +49 711 664 86 13, +49 711 664 86 14 si +49 711 664 86 15, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanenţă.

    Cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu caracter de urgenţă au la dispoziţie si telefonul de urgenţă al misiunii diplomatice a României la Berlin + 49 160 157 9938, oficiului consular al României la Bonn +49 173 5757 585, oficiului consular al României la Munchen +49 160 208 7789 şi oficiului consular al României la Stuttgart +49 171 681 3450.

    MAE recomandă consultarea paginilor de internet:

    https://www.mae.ro/node/51913, http://berlin.mae.ro/ si http://www.mae.ro.

  • O nouă zi cu peste 1.000 de noi cazuri SARS-CoV-2 în România

    O nouă zi cu peste 1.000 de noi cazuri SARS-CoV-2 în România

    1.112 de noi îmbolnăviri de COVID-19, înregistrate în România, a anunțat, joi, de Grupul de Comunicare Strategică (GCS). Bilanțul a ajuns la 41.275. Miercuri a fost depășit, pentru prima dată, pragul de 1.000, fiind raportate 1.030 de cazuri noi.


    393 de persoane au fost retestate şi au fost reconfirmate pozitiv cu COVID-19, a anunţat joi GCS.

    Distinct de cazurile nou confirmate, în urma retestării pacienţilor care erau deja pozitivi, 393 de persoane au fost reconfirmate pozitiv, precizează GCS.


    În ultima zi au fost murit din cauza COVID-19 alte 25 de persoane, bilanțul deceselor ajungând la 2.126.

    Până astăzi, 23 iulie, au fost confirmate, în România, 41.275 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus. De la ultima raportare, au fost înregistrate 1.112 cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2 (COVID – 19), acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv.

    24.862 de pacienți au fost declarați vindecați și 2.787 de pacienți asimptomatici au fost externați la 10 zile după depistare.


    Până astăzi, au decedat 2.126 persoane diagnosticate cu COVID-19.

    În intervalul 22.07.2020 (10:00) – 23.07.2020 (10:00) au fost înregistrate 25 de decese ( 16 bărbați și 9 femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din Argeș, Bacău, Călărași, Dâmbovița, Galați, Ialomița, Maramureș, Mehedinți, Prahova, Sibiu, Vaslui, Vrancea și București. Dintre acestea, 2 decese au fost înregistrate la categoria de vârstă 40-49 ani, 4 la categoria de vârstă 50-59 ani, 8 decese la categoria de vârstă 60-69 ani, 5 decese la categoria de vârstă 70-79 ani și 6 decese la persoane cu vârsta de peste 80 de ani. Toate decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități.

    În unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu COVID-19 este de 5.586. Dintre aceștia, la ATI sunt internați 285 de pacienți.


    Până astăzi au fost prelucrate, la nivel național, 1.030.692 de teste. Dintre care 20.085 au fost efectuate în ultimele 24 de ore, 11.978 în baza definiției de caz și a protocolului medical, iar 8.107 la cerere. De la ultima informare făcută de GCS, au fost raportate și rezultatele a 1.334 de teste prelucrate anterior ultimelor 24 de ore și transmise până la data de 23 iulie.


    În România, sunt în izolare la domiciliu 250 de persoane confirmate cu infecție cu noul coronavirus, 816 persoane se află în izolare instituționalizată, iar 1.334 de persoane se află în carantină la domiciliu.

    În ultimele 24 de ore, au fost aplicate 735 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 100.450 de lei, ca urmare a încălcării prevederilor Legii 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, informează GCS.

    Au fost înregistrate 853 apeluri , în ultimele 24 de ore, la numărul unic de urgenţă 112 şi 1.383 la linie TELVERDE (0800.800.358), deschisă special pentru informarea cetăţenilor.

    Începând cu 4 iulie, a fost operaționalizată o linie TELVERDE (0800.800.165) la care pot fi sesizate încălcări ale normelor de protecţie sanitară. Apelurile sunt preluate de un dispecerat în sistem integrat şi repartizate structurilor teritoriale pentru verificarea aspectelor sesizate.

    GCS reaminteşte că trebuie luate în considerare doar informaţiile verificate prin sursele oficiale şi să apeleze pentru recomandări şi alte informaţii la linia TELVERDE – 0800.800.358. Numărul TELVERDE nu este un număr de urgenţă, este o linie telefonică alocată strict pentru informarea cetăţenilor valabilă pentru apelurile naţionale, de luni până vineri, în intervalul orar 8,00 – 20,00.


    5.262 de români din străinătate au fost confirmaţi ca infectaţi cu noul coronavirus, iar numărul deceselor cetăţenilor români din afara ţării, din cauza COVID-19, rămâne 122.

    Dintre românii din diaspora, infectați cu SARS-CoV-2, 1.885 sunt în Italia, 561 în Spania, 117 în Franţa, 2.349 în Germania, 157 în Marea Britanie, 28 în Olanda, 2 în Namibia, 4 în SUA, 111 în Austria, 3 în Belgia, 6 în Japonia, 2 în Indonezia, 2 în Elveţia, 2 în Turcia, 2 în Islanda, 2 în Belarus, 15 în Grecia, 2 în Cipru şi câte unul în Argentina, Tunisia, Irlanda, Luxemburg, Emiratele Arabe Unite, Malta, Brazilia, India, Bulgaria, Kazakhstan, Ucraina, şi Suedia.

    122 de români aflaţi în străinătate au murit, de la începutul pandemiei şi până la acest moment: 31 în Italia, 19 în Franţa, 43 în Marea Britanie, 9 în Spania, 14 în Germania, 2 în Belgia, unul în Suedia, unul în Elveţia, unul în SUA şi unul în Brazilia.

    Dintre cetăţenii români confirmaţi cu noul coronavirus, 158 au fost declaraţi vindecaţi: 135 în Germania, 11 în Franţa, 6 în Japonia, 2 în Indonezia, 2 în Namibia, unul în Luxemburg şi unul în Tunisia.

    Românii aflaţi în străinătate pot solicita informaţii despre prevenirea şi combaterea virusului la linia special dedicată lor: +4021.320.20.20.

    GCS precizează că, până pe 22 iulie, au fost raportate 1.640.326 de cazuri în UE / SEE, Regatul Unit, Monaco, San Marino, Elveţia, Andorra. Cele mai multe cazuri au fost înregistrate în Regatul Unit, Spania, Italia, Franţa şi Germania.

    La nivel global au fost confirmate, până la 22 iulie, peste 15 milioane de cazuri de infectare cu noul coronavirus, peste 622.000 de decese şi aproape 9 milioane de persoane vindecate.

  • Bilanţ îngrijorător al pandemiei

    Bilanţ îngrijorător al pandemiei

    Numărul cazurilor de infectare cu noul coronavirus a depășit, miercuri, pragul psihologic de 15 milioane pe întreg Globul. Peste 600 de mii de oameni au pierdut lupta cu boala. Îmbucurător este, în schimb, că bilanțul celor care s-au vindecat de temutul Covid-19 se îndreaptă către 10 milioane. Statele Unite, India, Rusia și Africa de Sud sunt în nedoritul ʹtop 10ʹ al ţărilor afectate de pandemie, alături de țări din America Latină – Brazilia, Peru și Chile. Europa, care părea să fi depăşit, oarecum, criza sanitară, ia din nou în calcul introducerea de restricţii, după ce turismul în această perioadă estivală a dus la agravarea situaţiei în unele state.


    Comparativ cu alte țări, România nu stă tocmai rău! Bilanțul persoanelor infectate în cinci luni de la debutul, la nivel național, al crizei a depășit, miercuri, pragul psihologic de 40 de mii, din care în jur de 25 de mii s-au vindecat. Dar, în premieră, numărul infectărilor anunțate la 24 de ore a trecut, tot miercuri, de o mie, raportat la aproape 25 de mii de teste efectuate. Din păcate, a crescut la peste 2.100 și bilanțul pe cinci luni al deceselor.


    Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, declară că, în acest moment, nu se pune problema ca România să instituie, din nou, starea de urgenţă, dar a atras atenţia că este un moment dificil: Atâta timp cât avem aceste curente negaţioniste, acea bagatelizare a celor trei-patru luni pe care le-am trecut împreună şi în care toată lumea a respectat nişte reguli, va fi destul de greu. Rămâne ca noi, la nivelul nostru, de Minister al Sănătăţii, al dumneavoastră media, să aducem în imagine tot timpul ce se întâmplă şi care este această faţă adevărată a infecţiei cu coronavirus. Trăim un moment dificil. Dacă era să fim numai noi, spuneam că suntem subiectivi. Dacă ne uităm în toată Europa şi în toată lumea, n-avem cum să mai fim subiectivi.


    Potrivit ministrului Nelu Tătaru, în România va fi menţinută starea de alertă până când se va înregistra o pantă descendentă a numărului de cazuri. La nivel național există 132 de puncte de testare cu o capacitate zilnică de 19-20.000 de teste, care ar putea să urce până la 27-28 de mii. Vor fi făcute anchete epidemiologice pentru fiecare caz depistat pozitiv: vor fi identificați toți cei cu care a intrat în contact persoana infectată şi vor fi recomandate internarea – celor cu simptome sau izolarea la domiciliu, după 48 de ore de investigații spitalicești – asimptomaticilor. Acolo unde nu există personal medical suficient vor fi făcute detașări. Publicului larg autoritățile îi recomandă să poarte, în continuare, mască în spațiile publice închise, să se spele riguros pe mâini și să păstreze distanța fizică.

  • Cât de vulnerabili suntem în fața virusurilor?

    Cât de vulnerabili suntem în fața virusurilor?


    Definită ca un proces infecțios ce apare într-o regiune geografică, se răspândește pe areale foarte largi și infectează un procent mare al populației, pandemia este produsă de o tulpină a agentului infecțios față de care populația nu are experiență antigenică. Acum ține capul de afiș al tuturor jurnalelor de presă și concentrează toate eforturile la nivel global datorită noului coronavirus semnalat prima dată în China în luna decembrie a anului trecut și căruia i s-a dat denumirea de SARS COV-2.



    Nu este, însă, nici pe departe prima pandemie, omenirea experimentând, de-a lungul timpului, alte episoade de anvergură mai mult sau mai puțin similară și care și-au pus puternic amprenta. Vorbim de pandemii precum cea de variolă, din perioada 1870-1874, sau de pandemiile gripale: istoria secolului XX consemnează trei majore produse de virus gripal de tip A – gripa spaniolă, în 1918, originară din China și care a dus la moartea a circa 50 de milioane de persoane; gripa asiatică, în 1957, care a făcut aproximativ 1,1 milioane de victime, respectiv gripa aviară, izbucnită în 1997 și care a infectat milioane de păsări domestice și câteva sute de persoane, dintre care 168 au murit.



    Alte încercări majore, de-a lungul timpului, sunt epidemia de HIV/SIDA, epidemia de Ebola, manifestată în Africa, sau rujeola, cunoscută popular sub numele de pojar, și care, în absența vaccinării, produce epidemii frecvente. Ar mai fi Sindromul respirator din Orientul Mijlociu (MERS) și, anterior, Sindromul respirator acut sever (SARS COV-1), apărut în 2002, în Hong Kong. Și, pentru ca tabloul să fie complet, trebuie amintit și tifosul exantematic, care între 1914 și 1922 a făcut în Europa de Est și în SUA milioane de victime, circa 300 de mii dintre acestea în România. În cifre, bilanțul tragic al pandemiilor însumează undeva în jur de 200 de milioane de persoane.



    Cât de vulnerabili suntem în fața virusurilor? Greu de spus cu exactitate, pentru că, dacă vaccinurile reușesc să țină sub control situația în cazul virusurilor deja cunoscute, rămâne mereu prezentă vulnerabilitatea în fața unui virus nou apărut, deci cu un comportament necunoscut, pentru care trebuie identificat un tratament și dezvoltat în cel mai scurt timp un vaccin. Invitat la Radio România pentru a analiza diverse aspecte ce țin de pandemia de SARS COV-2, Dan Zaharescu, directorul executiv al Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente, a vorbit despre importanța acestor două instrumente împotriva virusurilor – tratamentul și vaccinul.


    “Ambele sunt la fel de importante. Bineînţeles, din perspectiva sănătăţii publice, vaccinul este cel mai important, fiindcă este componenta care asigură cea mai eficientă soluţie de protecţie pentru marea masă a populaţiei. Dar pentru cei care sunt deja infectaţi cu acest virus, tratamentul este esenţial. Şi pentru că vorbim de tratament – la ora actuală, ştim cu toţii că nu există un medicament care să trateze pacienţii bolnavi cu virusul SARS COV-2, în schimb, la ora actuală sunt aproximativ 82 de studii clinice în lume, cu medicamente care există deja şi pentru care se încearcă extinderea indicaţiei terapeutice în tratamentul împotriva acestui virus. Pe de altă parte, este foarte important să ne punem speranţele în vaccinurile care sunt în pregătire.”



    Cât de departe suntem de găsirea unui vaccin împotriva noului coronavirus, care a produs, deja, peste 2 milioane de infectări și a dus la moartea a circa 130 de mii de persoane? “Eforturile care se fac în acest moment sunt uriaşe, este o cursă contra-cronometru care se desfăşoară pentru găsirea unui nou vaccin şi pot să vă spun că s-a realizat o performanţă absolut excepţională în ceea ce priveşte arderea unor etape din procesul de descoperire a unui vaccin – la şapte săptămâni după decodificarea genomului acestui virus s-a realizat un produs, un vaccin, care a intrat în ceea ce numim noi studiul de fază 1” – a explicat Dan Zaharescu.


    “Studiul de fază 1 înseamnă studiul pe pacienţi sănătoşi şi se testează efectele adverse sau cât de nociv ar putea să fie vaccinul pentru o persoană sănătoasă. După faza întâi de studiu clinic urmează faza a două de studiu clinic, care se face pe un număr mai mare de subiecţi, vorbim de câteva sute de subiecţi, din nou, voluntari. Aici se evaluează siguranţa şi imunogenitatea, se analizează dozajul necesar pentru vaccin şi se stabileşte calendarul de administrare al vaccinului pentru a fi eficient.


    Şi, după aceea, este studiul clinic de fază trei, care, de regulă, durează şi acesta câteva luni, două-trei luni, patru luni, când se evaluează siguranţa şi eficienţa vaccinului pe scară largă. Şi, de asemenea, se face analiza administrării acestui vaccin concomitent cu alte vaccinuri pentru a nu exista interferenţe între ele şi a nu se genera alte probleme. În clipa în care se încheie fazele acestea de cercetare clinică se consideră pregătit dosarul pentru autorizarea acelui vaccin. Procedura de aprobare a unui vaccin, dacă se va face în regim de urgenţă, ar putea să dureze şi ea câteva luni, două-trei luni, deci până se ajunge la aprobarea unui vaccin ar putea să treacă, în cel mai bun caz, o perioadă de şase-opt luni.”



    Sute de milioane de euro sprijină aceste eforturi de cercetare pe plan mondial, sumele finale putând să ajungă chiar de ordinul miliardelor. În total, în laboratoarele de pretutindeni sunt în dezvoltare circa 80 de vaccinuri, cele mai avansate în SUA și China. Între vaccinurile aflate în teste în acest moment, în faze preclinice, se regăseşte şi vaccinul românilor de la OncoGen (Centrul de Terapii Genice și Celulare în Tratamentul Cancerului), din Timişoara.




  • Maşinile Volkswagen în România

    Maşinile Volkswagen în România

    Scandalul Volkswagen se află în faza anchetelor, iar, odată acestea
    încheiate, va intra în etapa judiciară. Grupul german riscă amenzi usturătoare
    acolo unde a comercializat autoturisme diesel echipate cu deja celebrul soft ce
    falsifică testele antipoluare dar şi procese din partea statelor respective şi
    a persoanelor care au achiziţionat astfel de maşini.

    La Bucureşti, prejudiciul
    pe care statul român l-a estimat pentru cele aproximativ 100.000 de
    autovehicule Volkswagen cu motor Diesel inventariate s-ar ridica la aproape 30
    de milioane de euro. Calculul a pornit de la faptul că taxa de mediu care
    însoţeşte achiziţia unei maşini a fost plătită de cumpărători pentru motorizare
    Euro 5, iar vehicolul era în realitate de categorie Euro 4. Diferenţa de bani
    va fi recuperată în instanţă de la compania producătoare, fără ca proprietarii
    să mai scoată bani din buzunar, a explicat ministrul mediului, Graţiela
    Gavrilescu: Românii care au fost de bună-credinţă şi şi-au cumpărat la
    un preţ destul de mare o marcă Volkswagen bineînţeles că nu vor plăti această
    diferenţă de taxă de mediu pentru că ei nu erau în cunoştinţă de cauză. Statul
    român o să-şi recupereze prejudiciul, dând în judecată firma Volkswagen. Noi
    trebuie să ne recuperăm clar prejudiciul, taxa de mediu pe care trebuia să o
    încasăm la momentul T0 în anul în care a început să se distribuie şi au intrat
    în fabricaţie autovehiculele Euro 5. O să calculăm şi nişte penalităţi.

    În Germania, poliţia a efectuat percheziţii la sediul central al firmei, în
    cadrul anchetei privind falsificarea testelor de noxe pentru milioane de maşini
    fabricate de cel mare mare constructor german. Scopul a fost ridicarea de
    documente şi suport informatic care ar putea ajuta la identificarea angajaţilor
    implicaţi în scandal. La Washington, şeful diviziei americane a companiei
    Volkswagen a fost audiat în Congres, unde a exprimat scuze pentru cele
    întâmplate. Michael Horn: Doresc să
    prezint scuze sincere pentru faptul că Volkswagen a folosit un program software
    pentru a trece testele regulamentare de emisii. Aceste fapte, sunt perfect de
    acord, sunt profund îngrijorătoare. Nu aş fi crezut că aşa ceva ar fi posibil
    în Grupul Volkswagen. Am înşelat încrederea clienţilor, dealer-ilor şi
    angajaţilor noştri, a publicului şi autorităţilor.

    Şeful Volkswagen
    din Statele Unite a declarat că nu a avut nici cea mai mică bănuială despre
    înşelăciune. Potrivit acestuia, instalarea programului de trucare a testului de
    noxe pe maşini nu a fost făcută în urma unei decizii a conducerii companiei, ci
    a fost acţiunea câtorva ingineri. Tentativa de a trişa nu va scăpa nepedepsită.
    Există, însă, daune ce riscă să nu fie recuperate vreodată; ele privesc
    credibilitatea şi imaginea, iar costul lor ar putea să fie suportat, în solidar,
    de toate companiile germane.

  • România şi scandalul Volkswagen

    România şi scandalul Volkswagen

    Uniunea Europeană aşteaptă
    rezultatele investigaţiilor pe care statele membre le vor face în cazul
    autoturismelor cu motoare diesel pe care grupul german Volkswagen a recunoscut
    că le-a trucat printr-un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare.

    Pentru moment, în România se ştie că autorităţile au
    eliberat cărţi de identitate pentru 105
    mii de autovehicule ale grupului Volkswagen- noi sau la mâna a
    doua, purtând marca Volkswagen, Skoda,
    Audi şi Seat. Potrivit şefului Departamentului Poluare şi Consultanţă Tehnică din
    cadrul Registrului Auto Român, Şerban Dobre, nu există, însă, date concrete
    privind numărul de autovehicule al căror soft permite manipularea testelor de
    emisii. Informaţii precise sunt aşteptate din partea Autorităţii de omologare
    germane. Şerban Dobre: Autoritatea
    din Germania va cunoaşte numărul complet al vehiculelor implicate şi sigur că
    va exista o bază de date pe care am putea s-o accesăm şi să vedem care dintre
    vehiculele respective sunt în ţară la noi şi care trebuie să fie rechemate în
    service-urile producătorilor.

    Proprietarii vor fi
    rechemaţi în service după ce Volkswagen va transmite un plan de măsuri pentru
    remedierea problemelor. Ministrul transporturilor, Iulian Matache, a detaliat
    paşii care vor fi urmaţi: După primirea calendarului şi
    a planului de măsuri, Registrul Auto Român va comunica reprezentantului din România
    al grupului Volkswagen toate datele pentru autovehiculele înmatriculate cu
    statut de autovehicul utilizat pentru a fi rechemate alături de cele noi la reţeaua
    de service din România grupului Volkswagen. De asemenea, RAR va urmări
    implementarea corespunzătoare a calendarului de remediere.

    Proprietarii maşinilor care vor fi
    rechemate în service nu vor suporta costurile intervenţiei şi nici diferenţe
    ale taxei de mediu, dar Administraţia Fondului pentru Mediu va cere daune
    producătorului pentru că a comunicat valori false de poluare. Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu: Fiecare dintre cei care au cumpărat astfel de maşini a fost
    de bună-credinţă. Deci atât timp cât a plătit o marcă şi a dorit să-şi achiziţioneze
    o maşină Euro 5 nu consider că este normal ca persoana respectivă să fie din
    nou plătitoare a unei noi taxe de mediu. Bineînţeles că statul român, prin
    Administraţia Fondului de Mediu, o să se îndrepte, împotriva producătorului sau
    reprezentantului Volkswagen România.

    O altă măsură a autorităţilor din
    România a fost oprirea temporară de la înmatriculare a 300 de automobile
    Volkswagen Euro 5 aflate pe stoc la reprezentanţe. De asemenea, dealerii auto
    ar putea fi acuzaţi de practici comerciale incorecte şi dezinformarea clienţilor,
    iar amenda este cuprinsă între 20 de mii şi 100 de mii de lei (echivalentul a 5
    mii până la 25 mii de euro).

  • Industria auto şi cazul Volkswagen

    Industria auto şi cazul Volkswagen

    Scandalul
    răsunător generat de gigantul Volkswagen are efect de domino. După declanşarea
    lui, vinerea trecută, în Statele Unite ale Americii, Comisia Europeană şi-a
    manifestat dorinţa, la acest sfârşit de săptămână, ca toate statele membre ale
    Uniunii să investigheze câte maşini cu motoare diesel folosesc mecanisme ce
    păcălesc testele de emisii poluante. Aceasta în contextul în care compania
    germană a recunoscut că a instalat pe milioane de automobile livrate în Statele
    Unite un soft prin care autorităţile erau induse în eroare în privinţa
    emisiilor de gaze.

    Ultimele date arată că astfel de maşini au fost vândute şi în
    Uniunea Europeană. Or, la Bruxelles, toleranţa este ‘zero’ privind
    frauda şi aplicarea normelor comunitare în materie de mediu. De aceea, Comisia a invitat autorităţile
    naţionale să analizeze standardele de fabricaţie ale maşinilor produse de
    Volkswagen şi vândute în Europa şi să se asigure că nivelurile de
    emisie de poluanţi atmosferici ale Uniunii Europene sunt scrupulos respectate.
    Apoi, în zilele următoare, această problemă va fi discutată în detaliu cu
    autorităţile naţionale de omologare.

    Pentru moment, România nu a primit nicio
    solicitare de teste suplimentare pentru autovehiculele Volkswagen- a declarat, joi, pentru Radio România,
    directorul tehnic al Registrului Auto Român, Cristian Bucur. El a explicat cum
    de a fost posibilă apariţia testelor falsificate în Statele Unite, dar şi în ce
    condiţii se vor face verificări în ţara noastră. Cristian Bucur: Deocamdată, nu vor exista. Numai dacă vom fi solicitaţi de către
    autoritatea din Germania, care a acordat omologarea iniţială pentru aceste
    vehicule. În Statele Unite este un principiu al autocertificării. Asta înseamnă
    că este suficient ca un anumit producător să dea o declaraţie, conform căreia
    vehiculul, produsul lui, respectă toate cerinţele aplicabile, inclusiv cele de
    poluare şi, pe baza acestei declaraţii, el primeşte permisiunea de
    comercializare.

    Deocamdată, nici măcar reprezentanţii grupului Volkswagen
    din România nu pot spune cu exactitate în cazul câtor maşini au fost instalate
    programe pentru a părea cât mai puţin poluante. Chiar şi aşa, românii nu
    renunţă prea uşor la pasiunea lor pentru maşinile germane.

    Potrivit
    statisticilor oficiale, în România sunt înmatriculate aproape 700.000 de
    autoturisme Volkswagen, iar două din trei au motoare pe motorină. Românii au
    cumpărat, anul trecut, peste 6.500 de automobile noi produse sub această marcă
    şi de 10 ori mai multe maşini la mâna a doua. De altfel, cea mai vândută maşină
    la mâna a doua este Volkswagen Golf, cu motor diesel.

    Între timp, în Germania,
    scandalul trucării emisiilor zguduie scena politică şi mediul de afaceri.
    Această cea mai gravă criză din istoria de 78 de ani a companiei – avertizează
    analiştii – ar putea deveni cea mai mare ameninţare pentru principala economie
    europeană. Mai mare chiar decât criza datoriilor din Grecia!