Tag: tezaur

  • Alimura/mpãrdarea şi naţiuni tru eta XXI

    Alimura/mpãrdarea şi naţiuni tru eta XXI

    Ditu veclliulu kiro. Oamiñilli eara cu mpurdarea. Mpurdarea, furarã, vãtãmarã, feaţirã zñie. Daima eara zilipstu ţi avea alantu, și nu orlea zorlea cã eara tu ananghi. Alimura icã mpurdarea eara tu polimu daima, a deapoa zborlu ta s’ampartã nu para eara tu istorie. Oamiñilli, loarã un di la alantu, cu zorea, dimi cu alimura, icã pritu tirtipi, dimecu cu furlãki, prota ti mãcari. Deapoa apili şi locãrli. Cu treaţirea kirolui suţiitatea niintã, a deapoa oamiñilli ahurhirã s’lli vatãmã aţelli di nigã elli, tutu sufliti di bãnãtori eara. Cara tu ahurhitã eara pi furlãki cã avea ananghi ti bãnaticlu a loru, cama amãnatu vãtãma şi aspãrdzea fãrã noimã, cu mpurdari şi cu mintea lãndzidã. Cu kirolu, evoluția suţiitatillei umineascã adusi ma multi lucri buni ti prucukia a oamiñiloru ama și hãlãt tra s’vatãmã ma mulţã oamiñi, s’aspargã ma multu, s’fură ma multu.

     

    Topili arcati ditu avioani și, ma amãnatu, furteaţa atomică fac cã oamiñilli s’hibã vãtãmaţ di largu, di nu avea cãbuli sã-lli mutreşţã ntroclli, di nu puteai sã-lli mpurdedz. Ti paradigmã, niţi tora nu sã ştie dipu ghini cãţe caplu a cratlui di Moscova arucã topili, di aproapea trei añi tru ucraineañi, cãţe ãlli vatãmã tu casili a loru, cãţe lã aspardzi staşonili, sculiili, lã llea bana. Nu ari ţi s’lã llia, cã maş bana. A deapoa bana nu lã u deadi vãrã bolșevicu agãrşitu tu ipotisi di divinitati și di părințã. Multi ţivilizații avansati au tru planu/tu portofoliu polimlu, ghenochidlu, mpurdarea, aputrusearea/ mpurdarea a locãrloru. Ti ciudie, aesti uruti lucri cu alimura, ţi vãrãoarã u-avea tu mãcari omlu agru ama priloati tru purtaticlu a statiloru agiungu tut cama multu tu debatlu di mari simasie a duñeauãllei.

     

    Urnekea aruseascã ţi caftã locãri cãlcati vãrãoarã di unã askeri ţi armasi aroşe s’intrã tu sinurli ufiţiali fu priloatã și tru alti stati ţi cundillea tu planlu ali democrație icã fără arşini și minti, tru declarațiili a nãscãntoru lideri cu mindueri di cãtã extremi că yinea anvãrliga di specturlu politicu. Ma laiu ca tru un agiocu electronic aspartu, piratatu cu alathusi, oamiñilli s’da di mãnaru cu mindueri extremisti, ţi nomlu nica li cutugurseaşti. Legalitatea internațională, zorlea ti bãgari tu practico, easti multu di multu cãlcatã. Tuti canda suntu ti vindeari icã ti furari. Idyea cum tru sţenili di gangsterismu, iesu dininti cu armatli ti-a-videari, diplomația și rațiunea suntu exilati. Globalizarea comunicarillei feaţi ta s’chearã nu maşi distanțili și timpulu ama și limitili ţi li caftã istoria și justiția.

     

    Putem sã zburãmu ma lişoru, ama putem și s’nã ncãcemu ma multu. Tru loc s’akicãsimu ma ghini ţi s’faţi pi planeta noastră, nu acãţãmu tu isapi matimili ali istorie și diznãu u fãţemu cu nisãtuleaţa pritu arcarea scãndillei tru hauua scutidoasã a banãllei ditu suţiitatea umineascã. Știmu multu ghini ţi s’faţi cãndu cafţã, cu boaţi, locãri/piminturi și api, cându ţã badz tum inti s’agiundzã nicukiru pi bana alãntoru oamiñi şi alti vãsilii. ”Va’ñj veglliu ftuhia şi anãnghiserli şi fara”, greaşti domnulu român Mircea-aţelu- Auşlu, ditu eta XIV-ţi, dinintea a unlui vãrtosu aputrusitoru, și stihuri ngrãpsiti di marli Eminescu spunu limbidu şi cu tiñie ţi adarã oamiñilli di arada, oamiñilli tiñisiţ, ţi nu aşuţã ureacllea cãtã ambițiile autodistructivi.

     

    Multu kiro mindueamu că anlu 2000 va s’aducã unã suţiitati zuyrãpsitã tu aţelu kiro maş literatura SF. Him utu bitisita protlui cirecu ditu aestã etã nauã și, anaparti di dizvultarea tehnologhică ca ti ciudie, suţiitatea umineascã canda ari armasã pi livelu ali apandisi/reacția di ceatã și a minduerloru aputrusitoari. Valorli și prinţipiili luñinoasi suntu fapti afanu și, ti ndoi añi, suntu agãrşiti. Di la nãdie agiungu la nisinferu. Zboarãli preşcavi, griti I arcati preşcavu, suntu ţãnuti minti ma lişoru, aducu ascumbuseari di cãtã dauli pãrţã. Nãscãnţã s’vatãmã și s’furã, alțãlli să-și apãrã armãnearea tu banã. Dimocrația agiumsi ti hopa di dighestie somnuroasă. Prucukia scoati vigilența ditu priză și nã nveață că oamiñilli suntu hãzãri s’lucreadzã, nu s’furã, ta s’bãneadzã. Furlãkea nu mata easti di multu kiro un lucru lãhtãrsitu, agiumsi un scãpo ti aveari.

     

    Aoa şi cama di unã stãmãnã, eara furati, ditu un muzeu ditu Olanda, ma multi lucri giuvaericã di malãmã ditu tezaurlu istoric ali Românie, bãgati ti videari pritu unã akicãseari normalã di cooperari culturală. Unã parei di oamiñi asparsirã murlu cu bãruti și furarã un miticu coifu di malãmã, di vãrã dauă milenii și giumitati, și trei biligiţ di malãmã, ţi ţãnea di ţivilizaţia anticã a dakeñiloru. Tuti adună aproapea un kilo di malãmã, ama simasia aluştoru giuvaericadz ti un populu di 20 miliuñi di oamiñi nu poati s’hibã misuratã. Furlli dit Olanda nu va s’poatã s’vindã giuvaericadzlli a purdarillei cu pãhãlu di evaluari și asiguripseari, cari și el easti multu ñicu. Nu amintarã ici ţiva ama asparsirã di multu ş-cama multu, asparsirã pistipsearea a unlui populu cari alumtã stuhinatu cu comunismolu, că yinitorlu poati s’hibã ndreptu, corectu, tiñisitu şi multu mşeatu. Aesta s’faţi tu eta XXI cându ies ditu hauã minduerli ayri a hiinţãllei umineascã.

    Autoru: Marius Tiţa
    Armănipsearea: Taşcu Lala

  • Muzeulu di Istorie cotidiană

    Muzeulu di Istorie cotidiană

    Muzeele suntu locuri culturale publiţi ică private iu oamiňilli mutrescu cu miraki lucãrli și canda suntu cu bănaticlu tu kirolu di ma ninti. Muzeul easti, vără turlie, ună amaxi a kirolui, un refugiu ditu lumea di cathi dzuuă, ditu rutină și ditu borgili ţi li ari cathi insu. Easti și un loc cari ş’aduţi cu locurli di hăgilăki iu oamiňilli caftă apandisi la trutribărli ma multu ică ma puțănu năi pi cari ș-li bagă.



    Himu nviţaţ ca tu unu muzeu s-videmu masti cu anami, mări comandanță di askeri, mări lideri politiţ, personalităț culturali, momente di giunaticu, excepționale. Ama muzeele suntu și depozitarili a banăllei cotidiene, a aţiloru lucre ţi canda nu au simasie di cari oamiňilli suntu nolgica di eali. Iara aestu univers a lucărlui di arada nu easti ma puțănu importantu andicra di lucărli ţi nu au preaclle ică suntu speţiale. Obiectili di arada agiungu s’hibă speţiali di itia că treaţirea a kirolui li faţi aesstă turlie ta s-hibă. Muzeele suntu specializate ama tamam muzeele mări, yilipsitoari ti memoria a unei comunităț, a unei națiuni, pot s’apânghisescă colecții di obiecti personale, familiali. Și Muzeulu Național di Istorie ali Românie faţi aestu lucru.



    Thimilliusitu tru 1970, Muzeulu Național di Istorie ali Românie easti continuatorlu a unei tradiții muzeale românești di istorie și arheologhie cari alănceaşti tru a daua giumitati a secolului al 19-lea. La Muzeulu Național di Istorie ali Românie fură adusi nai cama cu anami tezaure, prota ş-prota ateali di metali scumpi, tru un loc public iu securitatea şi vizibilitatea putea s’hibă asiguripsiti. Scamnulu a muzeului, tru una ditu nai ma reprezentative casi ditu misuhorea a Bucureștiului, dimecu Pălatea a Poștilor, avantajeadză instituția ti angăldzari oclliulu a vizitatorlor.



    Ghini ma politica a Muzeului Național di Istorie ari tu scupo şi adăvgarea di colecții particulare la patrimoniul ţi easti aclo adunatu. Tora ma ninti, Corina Chiriac, una ditu nai ma vruti artiste di muzică pop ditu România, feaţi dhoară ti Muzeulu Național di Istorie obiecte ditu colecția personală. Corina Chiriac, amintată tru 1949, easti hillea a niscăntoru muzicieni, afendi a llei hiinda compozitor și profesor la Universitatea Națională di Muzică ditu București iara mama a llei pianistă și profesoară la idyea instituție. La simnarea-a actului di donație, Ernest Oberlander-Târnoveanu, directorlu a Muzeului, cundille că istoria easti isa isa adrată și di oamiňilli di arada și di obiectele a lor ama și di personalităț.


    “Istoria, până tu soni, easti bana a noastră, a tutulor. Bana noastră, di cathi dzuuă, neadzi şi s-alăxeaşti tru istorie. Sigura că nu tută lumea easti conștientă di aest lucru, ama escu căndăsitu că pritu atea ţi faţi, doamna Corina Chiriac ari aestu sentiment, că țăne di istorie. Și pot s’aprokiu tu ma multi ipostaze: aţea di ascultător a cântiţloru ţi li interpretă kiro di ma multi dekenii. Tru peisajlu a muzicăllei lișoară românească ditu aňilli 70-80-90, doamna Corina Chiriac s’aleadzi multu lişoru ca un personaju niconvențional.”



    Donația faptă di Corina Chiriac ari nica ună simasie dimecu anamea a artistăllei-donatoare, cari poate s’hibă un exemplu și tră alți diținători di patrimoniu. Ernest Oberlander-Târnoveanu:


    “Doamna Corina Chiriac faţi parti ditu unu bărnu cari adră multe tru kiro greu și ndilicatu. Și anaparti, di harea, dilucurlu ţi ălu feaţi, doamna Corina Chiriac ari nica ună vidzută multu importantă pi cari lipseaşti s-u aprukemu cu vreari tuţ: easti și un cetățean conștientu. Atea ţi s’faţi ază easti spunearea a borgillei a llei andicra di familia a llei, andicra di atelli di ma nănti di năsă, ama și amdicra di lucărlu a llei işiş. Și lugursescu că nu easti un loc ma bun iu s’hibă prezentate, păstrate, băgati tu valoare aesti documente pi cari li doneadză ti Muzeulu Național dicât aestă instituție. Aoa easti casa a lor și va mi hărsescu cara multu ma mulță concetățeni va s-calcă pi torlu a llei, a doamnăllei Corina Chiriac. Aoa avem spunearea că avem dininti un mare artistu, un om eleferu, un om responsabil andicra di clirunumia ţi u avu și luursi că tru ună instituție cum, easti Muzeul Național easti loclu nai cama bun tră s’hibă ţănuti și prezentate.”



    Corina Chiriac mărturisi că aduţerli aminti ditu ficiurami ligate di muzee și vrearea tra s-da şi la altălli ditu tezaurlu personal u feaţiră s’aleagă donația:


    “Un an ntreg mi ndrepşu, s’mi minduescu ţi adaru cu aesti lucri cari suntu multu importanti tră mine. Și dukiiu, după ună bană urdinănda cu părințăllii a mei ică singură pritu muzeele a lumillei, că loclu a lor nu easti acasă, tru ună mapă, că easti iuva tru un muzeu. Mini bătui la ușa a muzeului și ntribaiu desi lipsea unu actu di donație datânda ditu 1915 cu timbru sec și cu portretlu a văsillelui FerdinandSpuşu că aveam nica și ună diplomă di bacalaureat a maiillei a mea armencă ditu 1901 ditu Adapazari ditu Turchie. Și preayalea-ayalea, tu căňina di astă-veară, echipa a muzeului vini la mine acasă și ahurhimu s’alidzemu. Escu multu hărsită că maxusu actili a părințăloru a mei, a păpăňiloru nica și a meale di-aoa ş-ninti pot s’hibă mutriti și di alţălli fără s’hibă ananghi să-lu călisescu acasă.”


    Muzeul Național di Istorie a României easti și un muzeu di istorie cotidiană nu mas di anvergură națională. Iara Corina Chiriac avu contribut și ea la patrimoniul aistui.



    Autoru: Steliu Lambru


    Armânipsearea: Taşcu Lala





  • Muzeul de Istorie cotidiană

    Muzeul de Istorie cotidiană

    Muzeele sunt spații culturale publice sau private unde
    oamenii admiră obiecte și retrăiesc timpuri apuse. Muzeul este, într-un fel, o
    mașină a timpului, un refugiu din lumea zilnică, din rutină și din obligațiile
    pe care fiecare le are. Este și un loc care seamană cu locurile de pelerinaj
    unde oamenii caută răspunsuri la întrebările mai mult sau mai puțin noi pe care
    și le pun.


    Suntem
    obișnuiți ca într-un muzeu să vedem figuri impunătoare, mari comandanți de
    armate, mari lideri politici, personalități culturale, momente eroice,
    excepționale. Dar muzeele sunt și depozitarele vieții cotidiene, a celor
    aparent mai neînsemnate obiecte de care oamenii se înconjoară. Iar acest
    univers al obișnuitului nu este mai puțin important decât cel al obiectelor
    unice ori speciale. Obiectele obișnuite devin speciale deoarece simpla trecerea
    timpului le face așa. Muzeele sunt specializate dar chiar muzeele mari,
    relevante pentru memoria unei comunități, a unei națiuni, pot depozita colecții
    de obiecte personale, familiale. Și Muzeul Național de Istorie a României face
    acest lucru.


    Înființat în
    1970, Muzeul Național de Istorie a României este continuatorul unei tradiții
    muzeale românești de istorie și arheologie care apare în a doua jumătate a
    secolului al 19-lea. La
    Muzeul Național de Istorie a României au fost aduse cele mai faimoase tezaure,
    în primul rând cele din metal preţios, într-un loc public unde securitatea şi
    vizibilitatea puteau fi asigurate. Sediul muzeului, într-una dintre cele mai
    reprezentative clădiri din centrul Bucureștiului, și anume Palatul Poștelor,
    avantajează instituția în atragerea vizitatorilor.


    Însă
    politica Muzeului Național de Istorie se îndreaptă și către adăugarea de colecții
    particulare la patrimoniul deja existent. Recent, Corina Chiriac, una dintre
    cele mai admirate artiste de muzică pop din România, a donat Muzeului Național
    de Istorie obiecte din colecția personală. Corina Chiriac, născută în 1949,
    este fiica unor muzicieni, tatăl său fiind compozitor și profesor la
    Universitatea Națională de Muzică din București iar mama sa pianistă și
    profesoară la aceeași instituție. La semnarea actului de donație, Ernest
    Oberlander-Târnoveanu, directorul Muzeului, a ținut să spună că istoria este în
    egală măsură făcută și de oamenii obișnuiți și de obiectele lor ca și de
    personalități.

    Istoria, până la urmă, este viața noastră, a tuturor.
    Viața noastră, zi de zi, merge și se transformă în istorie. Sigur că nu toată
    lumea este conștientă de acest lucru, dar sunt convins că prin ceea ce face,
    doamna Corina Chiriac are acest sentiment, că aparține istoriei. Și pot să
    certific, în mai multe ipostaze: aceea de ascultător al cântecelor pe care le-a
    interpretat vreme de mai multe decenii. În peisajul muzicii ușoare românești
    din anii 70-80-90, doamna Corina Chiriac se desprinde foarte ușor ca un
    personaj neconvențional.


    Donația
    făcută de Corina Chiriac mai are o importanță, și anume notorietatea
    artistei-donatoare, care poate fi un exemplu și pentru alți deținători de
    patrimoniu. Ernest Oberlander-Târnoveanu:

    Doamna Corina Chiriac face parte dintr-o generație care a făcut multe în
    vremuri foarte grele și complicate. Și dincolo de talentul, de harul, de munca
    pe care a depus-o, doamna Corina Chiriac mai are încă o trăsătură foarte
    importantă pe care ar trebui s-o apreciem cu toții: este și un cetățean
    conștient. Ceea ce se întâmplă astăzi este dovada responsabilității domniei
    sale față de familia ei, față de cei care au precedat-o, dar și față de propria-i
    muncă. Și consider că nu este un loc mai bun unde să prezentate, păstrate, puse
    în valoare aceste documente pe care le donează Muzeului Național decât această
    instituție. Aici este casa lor și aș fi mai bucuros dacă mult mai mulți
    concetățeni ar urma exemplul doamnei Corina Chiriac. Aici avem dovada că avem
    de-a face cu un mare artist, un om liber, un om responsabil față de moștenirea
    pe care a primit-o și a considerat că într-o instituție cum, este Muzeul
    Național este locul cel mai bun pentru a fi păstrate și prezentate.


    Corina
    Chiriac a mărturisit că amintirile copilăriei legate de muzee și dorința de a
    împărtăși și altora din tezaurul personal au făcut-o să aleagă donația:

    Un an întreg m-am pregătit, să
    mă gândesc la ce fac cu aceste bunuri care sunt extrem de importante pentru
    mine. Și mi-am dat seama, după o viață călătorind cu părinții mei sau singură
    prin muzeele lumii, că locul lor nu este acasă, într-o mapă, ci este undeva
    într-un muzeu. Eu am bătut la ușa muzeului și am întrebat dacă nu cumva voiau
    un act de donație datând din 1915 cu timbru sec și cu portretul regelui
    Ferdinand? Am spus că mai aveam și o diplomă de bacalaureat a bunicii mele
    armence din 1901 din Adapazari din Turcia. Și încet-încet, pe căldurile de
    astă-vară, echipa muzeului a venit la mine acasă și am început să le alegem.
    Sunt deosebit de bucuroasă că în special actele părinților mei, ale bunicilor
    și chiar ale mele de-acum înainte pot fi văzute și de altcineva fără să fie
    nevoie să-l invit acasă.


    Muzeul
    Național de Istorie a României este și un muzeu de istorie cotidiană nu numai
    de anvergură națională. Iar Corina Chiriac a contribuit și ea la patrimoniul
    acestuia.


  • Patrimoniul UNESCO din România

    Patrimoniul UNESCO din România

    Seneca AntiCafe
    din Bucureşti a găzduit lansarea volumului intitulat Patrimoniul UNESCO din
    România pe înţelesul tuturor, o publicaţie finanţată de Ordinul Arhitecţilor
    din România din timbrul de arhitectură şi de Consiliul Judetean Ilfov prin
    Centrul Judeţean pentru Convervarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale. O
    colaborare între mai mulţi profesionişti şi iubitori ai patrimoniului cultural
    din România şi Republica Moldova a avut ca rezultat un volum inedit, cu
    precădere prin discursul său exoteric. Cu
    detalii, etnologul Ioana Popescu Am încercat să parcurg acest volum
    despre patrimoniul pe înţelesul tuturor din perspectiva tuturor. Aşadar, eu voi
    vorbi acum în calitate de tuturor. Mi se pare că titlul este foarte potrivit
    şi că volumul răspunde foarte bine acestei cerinţe greu de îndeplinit de a se
    adresa tuturor – tuturor însemnând tineri şi bătrâni, tuturor însemnând
    specialişti şi oameni interesaţi de patrimoniu sau tuturor însemnând oameni
    care trec pe stradă, văd în raftul librăriei acest volum frumos, îl cumpără şi
    îl parcurg


    Conceptul cărţii aparţine istoricului de artă Adriana Scripcariu, căreia i
    s-au alăturat, în calitate de autor, respectiv coautor ai unor capitole,
    etnocoreologul Silvestru Petac, de la Muzeul de Etnografie al
    Transilvaniei din Cluj, şi Ana
    Iuga, de la Muzeul Naţional al Ţăranului Român din Bucureşti. Cei trei au
    propus o abordare proaspătă şi actuală despre fenomenul apariţiei patrimoniului
    cultural. Revine la microfon Ioana Popescu. Se tot vorbeşte de
    patrimoniul cultural, din ce în ce mai mult şi din ce în ce mai des, la radio,
    la televizor, pe Facebook, despre cercetarea patrimoniului cultural, fie el
    muzeal, material, imaterial, mobil, imobil sau natural. Dar ce se înţelege, în
    general, prin cercetarea acestui patrimoniu este documentarea fiecărei piese, a
    fiecărui item (obiect) al acestui
    tezaur. Documentarea prin strângere de informaţii legate de ceea ce cuprinde o
    fişă de obiect: denumirea piesei respective, numele autorului, dacă este cazul,
    formă, materie, tehnică, stare de conservare, dimensiuni, cercetându-se mult
    mai puţin contextul apariţiei, al folosirii şi al existenţei actuale a acestor
    piese.


    Volumul Patrimoniul UNESCO din România pe înţelesul tuturor
    vorbeşte concis şi onest despre tot ceea ce compune un tezaur important pentru
    România, creând mai degrabă legături, indicii şi trimiteri către importanţa
    patrimonială a unui anumit referent. Ceea ce face acest prim volum dedicat patrimoniului cultural este
    tocmai punerea la un loc a unor informaţii conexe, contextuale, uneori aparent
    foarte depărtate de reprezentarea obiectului în sine din volumul respectiv,
    explicaţii ale termenilor folosiţi în povestiri, citate nu neapărat ale unor
    specialişti în patrimoniul cultural, ci din textele unor personalităţi din
    România care vorbesc despre lucruri de bun simţ, dar cum numai de către o
    personalitate cu mintea mare şi cu gândul frumos se pot exprima.


    Şi, mai presus de toate, primul volum care explică tuturor conceptul de
    patrimoniu cultural provoacă cititorul la a găsi potenţiale răspunsuri pe
    această temă. Ioana Popescu Dar mai ales ce face – foarte important mi
    se pare mie – acest volum este că pune întrebări. Şi pune întrebări foarte
    simple, întrebări pe care în mod normal ar trebui să ni le punem noi toţi la
    noi acasă, dar nu facem acest lucru pentru că luăm de bun ceea ce ni se dă. Un
    exemplu de întrebare ar fi Cum a apărut patrimoniul cultural? Aşadar, cum s-a
    întâmplat că un obiect moştenit de la străbunica, pe care l-am folosit până mai
    ieri în gospodărie, a devenit dintr-odată patrimoniu cultural. Nu mai pot să îl
    folosesc cum o făceam până acum, ci funcţia lui devine cu totul alta. Posibil,
    va fi muzeificat, oricum, expus, oricum, cercetat. Cum s-a întâmplat că acea
    casă a străbunicilor în care locuiam până mai ieri a devenit monument de
    arhitectură? Acum, locuiesc într-un spaţiu în care sunt constrâns, ori de câte
    ori vreau să transform ceva, să mă supun unui regulament. Aceste întrebări le
    pune autoarea volumului într-o an
    ume exprimare, care ne face să fim atenţi şi
    chiar să ne gândim la posibile răspunsuri ale acestor întrebări.


    Demersul Şcolii de la Piscu este unul însemnat, atât pentru faptul că aduce
    patrimoniul cultural mai aproape de publicul obişnuit, dar mai ales pentru
    faptul că propune un manual despre patrimoniu, aşa cum prea rar se publică în
    România. Arhitectul Ştefan Bâlici consideră extrem de important ca literatura
    de specialitate să se îmbogăţească şi cu astfel de publicaţii. Este o carte care poate fi încadrată în multe feluri, pentru că are,
    realmente, un discurs de o înaltă calitate profesională de la un capăt la
    altul. Dar, în acelaşi timp, un discurs accesibil. Este apropiată şi de un
    manual, dar şi de un ghid de artă. Chiar explică nişte de bază ale protejării
    patrimoniului, tocmai pentru a face domeniul accesibil oricui. Cred că este
    foarte important să începem să avem manuale pe piaţă în ceea ce priveşte
    patrimoniul. În alte ţări, este ceva firesc. Nu vreau mă gândesc, în Italia, de
    pildă, ce literatură amplă există în această categorie a manualelor de
    patrimoniu de toate felurile, de la cele introductive până la cele foarte
    specializate. O literatură care nouă ne lipseşte, pentru că este literatura
    care ne face accesibil patrimoniul în diversele lui forme şi în diversele teme
    cuprinse în tot ceea ce înseamnă patrimoniu.



    Peste 500 de imagini
    actuale şi de arhivă însoţesc textele din volumul Patrimoniul UNESCO din România pe înţelesul tuturor.
    Lista fotografilor menţionează nume ca Iosif
    Berman, Leopold Adler, Kurt Hielscher, George Dumitriu, Marius Caraman sau
    Gabriel Motica

  • Tezaurul României la mănăstirea Tismana

    Tezaurul României la mănăstirea Tismana

    După experienţa dureroasă a pierderii tezaurului naţional în Rusia în
    timpul primului război mondial, autorităţile române au luat în calcul
    adăpostirea valorilor Băncii Naţionale a României într-un loc cât mai sigur în
    timpul celui de-al doilea război mondial. Astfel, s-a renunţat la ideea
    trimiterii valorilor naţionale în alte ţări şi mănăstirea Tismana, aflată
    într-o zonă montană din sud-vestul României, a fost aleasă drept cel mai sigur
    loc de păstrare.


    Operaţiunea strict secretă de adăpostire a
    tezaurului naţional, care la începutul anului 1944 era de 231,22, tone din care
    190,94 tone erau în ţară iar 40,27 în străinătate, a primit numele de cod
    Neptun. La operaţiune au participat ministerele apărării şi de finanţe,
    Biserica Ortodoxă Română, Marele Stat Major al armatei române, serviciile de
    informaţii şi Societatea de Căi Ferate Române.


    Muzeograful Ioan Lesenciuc de la Muzeul Tezaurului
    Băncii Naţionale a României de la Tismana a făcut o scurtă istorie a odiseii
    tezaurului de la jumătatea anilor 1940. În perioada dintre cele două
    războaie mondiale, România îşi reface cantitatea de aur, dar vine un alt an
    nefast, anul 1944. După bătălia de la Stalingrad, frontul de est slăbeşte
    foarte mult. Ca urmare, armata germană în retragere era urmărită de armata
    sovietică şi tezaurul care se afla adăpostit la Banca Naţională era pus în
    pericol. În aprilie 1944, aliaţii bombardează puternic câmpurile petrolifere
    din Ploieşti şi Câmpina şi capitala Bucureşti, iar sediul Băncii Naţionale era
    în real pericol. Şi atunci s-a pus problema mutării tezaurului într-o zonă care
    prezenta siguranţă. Guvernul a făcut demersuri pe lângă două state, Turcia,
    care l-a anunţat că legile turceşti nu permiteau primirea tezaurului, şi
    Elveţia, care, la fel, a comunicat oficial faptul că ar fi dispusă să primească
    tezaurul, dar trecerea convoiului care ar fi conţinut tezaurul României prin
    centrul Europei, controlat de armata germană, prezenta un mare risc. Şi atunci,
    Antonescu a susţinut ca tezaurul să rămână pe teritoriul României, compact, să
    nu fie dispersat. A dat mână liberă Băncii Naţionale pentru a-şi ascunde
    valorile acolo unde considera că era un loc sigur.


    După câteva întâlniri, bancherii români decid că
    locul cel mai sigur era mănăstirea Tismana, cel mai vechi aşezământ monastic
    din Muntenia, de la sfârşitul secolului al 14-lea. O întâlnire secretă în
    guvernatorul băncii Constantin Angelescu cu mitropolitul Olteniei Nifon Criveanu
    stabileşte detaliile acordării unui ajutor mănăstirii Tismana pentru repararea
    porţiunii afectate de incendiul din 1942. Banca Naţională acordă 50.000 lei
    pentru refacere şi cu acea ocazie se cade de acord ca tezaurul să fie ascuns în
    incinta mănăstirii. Va fi adăpostit într-un beci şi încă din 2 iulie 1944
    Antonescu ordonă statului major să ocupe localitatea Tismana în aşa fel încât
    să organizeze transportul în bune condiţiuni şi depunerea tezaurului la
    mănăstire. Ceea ce şi întâmplă. Sunt rechiziţionate câteva vile de lângă
    mănăstire unde sunt cazaţi militarii care asigurau paza şi o parte din
    personalul băncii şi al guvernului care însoţeau tezaurul.


    Pregătirile pentru operaţiunea Neptun erau gata,
    iar în vara anului 1944 începe derularea ei propriu-zisă, aşa cum spune Ioan
    Lesenciuc. Transportul tezaurului începe de pe 2 iulie 1944, cu 5 dube ale
    băncii naţionale. Se fac 75 de curse într-un interval de 15 zile. Din Bucureşti
    au plecat însă mai multe maşini în mai multe direcţii pentru a se pierde urma
    celor care transportau tezaurul. La Tismana, militarii au fost îmbrăcaţi în
    haine de călugări în aşa fel încât să nu atragă atenţia celor care erau
    interesaţi în a pune mâna pe tezaur. După efectuarea lucrărilor de amenajare şi
    refacere a porţiunii afectate de incendiu, s-a străpuns tavanul beciului unde
    era ascuns tezaurul şi specialiştii de la Banca Naţională au decis ca tezaurul
    să fie mutat într-o grotă de lângă mănăstire. Înainte de a-l muta din beciul
    mănăstirii, a fost chemată o echipă de muncitori mineri din Valea Jiului care
    au amenajat grota unde urma să fie depus tezaurul. S-au turnat în jur de 100 de
    metri-cubi de beton în aşa fel încât tezaurul să fie păstrat în siguranţă fără
    ca niciun străin să nu aibă acces în interior.


    Care a fost finalul fericit al operaţiunii? Cu
    detalii, Ioan Lesenciuc: Tezaurul
    a stat la Tismana din septembrie 1944 până în februarie 1947 când banca
    naţională a fost reetatizată, guvernul Petru Groza a preluat puterea, s-a
    instaurat comunismul. A fost spart zidul, tezaurul a fost inventariat şi pe
    baza proceselor-verbale a fost dus şi depus în tezaurului băncii naţionale din
    Bucureşti.

    În perioada 1944-1947,
    la Tismana au fost adăpostite 191 de tone de aur pur care aparţineau României şi
    aproximativ 2,7 tone de aur polonez care se afla în drum spre Grecia,
    încredinţat în 1939 României, înainte ca Varşovia să fie ocupată de trupele
    naziste. În afară de aceasta, România mai deţinea o cantitate de 40,7 tone aur
    care se afla la păstrare în băncile din Marea Britanie. În memoria acelei
    operaţiuni reuşite, pe 26 iulie 2016, Banca Naţională a României a inaugurat
    Muzeul Tezaurului BNR de la Mănăstirea Tismana, amenajat în peştera din
    apropierea mănăstirii.

  • Jurnal românesc – 25.05.2016

    Jurnal românesc – 25.05.2016

    Preşedintele României, Klaus
    Iohannis, a semnat luni, 23 mai, mai
    multe decrete de numire a unor ambasadori. Este vorba despre acreditarea lui
    Daniel Ioniţă, în calitatea de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al
    României în Republica Moldova, acreditarea Danielei Mihaela Cămărăşan, ca
    ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al României în Republica Estonia, și
    acreditarea lui George Gabriel Bologan, ca ambasador extraordinar şi
    plenipotenţiar al României în Republica Italiană și în Republica Malta. Totodată,
    preşedintele României a rechemat de la post ambasadorii români din Iordania,
    Georgia, Chile si Macedonia.




    România are, în acest moment, o
    inflaţie negativă, pe fondul scăderii preţurilor, în principal ca urmare a
    reducerii TVA – a declarat ministrul Finanţelor, Anca Dragu, într-un interviu
    pentru Radio Romania. Ministrul a
    adăugat că bugetul de stat are un excedent, pe primul trimestru al anului, de
    peste trei miliarde de lei, iar taxele şi impozitele încasate de ANAF, pe
    primele patru luni ale anului, sunt cu 3% mai mari decât se estimase. În cadrul
    unui interviu pentru Radio România, Anca Dragu a vorbit si despre lansarea unor ghiduri practice, care
    prezintă clar şi detaliat cum se plătesc taxele şi impozitele locale, precum şi
    achitarea acestora cu ajutorul cardului bancar, începând cu luna iunie.




    Analistul american de politică
    externă, Robert Kaplan şi-a lansat,
    marţi, la Bucureşti, cartea ‘În umbra Europei. Două războaie reci şi trei
    decenii de călătorie prin România şi dincolo de ea’, precizând că a luat
    decizia de a scrie această lucrare în speranţa că poate face România mai vizibilă.
    El a arătat că SUA îşi concentrează atenţia pe zone unde există războaie sau
    alte evenimente majore, de aceea este foarte greu pentru România, dar şi pentru
    celelalte state din Europa Centrală şi de Est să obţină atenţia Washingtonului.
    Analistul american, a apreciat, însă, că situaţia României este ‘bună’, întrucât
    are ‘oameni buni în poziţii importante’. În context, Robert Kaplan l-a
    nominalizat pe ambasadorul României în SUA, George Maior.




    Documentarul ‘Un veac fără
    tezaur’, regizat de Lucia Hossu Longin, care aduce în actualitate momentele
    ratate când se putea recupera tezaurul României
    a fost prezentat, marţi, în premieră, la sediul Institutului Cultural
    Român. Filmul prezintă istoria dramatică a tezaurului românesc depus la Moscova
    în timpul Primului Război Mondial, în 1916 şi 1917. Lucia Hossu-Longin a subliniat
    că filmul este ‘unul politic, o investigaţie’, menţionând că ‘despre tezaur se
    ştiu foarte multe lucruri, dar se cunosc foarte puţine despre paşii făcuţi în
    ultimii 25 de ani de lumea diplomatică şi politică românească pentru recuperarea
    lui.




    In cadrul taberelor ARC, avem
    copii de pe tot mapamondul, în special din ţările din vecinătatea apropiată,
    pentru că este mult mai simplu să vină în România, iar in acest an vom avea, începând cu luna iunie,
    peste 2.000 de copii din toată lumea. Există locuri în aceste tabere, la Sulina
    şi la Oglinzi, în judeţul Neamţ, absolut gratuite pentru românii din
    străinătate – a declarat, în cadrul unei emisiuni la TVR International,
    ministrul pentru românii de pretutindeni, Dan Stoenescu. Deocamdată, a menționat el, nu ştiu dacă s-au finalizat listele, dar sunt
    convins că dacă doritorii se adresează unei misiuni diplomatice, pot fi
    îndrumaţi pentru a se înscrie în aceste tabere. Statul român le asigură cazare,
    masă, program artistic şi educaţional. Taberele ARC îmbină programele
    recreative cu programele educaţionale. Avem cursuri de limbă, cultură,
    civilizaţie, concursuri sportive, tot ce trebuie pentru ca un copil român din
    afara graniţelor să se simtă în România ca acasă, să cunoască mai bine ţara.

  • Jurnal românesc – 8.04.2016

    Jurnal românesc – 8.04.2016

    România rămâne stabilă din
    punct de vedere financiar, dar riscurile care ar putea conduce la deteriorarea
    acestei situaţii au crescut faţă de anul precedent, arată un raport asupra stabilităţii
    financiare prezentat de Banca Naţională.
    Instituţia atrage atentia că, pentru prima dată, România se confruntă cu
    un risc sistemic sever şi
    acesta se referă la cadrul legislativ incert şi impredictibil în domeniul
    financiar-bancar. Potrivit BNR, în
    ultimele şase luni s-au intensificat iniţiativele legislative care îsi propun
    să reglementeze domeniul financiar-bancar, prin interventia retroactivă în
    contractele încheiate între bănci şi clienti. Alte riscuri semnalate în raport se
    referă la posibila modificare a încrederii investitorilor în pieţele emergente
    şi la criza refugiaţilor.






    România
    nu a renunţat niciodată la recuperarea tezaurului de la Moscova, unde a fost
    trimis în perioada Primului Război Mondial. Afirmaţia a fost făcută în cadrul
    simpozionului de istorie şi civilizaţie bancară Cristian Popişteanu de
    guvernatorul BNR Mugur Isărescu, cel care a amintit că se împlineşte un secol de la trimiterea tezaurului
    la Moscova. El a adăugat că se vor face toate demersurile pentru ca valorile
    înstrăinate să revină acasă. In prezent, rezerva de aur a ţării, aflată în
    administrarea BNR, este de 103,7 tone de aur, cu circa 12 tone mai mare decât
    cantitatea de aur din tezaurul deţinut de BNR în 1916 şi trimis la Moscova.




    România şi
    Bulgaria au semnat, la Sofia, un memorandum de înţelegere interparlamentară
    menit să consolideze cooperarea la acest nivel dintre cele două ţări. Din
    partea României documentul a fost semnat de preşedintele Camerei Deputaţilor,
    Valeriu Zgonea, care a precizat că cele două state vor coopera, astfel, mai
    bine în principalele probleme cu care se confruntă Uniunea Europeană şi NATO,
    cum ar fi crearea de locurilor de muncă sau criza refugiaţilor. Valeriu Zgonea
    a fost primit, la Sofia, de preşedintele Bulgariei, Rosen Plevneliev, şi de
    premierul Boiko Borisov.Pe de
    altă parte, operatorii de gaze din România şi Bulgaria,
    Transgaz România, respectiv Bulgartransgas SA, au semnat cu compania austriacă
    Habau PPS Pipeline Systems SRL un acord pentru construirea tronsonului
    subacvatic pe sub fluviul Dunărea al interconectorului de gaze dintre cele două
    ţări. Valoarea construcţiei este de 8,9 milioane de euro.Termenul
    reglementat pentru executarea contractului este de 119 zile.




    Sesiunea specială a examenului de
    Bacalaureat de anul acesta se va desfăşura, în mai, la Braşov, a anunţat
    Ministerul Educaţiei, într-un comunicat. Ministrul Adrian Curaj a aprobat
    calendarul sesiunii speciale a examenului de Bacalaureat pentru absolvenţii de
    liceu participanţi la loturile naţionale care se pregătesc pentru competiţiile
    internaţionale sportive sau pe discipline, precum şi pentru absolvenţii de
    liceu care susţin admiterea în universităţile din străinătate în aceeaşi
    perioadă cu examenul naţional de Bacalaureat. Înscrierea candidaţilor va avea
    loc în zilele de 14 şi 15 mai. Probele de evaluare a competenţelor se vor
    desfăşura astfel: pe 16 – 17 mai va avea loc evaluarea competenţelor
    lingvistice de comunicare orală în limba română/ limba maternă, pe 18 şi 19 mai
    – Evaluarea competenţelor
    digitale, pe 20 şi 21 mai – Evaluarea
    competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională.

  • Jurnal românesc – 29.03.2016

    Jurnal românesc – 29.03.2016

    Secretarul de stat
    pentru afaceri europene, Cristian Bădescu, a primit, luni, la sediul
    Ministerului Afacerilor Externe, o delegaţie parlamentară turcă, în timpul
    discuţiilor oficialul de la Bucureşti reafirmând disponibilitatea României de a
    oferi Turciei expertiza acumulată în procesul de aderare la Uniunea Europeană.
    Delegaţia parlamentară a fost condusă de preşedintele Comisiei pentru
    armonizare cu Uniunea Europeană din Marea Adunare Naţională de la Ankara,
    Mehmet Kasim Gulpinar. În cadrul discuţiilor, oficialii au
    reiterat aprecierea pentru bunele relaţii politice şi economice bilaterale, având
    la bază parteneriatul strategic româno-turc. Totodată, secretarul de stat
    Cristian Bădescu a apreciat eforturile Turciei în contextul crizei migraţiei.




    Comisia comună româno-rusă
    pentru studierea problemelor izvorâte din istoria relaţiilor bilaterale,
    inclusiv a Tezaurului, s-a reunit la Sinaia, pe 25 şi 26 martie, după o pauză
    de 10 ani, lucrările desfăşurându-se într-o atmosferă deschisă şi constructivă
    – informează Ministerul de Externe.Potrivit unui comunicat, aceasta este a patra sesiune a
    comisiei şi marchează un nou pas important pentru studierea problemelor ce ţin
    de competenţa sa. Părţile au continuat schimbul de opinii
    privind diferite aspecte referitoare la Tezaurul României, inclusiv la valorile
    Băncii Naţionale a României depuse la Moscova în timpul Primului Război
    Mondial, precum şi la restituirile din 1935 şi din 1956 de către Uniunea
    Sovietică ale unor părţi din valorile româneşti. Sursa citată adaugă că pentru
    atingerea obiectivelor stabilite prin Declaraţia comună a miniştrilor
    Afacerilor Externe, din 2003, părţile au convenit dinamizarea activităţii
    comisiei, aprofundarea activităţii de identificare a documentelor în arhive,
    iniţierea elaborării unor publicaţii comune, precum şi înfiinţarea unor grupuri
    comune de experţi pentru cercetarea documentelor de arhivă. Următoarea sesiune a comisiei urmează să aibă loc la
    Moscova, în a doua parte a anului viitor.




    Ambasada României la
    Paris cunoaşte incidentul produs în noaptea de 20 spre 21 martie, când un
    magazin care comercializa produse româneşti în oraşul Denain din nordul Franţei
    a fost incendiat de către doi agenţi municipali şi urmăreşte îndeaproape cazul. Misiunea
    diplomatică română va trimite o echipă consulară mobilă la Denain pentru a
    discuta cu autorităţile locale, poliţieneşti şi judiciare, în vederea obţinerii
    unor informaţii suplimentare cu privire la circumstanţele producerii
    incidentului. Totodată, ambasada se află în
    legătură permanentă cu patronul magazinului, cetăţean român, şi îi acordă
    acestuia asistenţă consulară, în limita competenţelor legale. Agenţii
    municipali, plasaţi sub control judiciar, sunt cercetaţi penal pentru incendiu
    voluntar cu tentă rasistă.




    Luni a fost inaugurată
    cursa aeriană Iaşi – Barcelona, acesta fiind cel de-al 14-lea zbor direct
    extern de pe aeroportul din Iaşi. Cursa va fi operată de compania Blue Air în
    zilele de marţi şi duminică. Directorul Aeroportului, Marius Bodea, a declarat
    că, săptămâna aceasta, se va introduce cursa de Bruxelles, iar din vară legăturile
    cu Larnaca (Cipru) şi Catania (Sicilia).




    Bucureştenii sunt cetăţenii
    europeni cei mai nemulţumiţi de transportul public din oraşul lor, un studiu
    arătând că doar 6% sunt satisfăcuţi de acesta. Comparativ, 46% din
    locuitorii Berlinului sunt mulţumiţi de transportul lor public, în timp ce la
    Londra procentul este de 43%.Cu 446 de autovehicule la 1.000 de locuitori,
    rata de motorizare a Bucureştiului este superioară celor din Berlin (333) şi
    Londra (301). În cazul în care nemulţumirea
    bucureştenilor faţă de transportul public va persista, odată cu creşterea forţei
    lor de cumpărare este de aşteptat ca ei să achiziţioneze mai multe maşini.

  • Tezaurul Poloniei în România

    Tezaurul Poloniei în România

    În toamna anului
    1939, la puţin timp după încheierea detestatului pact Ribbentrop-Molotov de
    către Germania nazistă şi Uniunea Sovietică, cele două puteri totalitare
    începeau să-şi împartă zonele de ocupaţie şi influenţă aşa cum se înţeleseseră.
    Polonia era prima pe lista neagră şi în a doua jumătate a lunii septembrie avea
    să fie ştearsă de pe hartă. Atacului german de pe 1 septembrie 1939 i-a urmat
    cel sovietic de pe 17 septembrie şi Polonia, prinsă între doi coloşi, nu a
    putut rezista mai mult de 2 săptămâni.


    A urmat calvarul refugiului
    militarilor polonezi supravieţuitori şi al populaţiei civile, precum şi cel al protejării bunurilor poloneze. Printre ele,
    tezaurul Băncii Naţionale a Poloniei, cea mai mare parte a lui provenind de la
    castelul Wawel din Cracovia. Cum din martie 1939 Cehoslovacia fusese ocupată de
    Germania şi dezmembrată ca stat, iar Ungaria era aliat al Germaniei, singura
    cale de scăpare pentru bogăţiile Poloniei era prin România. După sfârşitul
    primului război mondial, România redevenea vecină cu Polonia, după ce Moldova
    avusese în decursul Evului Mediu graniţă directă cu Regatul Poloniei şi
    relaţiile fuseseră importante până la începutul secolului al 18-lea.


    Astfel
    începea odiseea unor impresionante colecţii de sute de obiecte de preţ. Cele
    mai importante erau cele peste 300 de tapiserii Jagellone din metri de mătase,
    brodate cu fire de aur şi argint, circa 110 dintre ele datând din prima
    jumătate a secolului al 16-lea, spada de încoronare Szczerbiec (pronunţă: Şcerbieţ) a regilor polonezi între
    1320 şi 1764 şi un exemplar original din Biblia tipărită de Johannes Gutenberg
    în 1455.


    Drumul prin România era încă liber
    şi autorităţile române au colaborat îndeaproape cu cele franceze şi cele
    britanice, cele care au girat evadarea tezaurului polonez. Traian Borcescu,
    ofiţer în cadrul Serviciului Special de Informaţii, a fost martor la
    operaţiunea care a însemnat traversarea României de către valorile poloneze sub
    maximă supraveghere. El a fost intervievat de Centrul de Istorie Orală din
    Radiodifuziunea Română în 2003. Track: Eram
    în statul major şi delegat pe lângă colonelul Diaconescu, care era însărcinat
    cu supravegherea transferului de populaţie şi autorităţi din Polonia în
    România. Poloneziii erau mai prieteni cu ungurii, polonezii încă nu
    recunoscuseră alipirea Transilvaniei de România, ţineau mai mult cu ungurii. Şi
    tocmai ungurii nu i-au ajutat. Şi singurii care i-am ajutat am fost noi, la
    îndemnul franco-englez de a trimite tezaurul prin România. Armand Călinescu a
    acceptat cu condiţia ca armata să fie dezarmată la frontieră, să fie triată, să
    nu fie agenţi străini, armamentul să fie depus, tezaurul să fie adus într-un
    mod cu totul secret, într-o zi în care să nu fie înştiinţaţi nici ruşii, nici
    nemţii. Că putea să fie atacat.


    Graniţa polono-română, care avea să
    dispară după 1945, începea să fie traversată de un convoi de camioane, maşini
    şi garnituri de tren în ziua de 3 septembrie 1939. Traian Borcescu a refăcut
    traseul valorilor poloneze până la Marea Neagră unde aveau să fie îmbarcate pe
    un submarin. Track: S-au făcut două
    transporturi: de la Vişniţa până la Cernăuţi şi apoi de la Cernăuţi până la
    Constanţa. O parte din tezaur a fost oprit şi de noi, pentru întreţinerea
    trupelor şi refugiaţilor polonezi, însă la somaţia franco-engleză a trebuit să
    admitem ca acest tezaur, compus din vreo 70 de lăzi, pachete, să fie îmbarcat
    pe un submarin britanic, la Constanţa, care era sub comanda căpitanului Brett.
    Transportul acesta s-a făcut cu trenul, între Vişniţa şi Cernăuţi cu maşinile,
    iar între Cernăuţi şi Constanţa s-a făcut cu trenul, până la Galaţi. De la
    Galaţi la Constanţa nu ştiu precis dacă a fost transportat cu maşinile. La
    Constanţa a fost blocat de armata română, de Siguranţă şi de Siguranţa
    poloneză, plus agenţii franco-englezi. Tezaurul nu putea să rămână la noi, deşi
    noi ne-am oferit să păstrăm acest tezaur. Englezii şi-au dat seama că România
    va avea aceeaşi soartă pe carea a avut-o şi Polonia din cauza pactului din
    august 1939, în care zonele de influenţă în Rusia erau spre Baltica şi zonele
    de influenţă germane erau în România, Bulgaria şi aşa mai departe. Deci în
    eventualitate că noi vom fi ocupaţi, tezaurul nu trebuia să cadă în mâna
    germanilor


    O mică parte a tezaurului polonez a
    rămas totuşi în România. În vara anului 1944, acea mică parte de 3 tone a
    tezaurului polonez s-a alăturat celor 242 de tone de aur ale tezaurului Băncii
    Naţionale a României care a luat drumul mănăstirii Tismana, spre vest, pentru a
    fi protejat de invazia sovietică. Operaţiunea a avut ca nume de cod Neptun şi
    a ajuns în cel mai mare secret într-o peşteră de lângă mănăstire. În 1947,
    aurul Băncii Naţionale a României s-a întors la Bucureşti, iar cele 3 tone ale
    tezaurului polonez au fost înapoiate proprietarului său de drept.


    Odiseea
    aurului polonez a fost transpusă şi într-un film polono-român, Trenul de aur,
    realizat în 1986, peliculă regizată de Bohdan Poreba. Filmul este format din două părţi, iar
    rolurile principale sunt interpretate de actori polonezi şi români.


    Odată
    scăpat de spectrul capturării sale de către germani, tezaurul polonez a început
    o altă călătorie prin Malta, Elveţia, Vatican şi Franţa. Dar nici în Franţa nu
    a putut rămâne deoarece ocupaţia germană îl pândea şi aici. A plecat căre
    Canada şi SUA în căutarea mult-râvnitului loc sigur.