Tag: TIFF

  • EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

    EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

    EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, cel de-al doilea lungmetraj regizat și scris de Andrei Crețulescu are în distribuție patru actori emblematici ai noului val care joacă mai multe roluri: Rodica Lazăr, Șerban Pavlu, Andi Vasluianu și Dorian Boguță. Compus din trei părți, filmate în planuri-secvență, EXT. MAȘINĂ. NOAPTE combină mai multe genuri și stiluri, construind o poveste despre cum (NU) se face un film – „Un making-of cu aer de cronică absurd/postmodernă”, după cum notează regizorul. În opinia actorului Șerban Pavlu, filmul „este inedit în toate privințele: felul în care este scris, montat, cast-ul filmului, care face mai multe lucruri, inclusiv personajul meu.”

     

    Andrei Crețulescu: ”E un film foarte românesc. Sigur, mi se poate spune, dar toate filmele românești pot fi considerate foarte românești. Este adevărat, însă acesta, cu toate că poate părea dificil sau năstrușnic, este și foarte retro, este și foarte vorbit, și de aceea mă refer la acest „foarte românesc”. Este un film foarte vorbit, în plus, am senzația – confirmată deja de reacția publicului, atât la TIFF, cât și la proiecțiile de la premieră – că este un film la care publicul vorbitor de limbă română poate să vibreze un pic mai mult. Dar, evident, când am spus că este românesc, nu m-am referit la faptul că este un film destinat doar publicului de aici. Am spus că e foarte românesc, pentru că, așa cum deja se știe, este un film foarte, foarte vorbit. De aceea, eu cred că publicul nativ de limba română are un avantaj uriaș față de spectatorii care sunt obligați să citească subtitrarea, la care evident că pierzi aproape jumătate din semnificația dialogurilor.

    Este și un film greu spre imposibil de marketat, pentru că, oricât de mult ai vrea să pui degetul pe el și să spui se încadrează în genul ăsta, o posibilă încadrare va fi greșită din start, pentru că n-ai cum să cuprinzi practic toate palierele pe care se plimbă filmul ăsta, ca o bilă într-un joc, dacă vrei. De aceea vor fi spectatori care-l vor vedea ca pe un thriller, alții îl vor vedea ca pe o comedie sau ca pe o satiră, alții vor detecta discursul meta-cinematografic. Toate definițiile și încadrările astea sunt corecte. De fapt, nu există definiție perfectă, dar nu există nici una greșită, ca zic așa. Sunt mai multe filme într-unul singur. Sunt foarte multe filme într-unul singur.”

     

    EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un thriller sîngeros care se transformă în propriul său „making of”, dar și o conversație despre film, despre frică și ficțiune a avut premiera în cadrul Zilelor Filmului Românesc de la TIFF (Festivalul Internațional de Film Transilvania) și a intrat recent și în cinematografele din țară.

    Andrei Crețulescu: ”De fapt, inițial plănuiam un thriller adevărat, un thriller clasic, ca să zic așa, un thriller în 10 personaje pe care furtuna le-a blocat la o cabană de munte și care ajung, din diverse motive, să se omoare între ele. Era o poveste foarte sângeroasă și suna foarte bine pe hârtie, ca scenariu. Numai că a venit pandemia și a trebuit să regândim toată întreprinderea. Iar dincolo de pandemie am devenit și tătic și m-am gândit atunci că un film în care oamenii se omoară între ei poate nu mă mai reprezintă în momentul acela. Așa m-am gândit că poarte ar fi mai incitant, mai provocator, să facem un film despre cum se face un thriller, să facem un film despre niște oameni care vor să producă un thriller sângeros. Astfel că și thrillerul inițial există cumva în filmul ăsta, numai că are o altă perspectivă.

    Pe de altă parte, m-am gândit că e mai simplu dacă în loc de un film cu zece actori în distribuție avem un film cu doar patru actori. Dar acești patru actori joacă în total vreo 12 personaje. Deci am câștigat și n-am câștigat, ca să zic așa. Și a fost mult mai greu, pentru că  ne-am autoimpus cumva de la început această structură de-a compune filmul din trei cadre mari, care să fie turnate în plan-secvență, adică fără tăietură. Și asta a fost greu pentru pentru toată lumea din echipă, în afară de mine, să zicem. Este greu pentru absolut toată lumea, dar în același timp este și mai pasionant pentru că este mai onest. Neavând tăieturi, tot ce se întâmplă se întâmplă în fața ta. Neavând tăieturi nu ai plan detaliu, nu ai prim-planuri. Eu, ca autor al filmului, nu-ți condiționez perspectiva, nu te constrâng – prin montaj – la cine sau la ce să te uiți. Tu, spectator, ai un tablou și alegi să te uiți la ce crezi că te pasionează sau te intrigă. De aceea planul-secvență mi se pare o propunere cumva mai onestă în relația noastră așa specială, regizor – spectator.”                  

    Codruța Crețulescu, Vlad Rădulescu și Claudiu Mitcu sunt producătorii filmului, din partea Kinosseur, Avanpost Media și Wearebasca. Imaginea filmului este semnată de Andrei Butică, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuțiu, decorurile și costumele de Mălina Ionescu. Inginer de sunet este Alexandru Dragomir, iar Marius Leftărache semnează sound design-ul. Andrei Crețulescu a fost remarcat de critică în 2015, când scurtmetrajul RAMONA a fost premiat la Cannes, în cadrul secțiunii Semaine de la Critique. Lungmetrajul său de debut, CHARLESTON (2017), a avut premiera mondială în Competiția de la Locarno, a fost prezentat în peste 30 de festivaluri internaționale și a fost un succes de public pe ecranele din România.

  • Festivalul Internațional de Film Transilvania

    Festivalul Internațional de Film Transilvania

    A 23-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania se desfășoară în perioada 14-24 iunie, la Cluj-Napoca, și aduce un omagiu cinematografiei japoneze prin Focus Japonia, un program eclectic care reunește filme de referință din istoria cinemaului, cele mai apreciate producții recente, dar și ateliere și programe speciale.

    Selecția Zilelor Filmului Românesc de la TIFF.23 reunește câteva dintre cele mai relevante producții cinematografice din ultima perioadă. Dintre acestea, 12 lungmetraje și 10 scurtmetraje se luptă pentru cele trei trofee ale competiției Zilelor Filmului Românesc ZFR – cel mai bun lungmetraj, cel mai bun debut și cel mai bun scurtmetraj. Programul mai include și filme românești premiate anul trecut și altele care vor avea premiera mondială la Cluj-Napoca. Tudor Giurgiu, președintele Festivalului Internațional de Film Transilvania TIFF.

    ”E bine de știut că direct de la Cannes vor ajunge câteva filme imediat la Cluj. E vorba de Kinds of Kindnes, un film de Yorgos Lanthimos, cu Emma Stone, film care s-a regăsit în competiția oficială a festivalului. Cum spuneam, este inclus și în programul nostru din acest an. Evident, va fi proiectat și „Trei kilometri până la capătul lumii”, filmul lui Emanuel Pârvu, premiat cu Queer Palm. Va fi prima proiecție a filmului în România, la TIFF Cluj-Napoca, în Piața Unirii. Ne bucurăm că am reușit să aducem la această ediție a TIFF-ului și filmul lui Todd Haynes, „Mai Decembrie”/ „May December”, un film inclus în secțiunea Supernova. Este un film minunat, în care joacă Natalie Portman și Julianne Moore.

    Alt film celebru care încă n-a fost văzut în România este „All of Us Strangers” de Andrew Haigh, este un film proiectat, de asemenea, în secțiunea Supernova. Tot în programul din acest an poate fi văzut un film care a fost proiectat la Festivalul de Film de la Berlin, „Cucul” de Tilman Singer. Vom continua cu filmele din secțiunea No Limit, foarte căutată de cinefili. Una dintre noutățile acestei ediții este „Game On”, o secțiune nouă, cumva legată de Campionatul European de Fotbal care se desfășoară în timpul TIFF-ului. Referitor la acest eveniment și la secțiunea respectivă, avem și filme cu subiect sportiv, unul dintre ele este „Nasty”.

    Mă bucur că vom proiecta și la Cluj, la TIFF, acest documentar despre cariera marelui jucător de tenis Ilie Năstase, un documentar regizat de mine împreună cu Cristian Pascariu și Tudor D. Popescu. Filmul va fi proiectat duminică, pe 16 iunie, de această dată în prezența lui Ilie Năstase.

    În secțiunea 3X3, Mihai Chirilov, directorul artistic al evenimentului, ne-a propus o întâlnire cu trei regizori importanți: Claude Sautet, un regizor francez important, Ryûsuke Hamaguchi, o nouă revelație a festivalului de film de la Cannes, și, Daniele Luchetti, un regizor Italian. Apoi, din selecția Filmelor Maghiare, mă bucur să readucem la Cluj un film minunat, „Fără aer” (Elfogy a levegő) de Katalin Moldovai. Este un film multipremiat, a cărei povestea a fost inspirată din întâmplări adevărate petrecute în Turda și sper ca la această ediție filmul să aibă și mai mulți spectatori decât a avut până acum.”

    Cineaști aflați la primul sau al doilea lungmetraj din carieră concurează pentru trofeele competițiilor internaționale ale celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania. 12 producții din toată lumea se află în cursa pentru Trofeul Transilvania și celelalte premii ale Competiției Oficiale, în timp ce 10 filme își vor disputa premiul Competiției What’s Up Doc? Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Transilvania.

    ”Ambele competiții sunt dedicate regizorilor aflați la primul și al 2-lea film. Vorbim aici de competiții de descoperire de noi talente. În competiția oficială mă bucur să avem doi cineaști care au fost deja la TIFF cu debuturile lor și premii la vremea respectivă și mă bucur că și la al 2-lea film au făcut din nou treabă bună. E vorba de Carolina Markowicz, autoarea filmului „Mangal”, unul din preferatele mele din 2023, care la ediția trecută a fost primit Premiul de regie. Anul acesta, Carolina Markowicz revine cu un nou film, „Punct de trecere”.

    De asemenea, cineastul indian Vinothraj Palani, autorul filmului Pebbles/ Pietricele, revine la TIFF cu un film extraordinar „Fata îndărătnică”/”The Adamant Girl”. Ce aș mai menționa legat de competiția internațională este că avem șapte debuturi în competiția care include 12 filme.

    De asemenea, este de menționat că în competiția internațională avem și un film românesc după câteva ediții în care filmul românesc a lipsit din competiție. Filmul respectiv se numește „Unde merg elefanții” și este al doilea film al cuplului Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru. Este un mix de genuri, este și melodramă, și comedia neagră, un metadiscurs despre cinema, cu rezolvări de regie extraordinare. Le țin pumnii, ei sunt autorii filmului „Să nu ucizi”, acel film despre criza din sistemul sanitar.”

    Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația Festivalul de Film Transilvania.