Tag: TIFF 2016

  • ”Câini”, în regia lui Bogdan Mirică, pe ecranele din România

    ”Câini”, în regia lui Bogdan Mirică, pe ecranele din România

    Câini, lungmetrajul de debut al lui Bogdan Mirică,
    a fost lansat în peste 70 de cinematografe din România, fiind prezentat şi în
    oraşe unde nu mai există săli de cinema. Înainte de a ajunge pe ecranele din
    România, filmul Câini a primit Premiul criticii FIPRESCI pentru secţiunea Un
    Certain Regard, la cea de-a
    69-a ediţie a Festivalului de la Cannes, Trofeul Transilvania la TIFF
    2016 şi două premii la Festivalul de Film de la Sarajevo. Acţiunea peliculei este plasată în estul
    României, în apropierea graniţei cu Ucraina. Un tânăr de la oraş ajunge într-un
    sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moştenit de la
    bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile
    pentru vânzarea moşiei, Roman, personajul principal, devine, treptat, martorul
    unor evenimente bizare. O senzaţie generală de ameninţare pluteşte în aer. În
    distribuţie, alături de Dragoş Bucur, Vlad Ivanov şi Gheorghe Visu, apar Teodor
    Corban, Raluca Aprodu, Costel Caşcaval şi Constantin Cojocaru. Bogdan Mirică, semnează atât regia, cât şi scenariul
    filmului, care, în opinia criticii, se desparte de Noul Val Românesc. Eu cred că s-a creat o împărţire nejustificată între filmele de artă şi
    filmele de public, adică multă lume s-a obişnuit să considere că filmele de
    artă sunt automat plicticoase, iar cele pentru marele public sunt din start
    superficiale. Şi nu cred că aceasta este o judecată care se susţine, dovadă că
    există multe filme care a fost lăudate de critică, dar au avut şi priză la
    public. Şi mai cred că, în loc de a ne încăpăţâna să gândim în categorii, ar
    trebui să fim sinceri cu noi înşine şi să vedem unde duce tot acest demers.
    Evident că sper să existe cât mai mulţi oameni care să rezoneze cu filmul meu,
    nu neapărat să fie un succes de box office.


    Nu mă interesează să
    fac un comentariu social despre România contemporană. Mă interesează să vorbesc
    despre nişte tipologii declară regizorul, care spune că
    ideea filmului a pornit de la nişte impresii din copilărie. Bogdan
    Mirică: Nu ştiu cât erau observaţii
    obiective, mai degrabă a fost vorba de nişte emoţii. Adică am copilărit la
    ţară, am fost martorul unor evenimente, unele dintre ele foarte brutale şi
    arbitrare. Iar în violenţă, arbitrarul mi se pare înspăimântător, pentru că
    atunci nu poţi stabili o cauzalitate, nu poţi nici prevedea cum se escaladează
    o anumită situaţie, iar atmosfera asta şi o anumită tipologie de oameni m-au
    însoţit destul de multă vreme. Şi, la un moment dat, mi-am dat seama că există
    un potenţial pe care l-aş putea dezvolta în film. Adică atunci când faci film
    independent trebuie să ştii că te bagi la o chestie care ar putea dura câţiva
    ani şi trebuie să ştii sigur că nu te vei plictisi cu acel proiect. Şi mi-am
    dat seama că aveam destulă emoţie în mine cât să dezvolt acest proiect fără să
    mă plictisesc sau să fiu dezarmat de ceea ce urma să se întâmple pe parcurs.


    De la Bogdan Mirică am învăţat un nou termen tehnic actoricesc -
    mai conţinut (mai interiorizat – n.a.) , a declarat actorul
    Gheorghe Visu într-un interviu.

    De fapt, regizorul Bogdan Mirică a scris
    scenariul filmului cu gândul că două dintre cele mai importante roluri din
    Câini vor fi interpretate de Gheorghe Visu şi Vlad Ivanov:
    Discuţiile pe care le-am avut la început cu actorii s-au axat mai mult pe
    lumea pe care voiam s-o creez, nu atât pe personaje. Iar lumea aceasta pe care
    voiam s-o creez, o lume cu un soi de teatralitate şi poezie, un soi de
    nostalgie, nu are un corespondent perfect în realitate. Adică registrul în care
    am vrut să fac filmul nu este unul realist, felul în care vorbesc personajele
    nu este unul realist, felul în care tac sau se raportează unul la celălalt,
    nici acesta nu este unul realist. Şi atunci a trebuit să vorbesc cu actorii
    despre ce intenţionez pentru ca ei să înţeleagă genul de atmosferă pe care
    voiam s-o creez, de asemenea, voiam să am o coerenţă stilistică. De aceea şi
    Gheorghe Visu a pomenit acest cuvânt, conţinut. Ca regizor, ai multe unelte,
    multe instrumente la îndemână, iar Gheorghe Visu are o prezenţă fizică foarte
    puternică, are un fel de aură, mă refer la felul în care stă în picioare sau se
    înşurubează în pământ, iar în felul acesta jocul lui putea deveni redundant. Şi
    atunci voiam să calibrez lucrurile astea, ca să fiu sigur că va ieşi cât mai
    aproape de ceea ce mi-am propus.



    Filmul
    regizat de Bogdan Mirică a fost selectat în festivaluri din Finlanda, Norvegia,
    Canada, Polonia, Israel, Spania, Portugalia, Germania, Suedia, Statele Unite şi
    Italia.

  • TIFF 2016

    TIFF 2016

    Start, la Cluj, pentru Festivalul Internaţional de Film
    Transilvania, ajuns la a 15-a ediţie. În deschidere a fost programată pelicula
    6,9 pe scara Richter – proiectată în premieră mondială, în prezenţa
    regizorului Nae Caranfil, şi, tot în premieră, dar de data aceasta în România,
    va rula în cadrul festivalului şi filmul Câini, distins cu Premiul
    Criticii la Festivalul de la Cannes. Acesta este, de altfel, singurul film
    românesc înscris în competiţia de anul acesta pentru Trofeul Transilvania.
    Cel care a scris şi regizat filmul, debutantul Bogdan Mirică explică : E
    un sentiment de apăsare şi de mocneală. În filmul meu, e vorba despre bărbaţi
    care sunt atât de prinşi de propria natură, încât nu îşi dau seama că se
    distrug.

    Programul de weekend al TIFF este unul încărcat de filme bune şi
    evenimente speciale, festivalul aducând anul acesta şi un spaţiu nou de
    proiecţie în aer liber – Someş Open Air. Copiii şi părinţii sunt aşteptaţi la
    Castelul Banffy de la Bonţida, pentru două zile de ateliere, spectacole de
    teatru de păpuşi, activităţi sportive şi jocuri, precum şi la premiera
    peliculei Nelly’s Adventures, filmată în mare parte în România, la Sibiu.

    Un
    show spectaculos cu efecte pirotehnice al francezilor Transe Express este
    programat pentru sâmbătă, urmat de un documentar fascinant despre lumea
    circului – The Show of Shows, realizat anul trecut de Benedikt Erlingsson.
    Duminică, muzica islandezului Bardi Johannsson, interpretată de Orchestra
    Operei Maghiare din Cluj, dirijată de Simona Strungaru, va însoţi imaginile
    bizare din Haxan: Witchcraft Through the Ages, un controversat horror mut
    suedez din anii 20. Alte două proiecţii remarcabile sunt programate în weekend
    în prezenţa regizorului Sarunas Bartas, invitat special în Focus Lituania, căruia
    îi este dedicată şi o mini-retrospectivă în secţiunea 3×3: Few of Us şi
    Peace to Us in our Dreams.

    De asemenea, sâmbătă, astronautul român Dumitru
    Prunariu va fi prezent la Casa de Cultură a Studenţilor, la proiecţia specială
    care va include Operation Avalanche şi Opt zile în cosmos, la 35 de ani de
    la primul său zbor în spaţiu. Regizorul japonez Sion Sono, căruia TIFF îi
    dedică o amplă retrospectivă, se va întâlni cu publicul după proiecţiile
    Guilty of Romance şi Tag. TIFF Music Nights debutează cu două trupe
    româneşti îndrăgite: The Mono Jacks şi Byron.

    Sunt doar câteva dintre
    reperele Festivalului Internaţional de Film Transilvania, care o are în acest
    an ca invitat special pe actriţa Sophia Loren, aflată pentru prima dată în
    România, şi care va primi Premiul pentru întreaga carieră.