Tag: Timisoara 2023 – Capitala Europeana a Culturii

  • Prima expoziție de anvergură dedicată lui Constantin Brâncuși în România

    Prima expoziție de anvergură dedicată lui Constantin Brâncuși în România

    La finalul anului 2023 și începutul 2024, are
    loc în cadrul programului Timișoara 2023: Capitală Europeană a Culturii, la
    Timișoara, cea mai importantă expoziție eveniment dedicată
    lui Constantin Brâncuși din România și Estul Europei în ultimii 50 de ani:
    Brâncuși: surse românești și perspective universale. Constantin Brâncuși
    (1876-1957) a fost un sculptor român cu contribuții covârșitoare la înnoirea
    limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană universală,
    considerat simbolic părintele sculpturii moderne. Brâncuși și-a început
    cariera artistică în România, apoi din 1903 a continuat-o la Paris, operele
    sale de maturitate fiind realizate în Franța.


    La începutul lunii septembrie, a avut loc la
    București, la sediul Băncii Naționale a României, conferința de presă care a
    prezentat publicului detaliile expoziției eveniment de la Timișoara. Am stat de
    vorbă cu Ovidiu Șandor, Președintele Fundației Art Encounters, Comisarul
    expoziției dedicate lui Brâncuși, despre ce reprezintă aceasta pentru
    vizitatori:

    Cred că această expoziție este importantă din mai multe puncte de
    vedere. Este prima expoziție Brâncuși în 50 de ani în România. Cred că această
    reîntoarcere simbolică a lui Brâncuși în țara sa natală este cumva importantă,
    inclusiv în contextul a ceea ce se întâmplă în jurul nostru, în momente
    complicate cum sunt cele pe care le parcurgem acum, a te întoarce la aceste
    puncte fixe ale noastre, a românilor, a culturii române cum este Brâncuși, cred
    că e important.

    E o expoziție care se poate întâmpla o dată pe generație. E o
    ocazie ca lumea să îl vadă pe atât pe Brâncuși-ul de tinerețe, dar și lucrările
    de maturitate ale lui, lucrările care l-au făcut celebru. O prezentare
    specială, într-un discurs curatorial conceput de Doina Lemny, care prezintă în
    mod echilibrat atât toate acele influențe românești cu care Brâncuși pleacă
    încărcat la Paris, dar și tot acel proces de transformare și rafinare care duce
    lucrările lui Brâncuși la relevanța lor universală.



    Ovidiu Șandor ne-a vorbit și despre operele
    prezente în expoziție:


    … chiar dacă cu toții credem că îl cunoaștem pe Brâncuși, este
    important ca uneori să vedem pe viu lucrările sale, să ne scufundăm în acest
    univers Brâncuși, pe care expoziția îl propune cu cele peste 100 de lucrări,
    unde să vedem diversele lui preocupări: sculptura, fotografia, desenul,
    prezentate atât în relație cu România și cu ceea ce îl leagă pe Brâncuși de
    țara natală, dar și cu aceasta relevanță în arta universală pe care Brâncuși a
    atins-o. …

    Vom aduce un set important de sculpturi. Sunt peste 20 de
    sculpturi. Atât câteva din sculpturile lui iconice Măiastra, Pasărea în
    zbor, Domnișoara Pogany, Sărutul și așa mai departe, dar și sculpturi mai
    puțin cunoscute, cum era Borna de frontieră, o lucrare făcută de Brâncuși în
    1945, când România pierde Basarabia, dar în același timp, poate niște componente
    mai puțin cunoscute ale operei lui, cum e partea de fotografie, sigur, desenul
    important pentru orice sculptor, documente care arată modul în care el a ținut
    legătura cu anumite persoane în țară. Film, film făcut de Brâncuși, film făcut
    de alți artiști importanți în care apare Brâncuși.

    Deci e o prezentare, chiar
    dacă nu își propune să fie o retrospectivă neapărat ca amploare, e o expoziție
    care în mod sintetic, reușește să prezinte complexitatea operei lui și diversele
    preocupări pe care el le-a avut ca artist și, sigur, dincolo de arta lui,
    transpiră în mod evident și Brâncuși omul. Iar dincolo de expoziție este în
    pregătire un important catalog, o publicație foarte serioasă, coordonată tot de
    Doina Lemny, cu 16 contribuții noi cu privire la Brâncuși și este, de asemenea,
    poate important de menționat prima expoziție Brâncuși în care Brâncuși este
    așezat în contextul românesc.


    Doina Lemny, curatoarea expoziției și unul
    dintre cei mai importanți experți internaționali în arta lui Constantin
    Brâncuși, ne-a declarat:


    Este o întoarcere simbolică, cum o spun de fiecare dată, o
    întoarcere simbolică a lui Brâncuși în țara lui natală, pe care n-a părăsit-o
    în mintea lui niciodată. Brâncuși a rămas același atașat de țara lui, dar s-a
    dezvoltat în Franța. Dacă încercăm să îl judecăm, de ce a lăsat atelierul,
    povestea veche, de ce a lăsat atelierul Franței, este pentru că acolo a creat
    timp de cincizeci de ani toate capodoperele. Dar, știa foarte bine, era
    conștient că în țară sunt operele lui de început, adică cele din cadrul
    Muzeului Craiova și Muzeul Național de Artă din București.



    Doina Lemny ne-a explicat despre proveniența
    lucrărilor din expoziția Brâncuși: surse românești și perspective universale:


    Cele două muzee, ne-am limitat numai la două muzee, la două muzee și
    Fundația din Veneția, limitați fiind deja de spațiul muzeului din Timișoara,
    care nu este foarte generos. Sunt foarte puține camere, săli de expunere 11, și
    sculpturile nu pot fi înghesuite, îngrămădite ca să le prezinți pe toate
    dintr-odată, pentru că altfel ele nu se văd, se omoară între ele. Deci am făcut
    apel la două, la generozitatea a două mari muzee, Tate Gallery, care ne-a
    împrumutat trei opere dintre cele patru pe care le are, și asta trebuie să
    lăudăm, și Centrul Pompidou, care deține, prin Atelierul lui Brâncuși, care
    deține cea mai mare colecție de Brâncuși din lume. Nu am făcut apel la muzeele
    americane din motive de spațiu, cum spuneam, și din motive de cost.


    În finalul discuției noastre, Doina Lemny ne-a
    mărturisit ce înseamnă artistul Brâncuși în concepția sa:


    Brâncuși înseamnă un om pe care
    trebuie să îl interogheze în permanență, pentru că el își păstrează misterul.
    Cu cât avansez, cu atât îmi pun întrebări mai multe despre acest om care a
    știut să analizeze fiecare moment din viață și cum să-l redea, pentru că el a
    redat în forme, dar nu a redat ființa, nu a reprodus, a reprodus o idee și nu a
    reprodus un personaj. Pentru mine, Brâncuși rămâne un mister și nu, poate nici
    nu am această tendință de a-i pătrunde în întregime misterul. De altminteri, el
    însuși spunea Nu întrebați creatorii și nu trebuie dezvăluit, ridicat complet
    vălul.






  • Jurnal românesc – 13.06.2023

    Jurnal românesc – 13.06.2023

    Pentru a sărbători Ziua Iei, miercuri, va fi
    vernisată, în galeria ICR Stockholm, expoziţia Bluza tradițională cu
    broderie (
    The Traditional Blouse
    with Embroidery), care include cămăşi tradiţionale din România şi din
    Republica Moldova.
    Evenimentul este realizat în colaborare cu Ambasada României
    în Regatul Suediei, Ambasada Republicii Moldova şi cu Episcopia Ortodoxă Română
    a Europei de Nord. La finalul vernisajului, cunoscuta interpretă Dana Dragomir,
    supranumită Regina naiului în Suedia, va susţine un concert. În expoziţie, vor fi incluse ii şi din zona
    Bistriţa-Năsăud (nord) din colecţia Episcopiei Ortodoxe Române a Europei de
    Nord. Potrivit organizatorilor, evenimentul îşi propune să prezinte
    relaţia cămăşii tradiţionale cu natura, de la inspiraţie, ritualuri şi motive,
    la tehnici de realizare. Pe 1 decembrie 2022, cămaşa cu altiţă sau ia
    românească a fost inclusă de către Comitetul UNESCO pe Lista Patrimoniului
    Imaterial al Umanităţii. Ia propusă de România şi Republica Moldova către
    UNESCO este bluza tradiţională cu cusături pe umeri, care se numește
    și altiţă. Ea va fi şi în centrul atenţiei la expoziţia din
    galeriile ICR Stockholm. Este albă, făcută din fibre naturale, cu broderii care
    combină, diagonal, linii orizontale şi verticale, cu un model specific. Formele
    diferă de la o regiune la alta, având culori vii sau mai închise. Expoziţia
    rămâne deschisă publicului până pe 25 iunie.




    Cu
    ocazia împlinirii a 25 de ani de existență a Galeriei Amarica din Paris, joi,
    Paul Amarica propune iubitorilor artei din capitala Franței expoziția Des
    anges (Îngeri) a românului Felix Aftene.
    Lucrările pictorului ieșean se
    vor afla pe simeze până pe 31 iulie. El
    s-a născut în anul 1972 şi este absolvent al Facultăţii de arte frumoase din
    Iaşi, specialitatea artă murală. După ce a contribuit la restaurarea multor
    biserici din România, Felix Artene a realizat lucrări monumentale în spaţii
    publice şi apoi s-a dedicat picturii şi sculpturii în propriul său atelier. A primit peste 30 de premii și distincţii
    pentru activitatea artistică pe plan naţional și internaţional. În domeniul
    picturii este unul dintre cei mai importanţi artiști contemporani din România,
    cu peste 30 de expoziţii personale în spaţii muzeale sau galerii de artă
    internaţionale. Lucrările sale se găsesc în muzee și colecţii private din ţară
    și din străinătate (Austria, SUA, Marea Britanie, Grecia, Germania, Elveţia,
    Franţa, Italia, Spania, Canada, Danemarca, Ungaria, Israel, Moldova etc.). Deschisă încă din anul 1998 şi
    amplasată în Centrul Parisului, aproape de Arcul de Triumf (21, rue
    Washington), galeria Amarica constituie un reper deosebit. În decursul
    timpului, a prezentat o gamă diversă de artişti francezi, dar şi din estul Europei.
    Aceştia au expus picturi, sculpturi, fotografii, gravuri întrunind de fiecare
    dată exigenţele ridicate ale francezilor.




    Pentru a promova
    în inima Europei programul Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii,
    ICR Bruxelles organizează o serie de evenimente în parteneriat cu Universitatea
    de Vest din Timișoara și Biblioteca Regală a Belgiei, în data de 17 iunie.

    Violonistul Alexandru Tomescu, profesor al Universității de Vest din
    Timișoara, va susține recitalul Sărbătoarea viorii (Fête du violon)
    în Sala de concerte a Bibliotecii Regale a Belgiei. Proiectul este dedicat, în egală măsură, Zilei Mondiale a Muzicii,
    celebrată pe 21 iunie și va cuprinde și expoziția À la redécouverte d’une
    amitié: George Enescu – Eugène Ysaÿe, deschisă în perioada 17-30 iunie tot la
    Biblioteca Regală a Belgiei, în cadrul căreia vor fi prezentate partituri
    originale semnate de compozitori europeni emblematici, fotografii și cărți din
    arhivele regale, selectate în strânsă legătură cu programul muzical.
    Obiectele deosebit de valoroase ce vor fi expuse în premieră sunt menite să
    pună în valoare relația specială dintre marele compozitor român George Enescu
    și belgianul Eugène Ysaÿe. Alexandru Tomescu este un violonist cu o
    prodigioasă carieră internațională, câștigător al numeroase premii naționale și
    internaționale la festivalurile de muzică clasică. De la debutul său, în 1985,
    a susținut peste 200 de concerte și recitaluri în 26 de țări de pe toate
    continentele. Pentru măiestria lui, în 2007, Alexandru Tomescu a câștigat
    dreptul de a cânta la renumita vioară Stradivarius Elder-Voicu din anul 1702.




    Institutul Cultural Român de la Viena organizează, în
    colaborare cu Muzeul Național Brukenthal din România, în perioada 15 iunie – 14
    iulie, expoziţia
    Artiști români pe mapamond. Potrivit organizatorilor, expoziția este unul
    dintre cele mai mari evenimente de acest fel dedicate artei contemporane
    românești și cuprinde lucrări din colecția avocatului George Șerban, realizate
    de peste 50 de artiști români care s-au stabilit în țări din întreaga lume unde
    au activat sau încă activează. Sunt prezentate lucrări de pictură, desen,
    acuarelă, litografie și sculptură. Expoziția este o pledoarie pentru artă, cu
    scopul de a contribui la promovarea artiștilor și creatorilor români de cultură
    din diaspora și de a surprinde publicul cu o varietate de culori, forme,
    stiluri şi tehnici. Înființat acum mai bine de 200 de ani, Muzeul
    Naţional Brukenthal din Sibiu este cel mai vechi din România, unul din primele
    înfiinţate în Europa şi cel mai mare din sud-estul Europei.
    Totodată,
    este şi primul muzeu din România distins cu Premiul UE pentru Patrimoniu Cultural
    Europa Nostra în anul 2010.

  • Cultura română acasă şi în lume 20.05.2021

    Cultura română acasă şi în lume 20.05.2021

    Un program amplu intitulat #newTogether — viziuni despre un nou Împreună se va desfășura între 2021 şi 2023 în mai multe oraşe din România. Programul este lansat de Forumul Cultural Austriac Bucureşti şi partenerii săi şi reprezintă contribuţia Austriei la pregătirile şi la programul Timişoara 2023 — Capitală Europeană a Culturii. #newTogether se desfăşoară sub egida Ministerului austriac al Afacerilor Europene şi Internaţionale, cu sprijinul Reprezentanţei Comisiei Europene în România. Pe larg într-un interviu cu Andrei Popov, director adjunct al Forumului Cultural Austriac.



    Primăvară fastă pentru literatura română în Franța. Romanul “Ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat” de Alina Nelega (“Comme si de rien n’était”) distins cu premiul pentru proză Observator Cultural 2020 este anunțat în librăriile franceze. La editura Des Femmes Antoinette Fouque în traducerea semnată de Florica Courriol.



    Supriza ediției: Fascinația numită Lucian Blaga și impactul ei asupra dr. Fabio Melano, traducător și publicist.