Tag: tipar

  • Oameni şi cărţi

    Oameni şi cărţi

    Se vorbește de ceva timp despre posibila sau
    chiar inevitabila dispariție a cărților. Știți, sunt acele obiecte cu multe
    file de hârtie puse, ca la sandwich, între două cartoane ceva mai tari,
    copertele. Se accesează prin ridicarea primei coperte, urmată de rabatarea de-a
    lungul muchiei continue, cotorul cărții. Pe filele cărții sunt înscrisuri.
    Limba, de fapt, alfabetul, în care este scrisă cartea dă poziția de deschidere,
    cu muchia în stânga, dacă se folosește alfabetul latin, cu muchia în dreapta,
    dacă este alfabetul arab, cel evreiesc sau cel japonez. Desigur, este sensul
    deslușirii înscrierii, de la dreapta la stânga, sau de la stânga la dreapta,
    exact sensul în care a fost scrisă cartea. În ambele cazuri, cărțile se citesc
    de sus în jos. Nu există situație în care vreo scriere se citește de jos în
    sus. Facem o paranteză și ne amintim de scrierile care nu sunt cărți, cele
    sculptate de egipteni pe diferite monumente și morminte. Ele se citesc de la
    stânga la dreapta, de sus în jos.

    Dincolo de umorul situației în care
    presupunem că vreun tânăr al acestor zile nu știe cum arată și se folosește o
    carte în format clasic, tipărită pe hârtie și pusă între coperte, cartea este
    departe de a părăsi scena publică, treptat, până la dispariția finală. Formatul
    său electronic doar înlocuiește coala de hârtie cu formatul ecranului, și
    gestul de a da pagina, cu foșnet, cu simpla atingere a unei săgeți indicatoare
    de pe ecran. Poate există deja și nu este o idee nouă, tare mi-ar plăcea ca
    trecerea la o nouă pagină pe e-book să fie însoțită de fâșâitul foii de hârtie
    tipărită. Cu toate acestea, nu cred că nostalgia cititorilor este motivul
    pentru care cartea pe hârtie va supraviețui. Cartea nu a fost inventată ci a
    apărut treptat, pe măsură ce comunicarea sau cultura scrisă se dezvoltau.
    Paginile nu erau de hârtie, de la început, ci din piele de animal. A crescut
    numărul cărților, scrise de mână sau tipărite, pielea animalelor nu mai era
    suficientă. Hârtia a fost esențială în dezvoltarea producției de carte, și așa
    a rămas și în zilele noastre, secole bune după ce cartea și hârtia s-au
    întâlnit. Istoria spune că și tiparul și hârtia au fost inventate de chinezi și
    au ajuns cu mare întârziere în Europa.

    Când a apărut tableta electronică, de
    forma unei cărți, s-a crezut că nimeni nu va mai cumpăra tipăriturile pe hârtie.
    Forma tabletei nu este nouă. Cu mii de ani în urmă se scria cu litere precum
    cuiele pe tablete de ceramică păstrate până în zilele noastre. Cărțile
    electronice sunt apanajul electricității și, fără ascunsa formă de energie,
    litera de pe ecran nu ar exista. Cartea, însă, străbate secolele. Fiind în mai
    multe exemplare, răspândite peste tot, o carte de hârtie devine mai rezistentă
    ca un monument de piatră. Dacă acesta poate fi distrus destul de ușor, fără să
    mai rămână piatră pe piatră, o carte va fi uitată într-un colț ascuns, undeva,
    în lume. Fără să mai punem faptul că pe o tabletă nu poți face sublinieri,
    adnotări și nici să îndoi un colț de pagină, ca să știi unde ai rămas cu
    lectura, atunci când, în toiul nopții, te-a luat somnul citind.

    Ca să nu mai
    vorbim de lansările de carte, acele sărbători ale apariției unui nou titlu,
    ceva în genul lansării la apă a unei nave sau venirea Anului Nou în Times
    Square, din New York. Un regal de lansări festive de carte este prilejuit, în
    acest moment al anului, de Gaudeamus Radio România, târgul de carte organizat, acum
    pentru a XXX-a oară, chiar de Radio România. Este ediția centrală, din
    București, a acestei sărbători a cărții pentru că, de-a lungul întregului an,
    caravana Gaudeamus Radio România oprește în alte opt mari orașe ale României. Ediția
    2023 a târgului Gaudeamus se desfășoară în luna aniversară a Societății Române
    de Radiodifuziune, în acest noiembrie al aniversării a 95 de ani de Radio în
    România. Și cu câteva zile înaintea sărbătoririi a 105 de la Marea Unire a
    României, 1 Decembrie, ziua noastră națională.

  • Să ne bucurăm de carte

    Să ne bucurăm de carte

    Una dintre dilemele
    societăţii contemporane este cea care priveşte viitorul cărţii. Vom mai citi
    aceste file prinse într-un fel de cutie cu două părţi tari, numite coperte, sau
    vom da pagina pe un ecran. Până acum, răspunsul este clar. Se citesc tot mai
    mult volume electronice, dintr-o imensă bibliotecă ce încape pe un cip cât o
    unghie, dar nici cartea cu coperte şi pagini de hârtie nu dă semne de epuizare.
    Dimpotrivă, evoluţiile din tehnica tiparului fac din carte o minune grafică, cu
    imagini dinamice şi inspirate, o adevărată operă de artă. Orice este posibil
    acum în materie de imprimare tipografică, fie că ne întoarcem la aerul vintage al începuturilor tiparului, fie
    că inventăm tot mai multe pe spaţiul restrâns al paginii de carte.

    Un sumar şi
    empiric studiu derulat ad hoc, personal dar obiectiv, în metroul bucureştean,
    desigur, dimineaţa, când mă îndrept spre redacţia Radio România Internaţional,
    îmi oferă o serie de observaţii recente. Una dintre ele ar fi că sunt tot mai
    puţini cei care citesc cărţi electronice, faţă de momente mai vechi când aveam
    cel puţin un astfel de lector în fiecare vagon. Acum sunt foarte rari, domeniul
    electronic fiind invadat de cei care studiază intens propriul telefon mobil. Ei
    sunt cei mai mulţi dintre cei ocupaţi în metrou. Dar, cei care îşi consultă
    telefonul stau mai degrabă pe reţelele sau facilităţile de socializare şi
    comunicare, rareori citesc un text, eventual din presa online, şi m-ar mira să
    aflu că cineva citeşte cărţi pe telefonul mobil. Ceilalţi, din ce în ce mai
    mulţi, citesc cărţile în format numit acum clasic, cartea pe hârtie, veche sau
    nouă. Nici măcar dimensiunea fizică a cărţii, uneori invers proporţională cu
    dimensiunea cititorului, nu mai constituie un impediment şi de multe ori se
    citesc tomuri voluminoase, în condiţii de înghesuială şi de stat în picioare.
    Nici alte considerente nu mai sunt importante, se citesc cărţi pe orice
    subiect, se citesc cărţi recent apărute sau volume dinainte ca însuşi respectivii
    cititori să se fi născut. Şi foarte greu mai poţi face vreo corelaţie între
    subiectul cărţii citite sau momentul apariţiei sale, cu vârsta şi aspectul
    cititorului din metrou. Acelaşi pseudo-studiu sociologic ne arată că ei,
    cititorii de cărţi, se concentrează cel mai bine şi cad cel mai profund pe
    gânduri în timpul lecturii. Pagina de hârtie nu dispare, nu se închide dacă
    zăboveşti mai mult, are o luminozitate plăcută, simţi cum avansezi, vezi câţi
    milimetri ai citit şi câţi centimetri ţi-au mai rămas din poveste. În anumite
    momente ale anului, mai ales cele numite sesiuni de examene, se citesc intens
    manualele. Şi, dacă citeşti un manual pe hârtie, poţi scoate, din când în când,
    un creion, un pix sau un instrument cu marcaj fluorescent şi poţi sublinia recenta
    descoperire. Desigur, pe tableta electronică nu poţi face aceste sublinieri
    dintotdeauna esenţiale pentru procesul de învăţare, mai ales pentru examenele
    ce se apropie inexorabil.

    În România există şi un târg de carte numit
    Gaudeamus-Carte de învăţătură, cu o tradiţie de aproape un sfert de secol. Nu
    este un târg studenţesc ci unul care ne propune să ne bucurăm de carte.
    Interesant este faptul că ideea şi organizarea acestui prestigios târg de
    carte, deja un brand cultural românesc, aparţin Radio România, Societăţii
    Române de Radiodifuziune. Altfel spus, radioul public românesc, din care cu
    onoare şi bucurie face parte şi Radio România Internaţional, realizează acest
    moment esenţial al culturii cărţii în România. Târgul internaţional de carte
    Gaudeamus Radio România se desfăşoară, tradiţional, chiar în aceste zile de
    sfârşit de noiembrie, înaintea Zilei naţionale. Invitat de onoare este Uniunea
    Europeană iar preşedinte de onoare este renumitul dramaturg Matei Vişniec,
    scriitor şi publicist, om de radio în acelaşi timp. Tot conform tradiţiei,
    participă cele mai importante edituri româneşti dar şi din ce în ce mai multe
    edituri internaţionale, instituţii de cultură din întreaga lume, au loc lansări
    de carte în prezenţa autorilor şi a unor prestigioşi critici sau personalităţi
    culturale. Şi, desigur, a cititorilor, participanţi privilegiaţi şi bucuroşi la
    târgul de carte Gaudeamus organizat de Radio România.

  • Presa scrisă, încotro? (reluare 01.02.2013)

    Presa scrisă, încotro? (reluare 01.02.2013)

    Victimă colaterală a crizei economice, resimţită puternic încă din 2010, presa scrisă românească pare că a ajuns la răscruce. Spre deosebire de piaţa de televiziune, aflată, parcă, în cea mai înfloritoare perioadă după apusul comunismului, presa scrisă, mai ales cea tipărită, se confruntă cu mari dificultăţi.



    În ultimii ani, multe dintre publicaţiile tipărite şi-au închis redacţiile sau au fost nevoite să funcţioneze în regim de avarie, cu un număr de angajaţi sensibil mai mic. Ca o consecinţă firească, printul din România a cunoscut un declin accentuat, greu de anticipat în urmă cu 10,15 ani. Aşa-numitele ziare quality, puţine câte au mai rămas, îşi menţin cu greu variantele pe hârtie, într-o piaţă a tiparului acaparată de publicaţiile de nişă, cum sunt cele sportive, economice sau tabloide. De altfel, cele din urmă au devenit, prin prisma tirajului, campioanele tiparului, ceea ce spune multe despre modul în care au evoluat gusturile consumatorilor români de presă.



    O luptă similară pentru supravieţuire se duce şi în expansivul mediu virtual, în care s-au refugiat chiar şi publicaţii ce au avut un cuvânt greu de spus pe piaţa de print. Notorietatea nu mai este dată de tradiţionalul tiraj, ci de numărul de vizualizări, de like-uri sau de comment-uri — termeni consacraţi în presa scrisă electronică. Cristina Casapu, jurnalistă la o revistă online, despre presa din mediul virtual: “Evoluţia tehnologică actuală a creat o nouă modă — cea a presei online, a publicaţiilor electronice, internetul devenind o sursă foarte facilă de comunicare a informaţiei. Iniţial, ziarele şi revistele tipărite au fost dublate în format electronic, pentru ca, ulterior, multe să opteze numai pentru varianta online. Acest lucru a fost generat atât de criza financiară, care a afectat inclusiv trusturile de presă, cât şi de tendinţa impusă de cititori. Acestora le este tot mai comod să acceseze informaţiile pe internet, aproape de oriunde se află la un moment dat: de acasă, de la serviciu, din metrou sau chiar din cafenea, folosind computerul sau alte device-uri, ca tableta sau telefonul mobil”.



    Indiferent de formatul în care ajunge la consumator, tipar sau online, presa scrisă românească are câteva trăsături standard, uşor observabile chiar şi pentru un cititor de ocazie. Dintre acestea, cel mai bine ies în evidenţă politizarea şi tabloidizarea, altminteri larg răspândite în toată media autohtonă. Astfel, în multe cazuri, câinele de pază al democraţiei, cum este supranumită presa, este fie un pudel al politicienilor, fie un dulău avid să adulmece subiecte derizorii, departe de ceea ce ar trebui să însemne interesul public. Pe de altă parte, se mai întamplă ca acelaşi interes public să fie înlocuit de interesul trustului sau chiar al jurnalistului, în condiţiile în care în media românească îşi fac loc şi blamatele ”articole comandate”. Cristina Casapu, despre alte tendinţe ale presei: ”Pe cât de facil pare să fie în prezent accesul la informatie, nu pot să nu remarc o scădere semnificativă a calitătii acesteia. Nu este greu să observi că o ştire se regăseste, identic, pe diverse site-uri. Meseria de jurnalist pare să fie înlocuită cu cea de copist. O altă tendinţă ce se face tot mai mult remarcată este cea a blogguri-lor, acestea fiind pagini de internet pe care persoane mai mult sau mai puţin cunoscute, fără a avea, neapărat, calitatea oficială de ziarist, îşi fac cunoscute opiniile. Şi acestea par să câstige tot mai mult teren în faţa desuetului, deja, ziar tipărit. Cu toate acestea, sfârşitul presei tipărite nu este aici, ci doar publicul căreia se adresează va fi mai coagulat şi mai selectat. Tehnologia va continua să evolueze şi – cine stie? – în 20, 30 de ani, despre ce tip de publicaţii vom mai putea vorbi”.



    Mai este posibil ca tiparul să recâştige măcar o parte din influenţa pierdută în aceşti ultimi ani? Sau actualul fenomen, de marginalizare a printului, este ireversibil? Sunt întrebări la care doar viitorul poate oferi răspunsuri certe. Totuşi, nu sunt puţini cei care susţin că, nici măcar într-un context economic favorabil, printul nu va reuşi să îşi revină. Asta şi pentru că presa scrisă electronică are suficiente argumente pentru a-şi consolida poziţia dominantă. Astfel, dincolo de accesul facil, presa online este, în cele mai multe cazuri, gratuită, ceea ce îi oferă un avantaj enorm în faţa celei clasice. În plus, ascensiunea publicaţiilor în format electronic are la bază şi marea pasiune pe care românii o au, în ultimii ani, pentru gadget-uri.

  • Presa scrisă, încotro?

    Presa scrisă, încotro?


    Victimă colaterală a crizei economice, resimţită puternic încă din 2010, presa scrisă românească pare că a ajuns la răscruce. Spre deosebire de piaţa de televiziune, aflată, parcă, în cea mai înfloritoare perioadă după apusul comunismului, presa scrisă, mai ales cea tipărită, se confruntă cu mari dificultăţi.




    În ultimii ani, multe dintre publicaţiile tipărite şi-au închis redacţiile sau au fost nevoite să funcţioneze în regim de avarie, cu un număr de angajaţi sensibil mai mic. Ca o consecinţă firească, printul din România a cunoscut un declin accentuat, greu de anticipat în urmă cu 10,15 ani. Aşa-numitele ziare quality, puţine câte au mai rămas, îşi menţin cu greu variantele pe hârtie, într-o piaţă a tiparului acaparată de publicaţiile de nişă, cum sunt cele sportive, economice sau tabloide. De altfel, cele din urmă au devenit, prin prisma tirajului, campioanele tiparului, ceea ce spune multe despre modul în care au evoluat gusturile consumatorilor români de presă.




    O luptă similară pentru supravieţuire se duce şi în expansivul mediu virtual, în care s-au refugiat chiar şi publicaţii ce au avut un cuvânt greu de spus pe piaţa de print. Notorietatea nu mai este dată de tradiţionalul tiraj, ci de numărul de vizualizări, de like-uri sau de comment-uri — termeni consacraţi în presa scrisă electronică. Cristina Casapu, jurnalistă la o revistă online, despre presa din mediul virtual: “Evoluţia tehnologică actuală a creat o nouă modă — cea a presei online, a publicaţiilor electronice, internetul devenind o sursă foarte facilă de comunicare a informaţiei. Iniţial, ziarele şi revistele tipărite au fost dublate în format electronic, pentru ca, ulterior, multe să opteze numai pentru varianta online. Acest lucru a fost generat atât de criza financiară, care a afectat inclusiv trusturile de presă, cât şi de tendinţa impusă de cititori. Acestora le este tot mai comod să acceseze informaţiile pe internet, aproape de oriunde se află la un moment dat: de acasă, de la serviciu, din metrou sau chiar din cafenea, folosind computerul sau alte device-uri, ca tableta sau telefonul mobil”.




    Indiferent de formatul în care ajunge la consumator, tipar sau online, presa scrisă românească are câteva trăsături standard, uşor observabile chiar şi pentru un cititor de ocazie. Dintre acestea, cel mai bine ies în evidenţă politizarea şi tabloidizarea, altminteri larg răspândite în toată media autohtonă. Astfel, în multe cazuri, câinele de pază al democraţiei, cum este supranumită presa, este fie un pudel al politicienilor, fie un dulău avid să adulmece subiecte derizorii, departe de ceea ce ar trebui să însemne interesul public. Pe de altă parte, se mai întamplă ca acelaşi interes public să fie înlocuit de interesul trustului sau chiar al jurnalistului, în condiţiile în care în media românească îşi fac loc şi blamatele ”articole comandate”. Cristina Casapu, despre alte tendinţe ale presei: ”Pe cât de facil pare să fie în prezent accesul la informatie, nu pot să nu remarc o scădere semnificativă a calitătii acesteia. Nu este greu să observi că o ştire se regăseste, identic, pe diverse site-uri. Meseria de jurnalist pare să fie înlocuită cu cea de copist. O altă tendinţă ce se face tot mai mult remarcată este cea a blogguri-lor, acestea fiind pagini de internet pe care persoane mai mult sau mai puţin cunoscute, fără a avea, neapărat, calitatea oficială de ziarist, îşi fac cunoscute opiniile. Şi acestea par să câstige tot mai mult teren în faţa desuetului, deja, ziar tipărit. Cu toate acestea, sfârşitul presei tipărite nu este aici, ci doar publicul căreia se adresează va fi mai coagulat şi mai selectat. Tehnologia va continua să evolueze şi – cine stie? – în 20, 30 de ani, despre ce tip de publicaţii vom mai putea vorbi”.




    Mai este posibil ca tiparul să recâştige măcar o parte din influenţa pierdută în aceşti ultimi ani? Sau actualul fenomen, de marginalizare a printului, este ireversibil? Sunt întrebări la care doar viitorul poate oferi răspunsuri certe. Totuşi, nu sunt puţini cei care susţin că, nici măcar într-un context economic favorabil, printul nu va reuşi să îşi revină. Asta şi pentru că presa scrisă electronică are suficiente argumente pentru a-şi consolida poziţia dominantă. Astfel, dincolo de accesul facil, presa online este, în cele mai multe cazuri, gratuită, ceea ce îi oferă un avantaj enorm în faţa celei clasice. În plus, ascensiunea publicaţiilor în format electronic are la bază şi marea pasiune pe care românii o au, în ultimii ani, pentru gadget-uri.