Tag: Toate panzele sus

  • Scriitorul Radu Tudoran

    Scriitorul Radu Tudoran


    Acum aproape 112 ani, pe 8 martie 1910, se năștea la Blejoi, în județul Prahova, prozatorul Radu Tudoran, autorul celui mai iubit și citit roman de aventuri din literatura română, “Toate pânzele sus”. Atât de mare a fost succesul acestei cărți – ecranizată în anii 1970 printr-un serial de televiziune – încât restul operei scriitorului a fost trecută cu vederea și de public, și de critic, în ciuda valorii și întinderii sale. În plus, discreția vieții lui Radu Tudoran, care a scris ținându-se departe de tentațiile propagandistice ale literaturii controlate de comunism, contrastează cu faima romanului “Toate pânzele sus”. Cartea este lipsită de orice referire ideologică și a fost publicată, surprinzător, în perioada când cultura română se afla sub comandamentul strict al socialismului realist. Autorul său și-a urmat drumul neutru, neinfluențat de nimeni, nici măcar de fratele său, Geo Bogza, talentat poet avangardist și autor de reportaje literare, care s-a numărat, la un moment dat, printre beneficiarii sistemului comunist. Biografia lui Radu Tudoran este continuată acum de criticul și istoricul literar Paul Cernat.


    S-a născut în familia unui marinar, antreprenor naval. A fost mezinul familiei. Numele lui adevărat era Nicolae Bogza. Profesia pe care pe care și-a ales-o a fost în consonanță cu cea a tatălui – antreprenor naval -, Radu Tudoran devenind ofițer de marină. Din punct de vedere politic Nicolae Bogza, viitorul Radu Tudoran, nu a mers nici către stânga radical, care l-a sedus pe Geo Bogza, nici către dreapta radicală unde s-au înregimentat, pentru un timp, frații săi mai mari, Alexandru și Ovidiu Bogza, ei înșiși autori de cărți. Și sora lor, Elena, a scris literatură. A fost o familie în care care s-au scris cărți.



    Pasiunea pentru scris, împreună cu cea pentru călătorii, mai ales pentru călătoriile maritime, au rămas constante în viața lui Radu Tudoran care a debutat chiar în 1939, anul începerii celui de-al doilea război mondial. Criticul literar Paul Cernat. Prima lui e o carte de reportaje, o carte despre Germania hitleristă care a reușit să nemulțumească pe toți, de toate orientările politice, pentru că a părut mult prea neutră. În anii următori în calitatea lui de ofițer, a colaborat la presa oficială din acei ani ai războiului și într-o vreme a fost trimis în Bugeac, în sudul Basarabiei, pe post de corespondent de război. De aici și-a tras subiectul pentru romanul său “Un port la răsărit”, care este unul dintre cele mai bune romane ale lui Radu Tudoran, o carte splendidă care se citește și astăzi cu foarte multă plăcere. Publicase deja la acel moment un volum de nuvele “Orașul cu fete sărace”. (…)Prozatorul va recidiva un volum foarte interesant, în 1943, “Anotimpuri”, un volum care îl consacră deja ca autor neoromantic și de factură sentimentală în cel mai bun sens al cuvântului. Romanul acesta va fi urmat în 1945 de un roman social inspirat din lumea petrolului pe care o cunoaște foarte bine ca om născut în apropiere de Ploiești în această zonă de rafinării. Romanul se chema “Flăcări” și a cunoscut mai multe reeditări.



    Totuși, neîmpăcându-se cu instaurarea comunismului în România, Tudoran a încercat să și fugă clandestin din țară, la începutul anilor 1950, cu o goeletă improvizată. Tentativa a fost, evident, înnăbușită și cea mai mare parte a echipajului arestată. Cu excepția lui Radu Tudoran datorită intervenției fratelui Geo Bogza, bine plasat din punct de vedere politic. Aventura nu rămâne, însă, fără urmări literare, căci în 1954, a apărut cartea “Toate pânzele sus”, în centrul căreia se află tot o goeletă plină de aventurieri. Pe aceștia, însă, soarta îi plimbă din lumea cosmopolită a Sulinei de la sfârșitul secolului al XIX-lea, unde Dunărea se varsă în Marea Neagră, până în America de Sud. Cum a trecut acest volum de cenzura dură din vremurile acelea, având parte de multe reeditări și de o ecranizare? Posibile explicații ne oferă Paul Cernat.


    Am două explicații. Una ține de sprijinul oferit de fratele Geo. O a doua explicație este legată de refugiu într-o zonă mai ferită de ideologie decât altele, chiar dacă și acolo imixtiunea a fost foarte puternică. Totuși, era mai ușor să scrii o carte de aventuri din secolul XIX decât să scrii despre epoci mai recente. Așa că acest refugiu, pe de o parte în în istorie și pe de altă parte în ficțiunea de aventuri pentru copii și tineret, a fost salvator. Radu Tudoran a călătorit mult după această perioada stalinistă când a plătit regimului un tribut destul de modest față de alți scriitori, de pildă doar prin romanul “Dunărea revărsată”, un roman social mai pe linie. După această perioadă va călători mult și va scrie cărți inspirate de călătoriile sale. Era un om căruia îi plăcea să călătorească, fiind și un om foarte simpatic și chiar seducător. După 1961, când apare “Dunărea revărsată”, a scris și multă literatură pentru copii de foarte bună calitate, o combinație de literatură de călătorii și literatură fantasy. În ultimele două decenii de viață, el a avut și un proiect epic foarte consistent, din păcate și el prea puțin comentat. E vorba de ciclul de romane “Sfârșit de mileniu” care a apărut în șapte volume între 1978 și 1994, ultimul apărut postum. E un fel de frescă istorică a secolului XX.



    O frescă pe care Radu Tudoran a avut șansa s-o vadă completată prin căderea regimului comunist, el murind în 1992. Iar azi, “Toate pânzele sus” se reeditează din nou, în așteptarea retipăriririi celorlalte romane care merită descoperite de generațiile actuale.


  • Cristian Şofron, noul manager al Teatrului Odeon din Bucureşti

    Cristian Şofron, noul manager al Teatrului Odeon din Bucureşti

    După peste un deceniu în care la
    conducerea Teatrului Odeon din Bucureşti s-a aflat cunoscuta şi îndrăgita
    actriţă Dorina Lazăr, de la începutul acestui an scaunul de manager este ocupat
    de actorul Cristian Şofron. Cunoscut publicului larg în special pentru rolul
    marinarului Mihu din serialul Toate pânzele sus, Cristian Şofron a fost vreme
    de cinci ani directorul Centrului Cultural pentru UNESCO Nicolae Bălcescu.


    La început de mandat, managerul
    Cristian Şofron este preocupat de o mai mare promovare a Teatrului Odeon şi în
    afara ţării, instituţia fiind deja una dintre cele mai vechi şi importante
    scene din România Lucru pe care eu mi-l doresc pentru Teatrul
    Odeon este ca tot ce se întâmplă aici, spectacole, evenimente conexe şi alte
    evenimente, să poată fi încadrat sub deviza Totul la nivel de excelenţă.
    Teatrul Odeon este unul dintre cele mai importante teatre din România, îmi
    doresc ca el să devină unul dintre cele mai bune teatre din Europa şi, de ce
    nu, din lume. Teatrul Odeon a ieşit, iese în nenumărate locuri, dar poate că ar
    trebui să ne canalizăm energiile către festivalurile cu adevărat importante din
    ţară şi din afara ţării, să încercăm să aducem specialişti care să ne vadă
    munca, să ne aprecieze spectacolele… Sigur că nu se poate face în câteva
    luni, dar sunt convins că, încet, încet, Teatrul Odeon va fi din ce în ce mai
    cunoscut şi în afara ţării.


    Noul director al Odeonului consideră
    că excelenţa este dată şi de numele regizorilor invitaţi. Astfel, în perioada
    următoare va monta aici regizorul Alexandru Dabija, unul dintre cei mai iubiţi
    şi apreciaţi creatori români, care va semna spectacolul Povestea unui
    necunoscut după Povestiri de Cehov. Numele lui Alexandru Dabija este legat
    de istoria Teatrului Odeon, unde a montat mai multe spectacole şi al cărui
    manager a fost în perioadele 1991-1994 şi 1996 – 2002. Tot la Odeon va începe
    repetiţiile în lunile următoare şi Dragoş Galgoţiu, regizor angajat al
    teatrului, care va pune în scenă Hamlet-ul lui Shakespeare într-un spectacol
    ce se doreşte a fi un eveniment. Mai tinerii regizori Andrei şi Andreea Grosu,
    fondatorii teatrului independent Unteatru, revin la Odeon să monteze Jocul
    de-a vacanţa, de Mihail Sebastian. Tot până la sfârşitul acestei stagiuni,
    regizorul Zoltan Balazs, directorul teatrului independent Maladype din
    Budapesta, este invitat în cadrul proiectului european Fabulamundi.
    Playwriting Europe să pună în scenă piesa Gardenia , al tinerei dramaturge
    poloneze Elżbieta Chowaniec.


    Dincolo de regizorii invitaţi,
    managerul Cristian Şofron mai are şi alte planuri pentru Teatrul Odeon, începând
    cu Galeria Odeon Există un spaţiu destinat expoziţiilor în
    Teatrul Odeon. Mi-am propus ca această galerie să poată fi vizitată pe tot
    parcursul zilei. Este un pic anormal ca lucrările minunate de acolo să fie
    vizionate doar de către spectatorii care intră la spectacolele de la Sala
    Studio şi care nu pot fi mai mult de 100 – 120 de persoane. Avem multe proiecte
    legate de tinerii noştri spectatori. Aceştia pot vizita teatrul nostru în orele
    în care se montează decorul, pentru a vedea munca din spatele scenei. Avem
    chiar în perioada următoare, prin Şcoala Altfel, un proiect asemănător, în care
    vor veni grupuri de copii şi vor asista la montarea decorurilor, eventual la
    repetiţiile actorilor dinaintea începerii spectacolului. De curând am iniţiat un
    proiect, pe care l-am denumit deocamdată Seara tânărului creator, în cadrul
    căruia UNATC să îşi poată prezenta cele mai valoroase spectacole pe scena
    Teatrului Odeon. Cred că trebuie să ne gândim la cei care vin după noi.


    Angajat al Teatrului Odeon, coregraful
    şi, de ceva vreme, şi regizorul Răzvan Mazilu, artist cunoscut pentru
    contribuţia la ceea ce înseamnă teatru-dans şi musical în România şi pentru
    sprijinirea tinerilor coregrafi, va organiza, ca în fiecare an, o Gală a
    dansului pe 29 aprilie, de Ziua Internaţională a Dansului. De asemenea, se află
    în discuţie şi punerea în scenă a unui spectacol despre viaţa actriţei Judy
    Garland.


    Clădirea în care se află Teatrul Odeon
    din Bucureşti este un monument-bijuterie, inaugurat la
    sfârşitul anului 1911. Are o istorie extrem de bogată şi este singurul teatru
    cu scenă italiană din Europa al cărui tavan glisează. Situată pe Calea
    Victoriei, aproape de Universitate, construcţia este una dintre cele mai
    importante atracţii turistice ale Bucureştiului. Cu o clădire refăcută total la
    exterior, consolidată şi reornamentată după proiectele iniţiale din 1911,
    luminată corespunzător, Teatrul Odeon poate atrage spectatori şi din rândul
    turiştilor străini, cu condiţia să asigure traducerea spectacolelor. Managerul
    Cristian Şofron Teatrul Odeon are şi instalaţia, are şi
    traducerile în limba engleză pentru mai toate spectacolele, avem şi personalul
    calificat, care poate face acest lucru. Aşadar, aşteptăm la spectacolele
    noastre şi spectatori din alte ţări. Ne preocupă foarte mult acest lucru. Ba
    mai mult, am în gând nişte provocări pentru agenţiile de turism. Spun acest
    lucru în premieră… După părerea mea, un pachet turistic complet pentru
    străini ar trebui să cuprindă şi un eveniment cultural, un spectacol de
    teatru… Şi sunt convins că atunci când voi putea să duc această propunere
    către agenţiile de turism, ele vor avea un răspuns pozitiv.


    O prima iniţiativă a noului director
    al Teatrului Odeon a fost lărgirea trupei artistice a teatrului, prin angajarea
    câtorva actori tineri, dar şi a unor nume consacrate, precum Adrian Titieni şi
    Andi Vasluianu, cunsocuţi şi în afara ţării datorită rolurilor din filme.