Tag: toleranta sociala

  • Profesorii şi valorile democraţiei

    Profesorii şi valorile democraţiei

    Proporția
    profesorilor care au un atașament scăzut față de prezența unui regim democratic
    în țară este îngrijorătoare. Nivelul de toleranță socială al profesorilor este
    scăzut, chiar mai redus pentru unele categorii de persoane decât în restul
    societății.
    Iată doar două dintre concluziile cu care se încheie un recent
    studiu sociologic dedicat valorilor democratice la care aderă corpul profesoral
    din România. Pe lângă faptul că sunt îngrijorătoare, aceste concluzii au iscat
    adevărate dispute în spațiul public, multe voci grăbindu-se să culpabilize și
    mai mult un sistem de învățământ foarte criticat în ultima vreme. Chiar
    realizatorii studiului – un grup de sociologici și psihologi reputați care au
    lucrat sub egida Fundației Friedrich Stiftung România – au recunoscut că
    educația școlară contează pentru formarea unei culturi politice propice
    democrației
    . Astfel, valorile profesorilor cântăresc foarte mult din această
    perspectivă, mai ales într-o perioadă în care o parte a Europei pare atrasă de
    curente autoritare care pun sub semnul întrebării democrația. Așadar ce au vrut
    să afle autorii studiului și ce au descoperit, ne detaliază unul din ei,
    Gabriel Bădescu, şeful Catedrei de ştiinţe politice din cadrul Universității
    Babeş-Bolyai din Cluj-Napica: Am vrut să vedem în ce măsură consideră că
    societatea ar trebui guvernată conform regulilor democratice. Per ansamblu, cam
    90% au spus că le plac sistemele democratice și asta sună liniștitor. Problema
    este că la întrebări ceva mai detaliate apare un procent destul de mare – în
    jur de 40% – care consideră că și într-o democrație, ar fi bine să apară un
    lider puternic care nu-și bate capul cu alegerile libere și cu parlamentul.



    De asemenea, deși
    este vorba de o minoritate, totuși 14% dintre profesori consideră că ieșirea
    României din Uniunea Europeană ar fi un lucru pozitiv
    . Același procent ar
    aproba existența unui regim militar, iar 11% ar favoriza prezența unui sistem
    guvernat de legea religioasă (care ar presupune lipsa partidelor politice și
    absența mecanismelor electorale). Deși, din acest studiu reiese că valorile
    profesorilor sunt mai puțin democratice decât ne-am fi așteptat noi, ca
    societate, sociologul Claudiu Tufiș crede că aceste date trebuie puse în
    contextul mai larg al concepțiilor populației. Din perspectiva asta, profesorii
    apar într-o lumină mai favorabilă, nu și societatea în ansamblu.

    Sociologul
    Claudiu Tufiș: Datele din raport au fost interpretate doar
    prin comparație cu datele privitoare la profesorii din învățământul
    preuniversitar. Nu s-a făcut o comparație cu populația în întregul ei sau cu
    populația care are studii superioare. M-am uitat pe date similare culese la
    începutul anului 2018, în România, în cadrul unor cercetări internaționale. Așa
    am ajuns la această concluzie: profesorii din România, chiar dacă sunt relativ
    intoleranți și puțin democrați, comparativ cu populația cu studii superioare,
    ei sunt, de fapt, mai deschiși, mai democrați. Problema nu este că profesorii
    sunt nedemocrați, ci că noi, ca populație, suntem așa. În cei 30 de ani de la
    căderea comunismului, nu am interiorizat valorile asociate democrației.



    La această concluzie, se adaugă contextul actual mai larg european. Claudiu
    Tufiș: Problema din acest punct
    de vedere este că, în România, trendul de descreștere a sprijinului pentru
    democrație s-a suprapus peste o populație care încă n-a aflat bine ce înseamnă
    democrația și care sunt valorile ei. Spre deosebire, în țări cu o tradiție
    democratică de peste 50 de ani, chiar dacă se observă o scădere a încrederii în
    democrație, această scădere se suprapune, totuși, peste o funcționare bună a
    sistemului democratic.



    În privința
    nivelulului toleranței sociale, totuși românii nu se îndepărtează prea mult de
    trendul european. Grupurile respinse cel mai frecvent de către profesori sunt
    persoanele dependente de droguri (58.7%), respectiv cele dependente de alcool
    (53.6%). Apoi al treilea cel mai puțin dezirabil grup este reprezentat de
    persoanele de etnie romă (42.5%), alte categorii care cumulează procente
    ridicate ce desemnează atitudini negative fiind homosexualii (38.3%),
    persoanele care vorbesc o altă limbă (33.7%) și cuplurile în care partenerii nu
    sunt căsătoriți (33.1%). În privința elevilor romi, unii profesorii români
    merg, totuși, mai departe, conform studiului Educație pentru democrație în școlile
    din România
    .

    Gabriel Bădescu: Avem o întrebare despre părerea
    profesorilor în privința educației copiilor romi. Este potrivit să fie educație
    împreună cu ceilalți sau ar fi de dorit să fie în clase separate? În acest caz,
    răspunsurile au iscate multe discuții, dar și îngrijorare pentru că aproximativ
    unul din opt dintre cei care și-au expus părerea consideră că romii ar trebui
    să învețe separat, în clase segregate. Asta e o problemă. În științele
    educației, s-a ajuns de mult timp la un consens că elevii ar trebui să învețe
    împreună indiferent de etnie sau de gen sau de diferențe sau de dizabilități
    fizice. Școala ar trebui să fie incluzivă.



    Însă poate cel mai îngrijorător lucru este poziția
    profesorilor tineri care au sub 35 de ani. 54,5% dintre ei consideră că ar fi
    bine ca România să aibă un conducător puternic, iar 17,9% sunt de părere că ar
    fi un lucru pozitiv ca țara noastră să nu mai fiew membră a UE.

    Sociologul
    Claudiu Tufiș conchide: E vorba de persoane sub 35 de ani care aveau
    maxim 5-6 ani în momentul căderii comunismului şi nu-şi amintesc nimic din ce a
    fost înainte. Ei s-au dezvoltat în perioada grea a tranziţiei post-comuniste.
    Au trăit experienţe neplăcute din punct de vedere economic, au experimentat
    inegalitatea, dar nu au avut probleme legate de lipsa libertăţilor politice, de
    nerespectarea drepturilor fundamentale. S-ar putea ca explicaţia să fie
    experiența asta cuplată cu dezamăgirea faţă de modul în care funcţionează acum
    democraţia în România.