Tag: toxicitate

  • Poluarea aerului şi sănătatea românilor

    Poluarea aerului şi sănătatea românilor

    Bucureștiul este
    cea mai aglomerată capitală europeană și pe locul 5 în rândul capitalelor cu
    cel mai aglomerat trafic din lume. Iar poluarea aerului omoară în fiecare an
    peste 23 000 de români, provocând boli precum cancer pulmonar, boală cardiacă
    ischemică, accident vascular cerebral, infecții respiratorii inferioare și
    boală pulmonară obstructivă cronică. Aceste date sunt o doar o parte din
    concluziile, la fel de brutale şi de dramatice, unor cercetări recente
    realizate de organizaţia non-guvernamentală Observatorul Român de Sănătate
    privind stadiul luptei contra poluării în cele mai mari 10 orașe ale României.

    O luptă care, după cum se vede, nu este purtată într-un mod foarte eficient. De
    altfel, Organizaţia Mondială a Sănătăţii confirmă aceste date şi le completează
    arătând că traficul supra-aglomerat din marile orașe românești s-a transformat
    într-o gravă problemă de sănătate publică din cauza poluării cu particule în
    suspensie, celebrele deja PM10 şi PM2,5 eliberate de motoarele diesel. De
    altfel, în 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme second-hand,
    fără nicio restricţie legală de când taxa de mediu aplicată anterior a fost
    declarată ilegală de către Curtea Europeană de Justiţie.

    Ea nu a fost înlocuită
    cu altă măsură menită să reducă importul de maşini rulate poluante, după cum a
    constatat şi Ştefan Voinea, reprezentantul Observatorului Român de Sănătate: În doi-trei ani, am devenit un fel de cimitir de maşini
    vechi al Europei pentru că ţări precum Germania sau Franţa scapă de maşinile
    poluante, iar ele ajung la noi pentru că le cumpărăm foarte ieftin şi nu există
    niciun fel de strategie pentru a bloca aceste lucruri. Cam o treime din
    cancerele la plămâni sunt direct cauzate de poluarea diesel. Problema e că în
    toate cazurile de îmbolnăviri, poluarea e considerată o cauză care contribuie,
    nu care determină direct boala sau moartea. Dar există metodologii prin care se
    arată foarte clar impactul asupra sănătăţii şi numărul de ani de viaţă pierduţi
    ca urmare directă a poluării. Agenţia Internaţională pentru Cercetarea
    Cancerului din cadrul OMS a clasificat noxele diesel ca fiind elemente cancerigene
    de tip I, adică cel mai periculos cancerigen.



    Toxicitatea aerului din Bucureşti a atras, mai ales, atenţia
    bucureştenilor. Recent, 4600 dintre aceştia au iniţiat o petiție inițială care s-a
    transformat într-o cerere de chemare în judecată, depusă la tribunal pe 9 mai.
    Intitulată Dreptul la aer, cererea invocă dreptul constituţional al aer curat,
    dar şi legislaţia europeană la care a aderat şi România, şi în baza căreia
    oricum Comisia Europeană a început o procedură de infrigement contra ţării
    noastre. Avocatul Marius Petroiu, iniţiatorul petiţiei şi a acţiunii juridice
    împotriva Primăriei Capitalei, ne oferă amănunte, arătând că situaţia
    deplorabilă a aerului din Bucureşti este cunoscută demult de autorităţi
    datorită raportărilor venite de la Ministerul Mediului şi transmise încă din
    2007 Comisiei Europene în baza acquis-ului comunitar. Marius Petroiu:

    În urma acestor raportări se constată că unele municipalități din
    România sunt foarte poluate cu anumite substanțe cancerigene. Unul dintre
    acești poluanți foarte periculoși este oxidul de azot, sub forma dioxidului de
    azot care de patru ori mai poluant și mai periculos, fiind responsabil și de
    efectul de seră, și de apariția așa-numitului smog din anumite municipii. În
    aceste condiții, Primăria București ca autoritate locală trebuia să adopte un
    plan de calitate a aerului cu măsuri eficiente și care să protejeze categoriile
    cele mai vulnerabile: copiii și vârstnicii. Răspunsul primăriei a fost
    adoptarea acestui Plan Integrat de Calitate a Aerului. Îl adoptă în iunie 2018,
    deci de-abia anul trecut, deși raportări către Comisie cu privire la depășirea
    valorilor normale au început din 2007. Timp de 11 ani, locuitorii Bucureștiului
    au respirat un aer toxic. În ceea ce privește acest plan, primăria susține că-l
    aplică și că a aplicat deja toate măsurile din conținutul lui, susținând chiar
    că poluare a scăzut.



    Totuşi, oricare cetăţean al Bucureştiului poate infirma acest lucru.
    Poluarea a crescut în oraş, oricine simte acest lucru, după cum oricine poate
    confirma că a crescut numărul autorismele din traficul capitalei. Prin urmare,
    măsurile luate de autorităţi nu au avut niciun efect, iar PICA (Planul Integrat
    de Calitate a Aerului), aşa cum au
    constatat şi cerut semnatarii petiţiei Dreptul la aer, ar trebui anulat şi
    înlocuit cu unul eficient.

    Marius Petroiu: Planul trebuia redactat în baza unui
    studiu de calitate a aerului. Deși este adoptat în 2018, Primăria a întocmit
    acest plan pe baza unui studiu din 2013 care, în mod firesc, nu conține niciun
    indicator care să demonstreze numărul efectiv de vehicule care se afla efectiv
    în trafic în București la data adoptării PICA sau măcar cu un an înainte.
    Dimpotrivă. Nu reiese câte vehicule se află în trafic sau în tranzit în
    București și poluează orașul. Totuși, chiar și studiul acesta vechi in 2013,
    menționa că nu a evaluat, deși aspectul a foarte important, poluarea apărută în
    urma șantierelor de construcții și demolări. După o estimare recentă, o treime
    din poluarea din Capitală e determinată de șantiere, restul de două treimi
    fiind determinat de traficul rutier.



    Faptul că
    poluarea cauzată de trafic a crescut precum odată cu degradarea sănătăţii
    oamenilor este cunoscut la nivelul Primăriei şi menţionat în documente, ne
    spune tot avocatul Marius Petroiu:
    La nivelul Bucureştiului, din 2013,
    nivelul de îmbolnăviri şi afecţiune legate de căile respiratorii era foarte
    ridicat. În plus, în ianuarie 2018, Curtea de Conturi publica un raport aferent
    monitorizării calităţii aerului din municipalităţile din România menţiona că în
    Bucureşti, faţă de restul ţării, media de viaţă e mai scăzută cu 22 de luni din
    cauza poluării. Informaţia cea mai interesantă, dar şi cea mai dramatică, e
    alta.

    În baza unei cereri făcută de noi, rezultă că, faţă de 2013 când s-a
    realizat acest studiu de calitate a aerului, la 31 decembrie 2018, numărul de
    cazuri de cancer în Bucureşti ar fi crescut cu 24%. Nu se ştie dacă poluarea e
    cauza exclusivă a acestor îmbolnăviri. Dar Primăria, chiar prin PICA,
    recunoaşte că poluanţii vizaţi pentru a fi combătuţi, sunt cancerigeni: azotul,
    benzenul precum şi PM10. Iar ei sunt cauzaţi de traficul rutier şi de emisiile
    motoarelor diesel. Deci măsurile de combatere a poluării trebuie să vizeze
    traficul cauzat de aceste motoare.



    De asemenea, implementarea acestor măsuri trebuie să
    fie realizată cât mai urgent pentru reducerea cât mai rapidă a unei situaţii
    devenită deja tragică.