Tag: Transilvania Film

  • URMA, debutul în lungmetraj al regizorului și actorului Dorian Boguță

    URMA, debutul în lungmetraj al regizorului și actorului Dorian Boguță

    Filmul Urma, debutul în
    lungmetraj al regizorului și actorului Dorian Boguță, a intrat în
    cinematografele din 25 de orașe din țară, distribuit de Transilvania Film. Scenariul filmului
    este semnat de Dorian Boguță și Loredana Novak, imaginea a fost realizată de
    Barbu Bălășoiu, iar montajul îi aparține lui Tudor Popescu. Urma
    este produs de Hai Hui Entertainment, în co-producție cu Mandragora,
    Actoriedefilm și Point Film. În calitate de producător al filmului, Oana Giurgiu ne-a spus că n-a avut
    ezitări în a produce URMA.

    Chiar dacă este un film de debut, consider
    că este mult mai mult de atât, având în vedere experienţa anterioară a lui
    Dorian Boguţă. Aşa că nu am avut ezitări în momentul în care el mi-a propus să
    facem filmul acesta împreună. În privinţa scenariului, a fost un drum mai lung,
    în versiunea iniţială era o dramă foarte dark. Aşa că ne-am gândit că merită o
    altă abordare şi în felul acesta am cooptat-o pe Loredana Novac coscenaristă a
    filmului, cu care am avut o colaboarare şi la filmul De ce eu?, în regia lui Tudor
    Giurgiu. Am avut şi sprijinul lui Tudor Voican, şi în felul acesta am ajuns la
    un fel de formulă în care filmul devine un fel de poezie prin care descoperim
    această dramă a pianistului. Nu e nici un thriller clasic, nici un policier
    clasic, este un gen de film care n-a mai fost abordat de regizorii de film
    români. E o propunere diferită. Eu cred că publicul este dornic să încerce experienţe
    noi şi asta a fost dovedit şi de filmele care au avut succes de public în
    ultima vreme, care au propus alte genuri. Şi mai cred că
    publicul doreşte să vadă o varietate de filme şi eu cred în varietatea pe care
    ne-o propune cinema-ul.


    Urma este un policier cu accente de thriller despre
    secretele pe care le ascund cei de lângă noi. Când un pianist celebru dispare,
    un polițist pornește în căutarea lui și află treptat despre relațiile sale bizare
    și deciziile care au declanșat un vârtej de evenimente surprinzătoare. După
    moartea părinților, el devenise obsedat de fericirea surorii sale, dincolo de
    limitele iubirii fraterne. Am vorbit cu Marin Grigore, care interpreteză rolul unui pianist celebru, dat dispărut.

    Experienţa filmului chiar în asta constă: să descoperi pas cu pas cum
    se desfăşoară povestea. Pentru că povestea se transformă în funcţie de
    amănuntele şi detaliile pe care le primeşti pe parcurs. Deşi este filmul de
    debut în lungmetraj al lui Dorian, lucrurile sunt conduse într-un fel foarte
    matur 4. Pe toată durata filmărilor am avut această grijă, de a menţine
    misterul. Iar misterul, în filmul acesta, este compus din multe elemente: din
    felul în care este interpretată o scenă, din felul în care se raportează
    personajele la o situaţie, la relaţia cu celelalte personaje. Iar Dorian a avut
    în vedere pe toată durata filmărilor acest dozaj al misterului, a încercat să
    facă în aşa fel încât povestea să se dezvăluie pe măsură ce se derulează
    întâmplările.


    Actorul Marin Grigore, interpretul pianistului Anton Ropot. După ce Dorian mi-a dat mai multe detalii despre personaj, care este
    muzician, am început să caut o persoană care s-ar potrivi cu personajul de la
    care să mă inspir. Şi am găsit un corespondent real al personajului. Aşa că am
    ascultat foarte multă muzică pe care a creat-o compozitorul respectiv, dar am
    urmărit şi multe interviuri, încercând să prind esenţa personajului. Şi am
    înţeles că oamenii ca Anton Ropot au o foarte mare doză de excentricitate, şi
    până la urmă, de lipsă de interes faţă de ceea ce se petrece în jur, trăiesc
    cumva într-o bulă. Şi într-un fel este explicabil. Pentru că sunt aşa de
    preocupaţi de ceea ce fac şi investesc atât de mult în creaţia lor, încât se
    poate spune că acolo este viaţa lor. În felul acesta am ajuns să-mi explic
    acţiunile şi motivaţiile personajului, unele dintre ele extreme. Pentru că
    Anton Ropot ajunge să dorească să facă nişte lucruri pe care le-aş numi cel
    puţin extreme. Şi sunt acţiuni pe care el le justifică în faţa lui.



    Mădălina Diana Ghenea,
    Dragoș Bucur, Teodor Corban, Lucian Ifrim şi Liviu Pintileasa completează
    distribuţia peliculei Urma.

  • Eveniment cultural

    Eveniment cultural

    Cinefilii sunt invitați, din 27 septembrie,
    să descopere Monștri, singurul titlu românesc selectat anul acesta la
    Festivalul de Film de la Berlin, unde a fost prezentat în premieră în secțiunea
    Forum și unde a obținut Premiul publicului din partea publicației Tagesspiegel.
    Dar până atunci, Transilvania Film, distribuitorul filmului, și regizorul
    Marius Olteanu și-au propus să atragă atenția asupra numărului tot mai mic de
    cinematografe în care pot fi proiectate filmele românești, marcând spațiile
    bucureștene care, până nu demult, atrăgeau zilnic sute de cinefili.


    Aici ați
    fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie
    este mesajul adresat publicului,
    prin intermediul afișelor amplasate pe frontispiciile cinematografelor Corso și
    Studio. Prin această campanie de conștientizare, distribuitorul singurului
    titlu românesc selectat anul acesta la Festivalul de Film de la Berlin readuce
    în atenția publică situația dramatică a infrastructurii cinematografice din
    țară, rezultat al abandonării, degradării și dispariției sălilor de proiecție.


    Regizorul filmului Monştri, Marius Olteanu. Am încercat să
    realizămaceastă campanie în scopul de a atrage atenţia asupra faptului că ne-am
    obişnuit cu răul, în acest caz răul fiind lipsa cinematografelor de artă din
    Bucureşti. La începutul anilor 90, se pare că existau aproximativ 70 de
    cinematografe în Bucureşti, iar în acest moment funcţionale mai sunt doar 5,
    incluzând cele două săli ale Cinematecii. Şi, din păcate, cred că, la nivel de identitate culturală
    a oraşului, acest lucru se resimte foarte grav. Probabil că există multă lume
    care nici măcar nu ştie că în clădirile respective au funcţionat cinematografe.
    De asemenea, sunt mulţi care nu conştientizează ce înseamnă această lipsă şi
    cum se traduce ea la nivel cultural. Sper ca în urma acestei campanii să aflăm de
    la autorităţi care este situaţia acestor cinematografe şi în momentul acela se
    poate decide ce este de făcut pentru fiecare dintre ele.




    În mod paradoxal, deși
    tot mai multe titluri autohtone sunt recompensate anual cu distincții
    importante în marile festivaluri internaționale, numărul cinematografelor din
    România se află într-o continuă scădere. Zece localități din România împart
    peste 70% din spectatorii de film, iar în majoritatea orașelor nu mai funcționează
    niciun cinematograf. Aceste cifre demonstrează că suntem țara europeană cu cele
    mai puține ecrane la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, infrastructura
    cinematografică de artă din țară includea aproximativ 450 de cinematografe,
    doar 90 de unități mai funcționează astăzi, cele mai multe dintre sălile de
    proiecție fiind amplasate în centrele comerciale și aparținând sectorului
    privat.

    După Premiul publicului la Festivalul de la Berlin din partea
    publicației Tagesspiegel, primul lungmetraj al regizorului Marius Olteanu,
    Monștri a fost laureat cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de
    la Sofia, Trofeul Golden Mimosa pentru cel mai bun scenariu la Filmski Festival
    Herceg Novi din Muntenegru și prezentat în avanpremieră românească la TIFF, unde
    a obținut Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut.

    Marius Olteanu: Este foarte frustrant că lucrurile se întâmplă aşa în România, dacă mă gândesc la proiecţiile de film de la
    Berlin, unde am avut peste 3000 de spectatori. Acolo au fost opt proiecţii cu
    filmul în diferite săli, săli foarte bine dotate tehnic. Şi de aceea este
    foarte frustrant să ştii că pregăteşti premiera în Bucureşti şi că este vorba
    de un film premiat cu Premiul Publicului la Festivalul de la Berlin, şi că de
    fapt sălile nu sunt pregătite pentru asta. Iar pentru asta nu poţi da vina pe
    public, nu poţi spune că oamenii nu vin să-l vadă. De fapt, oamenii nu au unde
    să vadă genul acesta de film. Cred că cinema-ul de consum şi cinematografele de
    tip Multiplex îşi au locul lor şi sunt foarte utile şi înseamnă foarte mult
    dacă vrei să te relaxezi după o zi stresantă, dar nu e singura cale. Cred că
    există şi filme care îmbină cele două lucruri, au şi parte de divertisment, dar
    îi fac pe oameni să iasă mai deştepţi din sala de cinema.

    Filmul prezintă o zi,
    posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian
    Popa) se află în fața celei mai importante decizii. Ea caută confirmări. El
    caută companie. Împart același pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai
    meargă pe același drum. Care sunt șansele de supraviețuire ale unei relații
    alimentate de compromisuri și presiuni sociale? Lipsa de asumare și probleme de
    comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri. Monștri este o producţie
    a Parada FilmRomania şi Wearebasca, fiind distribuit în România de Transilvania
    Film