Tag: transport inteligent

  • Noutăţi în privinţa Mobilităţii sustenabile

    Noutăţi în privinţa Mobilităţii sustenabile

    La nivelul Uniunii Europene există
    mai multe acțiuni menite să susţină Strategia pentru o mobilitate sustenabilă
    și inteligentă
    . Se urmăreşte adoptarea vehiculelor nepoluante și a
    combustibililor alternativi, facilitarea trecerii la moduri de transport mai
    sustenabile, cum ar fi căile ferate și căile navigabile interioare, promovarea
    transportului multimodal, prin combinarea a diverse moduri de transport pe
    parcursul unei călătorii și ciclismul, mersul pe jos și transportul public în
    zonele urbane.


    Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă a Comisiei
    Europene este însoțită de un plan de acțiune care cuprinde 82 de inițiative şi
    pune bazele procesului prin care sistemul de transport al Uniunii Europene își
    poate realiza transformarea verde și digitală și poate deveni mai rezilient în
    fața viitoarelor crize.


    Prin trecerea la un sistem de transport inteligent, competitiv,
    sigur şi accesibil, se speră reducerea cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de
    seră până în 2050, iar aceasta este ţinta asumată prin Pactul verde european. Sunt
    propuse trei etape, având ca orizont de timp anii 2030, 2035 şi 2050.


    Veerle Nuyts, purtătoare de cuvânt al Comisiei Europene, a lămurit
    recent:

    Spania a propus înlocuirea
    unei măsuri din Legislaţia privind mobilitatea sustenabilă, care a fost
    mecanismul de urmărire a realizării obiectivelor statale, potrivit
    aşa-numitului principiu a etapizării şi aceasta a fost înlocuită cu prevederi
    ce promovează taxe pentru transporturile grele, menite să reducă emisiile de
    gaze cu efect de seră ca parte din taxele pentru transporturile pe uscat. Iar
    acest răspuns la perturbările severe în pieţele energetice înregistrate în
    ultimii ani, a fost rezultatul creşterii costurilor transportatorilor pe
    şosele.

    Şi mai mult decât atât, din 2027 este prevăzută introducerea Sistemului
    de comercializare a emisiilor revizuit, la nivelul UE, care va stabili preţul
    emisiilor provenite din transport şi care se suprapune parţial cu prevederile
    anterioare.

    Ceea ce este important este că această schimbare parţială a acestei
    legi comprehensive privind mobilitatea sustenabilă,păstrează ambiţiile comisiei nealterate. Stipularea sugerată contribuie
    la reducerea emisiilor gazelor de seră, provenite din trasportul pe şosele, şi
    se referă, de asemenea,la aşa-numitele recomandări de ţară, care ne obligă să îmbunătăţim
    infrastructura de transport de mărfuri şi să investim mai mult în transportul
    sustenabil.


    Obiectivele asumate până în 2030 sunt: cel puțin 30 de milioane de
    autoturisme cu emisii zero în exploatare pe drumurile europene; 100 de orașe
    europene vor fi neutre din punct de vedere climatic; dubarea traficului
    feroviar de mare viteză la nivelul întregii Europe; călătorii colective pentru
    deplasări pe o lungime sub 500 de km – neutre din punctul de vedere al
    carbonului; mobilitate automatizată implementată la scară largă; nave maritime
    cu emisii zero pregătite pentru lansarea pe piață.