Tag: transport maritim

  • Portul Constanța, a doua creștere din UE

    Portul Constanța, a doua creștere din UE

    În 2023, portul Constanța a avut a doua cea mai mare creștere procentuală din Uniunea Europeană în ceea ce privește volumul de marfă manipulat, conform datelor publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

    Comparativ cu anul precedent, cel mai mare avans a fost înregistrat de portul Gdansk din Polonia, cu o creștere de 26,3%, urmat de portul românesc de la Marea Neagră, cu 17%. La polul opus, porturile care au raportat cele mai semnificative reduceri ale volumului de marfă manipulat sunt Amsterdam (-15,4%), Trieste și Zeeland Seaports (-12,6%), Goteborg (-12,5%), Dunkerque (-12,4%) și Barcelona (-10,4%).

    În același timp portul Gdansk a devenit unul dintre cele mai mari cinci porturi din UE în 2023, în timp ce portul Constanța a ocupat poziția a noua. Clasamentul celor mai importante porturi europene este condus, în continuare, de Rotterdam, Antwerp-Bruges și Hamburg, toate situate pe coasta Mării Nordului. Aceste porturi au rămas cele mai importante porturi din blocul comunitar.

     

    Cantitatea de marfă manipulată în porturile navale din UE, exprimată în milioane de tone / Sursa: Eurostat

     

    Conform datelor Eurostat, volumul total de marfă manipulat în porturile Uniunii Europene în 2023 a fost de 3,4 miliarde de tone. Comparativ cu anul 2022, când s-au înregistrat 3,5 miliarde de tone, aceasta reprezintă o scădere de 3,9%. Cu toate acestea, volumul din 2023 este cu 5% mai mare decât cel din 2013, care se ridica la 3,2 miliarde de tone.

    Țările de Jos continuă să fie principalul transportator maritim de marfă din Uniunea Europeană. În porturile olandeze s-au manipulat 545 de milioane de tone de marfă în 2023. Pe locurile următoare se află Italia, cu 501 milioane de tone, și Spania, cu 472 milioane de tone. Toate aceste trei țări au înregistrat scăderi ale volumului de marfă comparativ cu 2022: 7,6% în cazul Țărilor de Jos, 1,7% pentru Italia și 3,7% pentru Spania.

     

    Constanța, cel mai specializat port UE pentru mărfurile uscate în vrac

     

    România ocupă locul 13 în acest clasament, fiind devansată de Belgia, Franța, Germania, Grecia, Suedia, Polonia, Finlanda, Danemarca și Portugalia. Cu toate acestea, porturile din țara noastră au înregistrat o creștere semnificativă. Volumul total manipulat a ajuns la 69,25 milioane de tone în 2023, în creștere față de cele 60,26 milioane de tone raportate în anul precedent.

    Totodată, portul Constanța rămâne cel mai specializat port din Uniunea Europeană pentru manipularea mărfurilor uscate în vrac. Aproximativ 60,6% din tonajul total înregistrat de acest port în 2023 a fost reprezentat de mărfuri uscate în vrac, ceea ce evidențiază rolul său esențial în transportul acestui tip de marfă.

    Din cele 20 de mari porturi din spațiul comunitar, opt sunt amplasate în zona Mării Mediterane, șapte pe coasta Mării Nordului, trei pe coasta Oceanului Atlantic, unul în zona Mării Baltice și unul în Marea Neagră, respectiv portul Constanța.

  • Comisia Europeană salută acordul IMO, de reducere a emisiilor generate de transportul maritim

    Comisia Europeană salută acordul IMO, de reducere a emisiilor generate de transportul maritim

    Strategia revizuită pentru anul în curs a Organizaţiei Maritime Internaţionale stabileşte un obiectiv de zero emisii nete ale navelor până în sau în jurul anului 2050. Este o creştere majoră în comparaţie cu strategia anterioară, cea pentru 2018, care viza reducerea emisiilor provenite de la nave cu doar 50% în acelaşi orizont de timp. Comisia este pregătită să colaboreze cu statele membre ale Uniunii Europene şi cu alte părţi ale Organizaţiei Maritime Internaţionale pentru a pune în aplicare o traiectorie conformă cu obiectivul privind temperatura din Acordul de la Paris. Strategia mai stabileşte un obiectiv important: cel puţin 5% – dar cu eforturi pentru 10% – în vederea adoptării de tehnologii, combustibili şi/sau surse de energie cu emisii de gaze cu efect de seră egale cu zero sau aproape egale cu zero până în 2030. Acest obiectiv va pune în aplicare tranziţia, transmiţând un semnal clar industriei maritime şi a combustibililor şi stimulând deciziile de investiţii şi opţiunile în materie de combustibili necesare – apreciază Bruxelles-ul.

    Organizaţia Maritimă Internaţională a ajuns la un consens cu privire la necesitatea de a adopta astfel de măsuri până în 2025 şi că acestea ar trebui să cuprindă un standard care să reglementeze reducerea treptată a gazelor cu efect de seră provenind din combustibili marini şi un mecanism de stabilire a preţului acestor emisii generate de sectorul maritim. Măsurile vor fi elaborate pe baza unei evaluări cuprinzătoare a impactului care să asigure că acestea reduc eficient emisiile din sector, contribuind în acelaşi timp la condiţii de concurenţă echitabile şi la o tranziţie justă.

    Nivelurile de ambiţie şi punctele de control orientative iau în considerare emisiile de gaze cu efect de seră pe durata ciclului de viaţă generate de combustibilii marini, cu obiectivul de a reduce emisiile în limitele sistemului energetic al transportului maritim internaţional, prevenind astfel transferul lor către alte sectoare.

    Uniunea Europeană va continua să colaboreze cu Organizaţia Maritimă Internaţională pentru a decide cu privire la măsuri clare şi ambiţioase până în 2025, precum şi pentru a continua să ofere asistenţă statelor în curs de dezvoltare şi ţărilor cel mai puţin dezvoltate, dă asigurări Comisia Europeană.


  • UE introduce interdicţii privind transportul maritim al petrolului rusesc către ţări terţe

    UE introduce interdicţii privind transportul maritim al petrolului rusesc către ţări terţe

    Uniunea Europeană nu va recunoaşte niciodată referendumurile ilegale şi rezultatele falsificate ale acestora, în urma cărora Rusia a anexat regiunile ucrainene, Doneţk, Luhansk, Zaporijie şi Herson. Condamnarea fermă a anexării ilegale a celor patru teritorii ucrainene nu a rămas doar la stadiul declarativ, ci Consiliul European a decis să impună un nou pachet de sancțiuni economice și individuale la adresa Rusiei. Pachetul include măsuri dure, menite să întărească presiunea asupra guvernului și economiei ruse, să îi slăbească forţa militară și să facă Kremlinul să plătească pentru recenta escaladare.

    Astfel, în legislația Uniunii Europene este introdusă baza pentru instituirea unui plafon de preț privind transportul maritim al petrolului rusesc destinat țărilor terțe și sunt impuse restricții suplimentare asupra transportului pe mare al țițeiului și al produselor petroliere către țări terțe.

    Concret, se va interzice furnizarea de servicii de transport maritim și de asistență tehnică, de servicii de intermediere sau asistență financiară în legătură cu transportul maritim către țări terțe, începând cu decembrie 2022, sau de produse petroliere, începând din februarie 2023, care provin sau sunt exportate din Rusia. Se estimează că plafonul de preț va reduce drastic veniturile pe care Rusia le obține din petrol. Uniunea Europeană extinde interdicția de import asupra produselor siderurgice care fie provin din Rusia, fie sunt exportate de aceasta.

    De asemenea, sunt impuse restricții suplimentare la import asupra pastei din lemn și hârtiei, țigaretelor, materialelor plastice și produselor cosmetice, precum și asupra elementelor utilizate în industria bijuteriilor.

    De asemenea, pachetul de măsuri vizează sancționarea persoanelor și entităților care au jucat un rol în organizarea referendumurilor ilegale din Ucraina, a unor reprezentanți ai sectorului apărării și a unor personalități care răspândesc dezinformarea cu privire la război.


  • Grecia – grevă a lucrătorilor din transportul public maritim

    Grecia – grevă a lucrătorilor din transportul public maritim

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află sau care intenţionează să călătorească în Republica Elenă că Federaţia Marinarilor Eleni (PNO) a anunţat organizarea unei greve, la data de 1 mai, pe durata întregii zile. Greva va afecta toate mijloacele de transport maritim şi facilităţile portuare din Republica Elenă, arată sursa citată.



    Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Atena: +302106710035 şi Consulatului General al României de la Salonic: +302310340088, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanenţă.



    De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefonul de urgenţă al misiunii diplomatice a României în Republica Elenă: +306978996222 şi Consulatului General al României de la Salonic: +306946049076.



  • Transporturile feroviare și cele pe apă sunt cele mai prietenoase cu mediul

    Transporturile feroviare și cele pe apă sunt cele mai prietenoase cu mediul

    În Pactul Verde European este prezentată ambiţia Europei de a atinge neutralitatea climatică până în anul 2050. Pentru sectorul transporturilor – care produce aproape un sfert din totalul emisiilor europene – se cere o reducere de 90% a ratei poluării faţă de nivelul din 1990.

    Sistemul european de transport a înregistrat progrese limitate în reducerea emisiilor faţă de alte domenii de activitate. De aceea, este imperios necesar să fie reformat, în acord cu obiectivele Pactului Verde European şi ale Strategiei Uniunii Europene privind Mobilitatea Sustenabilă. Cum să o facem însă cât mai bine? Ce tipuri de transport sunt cele mai bune pentru pasageri? Dar pentru mărfuri? Au încercat să răspundă acestor întrebări experţii de la două institute prestigioase de cercetare: cei de la Fraunhofer ISI, Germania şi cei de la CE Delft, Olanda. Iată câteva din concluziile studiului comandat celor două instituţii de către Comisia Europeană:

    Transportul feroviar este cel mai indicat pentru pasageri. Este cel mai puţin poluant, este comod şi ajunge practic oriunde în Europa. În clasamentul emisiilor de gaze cu efect de seră urmează transporturile maritime de pasageri, apoi autobuzele, maşinile mici şi, la sfârşit, cele mai poluante, transporturile aeriene de pasageri.

    S-a calculat media celor 27 de state membre, în funcţie de nivelul emisiilor de carbon pe kilometru, în perioada 2014-2018. În calcul a intrat şi rata de ocupare a acestor mijloace de transport, trenurile fiind de departe cele mai avantajoase.

    Cu totul alta este situaţia la transportul de mărfuri, unde diferenţele între diferitele mijloace de transport sunt uriaşe! Aici, cele mai eficiente s-au dovedit a fi transporturile maritime. Doar 7 grame de bioxid de carbon pentru fiecare tonă de mărfuri transportată pe distanţa de un kilometru. Apoi trenurile, cu 24 de grame pe tonă/kilometru. Urmează transporturile fluviale, cu 33 de grame. Nivelul gradului de poluare creşte apoi brusc, atunci când ajungem la transportatorii rutieri de marfă, camioanele şi van-urile de peste 3,5 tone: 137 de grame de bioxid de carbon/tonă/kilometru parcurs. Pe ultimul loc – şi, de departe, cele mai poluante – sunt transporturile aeriene de mărfuri. 1036 de grame de bioxid de carbon/tonă/kilometru parcurs. O diferenţă uriaşă faţă de toate celelalte mijloace de transport.


  • Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben privind intensificări ale vântului

    Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben privind intensificări ale vântului

    Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească pe teritoriul Republicii Croația că, în conformitate cu datele transmise de Institutul Hidro-Meteorologic local, începând cu data de 28 decembrie 2019, condițiile meteorologice se vor înrăutăți din cauza intensificărilor vântului. Astfel, autoritățile locale au emis, pentru data de 28 decembrie 2019, un cod roșu de vânt pentru canalul Velebit, fiind posibile intensificări ale vântului ce vor atinge o viteză de până la 130 km/h, un cod portocaliu de vânt puternic pentru regiunile Rijeka, Split, golfurile Kvarner și Kvarnerić și un cod galben de intensificări ale vântului pentru regiunile Osijek, Zagreb, Karlovac, Gospić, Knin, Dubrovnik, Istria și Dalmația.

    De asemenea, conform informațiilor comunicate de autoritățile locale, vor fi afectate transportul maritim și furnizarea energiei electrice.

    Pentru informații actualizate, se recomandă consultarea urmatoarelor pagini de Internet:

    – Institutul Hidro-Meteorologic Național https://www.meteo.hr,

    – Automobil Club Croat http://www.hak.hr/en#traffic-flow-and-road-conditions,

    – Compania Naţională Croată de Căi Ferate http://www.hznet.hr,

    – Autoritatea Portuară Croată http://www.portauthority.hr,

    – Agenţia Croată de Aviaţie Civilă http://www.ccaa.hr.

    Ministerul Afacerilor Externe reamintește cetățenilor români că, în situații de urgență, pe teritoriul Croației, pot apela numărul european unic de urgență 112.

    Cetățenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Zagreb: +38514677660 sau +38514610009, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență.

    De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie şi telefonul de permanență al misiunii diplomatice a României în Republica Croația: +38598414341.

    MAE recomandă consultarea paginilor de Internet http://zagreb.mae.ro, www.meteoalarm.eu, http://www.mae.ro şi reamintește faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziție aplicația Călătorește în siguranță (http:/www.mae.ro/app_cs), care oferă informații şi sfaturi de călătorie.

  • Republica Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben pentru intensificări ale vântului

    Republica Croația – Coduri roșu, portocaliu și galben pentru intensificări ale vântului

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau călătoresc pe teritoriul Republicii Croația că, în conformitate cu datele transmise de Institutul Hidro-Meteorologic local, pentru data de 3 septembrie 2019, au fost emise coduri galben, portocaliu și roșu privind intensificări la rafale ale vântului. Pentru canalul Velebit și golfurile Kvarner și Kvarnerić s-a emis cod roșu de vânt cu o viteză de peste 130 km/h, însoțit de descărcări electrice. Regiunile Rijeka, nordul Dalmației și Istra se află sub avertizare meteorologică cod portocaliu de vânt puternic, iar regiunile Zagreb, Gospić, Split, centrul și sudul Dalmației se află sub avertizare meteorologică cod galben de vânt.

    Autoritățile croate avertizează cu privire la posibilitatea existenței unor disfuncționalități în transportul maritim și în furnizarea energiei electrice. Pentru informații actualizate, se recomandă consultarea paginilor de Internet ale Institutului Hidro-Meteorologic Național https://www.meteo.hr, Automobil Clubului Croat http://www.hak.hr/en#traffic-flow-and-road-conditions, Companiei Naţionale Croate de Căi Ferate http://www.hznet.hr, Autorităţii Portuare Croate http://www.portauthority.hr şi a Agenţiei Croate de Aviaţie Civilă http://www.ccaa.hr. Ministerul Afacerilor Externe reamintește cetățenilor români că, în situații de urgență, pe teritoriul Croației, pot apela numărul european unic de urgență 112.

    Cetățenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Zagreb: +38514677660 sau +38514610009, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu caracter de urgenţă au la dispoziţie şi telefonul de urgență al misiunii diplomatice a României în Republica Croația: +38598414341.

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de Internet http://zagreb.mae.ro/, http://www.meteoalarm.eu/, http://www.mae.ro

  • Grecia: grevă a transportatorilor maritimi

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Elenă că Federația Panelenă a Navigatorilor a anunțat organizarea unei greve de 24 de ore ȋn ziua de 1 mai, ȋntre orele 00:00 – 24:00. Astfel, toate navele vor rămâne ancorate în porturi, fiind afectat segmentul turistic.



    Cetățenii români, afectați de situația din atenționare, pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Atena: +302106728879 și +302106728875, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCR) și preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență.


    De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de urgență al Ambasadei României la Atena: +306980833448.



    Comuicat MAE

  • Update: Grecia anunţă o nouă grevă a marinarilor

    Update: Grecia anunţă o nouă grevă a marinarilor

    Update:

    Ministerul
    Afacerilor Externe informează cetăţenii români care intenționează să folosească
    mijloacele de transport maritim în Grecia că Federația Panelenă a Marinarilor a
    anunțat organizarea unei noi greve pentru 48 de ore, din data de 04 decembrie
    2016, ora 6:00, până în data de 06 decembrie 2016, ora 6:00.

    * * *

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care intenționează să folosească mijloacele de transport maritim în Grecia că Federația Panelenă a Marinarilor a anunțat organizarea unei greve de 48 de ore, la nivel național, în data de 2 decembrie 2016, începând cu ora 6:00. Această acţiune de protest se adaugă grevei anunţate anterior de aceeaşi organizaţie sindicală pentru ziua de 8 decembrie

    In acest context, toate categoriile de nave vor rămâne ancorate în porturi.

  • Norvegia anunță extinderea perioadei de aplicare a măsurii de control la frontiera națională

    Norvegia anunță extinderea perioadei de aplicare a măsurii de control la frontiera națională

    Ministerul
    Afacerilor Externe informează cetățenii români care doresc să călătorească pe
    teritoriul Regatului Norvegiei că Ministerul norvegian al Justiției și
    Securității Publice a anunţat extinderea, până la 11 februarie 2017 (inclusiv),
    a măsurii de control al persoanelor care intră în Regatul Norvegiei pe rutele
    de transport maritim dinspre Danemarca, Germania și Suedia.


    Paşaportul este
    singurul document de călătorie valabil la controlul trecerii frontierei
    norvegiene pentru intrările pe rutele maritime, iar companiile maritime de
    transport de pasageri în Norvegia vor verifica existenţa şi valabilitatea
    paşaportului la momentul îmbarcării, având instrucţiuni să refuze îmbarcarea
    oricărei persoane care nu se legitimează cu un paşaport valabil.

  • Grecia: grevă de 48 ore a transportatorilor maritimi

    Grecia: grevă de 48 ore a transportatorilor maritimi

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care călătoresc în Republica Elenă că Federaţia Navală Panelenă (PNO) a anunţat declanşarea unei greve de 48 ore la toate categoriile de vapoare, începând cu ziua de joi, 22 septembrie 2016, ora 06:00, până în ziua de sâmbătă, 24 septembrie 2016, ora 06:00.


  • Norvegia: Extinderea perioadei de aplicare a măsurii de control la frontieră până pe 11 iunie

    Norvegia: Extinderea perioadei de aplicare a măsurii de control la frontieră până pe 11 iunie

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care doresc să călătorească pe teritoriul Regatului Norvegiei că Ministerul norvegian al Justiției și Securității Publice a anunţat extinderea, până la 11 iunie 2016 (inclusiv), a măsurii de control al persoanelor care intră în Regatul Norvegiei pe rutele de transport maritim dinspre Danemarca, Germania și Suedia.Paşaportul este singurul document de călătorie valabil la controlul trecerii frontierei norvegiene pentru intrările pe rutele maritime, iar companiile maritime de transport de pasageri în Norvegia vor verifica existenţa şi valabilitatea paşaportului la momentul îmbarcării, având instrucţiuni să refuze îmbarcarea oricărei persoane care nu se legitimează cu un paşaport valabil (viză de intrare în Norvegia valabilă, după caz).

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginii de Internet www.mae.ro şi reaminteşte faptul că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (disponibilă gratuit în App Store şi Google Play), care oferă informaţii, sfaturi de călătorie şi posibilitatea de a fi alertaţi, în cazul în care apar situaţii speciale, precum şi serviciul de alertă prin SMS, aferent campaniei de informare Un SMS îţi poate salva viaţa!.

  • Grecia: greva transportatorilor maritimi

    Grecia: greva transportatorilor maritimi

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care călătoresc în Republica Elenă că Federația Navală Panelenă (P.N.O.) a anunțat organizarea, la nivel național, a unei greve de 24 de ore pentru ziua de duminică, 8 mai 2016.


    Vor fi afectate toate categoriile de transportatori maritimi. Pe durata grevei, vapoarele rămân ancorate în porturi.

  • Grecia: trei zile de grevă a transportatorilor maritimi

    Grecia: trei zile de grevă a transportatorilor maritimi

    Ministerul român de Externe informează cetăţenii români care călătoresc în Grecia că va avea loc o nouă grevă a tarnsportatorilor maritimi. Federația Navală Panelenă (P.N.O.) a anunțat organizarea, la nivel național, unui protest de 48 de ore în zilele de miercuri şi joi, 27- 28 ianuarie. O a doua grevă se va desfăşura săptămâna viitoare, în ziua de 4 februarie. Grevele vor afecta toate categoriile de transportatori maritimi şi toate vapoarele vor rămâne ancorate în porturi.

  • Grecia: transportul martim blocat


    Transportul maritim
    din Grecia este din nou afectat de un protest al lucr[torilor maritimi ce se va
    desfăşura marţi, 30 iunie. Organizatorii grevei au anunţat că
    vor protesta faţă de încălcarea de către companiile de transport maritim a
    contractelor colective de muncă.




    Protestul va afecta
    la nivel naţional transportul şi, cel mai probabil, majoritatea curselor vor fi
    anulate. Astfel, ministerul roman de Externe recomandă românilor ce se află în
    această perioadă în Grecia să se informeze asupra orarului transportatorilor şi
    să consulte pagina web a ministerului pentru informaţii actualizate.