Tag: tren Orient Express

  • Orient Express

    Orient Express

    Secolul al 19-lea a
    primit câteva nume, cele mai vehiculate fiind cel de secol al națiunilor și
    cel de secol al revoluțiilor. Dar nu mai puțin secolul al 19-lea a fost și
    secolul căilor ferate, al drumului de fier, așa cum era denumită în România cea
    mai nouă cale de comunicație. Documentele vremii menționează un adevărat
    entuziasm general al europenilor de a călători pe calea ferată, iar apariția
    unei curse paneuropene a fost efectul logic al descopeririii Europei de către
    europeni. Astfel, trenul Orient Express s-a transformat dintr-o simplă rută
    feroviară într-un adevărat simbol al unității europene.


    Povestea Orient
    Express-ului începe cu o dramă în dragoste, o iubire eșuată a unui tânăr
    inginer belgian, Georges Nagelmackers. Tânărul provenea dintr-o familie bogată
    și după o decepție în dragoste, prin anii 1867-1868, pleacă în SUA pentru a-și
    uita propria nefericire. Acolo are ocazia de a călători cu celebrele vagoane
    Pullman, vagoane-dormitor, care spre deosebire de vagoanele europene erau mult
    mai confortabile. În 1870 se întoarce acasă în Belgia și încearcă să pună în
    practică ce văzuse în America. În 1883 el inaugura proiectul Orient
    Express-ului neștiind ce avea să devină invenția sa.


    Ideea unui tren care
    să treacă prin cât mai multe țări europene și să unească Europa a prins
    imediat. Europa era considerată un concert al națiunilor, metaforă prin care
    specificul fiecărei națiuni trebuia păstrat într-o unitate continentală. Ambițiile
    civilizatoare ale Franței și ofensiva sa modernizatoare totală, ajunsă la
    apogeu în timpul împăratului Napoleon I, a făcut ca schimbarea perspectivei
    asupra continentului să fie galopantă. Dorin Stănescu este istoric al căilor
    ferate și l-am întrebat dacă Orient Express-ul, în afara destinației sale de
    tren al elitei, a avut și o dimensiune simbolică unificatoare a bătrânului
    continent.

    Clar, pentru că
    trenul Orient Express propune o federalizare a Europei. Formalitățile vamale
    sunt mult simplificate în sensul că la vamă se urcau vameșii și făceau
    controlul călătorilor în timp ce trenul mergea. Apoi vameșii coborau la o altă
    stație după ce-și terminau treaba. Semnarea unor acorduri internaționale între
    statele pe al căror teritoriu trecea trenul Orient Express a constituit un prim
    pas către acest proiect european. Practic, era cumva un tren fără frontiere.


    Linia Orient Express
    a fost una a elitei. Și așa era și firesc având în vedere că la început numai
    elitele își permiteau să călătorească. L-am întrebat pe Dorin Stănescu cine
    călătorea totuși cu acea cursă de lux.

    Din când în când, pe distanțe scurte, la acest tren luxos se mai atașau și
    vagoane de clasa a 2-a și a 3-a. Uneori, puteau călători într-un asemenea
    convoi și persoane din clasa de mijloc. Dar, inițial, trenul Orient Express, pe
    întreaga durată a existenței sale, a fost un tren care s-a adresat evident
    elitelor. Paul Morand nota în 1914 că cu Orient Express-ul călătoreau oameni
    care formau o adevărată societate cosmopolită. Erau oameni de afaceri,
    diplomați, prinți, francmasoni, starlete, șefi de servicii secrete, spioni,
    Mata Hari.

    Evident că mai călătoreau turci bogați cu soțiile lor, aristocrați
    austrieci, conți unguri, boieri români. Inclusiv familia regală română
    călătorește de câteva ori cu Orient Express-ul. Sunt mai multe capete
    încoronate ale Europei care călătoresc cu Orient Express-ul, de la kaiserul
    Wilhelm la împăratul Franz Joseph sau prințul moștenitor Ferdinand al României
    și regele Bulgariei. Sunt foarte multe celebrități ale vremii. De ce era
    importantă călătoria cu acest tren? Pentru că oamenii de rând vor să cunoască
    poveștile elitei și vor și ei să călătorească cu Orient Express-ul. Se creează
    un adevărat mit al Orient Express-ului și al călătoriei cu el.


    Pe teritoriul
    României, Orient Express intra prin vest și prin două rute de la București se
    îndrepta către est și către sud. Dorin Stănescu a vorbit și despre contribuția
    trenului la modernizarea infrastructurii de cale ferată din România.

    În România, Orient Express-ul,
    în 1883, când începe povestea, intra pe la Vârciorova, în vest, continua pe la
    Turnu Severin, apoi spre Craiova, Slatina, Pitești și București. De aici,
    mergea spre Giurgiu, în sud, la portul Smârda și apoi trecea Dunărea spre
    Varna. De la Varna călătoria continua cu vaporul și se ajungea la
    Constantinopol. Dar acest tren a contribuit și la grăbirea construirii de căi
    ferate. Sunt anumite linii ferate și obiective de infrastructură care se ridică
    acum. Celebrul pod de la Cernavodă al lui Anghel Saligny avea un rol important
    în conceptul Orient Express-ului.

    La un moment dat, de la București se merge
    spre Constanța evident traversând acest pod. Iar de la Constanța, navele
    Serviciului Maritim Român duc mai departe călătorii la Constantinopol. Așadar,
    călătoria pe teritoriul României este o parte foarte interesantă din povestea
    Orient Express-ului. De multe ori, presa română și cea internațională au
    relatat despre opririle călătorilor la București, despre călătoriile la Sinaia
    și primirea la Palatul Peleș de căre familia regală. Ospitalitatea familiei
    regale la vremea respectivă constituia o reclamă pentru România, pentru dorința
    ei de modernizare, pentru prestigiul familiei regale şi al României în Europa.



    Primul război mondial
    este cel care face ca circulația Orient Express-ul să înceteze. În 1921 trenul
    renaște. Al doilea război mondial are un impact mai mare deoarece distrugerile
    au fost mai mari. Instaurarea comunismului în jumătatea de est a Europei a
    contribuit la decăderea rutei. În 1977 din cauza concurenței aeriene, compania
    oprește cursele. Dar în 2016, Orient Express-ul renaște ca simbol reînnoit al
    unități europene, ca tradiție care se cere păstrată.