Tag: Tu faci contextul

  • Festivalul LIKE CNDB 2018 – „Tu faci contextul”

    Festivalul LIKE CNDB 2018 – „Tu faci contextul”

    Între 15
    şi 27 aprilie se desfăşoară la Bucureşti a cincea ediţie a Festivalului LIKE
    CNDB – You are the context/ Tu faci contextul. Organizat de Centrul Naţional
    al Dansului Bucureşti (CNDB), festivalul are anul acesta un program şi o
    structură mai speciale. În primul rând, este cea mai comprimată dintre ediţiile
    de până acum, dar are, cu toate acestea, o secţiune internaţională. Coregrafa
    Vava Ştefănescu, managerul CNDB Prima ediţie a durat o lună. Am pornit de la
    o situaţie precară, dar îmi amintesc de publicul care revenea la Centru după
    ani de absenţă a Centrului în peisajul cultural al Bucureştiului. După
    discuţiile de după spectacol, lumea pleca spunând Ce seară frumoasă! De mult
    nu am mai trăit aşa ceva!. Între timp, am mai crescut. S-a mai născut o sală.
    E un festival de iarnă şi a fost conceput, în principal, foarte local. Deci
    este un festival al dansului din Bucureşti, dar întins pe o lună, o lună şi
    jumătate. Anul acesta, contextul ne-a obligat să îl restrângem foarte mult. Şi
    atunci am profitat de parteneriatul cu Aerowaves, o reţea foarte mare, un fel
    de platformă de difuzare şi de promovare a tinerilor coregrafi. Am profitat de
    intrarea în această reţea şi am putut să programăm trei spectacole străine.
    Ohne Nix, din Austria/ Marea Britanie a fost chiar în deschiderea
    festivalului. Homo Furens, care vine din Franţa şi, pe 21, Dans, for Satan,
    din Danemarca.


    Spectacolul Ohne Nix, creat şi
    performat de artiştii Luke Baio şi Dominik Grünbühel, foloseşte arta
    digitală şi experimentează cu proiecţia corpului, cu trucuri morfice şi cu
    umorul. În cu totul altă direcţie, spectacolul Homo Furens, al coregrafului
    francez Filipe Lourenço, foloseşte doar corpurile celor cinci dansatori pentru
    a interoga modul în care gândim mişcarea. Aparent, artiştii efectuează, pe
    scenă, exerciţii militare. Rémy Leblanc-Messager şi Stéphane Couturas sunt doi
    dintre dansatorii din Homo Furens: Spectacolul
    vorbeşte despre solidaritate, cât de departe poate merge o echipă din punct de
    vedere fizic, cât de mult putem avea grijă unul de celălalt, cum se pot alătura
    în spaţiu corpurile noastre, cum putem crea ceva bazându-ne pe acele mişcări
    militare, în cea mai mare parte, şi cum reuşim asta ca echipă. Deci, este
    despre umanitate, despre fraternitate.(Stéphane): Un mod simplu de a descrie acest spectacol
    ar fi că încercăm să ne atingem limitele psihologice prin intermediul limitelor
    noastre fizice. Deci, tehnicile nu contează cu adevărat. Coregraful a ales
    mişcări care seamănă cu cele militare, dar puteau fi şi altele. Ideea este că
    iei cinci oameni care nu se cunosc între ei, le ceri să facă nişte mişcări
    fizice foarte dure, astfel încât vor ajunge la limitele lor fizice şi, de
    acolo, imediat, la limitele lor psihologice. Solidaritatea şi tot ce a spus
    Remy înainte pot creşte în aceste condiţii. Aceasta este ideea de bază a
    spectacolului.


    Perioada
    cea mai importantă din festivalul LIKE CNDB rămâne, însă, cea dedicată dansului
    românesc. Vava Ştefănescu Secţiunea
    românească se constituie în trei zile de Focus LIKE CNDB 2018. Sunt programate
    pe sistem de showcase, avem chiar şi trei spectacole pe zi. Şi asta pentru că,
    în perspectiva deschiderii sezonului cultural româno-francez, vom avea invitaţi
    directori de festivaluri, directori de teatre de dans contemporan, din spaţii
    de rezidenţe, care vor veni să vadă cele mai rezistente producţii româneşti.
    Sunt spectacolele relevante. Şi acele spectacole care formează contextul, care
    vorbesc despre context, care generează anumite idei la care nu te gândeşti de
    obicei. Idei pe care le abordează dintr-o perspectivă care deschide spre
    gândire, idei care sunt bine structurate în compoziţia spectacolului. Nu numai
    ideea contează, ci şi modul în care ele sunt puse în acest mecanism.


    Unul dintre aceste spectacole
    considerate relevante este 37 Minutes of Make Believe/ 37 de minute care te
    fac să crezi, creat şi performat de Andreea Novac Am pornit de la un
    lucru care mă preocupă în toate spectacolele mele – întâlnirea dintre mine şi
    public. Doar că, de data asta, am hotărât ca această întâlnire să se producă la
    nivelul imaginaţiei. Şi atunci, spectacolul 37 de minute … lucrează cu
    imaginaţia mea şi cu imaginaţia
    spectatorului şi cu ce se întâmplă la întâlnirea dintre ele. Are foarte mult
    umor şi este un fel de a arăta spectatorului modalităţile prin care ceea ce fac
    eu pe scenă se poate întâlni cu ceea ce îşi imaginează el că fac pe scenă şi,
    în felul acesta, devine un schimb. Lucrez cu trei lucruri simple. Cuvântul,
    care îmi deschide sau îmi închide posibilităţi. Lucrez cu ideea că o mişcare
    poate să fie exact ceea ce vreau eu să fie sau, dimpotrivă, o mişcare poate
    avea toate semnificaţiile din lume. Şi, în final, pentru că imaginaţia
    funcţionează cu lucruri pe care noi le cunoaştem, dar reorganizate,
    repoziţionate în aşa fel încât să apară lucruri noi, există un moment în care
    fac asta cu publicul în mod direct.


    A
    cincea ediţie a Festivalului LIKE CNDB – Tu faci contextul se desfăşoară în
    contextul pregătirilor pentru un moment important: mutarea CNDB în noul spaţiu,
    Sala Omnia, asociată cu începerea unei noi etape în activitatea Centrului.
    Inaugurarea spaţiului va avea loc în anul 2020. De aceea, CNDB le propune
    artiştilor din comunitatea locală, echipei, publicului şi autorităţilor să
    încerce să ofere răspunsuri performative la întrebarea Cum va arăta CNDB în
    2020. Astfel că, în programul festivalului, timp de trei zile, se desfăşoară
    evenimentul Răspunsuri performative. Vava Ştefănescu Vor fi mai multe
    intervenţii în fiecare seară. De exemplu, Dan Perjovschi o să fie în
    transmisiune directă de la Sala Omnia cu un performance. Se pare că vor veni şi
    Ada Solomon, Alexandru Solomon… lume care a fost în conjuncţie cu Centrul,
    care a beneficiat de Centru sau lume, pur şi simplu, din public. Cred că e
    foarte important de făcut acest exerciţiu de imaginaţie şi de proiecţie, pentru
    că, în vremurile de schimbare, trebuie să-ţi apropriezi spaţiul şi
    proprietatea. Dansul contemporan şi tot ce înseamnă el – spiritul de întâlnire
    cu alte domenii artistice, cu alte domenii culturale, nu neapărat artistice -
    întotdeauna au fost caracteristica CNDB. Cumva, va fi supus unui alt statut atunci. Cred că e bun exerciţiul, pentru a deveni al nostru. Şi al publicului,
    şi al artiştilor, şi al celor care lucrează.