Tag: tulburari de dezvoltare

  • Integrarea şcolară a copiilor cu cerinţe speciale

    Integrarea şcolară a copiilor cu cerinţe speciale

    Aşa cum se întâmplă şi în alte părţi ale lumii,
    România este martora, de câţiva ani, a creşterii numărului oficial de copii
    diagnosticaţi cu tulburări psihice şi de dezvoltare, cum ar fi autismul şi
    tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenţie, ADHD. Este, mai degrabă, o
    constatare empirică deoarece statisticile oficiale nu sunt nici foarte
    concludente, nici foarte recente. În 2012, erau înregistrate 7.179 de persoane
    diagnosticate cu autism (conform Ministerului Sănătăţii), însă, conform
    specialiştilor, numărul real al acestora este mult mai mare. În septembrie 2015,
    asociaţa non-guvernamentală Salvaţi Copiii estima, pe baza datelor OMS că,din cei aproximativ 3,8 milioane de copii români, peste 760.000 au o
    problemă de sănătate mintală, cele mai răspândite fiind tulburările de
    anxietate (13% dintre ei au tulburări de anxietate, 5% ADHD, 1 din 500 (0.2%)
    au autism şi tulburări pervazive de dezvoltare). Însă mai dificil decât
    întocmirea unor statistici reale este traiul zilnic al familiei şi al copilului
    diagnosticat astfel. Mai ales când ne referim la integrarea şcolară. Legea
    educaţiei prevede integrarea şi acordarea de sprijin acestor copii care,
    conform legislaţiei, sunt denumiţi copiii cu cerinţe educative speciale (pe
    scurt CES). Există şi o legislaţie secundară care prevede formele şi tipurile
    de servicii de sprijin. De ele beneficiază copiii care, în urma unei evaluări,
    au obţinut un certificat de orientare şcolară şi profesională eliberat ce
    centrele de resurse şi asistenţă educaţională. Pe baza lui, copiii cu cerinţe
    educative speciale se pot înscrie la orice şcoală publică unde ar trebui să
    beneficieze de consiliere psihologică şi de un profesor de sprijin pentru
    integrarea în colectiv şi pentru deprinderea cunoştinţelor.

    Ca de obicei, totul
    arată mult mai bine pe hârtie decât în realitate, după cum aflăm chiar de la
    Robert Florea, coordonator în cadrul Centrului de Resurse şi Asistenţă
    Educaţională din Bucureşti: Din
    păcate, cel puţin la nivelul Bucureştiului, există un număr insuficient de profesori
    de sprijin. Aceşti nu pot avea decât o intervenţie o oră sau două pe săptămână
    în cazul fiecărui copil. De exemplu, timp de o lună, acest profesor are între 4
    şi 6 ore pe care le alocă unui copil care deţine un certificat ce atestă faptul
    că are cerinţe educaţionale speciale. Din punctul nostru de vedere, e
    insuficient. Formele de sprijin acordate acestor copii şi demersul educaţional de
    care beneficiază aceşti copii pot fi, cu siguranţă, îmbunătăţite.


    Din păcate, problemele
    administrative şi de personal sunt secundare comparativ cu cele ridicate chiar
    de către colectivul de elevi în mijlocul căruia un copil de autism sau cu ADHD
    ar trebui să se integreze. De către elevii obişnuiţi şi de către părinţii lor.
    Maria Teodorescu este profesor-consilier în cadrul unei şcoli gimnaziale din
    capitală şi sprijină incluziunea în clasă a copiilor cu cerinţe educative
    speciale.

    Maria Teodorescu: Este nevoie de o pregătire mai
    intensă a laturii psihopedagogice cu care sunt trataţi copiii aflaţi în
    situaţiile acestea. Dar, mai ales, este nevoie de o înţelegere mai mare a
    părinţilor referitoare la faptul că, la un moment dat, copiii lor se pot afla
    în preajma copiilor cu CES. Este nevoie de o colaborare eficientă între
    profesorul de sprijin, profesorul-consilier, învăţător sau profesori şi
    părinţi. La nivelul clasei, pentru ca aceşti copii să fie acceptaţi, e nevoie
    de diverse activităţi prin care celorlalţi elevi să li se arate ce înseamnă
    toleranţa pentru că unii din ei nu cunosc semnificaţia acestui cuvânt.


    Pe lângă cultivarea
    toleranţei, copiii şi părinţii trebuie să afle cât mai bine în ce constau, de
    fapt, tulburările de comportament în cazul ADHD-ului, de pildă. Anemari
    Necşulescu, mama unui băiat diagnosticat cu aceste sindrom, ne împărtăşeşte
    experienţa ei: Copiii cu tulburări de comportament au, de
    fapt, nevoie de atenţie, le este dificil să se concentreze pe o perioadă mai
    lungă de timp. De aceea, ajung să tulbure ordinea în clasă: vorbesc neîntrebat,
    nu-şi aşteaptă rândul, devin agitaţi în bancă şi-i deranjează pe colegii lor.
    Învăţătorul singur în clasă cu 29 sau mai mult de 30 de elevi nu are cum să
    facă faţă acestei situaţii. Integrarea trebuie privită şi din perspectiva
    părinţilor copiilor tipici care nu ştie nimic despre aceste tulburări şi care
    se tem, cum se întâmplă de obicei, de ceea ce nu cunosc. Iar asta duce la
    respingere şi la stigmă.


    Când înţelegerea reciprocă eşuează, situaţia poate
    deveni extrem de tensionată, mai ales când, pe fondul marginalizării şi a
    creşterii frustrărilor, un copil cu tulburări de dezvoltare poate deveni la
    rândul său violent. În această toamnă, la un gimnaziu din Ploieşti, părinţii
    majorităţii elevilor au protestat faţă de menţinerea în şcoală a unui copil
    diagnosticat cu ADHD care, potrivit lor, se manifesta violent. Această reacţie
    nu îi este cu totul străină lui Anemari Necşulescu: Am avut
    parte de o învăţătoare nepregătită de gestioneze temperamentul şi problema
    medicală a fiului nostru care, la momentul respectiv, nu fusese încă
    diagnostică. Noi nu ştiam că fiul nostru are ADHD, ştiam doar că suntem foarte
    des chemaţi la şcoală, în clasa zero, şi primeam reclamaţii despre deranjul
    creat de copil. El nu era violent, dar deranja. Şi acest deranj pe care doamna
    mi-l anunţa pe hol cu ceilalţi părinţi în jur a devenit laitmotiv şi, în final,
    au apărut şi părinţi care ne-au cerut să ne mutăm, să ne luăm handicapatul şi
    să plecăm. Am fost deschişi ca fiul
    nostru să fie evaluat de consilierul şcolar. Am depus dosarul, am evaluat
    copilul pentru că ne-am dorit soluţii. Am mutat copilul la altă şcoală unde am
    avut sprijinul conducerii, căci ne-am dorit ca el să aibă dreptul la educaţie
    aşa cum este specificat în Constituţia României. Apoi am luat un terapeut acasă
    şi l-am plătit din banii noştri. Am agreat împreună cu noua lui învăţătoare ca
    atunci când vede că-i creşte frustrarea să-i dea o mică sarcină: să şteargă
    tabla, să ducă gunoiul sau se ducă până la secretariat cu o treabă. Asta îl
    face să se depresurizeze, să se calmeze şi se întoarce în clasă mai pregătit ca
    să fie atent la ore.



    În
    urma medierii dintre părinţi şi reprezentanţii şcolii, situaţia de la Ploieşti
    s-a calmat şi elevul considerat problematic s-a întors la ore. Tot aşa,
    datorită apelului la înţelegere, şi integrarea şcolară a fiului lui Anemari
    Necşulescu funcţionează, deocamdată.