Tag: turci

  • Revoluţia de acum două secole

    Revoluţia de acum două secole

    Puţin cunoscută şi, de multe ori, eronat înţeleasă, în urmă cu două secole
    a avut loc, în România de acum, Revoluţia lui Tudor Vladimirescu. A fost un
    eveniment unic, care poartă numele liderului său, personalitate cu al cărui
    destin se confundă această uimitoare revoluţie.

    La începutul secolului al
    XIX-lea, cele două principate româneşti, Moldova şi Muntenia, se aflau de un
    secol sub un regim ciudat. Erau conduse de domnitori de origine greacă,
    trăitori în cartierul Fanar din Istanbul, şi impuşi de Poarta Otomană.
    Activitatea fiscal-economică era subordonată intereselor de plată a dărilor tot
    mai mari pentru oficialii turci dar şi a plăţilor informale, necesare
    menţinerii în funcţie, în cele două principate. În acelaşi timp, domnitorul şi
    o întreagă clasă de privilegiaţi exploatau ţara prin metode de Ev Mediu
    prelungit. Această rămânere în urmă faţă de restul Europei şi situaţia
    economică dificilă a ţării impun o acţiune hotărâtă. Deoarece se cerea restabilirea
    domniilor pământene şi reducerea împilării populaţiei, acţiunea revoluţionară a
    lui Tudor Vladimirescu a avut, de la început, sprijinul marilor boieri din
    familii vechi.

    Revolta a început în ianuarie 1821, imediat după moartea
    ultimului domnitor fanariot al Munteniei. Tudor din Vladimir, un foarte activ
    comerciant, mai ales în relaţia cu Viena, care îşi câştigase singur rangurile
    de mic boier dar şi ordinul Sfântul Vladimir, a pornit din Oltenia sa natală,
    într-un marş spre capitala ţării, Bucureşti. Nucleul de forţă al mişcării îl
    constituie pandurii olteni, un grup paramilitar local, de autoapărare, pe care
    Tudor în condusese în luptă, împotriva turcilor, în timpul războaielor lor cu
    ruşii, petrecute şi pe pământurile românilor. De la început, Revoluţia lui
    Tudor Vladimirescu este însoţită de proclamaţii şi acte programatice care
    stabilesc caracterul social şi naţional al mişcării. Se cere domnia legii,
    dreptate, progres naţional, pace socială.

    La scurt timp după declanşarea mişcării
    conduse de Tudor Vladimirescu, tânărul
    general rus Alexandru Ipsilanti, fiu şi nepot de domnitori fanarioţi cu
    repetiţie ai Moldovei şi Munteniei, lider al mişcării pentru independenţa
    Greciei, Eteria, a declanşat lupta care se pregătea de mai mult timp. Din Rusia
    a intrat în Moldova şi, apoi, în Muntenia, unde, însă, se derula revoluţia lui
    Tudor Vladimirescu. Paradoxal, Rusia, care îl avea ca ministru de externe pe
    celebrul Capodistria, un viitor personaj esenţial al luptei grecilor pentru
    independenţă, dezavuează atât acţiunea Eteriei, cât şi Revoluţia lui Tudor
    Vladimirescu.

    Deşi, în pricipiu şi declaraţii, forţele militare ale Eteriei ar
    fi trebuit să treacă mai departe, în sudul Dunării, spre Grecia ocupată de
    turci, Alexandru Ipsilanti pare mai atras de trecutul familiei sale de
    domnitori fanarioţi trimişi de turci în principatele române şi amână mereu
    continuarea acţiunii. El preferă să ordone asasinarea lui Tudor Vladimirescu şi
    să se ţină departe de inevitabila confruntare armată cu turcii, care trecuseră
    Dunărea, atât în Muntenia, cât şi în Moldova. După asasinarea lui Tudor
    Vladimirescu de către eterişti, armata lor a fost distrusă de turci în lupta de
    la Drăgăşani, iar Alexandru Ipsilanti a fugit imediat în Transilvania,
    lăsându-şi oamenii în voia sorţii. Lupta patrioţilor greci a continuat, în
    Grecia, care îşi vedea recunoscută independenţa, cu mari sacrificii, în 1832.


    În Muntenia şi Moldova, după Revoluţia lui Tudor Vladimirescu, turcii au
    renunţat la domniile fanariote şi i-au lăsat pe români să îşi pună proprii
    lideri. De fapt, secolul al XIX-lea, care începe cu sacrificiul lui Tudor
    Vladimirescu, avea să aducă o primă unire statală a românilor, independenţa
    faţă de turci şi modernizarea ţării, din toate punctele de vedere.

  • Dobrogea multiculturală

    Dobrogea multiculturală

    Pământ încărcat
    de istorie și plin de legende, Dobrogea își atrage turiștii în primul rând prin
    multiculturalitate. Comunitățile etnice care locuiesc în acest spațiu sunt un
    exemplu de conviețuire. Turci, tătari, greci, armeni sau evrei, toți și-au adus
    contribuția la prosperitatea zonei. În
    trecut, fiecare comunitate avea o mala, care era considerată centrul
    comunității. Diana Slav, ghid de turism în Constanța, ne prezintă vechea mahala
    grecească. Comunitatea greacă a fost și este încă
    foarte implicată în tot ceea ce înseamnă viață culturala a Constanței. Grecii
    ne-au dăruit prima școală publică a Constanței, construită în jurul anului
    1865, și primul teatru al orașului Constanța. Acesta se numește Elpis, care în
    limba greacă înseamnă speranță, și a fost construit în 1898. George Enescu a
    susținut două concerte aici, iar Nicolae Iorga a ținut un mic discurs, acesta
    din urmă fiind grec după mamă.


    Tot aici avem prima biserică creștină din
    Constanța, biserica greacă Metamorhposis, Schimbarea la Față. Construcția ei
    s-a finalizat la 1868. Înăuntru se pot vedea candelabrele originale, de la
    1862, aduse din Murano, din sticlă de Murano,
    donație a unui negustor de origine greacă. Timp de zece ani a fost
    singura biserică creștină a Constanței, astfel încât catolicii, ortodocșii și
    armenii și-au ținut slujbele împreună în același spațiu. De ce a fost singura
    biserică creștină? A fost construită în perioada Imperiului Otoman. Grecii au
    reușit să negocieze cu turcii, să-și poată face biserica creștină. Condiția
    esențială a turcilor a fost să nu fie mai înaltă decât moscheea din apropiere.
    Acoperișul a fost plat, fără cruce și fără clopotniță. Chemarea la rugăciune nu
    era permisă decât de la musulmani. Clopotnița actuală este din 1947, este
    funcțională și acum e și apreciată de comunitatea tuturor ortodocșilor.


    Pe treptele acestei
    biserici s-au aflat Carol I și viitorul țar al Rusiei, țareviciul Alexandru în
    1878, când regele român a efectuat prima sa vizită în Dobrogea. La această
    biserică, a avut loc Te Deum-ul de cinstire a memoriei soldaților căzuți în
    luptele de la Plevna și Grivița. Mihnea Hagiu, vicepreședintele comunității
    elene din Constanța, spune că, în prezent, în Constanța, trăiesc aproximativ
    2.500 de greci. O stradă importantă pentru aceștia se numește Aristide
    Karatzali. Aristide Karatzali a fost primul socialist
    al Dobrogei. Casa în care a locuit se află pe partea stângă. Prima scânteie a
    revoluției bolșevice a început pe nava Potemkin. Aceasta s-a predat
    autorităților române în anul 1905. Toți ofițerii au fost debarcați în
    Constanța. O parte a rămas aici, alta a imigrat în Argentina, iar câțiva s-au
    întors în Rusia, unde au fost executați de imperiul țarist. Aristide Karatzali
    i-a adăpostit pe ofițerii ruși. Această stradă i-a împrumutat numele în 1947.


    Mai jos, se află Teatrul de Păpuși Elpis, și, pe aceeași stradă, mai jos, a
    locuit Nikola Papadopol. Acesta a fost declarat primul cetățean român de către
    Carol I, în anul 1877, fiindcă era primarul Constanței, înainte de venirea
    autorităților românești. El se ocupa de strângerea taxelor, pe care le preda
    autorităților otomane. Următorul primar al Constanței a fost tot un grec, Anton
    Alexandidri. Comunitatea elenă a fost implicată încă de la început în
    dezvoltarea orașului Constanța. Locuitorii greci ai Constanței, înainte de
    momentul alipirii Dobrogei la patria mamă, au făcut o declarație către
    autoritățile române, să fie conduși de autoritățile române, nu bulgare,
    Dobrogea fiind disputată atunci și de Bulgaria.



    Ghindărești, din
    județul Constanța, a fost de-a lungul timpului când comună, când sat. Cu o
    istorie bogată, cu tradiții și, mai ales, cu o gastronomie aleasă, comunitatea
    rușilor lipoveni se strânge la Biserica Înălțarea Domnului, a cărei
    construcție a început în 1906 și care are o înălțime de 45 de metri. Anfisa
    Demid, profesoară de limba română și de limba rusă la școala din Ghindărești și
    președintă a comunității rușilor lipoveni. Strămoșii noștri sunt credincioșii
    ortodocși de rit vechi, cei care n-au vrut să renunțe la vechea credință, așa
    cum o considerau ei. Lipoveni ne numim doar cei care trăim pe meleagurile
    românești. Una dintre explicațiile denumirii a fost că prima așezare a rușilor
    a fost în jurul unei păduri de tei. În limba rusă, teiul se numește lipa și, de
    aici, a provenit și denumirea de lipoveni.


    Se spune că prima atestare
    documentară a comunității noastre a fost într-o cronică din Țara Românească, în
    care se menționa că în Dobrogea se află o populație de ruși stabilită în
    Turchia, deoarece Dobrogea era pașalâc turcesc atunci, într-o localitate numită
    Ghindărești. Locuim în această zonă de aproape 300 de ani. Denumirea este de
    origine turcă, ghiuzdar însemnând loc frumos. Lipovenii s-au stabili în general
    pe lângă ape, ca să poate pescui, ei venind din zona Donului și aceasta fiind
    ocupația de bază. Am păstrat vechile icoane și cărți bisericești, portul,
    tradițiile.



    Aici veți putea
    asculta corul de femei Novoseolki și vă puteți delecta cu preparate
    tradiționale precum clătite cu brânză, colțunași sau brânzoaice. Borșul de
    pește și scrumbia la grătar, însoțite de un vin bun, rămân, totuși, vedetele
    meniului.


    Mergem mai
    aproape de malul românesc al Mării Negre și ajungem în Mangalia. Amplasate în
    apropierea portului turistic, în partea veche a orașului, Moscheea Esmahan
    Sultan și cimitirul acesteia se întind pe o suprafață de aproximativ 5.000 de
    metri pătrați. Specialiștii sunt de părere că este unul dintre cele mai frumoase
    monumente arhitectonice, datorită combinației dintre stilurile grecesc și
    turcesc, acestora adăugându-li-se ușoare influențe maure. Pridvorul, stâlpii și
    balustradele din lemn dau un aer aparte edificiului, inclus în anul 2004 în
    lista monumentelor istorice. Halil Ismet, imamul moscheii Esmahan Sultan, din
    Mangalia.


    Moscheea Esmahan Sultan este una dintre cele mai vechi din Dobrogea și
    este construită de prințesa cu același nume, fiica sultanului Selim al II-lea
    și soția lui Sokollu Mehmed Pașa. Este una dintre cele mai vechi moschei și
    monument istoric. Moscheea Esmahan Sultan este deschisă pentru credincioși
    toată ziua. Noi avem cele cinci rugăciuni zilnice. Slujba se oficiază în limba
    arabă, iar predicile în limba turcă. În Mangalia, comunitatea musulmană numără
    peste 900 de familii. De asemenea, vara este vizitată de mulți turiști, atât
    din țară cât și de peste hotare. Au ajuns la noi turiști care n-au mai văzut
    moschei niciodată și au rămas impresionați la noi.



    La intrarea în
    moschee, veți vedea o grădină mare și bogată, plină de flori. Aici se află și o
    terasă la care vă puteți opri pentru a savura o cafea la nisip sau un ceai
    aromat.



    Rubrică realizată cu sprijinul Departamentului pentru
    Relații Interetnice, din cadrul Guvernului României.