Tag: tutun

  • Comisia Europeană a recomandat măsuri mai stricte pentru fumat în statele membre

    Comisia Europeană a recomandat măsuri mai stricte pentru fumat în statele membre

    În acest caz, Comisia Europeană poate face doar recomandări, pentru că decizia finală le aparţine ţărilor, Uniunea neavând competențe în politicile de sănătate. Astfel, dacă un stat membru ignoră recomandările, el nu poate fi sancționat.

    Printre zonele recomandate de executivul comunitar pentru interzicerea fumatului se numără cele de recreere în aer liber, parcurile de distracții, ștrandurile, spaţiile din apropierea spitalelor și școlilor, a clădirilor publice şi stațiilor pentru transportul în comun. Recomandarea se referă şi la produsele din tutun încălzit și țigările electronice.

    Propunerea vine după ce Organizația Mondială a Sănătății a subliniat efectele negative ale expunerii pasive la emisiile acestor produse, printre care probleme respiratorii și cardiovasculare semnificative.

    Planul european de luptă împotriva cancerului a stabilit obiectivul de a crea o „generație fără tutun” până în 2040, în care mai puțin de 5% din populația Uniunii Europene să consume tutun.

    Tutunul este principalul factor de risc pentru cancer, mai mult de un sfert din decesele cauzate de această maladie fiind atribuite fumatului în ţările Uniunii, dar şi în Islanda și Norvegia.

    Experții spun că limitarea fumatului în zonele în aer liber, cum ar fi plajele, parcurile și terasele restaurantelor, ar putea fi următoarea mișcare pentru multe țări care vor să combată fumatul.

    Suedia este singura țară europeană care a interzis complet fumatul pe terasele restaurantelor și barurilor, potrivit Smoke Free Partnership, o coaliție. a ONG-urilor europene.

    Aproape un sfert dintre europeni fumează, conform unui sondaj Eurobarometru din 2022, cifra variind de la aproximativ 8% în Suedia la 37% în Bulgaria.

    Adulții cu studii mai puține fumează mai mult, atrag atenţia specialiştii în sănătate publică, iar noile produse cu nicotină precum țigările electronice sau dispozitivele pentru vape îi atrag mai mult pe tineri.

    Chiar dacă statele sunt cele care îşi decid propria politică în privinţa restricţionării fumatului, există directive europene care le cer să aibă o cotă minimă de impozitare pe tutun, interzicerea produselor aromate și anumite reguli comune de ambalare.

  • Noi produse din tutun, interzise pe piața comunitară

    Noi produse din tutun, interzise pe piața comunitară


    Interdicția privind produsele din tutun încălzit aromatizate a intrat în vigoare începând cu 23 noiembrie, în statele membre ale Uniunii Europene. Decizia vine ca urmare a creșterii semnificative din ultimii ani a vânzărilor de astfel de produse din tutun pe teritoriul comunitar.



    Tutunul încălzit cu arome iese de la comercializare în octombrie 2023



    Produsele nu vor dispărea instant din magazine deoarece cele 27 de țări membre au la dispoziție opt luni pentru a transpune directiva în legislația lor națională. Noile norme vor deveni aplicabile începând cu 23 octombrie 2023, dată la care expiră și perioada de tranziție de trei luni acordată pentru epuizarea stocurilor existente de produse din tutun încălzit aromatizate.



    Scoaterea de la comercializare a acestor produse va contribui la atingerea obiectivului de a crea o generație fără tutun, transmite Comisia Europeană care reiterează ținta stabilită în Planul european de combatere a cancerului de a reduce numărul de europeni acre folosesc tutunul la o pondere de 5% din populație până în 2040.



    Stella Kyriakides, comisara pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: “Tutunul cauzează 90 % din cancerele pulmonare. Este esențial să se adopte o poziție fermă pentru a se reduce consumul de tutun, cu atât mai mult cu cât asistăm la introducerea continuă pe piață a unor noi produse. Datorită interdicției, cetățenii noștri, și în special tinerii, vor fi mai bine protejați de efectele dăunătoare ale acestor produse.



    Bruxelles-ul nu a publicat date legate de numărul cetățenilor europeni care consumă produse din tutun încălzit. Însă, potrivit Eurostat, aproape 2 din 10 europeni (18,4%) cu vârsta de cel puțin 15 ani s-au declarat fumători zilnici. 12,6% din populația UE consumat mai puţin de 20 de țigări pe zi, în timp ce 5,9% a consumat zilnic 20 sau mai multe țigări.

    Ponderea fum[torilor de țigarete în statele UE / Sursa: Eurostat

    fumatori-tigari-ue-2019-eurostat.jpg



    Bulgaria, țara UE cu cei mai mulți fumători / România, în media UE



    Bulgaria deține cea mai mare pondere de fumători care consumă tutun zilnic (28,7%), în timp ce Suedia are cel mai redus procent de fumători în rândul statelor UE (6,4%). România se află foarte aproape de media Uniunii, cu o pondere a fumătorilor de 18,7%. Cei doi poli se păstrează și în cazul fumătorilor care au consumat zilnic cel puțin un pachet de 20 de țigarete: la 12,9% în Bulgaria și numai 1% în Suedia.



    Cu excepția Suediei și Danemarcei, ponderea fumătorilor zilnici este mai ridicată în rândul bărbaţilor decât a femeilor în toate statele membre UE. Astfel, 22,3% din bărbații cu vârsta de 15 ani sau mai mult fumau zilnic țigări, față de un nivel de 14,8% în cazul femeilor.



    Datele Eurostat sunt valabile pentru anul 2019 și este de așteptat ca numărul fumătorilor să fie în scădere, având în vedere măsurile de descurajare a fumatului și continua creștere a accizei pentru țigarete în statele membre.




  • Efectele Legii antifumat

    Efectele Legii antifumat

    În România, în
    primele şase luni de la aplicarea Legii antifumat, aproape 2.000 de adulţi şi
    700 de copii nu au mai necesitat spitalizare pentru o acutizare a unei boli
    provocate sau agravate de fumat. De asemenea, au scăzut internările pentru
    infecţii acute respiratorii şi cardiace.

    Totodată, în perioada de un an care a
    trecut de la introducerea acestei legi, veniturile barurilor şi restaurantelor
    au crescut, fiindcă nefumătorii le-au frecventat de mai multe ori, chiar şi cu
    familia. Sunt câteva dintre concluziile incluse în raportul privind impactul
    acestei legi asupra populaţiei, prezentat, miercuri, în Comisia pentru sănătate
    şi famile din Camera Deputaţilor.

    Pe de altă parte, Legea antifumat are un grad
    ridicat de acceptare în rândul populaţiei, după cum a precizat, la Radio
    România, un cunoscut specialist, doctorul Florin Mihălţan: Din punct de vedere al acceptanţei
    populaţiei, se remarcă şi aici un progres, între 80% şi 85% dintre locuitorii
    ţării noastre au acceptat şi susţin aceste demersuri în continuare ale legii. De
    asemenea, 67% dintre fumători acceptă această lege şi o susţin, pentru că au
    realizat efectele fumatului pasiv, efectele fumatului terţiar. Toate sunt
    efecte negative pe care, în momentul de faţă, această lege încearcă să le
    excludă şi să protejeze fumătorul pasiv.

    În
    România, potrivit statisticilor oficiale, consumul de tutun este
    responsabil de peste 42 de mii de vieţi pierdute anual. La nivel global, susţine Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), tutunul este răspunzător
    de moartea a circa şase milioane de persoane şi constituie o povară ce atârnă
    greu pe umerii economiei mondiale. Costurile anuale asociate îngrijirii
    medicale şi scăderii productivităţii celor care se îmbolnăvesc din cauza
    fumatului sunt estimate la circa 1 trilion de dolari.

    Totuşi, potrivit unui
    raport făcut în urma datelor OMS, tratatul internaţional
    intrat în vigoare în 2005 – Convenţia Cadru pentru
    Controlul Tutunului – a contribuit la reducerea ratei
    fumatului cu 2,5% în 10 ani. Cele 180 de state semnatare, inclusiv România,
    s-au angajat, între altele, să majoreze taxele asociate
    tutunului, să interzică fumatul în unele spaţii publice şi să aplice etichete
    cu avertismente sugestive pe pachete. Totuşi, utilizarea
    produselor din tutun cu potenţial letal ar putea fi diminuată şi mai mult prin
    sporirea politicilor menite să combată acest viciu, mai menţionează raportul.

  • Europa noastră –  4.07.2015

    Europa noastră – 4.07.2015

    Lupta împotriva contrabandei de produse din tutun este una dintre priorităţile
    de pe agenda instituţiilor europene.


  • Fumatul şi efectele sale economice

    Fumatul şi efectele sale economice

    Vinovat de moartea a 700 de mii de persoane anual în UE, fumatul continuă să fie o problemă serioasă în toate statele-membre, România nefăcând excepţie. Aici fumatul este principala cauză de boală şi deces. Mai mult de 42 de mii de persoane mor anual din cauza fumatului, iar două treimi din acestea au vârste între 35 şi 69 ani, în condiţiile în care în 2011, de pildă, aproape 27% din populaţia fuma. Bolilele asociate fumatului sunt, de asemenea, foarte grave şi se împart în cinci categorii: bolile cardio-vasculare, bolile cerebro-vasculare, tuberculoza, cancerul şi bolile respiratorii. Dar nu doar sănătatea are de suferit de pe urma fumatului, ci şi economia, după cum evidenţiază şi recentul Studiu de Impact Economic al Consumului de Tutun asupra Sistemului Public de Sănătate din România”. Pentru a afla exact cât a cheltuit statul român, în 2012, pentru tratarea bolilor provocate de fumat, au fost evaluate cheltuilile efectuate pentru internarea persoanelor care au avut cele cinci categorii de afecţiuni şi, de asemenea, cheltuielile efectuate prin programele naţionale de sănătate care acoperă tratamentele noi ale unor dintre aceste boli. Dr Magdalena Ciobanu, expert în Ministerul Sănătăţii pentru controlul fumatului, ne detaliază în continuare rezultatele studiului: Medicamentele compensate, consultaţiile la medicul specialist sau la medicul de familie, precum şi toate investigaţiile paraclinice necesare diagnosticării acestor boli nu au putut fi calculate. De aceea, suma cuprinsă în studiu este mai mică decât ce s-a cheltuit în mod real. Chiar şi aşa, cheltuielile cu aceste boli depăşesc încasările din aşa-numită taxă pe viciu aplicată produselor din tutun. Prin urmare, pentru tratamentul bolilor luate în calcul, în 2012, s-a cheltuit o sumă mai mare de 4 miliarde de lei. Din această sumă, strict pentru tratamentul fumatului s-a cheltuit o sumă de 1,2 miliarde de lei. Suma încasată în urma taxei pe viciu a fost de 1,1 miliarde. De aici a rezultat un deficit de 100 de milioane de lei în 2012. Acest deficit e, de fapt, mult mai mare, dar nu a putut fi aflat cu precizie din cauza lipsei datelor menţionate anterior.




    Aşadar, circa 28% din suma totală de peste 4 miliarde de lei cheltuită pentru tratarea celor cinci categorii de boli reprezintă factura” atribuită fumatului. Dr Magdalena Ciobanu ne precizează: Când spunem că fumatul provoacă, de pildă, cancerul pulmonar sau produce infarct miocardic, partea atribuibilă fumatului este variabilă de la o boală la alta. El poate provoca şi una şi alta dintre aceste boli, dar nu toate cazurile de infarct sau de cancer pulmonar sunt cauzate de fumat. În cazul infarctului miocardic, doar un sfert dintre îmbolnăviri sunt cauzate de fumat. În cazul cancerului pulmonar, 86% din cazuri sunt cauzate de fumat. De aceea apar două sume în acest studiu. Una e suma totală, cheltuită pentru tratamentul tuturor bolilor, şi suma cheltuită strict din cauza fumatului.



    Instituită în 2006 Monitorizarea consumului de tutun, protejarea oamenilor faţă de consecinţele consumului de tutu, oferirea de ajutor celor care doresc să renunţe la fumat, avertizarea cu privire la pericolul consumului de tutun, interzicerea promovării produselor din tutun, creşterea taxării tutunului. Sunt aceste măsuri aplicate în România? Ne răspunde tot Magdalena Ciobanu: Toate cele şase măsuri sunt aplicate, dar nu la maximul lor. S-au făcut paşi importanţi în 2007-2008 odată cu aderarea României la UE. După 2008 s-au progrese doar în două domenii, în cel al creşterii taxării produselor din tutun şi cel al oferirii de sprijin celor care vor să renunţe la fumat. Restul au stagnat, deşi este vorba strict de măsuri legislative. Sunt măsuri care nu presupun o investiţie materială din partea statului, ci doar o investiţie în bunăvoinţă din partea Parlamentului. Cel mai bun exemplu e legea privind interzicerea fumatului în locurile publice închise. Proiectul de lege se află în Parlament din 2011 şi nici până azi nu a fost supus la vot în Camera Deputaţilor.



    Un sprijin în lupta contra fumatului poate veni chiar de la instituţiile UE prin revizuirea, în aprilie anul acesta, a Directivei asupra tutunului. Eurodeputatul Cristian Buşoi, membru în Comisia pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară, ne prezintă conţinutul noii directive: Directiva revizuită a tutunului a reprezentat un subiect sensibil şi extrem de dezbătut în PE. Abia în decembrie anul trecut s-a ajuns la un compromis între Parlament şi Consiliul UE. Aşa că în aprilie a putut fi publicată în jurnalul oficial noua directivă revizuită. Statele-membre au doi ani la dispoziţie pentru a implementa această directivă care, în mare, impune ca avertismentele de sănătate să acopere 65% din partea din faţă şi din spate a pachetului de ţigări sau de tutun pentru pipă. Se interzic produsele din tutun aromate, se interzic anumiţi aditivi, ingrediente precum cafeina, vitaminele, aditivii de culoare şi cei care facilitează inhalarea sau absorbţia nicotinei. De asemenea, sunt cerinţe suplimentare privind forma şi conţinutul pachetului, se interzic elementele de pe pachet care induc în eroare consumatorul.



    Instituţiile europene speră ca prin aceste măsuri să scadă atractivitatea fumatului, mai ales în rândul tinerilor.

  • Informaţii de la Agenţia Naţională de Administrare

    Informaţii de la Agenţia Naţională de Administrare

    La 1 decembrie intră în vigoare un ordin al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) privind noile restricţii privind cantităţile de tutun, alcool şi alimente care pot fi aduse în România din afara Uniunii Europene. Decizia vizează un nivel crescut de siguranţă şi confort pentru cetăţenii ale căror bagaje nu conţin bunuri care să facă obiectul unor scutiri sau restricţii, potrivit Agenţiei. În acest sens, Direcţia Generală a Vămilor va asigura adaptarea capacităţii administrative la specificul fiecărui birou vamal, pe tipologii de călători şi bunuri. Astfel, o persoană poate introduce în ţară, din afara Uniunii Europene, ţigări, alcool sau alimente o singură dată pe săptămână, în anumite limite cantitative – cel mult două pachete de ţigări, un litru de alcool, un litru de ulei, un kilogram de zahăr şi 15 kilograme de făină.



    La frontierele cu Serbia, Ucraina şi Republica Moldova vor fi aplicate, aşadar, instrucţiuni speciale de control vamal asupra mai multor bunuri introduse de către călători pe teritoriul României, pe lista care cuprinde 22 de produse aflându-se produse din tutun, băuturi alcoolice, carburant, flori şi plante de ornament, ulei de floarea soarelui, zahăr rafinat, făină, tărâţe, fructe şi legume proaspete. Călătorii trebuie să declare în scris bunurile conţinute în bagajele personale la intrarea în ţară prin completarea unei declaraţii.



    Măsurile restrictive au fost elaborate de Direcţia Generală a Vămilor şi aprobate de preşedintele ANAF ca urmare a constatărilor făcute cu privire la mărfurile introduse în ţară de călători, în luna septembrie. Valorificarea acestora pe piaţa neagră conduce la evaziune fiscală şi, indirect, la afectarea producţiei interne de astfel de mărfuri. Spre exemplu, în Vama de la Porţile de Fier I, la frontiera cu Serbia, autorităţile române au monitorizat aproximativ 1.300 de persoane care, până la intrarea în vigoare a ordinului restrictiv, au tranzitat vama chiar şi de două – trei ori într-o zi având asupra lor cantităţi însemnate din bunurile amintite.



    Totodată, la intrarea în România dintr-un stat necomunitar, călătorii sunt obligaţi să declare instrumentele de plată sub formă de numerar care sunt egale sau depăşesc echivalentul a 10 mii de euro de persoană. În ceea ce priveşte intrarea şi ieşirea din România într-un stat comunitar, amintim că nu se efectuează control vamal şi nu se mai întocmesc formalităţi vamale. Totuşi, se percep accize la intrarea în ţară pentru ţigarete — peste 800 de bucăţi, ţigări cu greutatea maximă de 3 grame — peste 400 de bucăţi, ţigări de foi — peste 200 de bucăţi şi tutun — peste 1 kilogram, dar şi pentru băuturi spiroase — peste 10 litri, produse alcoolice intermediare — peste 20 de litri, vinuri şi băuturi fermentate — peste 90 de litri şi bere — peste 10 litri. La ieşirea din România într-un stat comunitar trebuie, însă, declarate în scris bunurile culturale mobile.