Tag: UE-China

  • UE aprobă un plan pentru aprovizionarea cu materii prime esenţiale

    UE aprobă un plan pentru aprovizionarea cu materii prime esenţiale

    Cele 27 de state membre şi Parlamentul European au convenit să consolideze propunerea iniţială a Comisiei Europene, prezentată în martie, în vederea îmbunătăţirii autonomiei strategice a continentului european. Obiectivul vizează reducerea dependenţei de China pentru materialele utilizate în special la fabricarea bateriilor, turbinelor eoliene sau a muniţiei. Regulamentul stabileşte o listă cu 17 materii prime strategice precum cobaltul, nichelul şi aluminiul, pentru care fixează ţinte cuantificabile.

    Uniunea Europeană trebuie să fie capabilă, până în 2030, pentru fiecare dintre aceste materiale, să asigure pe teritoriul său cel puţin 10% din necesarul de extracţie, 40% din transformare şi 25% din reciclare. Pentru a realiza acest lucru, regulamentul recomandă simplificarea şi accelerarea procedurilor. Astfel, termenul de acordare a autorizaţiei nu trebuie să depăşească 27 de luni pentru proiectele de extracţie şi 15 luni pentru proiectele de procesare şi reciclare. Textul mai prevede că Uniunea Europeană nu trebuie să depindă de o singură ţară terţă pentru mai mult de 65% din nevoile sale pentru fiecare din aceste materii prime. În plus, marile companiile afectate de riscuri de penurie vor trebui să efectueze în mod regulat o evaluare a acestora pentru lanţul lor de aprovizionare.

    Comisarul european pentru Industrie, Thierry Breton, a salutat acordul asupra acestui proiect pe care l-a prezentat în 16 martie.

    De la tehnologiile verzi şi digitale la apărare şi domeniul aerospaţial, cererea de materii prime strategice creşte rapid – a subliniat el. Pe lângă dezvoltarea extracţiei pe teritoriul său, Uniunea Europeană va continua să caute parteneriate globale pentru a-şi diversifica sursele de aprovizionare – a explicat Thierry Breton. Uniunea Europeană intenţionează să stabilească o cooperare cu ţările partenere, în special în Africa, America Latină şi America de Nord.

    Uniunea Europeană vrea să îşi apere mai bine interesele comerciale după pandemia de COVID, care a perturbat lanţurile globale de aprovizionare, şi mai ales după războiul din Ucraina care a dezvăluit dependenţa sa de gazul rusesc şi a ridicat îndoieli cu privire la fiabilitatea Chinei.


  • Dombrovskis: UE nu vrea să se decupleze de China, dar trebuie să se protejeze

    Dombrovskis: UE nu vrea să se decupleze de China, dar trebuie să se protejeze

    Uniunea Europeană a înregistrat un comerţ record cu China anul trecut, dar acesta este foarte dezechilibrat – a afirmat vicepreşedintele Comisiei Europene Valdis Dombrovskis, într-un discurs susţinut la o conferinţă din Shanghai. Acesta a făcut referire la un deficit comercial de aproape 400 de miliarde de euro.

    Valdis Dombrovskis, care este şi comisar european pentru Comerţ, s-a aflat într-o vizită de patru zile în China, în încercarea de a pune bazele unor legături mai echilibrate cu Uniunea Europeană. El a ajuns în China după ce Comisia Europeană a anunţat că va investiga dacă să impună tarife punitive pentru a proteja producătorii europeni de importurile de maşini electrice chineze mai ieftine, despre care susţine că beneficiază de subsidii de stat.

    Deplasarea a fost menită să reînnoiască dialogul cu China după pandemia de COVID-19, ambele părţi încercând să diminueze tensiunile provocate de chestiuni precum investiţiile străine, comerţ şi geopolitică, precum şi de criticile occidentale ale legăturilor mai strânse ale Beijingului cu Moscova după ce Rusia a invadat Ucraina.

    Crearea unei pieţe deschise între membrii săi a fost unul dintre principiile fondatoare ale Uniunii Europene. Suntem de asemenea angajaţi pentru a asigura un comerţ global liber şi corect. Şi corect este cuvântul cheie aici – a subliniat Valdis Dombrovskis.

    Dând exemplu deficitul comercial al blocului comunitar, el a adăugat că Uniunea Europeană trebuie să se protejeze în situaţii în care încrederea sa este abuzată.

    Comisarul Dombrovskis a explicat că acest lucru înseamnă reducerea la minimum a dependenţelor strategice pentru un anumit număr de produse strategice, dar strategia economică a Uniunii Europene este axată pe reducerea riscurilor, nu pe decuplare. El a îndemnat, de asemenea, China, să ia poziţie împotriva tacticii de a folosi alimentele ca armă a Rusiei şi să-şi folosească influenţa pentru a resuscita iniţiativa de transport al cerealelor ucrainene şi ruse prin Marea Neagră, care a încetat să funcţioneze în iulie, după retragerea Moscovei.


  • Reducerea dependenței UE față de produsele din China

    Reducerea dependenței UE față de produsele din China

    Uniunea Europeană nu vrea să fie dependentă de China, în ceea ce privește schimburile comerciale și materile prime provenite din China , așa cum a fost dependentă de gazul rusesc. În ultimii ani, statele membre UE s-au arătat precaute în a
    împuternici Comisia Europeană să ia măsuri concrete împotriva politicilor
    coercitive ale altor state.

    Recent, președintele Comisiei Europene, Ursula von
    der Leyen declara că blocul trebuie să își definească viitoarea relație cu
    China în domenii sensibile de înaltă tehnologie, cum ar fi microelectronica,
    calculul cuantic, robotica, inteligența artificială și biotehnologia.

    În plenul
    Parlamentului European a avut loc o dezbatere privind viitorul relațiilor
    politice și economice UE- China.

    Europarlamentarul Siegfried Mureșan a făcut
    apel în Parlamentul European la reducerea dependenței față de China.




    Sunt patru puncte din partea mea despre
    China. Primul: reduceți dependența de
    China. Am văzut în cazul Federației Ruse că orice dependență față de un regim
    nedemocratic, autocratic poate fi o vulnerabilitate pentru UE, este un risc
    semnificativ pentru UE în special în perioade de criză. Trebuie să învățăm din
    acest lucru. Trebuie să investim în cercetare, inovare, să folosim Piața Unică
    Europeană, să ne modernizăm Piața Unică Digitală, să ne asigurăm că firmele
    noastre sunt mai competitive pe plan global astfel încât să devenim pe cât
    posibil cât mai puțin dependenți de China.

    Al doilea punct : Economic, China este un partener important pentru noi, noi suntem un partener important pentru ei ,suntem cea mai mare piață de export pentru produesele chinezești, de aceea trebuie să lucrăm și să
    insistăm pentru reciprocitate.

    Trebuie să îmbunătățim accesul companiilor
    europene la piața chinezească. Trebuie să asigurăm îmbunătățirea condițiilor în
    China pentru companiile europene și să ne asigurăm că practicile neloiale sunt
    eliminate.

    În al treilea rând: Valorile. Ele sunt importante pentru noi și nu trebuie să facem compromisuri cu
    privire la valori. China nu ne va rescpecta dacă suntem slabi.Obiectivul nostru
    este să ne întărim poziția în relațiile cu China.

    Și în al patrulea rând: Relațiile cu SUA și alți
    aliați.Trebuie să transmitem un mesaj clar că alianțele din care facem parte,
    alianțele lumii libere, sunt importante pentru UE la fel cum sunt și aliații
    noștri. Rămânem uniți. Obiectivul Chinei este să aibă un avantaj în relația cu
    UE. Noi trebuie să evităm acest lucru .


  • Diferende și interese comune în relația UE – China

    Diferende și interese comune în relația UE – China

    Președintele Consiliului European, Charles Michel, a observat în deschiderea summitului, adresându-i-se direct liderului de la Beijing, Xi Jinping, că Uniunea Europeană și China reprezintă unele dintre cele mai importante economii din lume, iar schimburile comerciale bilaterale arată nivelul legăturilor economice dintre cele două. În plan politic, însă, există puncte de vedere diferite:

    Volumul schimburilor comerciale bilaterale este de un miliard de euro pe zi. Este uriaș și arată forța relațiilor economice și a schimburilor noastre comerciale. Ne dorim să construim acest dialog și parteneriat în baza reciprocității, transparenței și a cooperării care este benefică pentru ambele părți. Asta înseamnă că această videoconferință este importantă pentru a vedea cum putem să ne consolidăm pozițiile într-o serie de chestiuni asupra cărora am căzut de acord. Este, de asemenea, importantă pentru că ne confruntăm cu provocări globale majore – pacea și securitatea, COVID-19 și recuperarea care va fi necesară pentru a depăși efectele sanitare și economice ale acestei crize. Dar există și chestiuni asupra cărora nu suntem de acord și pentru că nu suntem de acord este important să purtăm acest dialog. Uniunea Europeană vrea să promoveze valorile democrației și ale statului de drept, al respectului pentru drepturile omului și al drepturilor minorităților.

    Uniunea Europeană vrea, de asemenea, să se mobilizeze pentru a-și apăra interesele și a-și împărtăși preocupările. Credem că schimbările climatice trebuie să determine o mobilizare globală pentru a face față amenințării. Credem, de asemenea, că Agenda Digitală trebuie să fie în centrul agendelor noastre politice în contextul în care încercăm să ne luptăm cu toate formele de dezinformare și amenințările la adresa siguranței online. Mă refer la atacurile informatice care reprezintă o amenințare și un pericol. Credem, de asemenea, că trebuie să ne mobilizăm pentru a sprijini acele regiuni ale lumii care sunt mai fragile și mai vulnerabile.


    Dincolo de interesele economice reciproce, există și o serie de divergențe între părți, în condițiile în care Uniunea Europeană s-a arătat îngrijorată în trecut de modul în care China respectă drepturile și libertățile cetățenești și ale minorităților și, mai recent, de situația din Hong Kong, unde în ciuda amplelor proteste pro-democrație Beijingul și-a consolidat controlul. În acest sens, președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, a reiterat cu prilejul summitului că drepturile omului sunt non-negociabile. Modul în care China a ales să comunice în etapa inițială a pandemiei a ridicat, de asemenea, semne de întrebare în Europa. În ceea ce privește relațiile economice, Bruxellesul își dorește, printre altele, eliminarea diferențelor privind accesul pe piață, reguli privind transferul de tehnologie și mai multă transparență privind subvenționarea companiilor de stat.


  • Pregătirea UE pentru intensificarea competiţiei economice la nivel global

    Pregătirea UE pentru intensificarea competiţiei economice la nivel global

    Creșterea economică, sporirea numărului de locuri de muncă, dar și a competitivității sunt printre obiectivele fixate în cadrul summitului european de primăvară care a avut loc la Bruxelles.

    Consiliul European de primăvară este, în mod normal, dedicat problemelor economice, însă în acest an pe ordinea de zi s-a aflat și ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, în condițiile în care premierul Theresa May a solicitat o amânare a acesteia. Dincolo de chestiunea Brexitului, șefii de stat și de guvern ai Uniunii Europene au abordat și o serie de probleme economice, legate atât de piața internă – un element cheie al competitivității și dezvoltării – cât și de relațiile comerciale cu terți, accentul fiind pus pe China în condițiile în care luna viitoare va avea loc un summit Uniunea Europeană – China.

    Președintele Consiliului European, Donald Tusk: Liderii au discutat despre cum poate fi cel mai bine pregătită Uniunea Europeană pentru a face față unei concurențe economice globale în creștere. Măsurile trebuie luate pentru întreaga piață comună și baza industrială europeană, care reprezintă un element cheie pentru crearea de locuri de muncă. Am căzut, de asemenea, de acord că este nevoie de o politică comercială deschisă și fermă. În acest context Consiliul European cere reluarea discuțiilor cu privire la instrumentul de achiziții publice. Vrem să întărim capacitatea europeană de a face față furtului de tehnologie și amenințărilor cibernetice și așteptăm recomandările Comisiei cu privire la securitatea rețelelor 5 G. Am discutat, de asemenea, despre prioritățile pe care le vom avea la summitul de luna viitoare cu China. Obiectivul nostru este să ajungem la o relație echilibrată care asigură competiție corectă și acces egal pe piețe. În acest context, sperăm să convingem China să accepte subvențiile industriale ca pe un element crucial al reformei Organizației Mondiala a Comerțului. În plus, liderii au fost clari că sunt hotărâți să abordeze schimbările climatice cu ambiție și ca pe un obiectiv urgent. Miniștrii noștri vor intensifica munca pentru Strategia pentru Climă a Uniunii Europene și implementarea obiectivelor stabilite de Acordul de la Paris; vom reveni la această problemă în iunie.


    Tot în zona relațiilor externe, liderii europeni au reiterat, la 5 ani de la anexarea peninsulei ucrainene Crimeea de către Federația Rusă, că Uniunea Europeană continuă să sprijine suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei și condamnă violarea, de către Rusia, a reglementărilor internaționale. Rusia nu a fost menționată explicit și în cel de-al patrulea capitol al concluziilor summitului, cel privitor la asigurarea unor alegeri corecte și la combaterea dezinformării. Cu toate acestea, Moscova a fost acuzată în trecut atât că ar fi încercat să influențeze procesul electoral din țări occidentale, inclusive state membre ale UE, cât și că ar purta campanii de dezinformare online.


  • Concluzii după reuniunea Consiliului European

    Concluzii după reuniunea Consiliului European

    Reuniunea de la sfârşitul săptămânii trecute a şefilor de stat şi de guvern
    a fost urmărită cu un interes sporit din cauza evoluţiilor legate de dosarul Brexit
    şi, mai ales, de incertitudinile date de ultimele decizii din Camera Comunelor.


    Pe lângă acest subiect fierbinte pentru viitorul Uniunii Europene, Consiliul
    European a avut pe agenda ultimului său summit oficial de dinaintea alegerilor
    europarlamentare şi alte teme importante, structurate pe patru mari domenii.
    Preşedintele Consiliului European, Donald Tusk, a oferit o sinteză a
    discuţiilor pe care le-au avut şefii de stat şi de guvern:

    Liderii au discutat
    despre cel mai potrivit mod de pregătire a Uniunii Europene legat de creșterea
    concurenței economice la nivel global. Aceasta înseamnă consolidarea pieței
    unice europene și a bazei industriale, care este esențială pentru crearea de
    locuri de muncă. De asemenea, am convenit asupra necesității unei politici
    comerciale deschise și determinate. În acest context, Consiliul European a
    solicitat reluarea discuțiilor privind instrumentul privind achizițiile
    publice. Vrem să consolidăm capacitatea europeană de a face față amenințărilor
    la furtul de tehnologie și în ceea ce priveşte securitatea cibernetică și
    așteptăm cu nerăbdare recomandarea Comisiei privind securitatea rețelelor 5G. Am
    discutat, de asemenea, despre prioritățile summitului de luna viitoare cu
    China. Scopul nostru este să ne concentrăm pe realizarea unei relații
    echilibrate, care să asigure o concurență loială și un acces egal pe piață. În
    acest context, sperăm să convingem China să includă subvențiile industriale ca
    element esențial al reformei Organizaţiei Mondiale a Comerţului.


    Summit-ul Uniunea Europeană – China va fi găzduit la 9 aprilie de Franţa.
    În context, preşedintele Comisiei Europene, Jean Claude-Juncker, declara că
    Uniunea Europeană are cu China relaţii bune, dar nu excelente
    ,
    subliniind totodată faptul că în relaţiile comerciale dintre Uniunea Europeană şi
    China există o asimetrie şi că asimetriile creează dezechilibre.

    Referitor la
    combaterea schimbările climatice, Consiliul European şi-a reafirmat angajamentul
    față de acordul de la Paris și a subliniat necesitatea de a intensifica
    eforturile pentru a lupta împotriva încălzirii globale. O importantă temă a
    fost cea legată de asigurarea unor alegeri libere şi corecte, precum şi de
    lupta împotriva dezinformării. Schimbul de informații este esențial în acest
    context și înființarea recentă a sistemului de alertă rapidă reprezintă un
    important pas înainte.

    De asemenea, Consiliul European a îndemnat platformele
    online şi reţelele de socializare să respecte codul de bune practici
    pentru a
    proteja astfel sistemele democratice de amenințări pe termen lung generate de
    dezinformare, ca parte integrantă a consolidării rezistenței Uniunii Europene împotriva
    amenințărilor hibride.




  • Obiectivele strategice ale UE în relaţia cu China

    Obiectivele strategice ale UE în relaţia cu China

    China este, simultan, un partener al Uniunii Europene, un competitor al acesteia dar și, în anumite privințe, un rival, se arată într-un document al Comisiei Europene.

    China și Uniunea Europeană sunt două dintre cele trei mari puteri economice și comerciale ale lumii. China este al doilea mare partener comercial al Uniunii Europene, după Statele Unite, în timp ce Uniunea Europeană reprezintă principalul partener comercial al Chinei. Creșterea economică rapidă înregistrată în ultimii zece ani, dublată de creșterea influenței politice, au transformat China dintr-o țară în dezvoltare într-o mare putere tehnologică și un actor global cheie care nu își ascunde ambiția de a avea un cuvânt de spus pe scena globală, se apreciază în comunicarea privind strategia adresată de Comisia Europeană Parlamentului, Consiliului European și Consiliului Uniunii Europene. Documentul subliniază complexitatea relației cu China care poate fi, în mod simultan, partener, competitor și rival, după cum observa Jyrki Katainen, vice-președintele Comisiei Europene responsabil cu locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate:

    Uniunea Europeană și China sunt, pe de-o parte, parteneri strategici dar, de asemenea, și competitor. După cum se afirmă și în comunicarea noastră oficială, suntem parteneri strategici, suntem parteneri de negocieri, suntem competitori dar China este, totodată, rivalul nostru care oferă un alt mod de a organiza societatea. Obiectivul nostru trebuie să fie acela de a dialoga și a coopera cu China în toate domeniile unde avem interese comune. Totuși trebuie să găsim condiții mai echilibrate și reciproc avantajoase pentru relațiile noastre economice, iar Uniunea Europeană trebuie să fie capabilă să acționeze ferm pentru a proteja economia noastră de piață, modelul nostru social și valorile noastre fundamentale atunci când există provocări la adresa acestora.

    Comisia Europeană îi cere Consiliului European să aprobe un set de 10 direcții de acțiune în relația cu China. Printre altele, Comisia își dorește ca Beijingul să fie mai eficient în lupta de oprire a schimbărilor climatice, pentru a putea fi atinse obiectivele stabilite de Acordul de la Paris. Este recomandată și o aprofundare a cooperării în domeniul păcii și securității, dar și respectarea angajamentelor asumate de Beijing, inclusiv implicarea acestuia în reformarea Organizației Mondiale a Comerțului în principal în ceea ce privește reglementările cu privire la subvenții, transferuri forțate de tehnologie, indicațiile geografice și siguranța aeriană. Strategia europeană prevede și adoptarea unei poziții comune a statelor membre cu privire la siguranța noii generații de rețele mobile, 5 G, și stabilirea unor mecanisme de identificare a riscurilor aduse de investiții extra-comunitare în domenii, tehnologii și infrastructure-cheie.


  • Gymnich la Bucureşti

    Gymnich la Bucureşti

    Parteneriatul estic, ajuns la zece ani, situaţia din Venezuela, evoluţia
    situaţiei din Siria, relaţiile cu China, drept partener strategic al UE şi alte
    aspecte de importanţă europeană au fost discutate în prima reuniunea informală
    a miniştrilor apărării și a miniştrilor de externe din statele membre, sub
    mandatul Preşedinţiei române a Consiliului UE, desfăşurată la începutul lunii
    februarie, la Bucureşti. Gymnich este
    numele tip al unei astfel de întâlniri, organizate în concordanţă cu
    preşedinţia rotativă a Consiliului UE, încă din 1974. Numele provine de la
    locul unde acest tip de întâlniri s-a desfăşurat, la început, respectiv
    Castelul Gymnich, din Erftstadt, Germania.


    Parteneriatul dintre Uniunea Europeană şi NATO este esenţial, el
    fiind consolidat în ultimii ani, iar întărirea apărării europene şi în acelaşi
    timp a cooperării UE-NATO este un motiv de mândrie, a declarat Înaltul
    Reprezentant al UE pentru afaceri externe şi politică de securitate, Federica
    Mogherini, la scurt timp după sosirea la Bucureşti. În prezent, domeniul
    apărării europene este considerat o avangardă a avansării și consolidării
    proiectului european, în special în contextul în care alianța tradițională
    dintre Europa și SUA este pusă tot mai mult sub semnul întrebării.


    Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de
    securitate, Federica Mogherini, a insistat asupra faptului că între țările
    membre există instituită o abordare europeană cu privire la cooperarea în
    materie de apărare comună şi cu privire la alte aspecte şi a precizat: Sunt încredinţată că vom reuşi să comunicăm eficient pe tema relaţiei
    cu China. În ultimii ani am discutat din ce în ce mai mult despre cooperarea
    UE-China, pe proiecte globale, precum bunăstarea globală şi schimbările
    climatice, lucrăm împreună pentru încheierea unui tratat nuclear cu Iranul. În
    acest peisaj mixt, plin de provocări şi oportunităţi, aceasta a fost o ocazie
    extraordinară pentru statele membre să facă schimb de informaţii, în primul
    rând, să-şi coordoneze abordările, între ele şi cu ţările candidate la aderare
    UE, aspect deosebit de important şi asta pentru că fiecare dintre ele au şi
    relaţii importante bilaterale cu ţările candidate şi cu China, pe diverse
    domenii. Rezultatul cel mai important al întâlnirii este exprimarea hotărârii tuturor
    statelor de a colabora eficient. Astăzi avem cea mai mare zonă de liber schimb,
    în urma acordului UE – Japonia, precum şi un parteneriat eficient.



    Nu există nicio contradicție între dorința unor state membre de a
    coopera mai eficient și mai rapid în privința apărării europene și păstrarea
    unității europene în acest domeniu, a susținut Înaltul Reprezentant al Uniunii
    Europene, Federica Mogherini, la finalul reuniunii.