Tag: UE-SUA

  • Concluziile Summitului european de iarnă

    Concluziile Summitului european de iarnă

    Şefii de state şi de guverne din Uniunea Europeană s-au reunit la Bruxelles pentru a discuta despre războiul din Ucraina, migraţie, situaţia din Orientul Mijlociu, Republica Moldova şi Georgia, răspunsul blocului comunitar la crize şi interferenţa Rusiei în alegerile din România.

    Invitat la summit-ul european de iarnă, preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a spus că ţara sa are cel mai mult nevoie ca atât Uniunea Europeană cât şi Statele Unite ale Americii să continue susţinerea pentru Kiev. Zelenski a adăugat că îşi doreşte ca Donald Trump, care va reveni la Casa Albă din 20 ianuarie 2025, să fie de partea Ucrainei în războiul împotriva invaziei ruseşti şi a arătat că Ucraina va avea nevoie de garanţii de securitate din partea UE şi SUA pentru a fi asigurată pacea pe termen lung.

    Reîntoarcerea lui Trump la conducerea Statelor Unite este şi motiv de îngrijorare pentru statele europene, care se aşteaptă ca politica sa suveranistă să afecteze, din nou, relaţiile comericale, aşa cum s-a întâmplat în mandatul  său precedent. Există temerea că noua administraţie americană ar putea creşte cu până la 20% tarifele de import pentru produsele europene.

    În acest context, Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe şi politică de Securitate, Kaya Callas, a declarat că cele două blocuri ar trebui să evite cu orice preţ un război comercial pentru că ambele economii ar fi afectate. Nu există niciun câştigător în urma unui război comercial, a spus aceasta, iar în cazul în care ne-am confrunta cu un astfel de scenariu, China va fi cea care se va amuza cel mai tare.

    Un alt subiect amplu dezbătut a fost cel al interferenţelor Rusiei în procesele electorale. Prezent la summit, preşedintele român Klaus Iohannis a afirmat că acest comportament al Moscovei nu este doar o ameninţare la adresa României, ci la adresa tuturor democraţiilor. El le-a cerut statelor UE să lucreze împreună, inclusiv la nivelul schimburilor de informaţii, pentru ca astfel de ingerinţe să poată fi depistate şi contracarate rapid.

    Referitor la acest subiect, premierul Poloniei, Donald Tusk, a spus că toţi liderii europeni, inclusiv cei sceptici, sunt acum conştienţi de agresivitatea cu care Rusia încearcă să destabilizeze sistemele democratice ale statelor comunitare şi a oferit drept exemplu interferenţele Rusiei în Georgia, Republica Moldova şi România.

    Nu în ultimul rând, liderii europeni au discutat despre evoluţiile din Siria, după ce Bashar al-Assad a fost înlăturat de la putere. Statele europene au transmis că au stabilit contacte diplomatice cu noua conducere, dar că aşteaptă fapte de la noul guvern de la Damasc pentru a-şi continua sprijinul financiar şi umanitar. UE este interesată ca situaţia să se stabilizeze pentru a putea să repatrieze o parte din migranţii sirieni refugiaţi în Europa, în condiţiile în care prezenţa acestora a acutizat tensiunile sociale şi a dus la creşterea extremei drepte în plan politic.

  • Relațiile dintre Statele Unite ale Americii și UE după alegerile din SUA

    Relațiile dintre Statele Unite ale Americii și UE după alegerile din SUA

    După alegerile prezidențiale din SUA, europarlamentarii au discutat despre viitorul relațiilor UE-SUA sub noua administrație.

    Dezbaterea cu reprezentanții Consiliului și ai Comisiei cu privire la implicațiile victoriei lui Donald Trump pentru relațiile transatlantice s-a axat pe o varietate de probleme, inclusiv pe viitoarea cooperare UE-SUA privind Rusia, China, Orientul Mijlociu și schimbările climatice.

    În ceea ce privește securitatea și cooperarea militară, membrii Partidului Republican au cerut o reducere a asistenței militare americane pentru Ucraina, iar viitorul președinte american a criticat Europa că nu a cheltuit suficient pentru apărare. Comerțul dintre SUA și UE a fost un subiect dezbătut de către europarlamentari, deoarece președintele ales și-a indicat intenția de a impune noi tarife pentru anumite produse din Europa.

    Statele Unite ale Americii reprezintă cel mai important aliat al nostru, al Uniunii Europene, în domeniile securității, apărării, economiei, dar și în promovarea democrației la nivel global” – a declarat, în plenul Parlamentului European, europarlamentarul Siegfried Mureșan.

     “Nu ne vom întoarce niciodată spatele Statelor Unite. Dar, dacă Statele Unite ne-ar întoarce spatele, trebuie să fim pregătiți, trebuie să fim mai puternici.Trebuie să prevenim o slăbire a relației cu Statele Unite identificând domenii de cooperare continuă care să servească, acum și pe viitor, atât interesele Statelor Unite, cât și pe cele europene.

    Răspunsul nostru trebuie să fie  continuarea integrarii la nivelul UE și să încercăm să prevenim o slăbire a relației cu Statele Unite identificând domenii de cooperare continuă care să servească, acum și pe viitor, atât interesele Statelor Unite, cât și pe cele europene.”

    Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană au apărat împreună democrația timp de multe decenii. Statele Unite va continua să rămână principalul partener al țărilor membre UE , au punctat mai mulți europarlamentari.

  • Grupul operativ UE-SUA în domeniul sănătății

    Grupul operativ UE-SUA în domeniul sănătății

    La cel de-al doilea
    summit mondial din 2022 privind COVID-19, Comisia Europeană și Departamentul
    pentru Sănătate și Servicii Umane al Statelor Unite ale Americii au semnat un
    acord de consolidare a cooperării în materie de pregătire și răspuns în caz de
    amenințări la adresa sănătății publice. Acordul permite ambelor părți să
    colaboreze cu privire la o gamă largă de subiecte pentru a aborda în comun
    urgențele sanitare, contribuind la instituirea unei arhitecturi sanitare
    globale solide. Astfel, în ultimul an, Comisia Europeană și Administrația Statelor
    Unite ale Americii și-au intensificat cooperarea și au făcut luna aceasta un
    nou pas înainte prin lansarea primului grup operativ în domeniul sănătății.

    Prioritățile imediate ale grupului de lucru vor fi lupta împotriva cancerului
    și a amenințărilor globale pentru sănătate, a declarat Stella Kyriakides,
    comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară.

    În
    primul rând, în ceea ce privește cancerul, Comisia Europeană și Administrația
    SUA consideră cooperarea transatlantică în combaterea cancerului ca o
    prioritate cheie în domeniul sănătății. Planul european și programul american
    de combatere a cancerului sunt poate două dintre cele mai strategice,
    cuprinzătoare și ambițioase inițiative de abordare a cancerului din lume.
    Lansarea acestui tip de cooperare transatlantică la nivel internațional în
    domeniul cancerului este cu adevărat unică. Și am început deja prima fază a
    schimburilor noastre cu experții, în două domenii importante de interes comun:
    cancerul pediatric și cancerul pulmonar.


    Al doilea subiect cheie
    îl reprezintă amenințările actuale și emergente pentru sănătate, cum ar fi
    COVID-19, gripa aviară și rezistența la antimicrobiene, spune Stella
    Kyriakides, comisar european pentru sănătate și siguranță alimentară.

    Este foarte încurajator să vedem colaborarea dintre Autoritatea Europeană
    de Pregătire și Răspuns în Situații de Urgență și Autoritatea de Cercetare și
    Dezvoltare Biomedicală Avansată din Statele Unite ale Americii în ceea ce
    privește viitorul amenințărilor globale pentru sănătate. Un subiect pe care
    l-am deschis și l-am discutat cu toți miniștrii sănătății de la Reuniunea G7 a
    fost cel al negocierilor privind acordul pandemic. Și vreau să spun încă o
    dată, și nu ne vom opri niciodată să o spunem, că Statele Unite ale Americii
    sunt un partener cheie pentru noi. Ne angajăm să lucrăm pentru un rezultat cu
    succes al negocierilor până în luna mai a anului viitor și mă bucur că Statele
    Unite împărtășesc același angajament. Vom lucra și la o serie de alte măsuri
    pentru prevenirea, pregătirea și răspunsul la pandemie. Trebuie să lucrăm
    împreună în viitor, așa cum am făcut-o în ultimii ani. Și, nu în ultimul rând,
    cooperarea transatlantică privește abordarea provocărilor specifice cu care se
    confruntă femeile în domeniul sănătății. Drepturile femeilor la sănătate
    sexuală și reproductivă sunt piloni ai societăților democratice și toți avem
    datoria să le susținem. Avem datoria să intensificăm acțiunea la nivel global.



    În cadrul discuțiilor
    privind grupul operativ pentru sănătate a existat, de asemenea, un schimb de
    opinii privind situația din Ucraina. Astfel, Uniunea Europeană și Statele Unite
    ale Americii și-au reafirmat solidaritatea în fața agresiunii Rusiei și s-au
    angajat să continue sprijinul pentru Ucraina atât timp cât este nevoie.


  • Ursula von der Leyen vrea o competiție corectă între UE și SUA

    Ursula von der Leyen vrea o competiție corectă între UE și SUA

    Nemulțumirile șefei executivului comunitar sunt împărtășite de multe capitale europene și sunt provocate de așa numita Lege de Reducere a Inflaţiei adoptată în vară de Statele Unite. Documentul prevede investiţii de aproape 370 de miliarde de dolari în combaterea schimbărilor climatice. Banii ar urma să finanţeze construcţia de uzine, instalarea de turbine eoliene şi panouri solare sau achiziţia de vehicule electrice, cu o condiţie: ca acestea să fie produse în America.

    Din acest motiv, Uniunea Europeană consideră că aceste ajutoare sunt contrare regulilor convenite în comerţul internaţional şi pot afecta competitivitatea companiilor europene, deja serios diminuată de creşterea preţurilor la energie.

    Există riscul ca Legea americană de reducere a inflației să ducă la o competiție incorectă, să închidă piețe și să afecteze exact aceleași lanțuri de distribuție a materiilor prime puse în pericol de pandemia de COVID 19, a atras atenția Ursula von der Leyen. Ea a mai spus că reducerile de taxe și subvențiile acordate de administrația americană fac ca multe companii de pe continent să ia în calcul o mutare a producției în Statele Unite. Totuși a ținut să precizeze:

    Competiția este bună. Ne place, e importantă. Aduce inovare, asigură eficiență și progres. Și în același timp scade prețul tehnologiilor curate, făcându-le mai accesibile. Competiția dintre Europa și Statele Unite impinge ambele industrii către excelență și inovare și le ajută să se transforme mai repede.

    Uniunea Europeană va răspunde însă, a afirmat Ursula von der Leyen şi a invocat trei căi de acțiune: flexibilizarea normelor privind acordarea ajutoarele publice, căutarea de noi surse de finanţare pentru politica industrială comună şi cooperarea cu autorităţile americane în chestiuni cheie, precum tranziţia verde şi materiile prime critice.

    Acest lucru nu înseamnă că vom intra într-un costisitor război comercial cu Statele Unite, în timp ce are loc un conflict (în Ucraina) ? Nu, acest lucru nu este în interesul nostru și nici al americanilor, a conchis președinta Comisiei Europene. Ea a promis că Bruxellesul va continua să discute cu administraţia de la Washington pentru a schimba acele măsuri care stârnesc cele mai multe îngrijorări în rândul statelor membre.


  • Mai este de actualitate tratatul de liber schimb UE – SUA?

    Mai este de actualitate tratatul de liber schimb UE – SUA?

    Propunerea unui acord amplu de liber schimb
    între Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii, concretizată în
    proiectul denumit Parteneriatul transatlantic de comerţ şi investiţii, cunoscut
    şi sub prescurtarea TTIP, a reprezentat, în urmă cu mai mulţi ani, axa
    negocierilor comerciale dintre cele două părţi. În 2014, o propunere de acord
    apărea deja în spaţiul public, provocând reacţii pro şi contra. Instalarea lui
    Donald Trump la Casa Albă, în ianuarie 2017, a adus însă o orientare mult mai
    protecţionistă de partea americană, astfel că probabilitatea concretizării unui
    acord amplu s-a redus considerabil. Am vrut să aflăm în ce măsură se mai discută,
    astăzi, despre un tratat de liber schimb euro-american. Ne răspunde
    europarlamentarul român Iuliu Winkler, membru al grupului Partidului Popular
    European şi vicepreşedinte al Comisiei pentru Comerţ Internaţional a
    Parlamentului European (INTA):

    Se
    discută despre nevoia de a discuta. Cred că aceasta este cea mai potrivită
    formulare. Uniunea Europeană este cea care mereu reiterează disponibilitatea
    pentru negocieri şi disponibilitatea pentru a discuta nu numai în domenii
    punctuale, aşa cum doresc Statele Unite, ci să discutăm un tratat amplu.


    Asistăm deci la o diferenţă clară de
    viziune asupra comerţului dintre cele două părţi, mai spune Iuliu Winkler: Se pare că astăzi, dincolo de
    ocean nu există o poziţie care să favorizeze aceste negocieri. Statele Unite
    vor să discute chestiuni punctuale: despre gaz natural lichefiat, despre
    cereale, despre soia, despre produse chimice, şi provine din viziunea
    preşedintelui Trump, foarte clar, acest lucru. În acest moment, Statele Unite
    văd politica comercială ca un fel de sumă a importurilor şi exporturilor, din
    care ei doresc sa iasă câştigători, adică să aibă o balanţă comercială pozitivă
    pentru Statele Unite. Este o viziune ultrasimplificată şi care nu mai
    corespunde realităţii globale, astăzi, când avem aceste lanţuri de
    aprovizionare globale care înseamnă mult mai mult decât simple operaţiuni de
    import şi export, aşa cum doreşte să le vadă locatarul de la Casa Albă.



    Eurodeputatul Iuliu Winkler, vicepreşedinte
    al Comisiei pentru Comerţ Internaţional a Parlamentului European, nu se arată
    optimist în raport cu modul în care vor evolua, în perioada imediat următoare,
    discuţiile euro-americane pe tema unui acord comercial amplu.

    Sigur că trebuie să fim conştienţi de faptul
    că, dincolo de ocean, societatea şi politica se pregătesc de campanie
    electorală, deci probabil că nu mai multă toleranţă, ci mai multă intoleranţă
    şi mai multă lipsă de predictibilitate vor caracteriza în următoarele luni
    relaţia UE – Statele Unite.






    Experţii favorabili unui tratat amplu de
    liber schimb între Uniunea Europeană şi Statele Unite estimează că un astfel de
    acord ar putea duce la creșterea comerțului dintre cele două părţi cu până la
    50%. S-ar crea milioane de noi locuri de muncă, iar creşterea economică ar fi stimulată
    semnificativ atât în Statele Unite, cât şi în ţările membre ale comunităţii
    europene. Se pare însă că mai avem de aşteptat, cel puţin până la schimbarea
    poziţiei americane cu privire la comerţul global.

  • Scutul de confidențialitate UE – SUA

    Scutul de confidențialitate UE – SUA

    Statele Unite oferă o protecție adecvată datelor personale ale cetățenilor europeni care ajung la companii americane, se arată în evaluarea Comisiei Europene cu privire la funcționarea așa-numitului Scut de confidențialitate UE – SUA.

    5000 de societăți care au acces la datele cetățenilor europeni participă la Scutul de Confidențialitate, un cadru de protecție a datelor încheiat între Uniunea Europeană și Statele Unte care este, deja, în cel de-al treilea an de funcționare. Monitorizarea companiilor americane către care sunt transferate date ale cetățenilor europeni este asigurată de Departamentul Comerțului, care verifică lunar un eșantion de societăți pentru a vedea dacă principiile scutului sunt respectate. Comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, Vera Jurova, consideră că, dincolo de protecția pe care o asigură cetățenilor europeni, scutul de confidențialitate a influențat și dezbaterea din Statele Unite privind confidențialitatea datelor.

    Vera Jurova: După cum știți, prinicipiul nostru este că drepturile călătoresc odată cu datele europenilor, și de aceea acest cadru permite transferul de date personale din UE către Statele Unite în timp ce asigură un nivel ridicat de protecție al datelor cetățenilor noștri. Am subliniat de multe ori că scutul confidențialității nu reprezintă un caz izolat, el repectă principiul încredere și verificare și facilitează, totodată, dialogul care va permite o mai mare convergență între UE și Statele Unite în ceea ce privește protecția datelor. A treia evaluare arată că scutul de confidențialitate este un bun instrument pentru diplomația digitală care încurajează dialogul. Atunci când am conceput scutul, în urmă cu 3 ani, nu exista vreo dezbatere în Statele Unite cu privire la legislație federală despre confidențialitatea datelor; din contră, exista mult scepticism cu privire la reglementările noastre de protecție a datelor, GDPR. Astăzi avem o lege a confidențialității în California și discuții avansate în alte state și chiar și în Congres există o dezbatere cu privire la legislație federală privind confidențialitatea datelor.

    Deși notează progresele înregistrate în implementarea scutului, Comisia Europeană recomandă anumite măsuri pentru a se asigura o funcționare mai eficace a acestuia. Printre acestea se numără consolidarea procesului de certificare a companiilor participante și extinderea verificării modului în care sunt respectate reglementările acordului.


  • Facilitarea accesului la probele electronice în relaţia UE – Statele Unite

    Facilitarea accesului la probele electronice în relaţia UE – Statele Unite

    Consiliul Justiție și Afaceri
    Interne a decis, în cursul reuniunii din Luxemburg, de la sfârșitul săptămânii
    trecute, să mandateze Comisia Europeană pentru a negocia un acord cu Statele
    Unite care să faciliteze accesul la dovezi electronice în scopul cooperării
    judiciare în materie penală. Pe de altă parte, Consiliul a mandatat Comisia
    Europeană să participe la negocierile purtate în cadrul Consiliului Europei cu
    privire la un protocol referitor la Convenția privind criminalitatea informatică. Aceste negocieri ar trebui să conducă la
    încheierea unor acorduri referitoare la facilitarea accesului la probe
    electronice, cum ar fi e-mail-urile sau documentele aflate pe Cloud, pentru a
    fi utilizate în procedurile penale.

    Prezentă la reuniunea miniștrilor de
    justiție din statele membre ale Uniunii, comisarul european pentru justiție,
    Vera Jourova, s-a referit, în cursul unei conferințe de presă, la decizia
    Consiliului: Am primit undă verde de la Consiliu
    pentru a deschide negocierile cu Statele Unite privind probele electronice. Acestea netezesc calea lansării negocierilor
    cu Statele Unite, pe care îmi doresc să le avem în următoarele luni. Avem
    nevoie de o înțelegere pentru a evita posibile conflicte între legislația
    noastră și cea a Statelor Unite privind dovezile electronice. Acest acord
    dorește să introducă noi reglementări precum garantarea drepturilor procedurale
    și protecția datelor. Aș dori să subliniez că intenționăm să încheiem de
    reglementat legislația europeană privind dovezile electronice înainte de
    finalizarea negocierilor internaționale.


    Dacă vor fi încheiate mai târziu,
    acestea vor completa cadrul UE privind accesul la dovezile electronice care
    sunt în prezent discutate de instituțiile Uniunii Europene. Încheierea unui
    acord UE-SUA ar pune în aplicare un cadru de cooperare între cele două părți,
    inclusiv pentru o cooperare directă cu furnizorii de servicii. Acest lucru ar
    asigura accesul în timp util la dovezile electronice prin scurtarea perioadei
    de timp pentru furnizarea datelor solicitate la numai 10 zile, întrucât în
    prezent aceasta durează în medie 10 luni.

    De asemenea, acordul ar asigura
    garanții puternice pentru protejarea drepturilor fundamentale. De menționat
    este faptul că furnizorii de servicii din Statele Unite
    cooperează în mod voluntar cu autoritățile europene de aplicare a legii și nu
    li se permite întotdeauna, potrivit legislației SUA, să furnizeze datele
    solicitate direct autorităților europene ca urmare a cererilor de acces la
    dovezi electronice.




  • Forumul energetic UE-SUA

    Forumul energetic UE-SUA

    Exporturile de gaze naturale lichefiate din Statele Unite către Uniunea Europeană au ajuns la 272%, într-un moment în care Bruxelles-ul găzduieşte Forumul energetic la nivel înalt pentru companii europene şi americane. Reuniunea de la Bruxelles a constituit un semnal clar al consolidării cooperării dintre Uniuea Europeană şi Statele Unite în domeniul energiei.

    În declarația comună din iulie anul trecut, de la Washington, președinţii Jean Claude Juncker și Donald Trump au convenit să consolideze cooperarea strategică în domeniul energiei între Uniunea Europeană şi Statele Unite. Ei au formalizat înțelegerea beneficiilor exporturilor extinse de gaz natural lichefiat (GPL) din Statele Unite către piața de gaze din Uniunea Europeană. De la primul cargo, în aprilie 2016, exporturile de GPL din Statele Unite către Uniunea Europeană s-au majorat substanţial, însă au înregistrat o creștere puternică după reuniunea de anul trecut, Trump-Juncker cu 272%. Astfel, în martie 2019, s-a înregistrat cel mai mare volum din istoria transatlantică a comerțului cu GPL, de aproape un miliard şi jumătate de metri cubi.

    La Bruxelles, Forumul la nivel înalt dedicat energiei, deschis de comisarul pentru măsuri climatice și energie Miguel Arias Cañete și de secretarul american al energiei Rick Perry, a urmărit să ofere companiilor americane și europene prilejul de a planifica acțiuni suplimentare, pentru a profita pe deplin de oportunitățile în comerțul cu GPL. S-a discutat despre o nouă infrastructură pentru dezvoltarea în amonte, lichefierea și re-gazeificarea până la distribuția rețelelor de conducte, precum și despre noi modele de afaceri și instrumente financiare într-o piață în schimbare.

    Comisarul pentru energie și climă Miguel Arias Cañete a subliniat că securitatea energetică este una dintre principalele povești de succes ale cooperării transatlantice și una în care ambele părţi au un interes reciproc ferm. Gazul natural va rămâne o componentă importantă a mixului energetic al Uniunii Europene în viitorul apropiat, pe măsură ce ne îndreptăm spre surse mai curate de energie.

    Miguel Arias Cañete: Uniunea Europeană este, de asemenea, puternic angajată în reducerea emisiilor de carbon care generează schimbările climatice. Iar o parte importantă din aceste emisii – 75% – provin din producerea şi consumul de energie. În acest sens, am adoptat recent cel mai ambiţios accord pentru a ne îndeplini obiectivele de reducere a gazelor cu efect de sera până în 2030.

    Având în vedere dependența noastră severă de importuri – a mai spus Miguel Arias Cañete -, gazele naturale lichefiate din Statele Unite, dacă şi prețul ar fi competitiv, ar putea juca un rol din ce în ce mai important și strategic în aprovizionarea Uniunii Europene. De fapt, importurile crescute de GPL din Statele Unite contribuie la obiectivul european de diversificare a aprovizionării cu energie. Competitivă și stabilă, piața europeană a gazelor naturale este a doua cea mai mare piață unică de gaze din lume după cea americană.


  • Start în negocierile acordului economic UE-SUA

    Start în negocierile acordului economic UE-SUA

    Întâlnirea
    dintre preşedintele american Donald Trump şi preşedintele Consiliului Uniunii
    Europene Jean-Claude Juncker de pe 28 iulie 2018 de la Washington a relansat
    acordul economic dintre Statele Unite ale Americii şi Uniunea Europeană. Cele
    două părţi se angajează ca în noul acord să elimine toate tarifele industriale
    existente şi să îmbunătăţească cooperarea. Astfel, înlăturarea tarifelor la
    produse industriale va creşte comerţul extern al UE cu 8% şi exporturile SUA cu
    9%. În ianuarie 2019, Comisia Europeană a prezentat statelor membre propuneri
    pentru a primi mandat de negociere şi pe 15 aprilie statele membre au dat
    executivului comunitar acest mandat.


    Comisarul european pentru comerţ Cecilia
    Malmstrom a primit cu satisfacţie vestea:
    Statele membre ale Uniunii Europene au dat undă verde Comisiei Europene de
    a deschide negocierile pentru un acord economic limitat cu Statele Unite. Şi
    salutăm această decizie din toată inima. Acum suntem gata să mergem înainte în
    următoarea fază a relaţiilor UE-SUA. Preşedintele Trump şi preşedintele Juncker
    s-au întâlnit în iulie 2018 la Casa Albă şi au căzut de acord să lanseze o
    agendă transatlantică pozitivă. A fost un pas esenţial în a evita deteriorarea potenţială
    a relaţiilor date de un posibil război economic şi în a opri ciclul
    autodistructiv al măsurilor şi contramăsurilor. Parametrii acestui acord au
    fost schiţaţi foarte clar în comunicatul comun de presă. Textul specifică un
    număr de domenii asupra cărora ambele părţi consideră că există beneficii
    tangibile comune pentru cetăţeni şi afaceri. Summitul a stabilit de asemenea
    grupuri de lucru conduse de mine, din partea Uniunii Europene, şi de
    ambasadorul american la Uniunea Europeană. Ne-am şi întâlnit deja de câteva ori
    şi discuţiile sunt în derulare în câteva domenii. Dar pasul făcut acum este
    crucial pentru că permite Comisiei să conducă în mod formal negocierile.


    Conform
    comisarului Malmstrom, noul acord este unul de tip win-win, în care ambele
    părţi câştigă. Comisia europeană a primit mandat în noul acord să negocieze
    termenii în două sectoare: comerţul cu bunurile industriale şi standardele de
    conformitate a lor cerute de ambele părţi. Comisia se angajează şi în domenii în
    care nu are nevoie de mandat oficial precum industria farmaceutică şi aparatura
    medicală, practicile de standardizare şi regulile din Organizaţia Mondială a
    Comerţului. Două domenii sensibile nu se află în noul acord, şi anume agricultura
    şi achiziţiile publice. Din partea Comisiei se aşteaptă şi o evaluare a
    impactului social şi de mediu al noului acord.


  • Acordul transatlantic: constrângeri de ordin intern

    Acordul transatlantic: constrângeri de ordin intern

    Publicația Romanian Journal of European Affairs (numărul din decembrie
    2018) a găzduit un articol consistent referitor la impedimentele apărute în
    negocierea acordului transatlantic. Articolul, redactat de Alina Petronela
    Alexoaei și Valentin Cojanu (profesori în cadrul Academiei de Studii Economice
    din București), abordează constrângerile de ordin intern apărute în procesul de
    negociere și influența lor asupra dialogului între părți.


    Este bine cunoscut faptul că progresul către un acord final între Uniunea
    Europeană și SUA privind Parteneriatul Transatlantic pentru Comerț și
    Investiții (TTIP) a înregistrat un blocaj în 2016 pe termen nelimitat. Procesul
    de negociere a fost influențat de un set larg și complex de factori, de ordin
    geopolitic, factori proveniți din integrarea economică mondială, precum și
    factori independenți proveniți din constrângerile interne socio-economice,
    politice și instituționale la nivelul UE, respectiv al Statelor Unite.


    Autorii articolului și-au propus să identifice acest set de constrângeri
    interne (din partea ambelor părți), să evalueze influența lor asupra fiecărei
    poziții strategice adoptate și să propună o serie de modalități de acțiune
    pentru a debloca negocierile. Autorii au concluzionat că, deși procesul actual
    de negociere privind acordul transatlantic se află în expectativă, inițierea
    unui acord cuprinzător între UE și SUA ar putea fi considerată un moment de
    cotitură în modul în care urmează a se realiza liberalizarea viitoare a
    schimburilor transatlantice.


    Materialul este disponibil integral pe pagina revistei RJEA.




    (Oana Mocanu, Biroul Studii și Analize, IER)

  • Planul Comisiei Europene pentru negocierea unui acord comercial cu Statele Unite

    Planul Comisiei Europene pentru negocierea unui acord comercial cu Statele Unite

    Uniunea Europeană se pregăteşte să poarte negocieri cu Statele Unite pentru reducerea sau eliminarea unor tarife pentru mărfurile industriale. Executivul comunitar a făcut public mandatul cu care doreşte să meargă la discuţii şi a anunţat în mod categoric că negocierile nu vor viza în niciun fel dosarul sensibil al agriculturii.

    Nu va fi vorba în nici un fel de negocierea unui acord tradițional de liber schimb. Pe masa discuțiilor va fi o propunere limitată, dar extrem de important în privința reducerii tarifelor vamale pentru produsele industriale, a ținut să precizeze încă de la început comisarul european pentru comerț, Cecilia Malmstrom.

    După trecerea pe linie moartă a negocierilor privind încheierea Parteneriatului Transatlantic de Comerţ şi Investiţii , care ar fi dus la crearea celei mari zone de liber schimb din lume, discuțiile dintre europeni și americani se concentrează acum pe reducerea barierelor şi pe creşterea comerţului cu servicii și produse.

    Este, de altfel, compromisul la care au ajuns, după întâlnirea pe care au avut la sfârșitul lunii iulie la Washington preşedintele Statelor Unite, Donald Trump, şi cel al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker. Întrevederea dintre cei doi avea loc după luni întregi de tensiuni în domeniul comerciale, apărute odată cu decizia Statelor Unite de a impune din iunie taxe vamale de 25 la sută pentru importurile de oțel din Uniunea Europeană și de 10 la sută pentru cele de aluminiu. A venit apoi reacția Bruxelles-lui, care a decis, ca măsură de retorsiune, suplimentarea tarifelor vamale pentru o serie de produse americane, precum whisky, motociclete , suc de portocale, haine sau încălțăminte.

    Dar de ce sunt importante acum discuțiile în privința eliminării sau reducerii taxelor vamale pentru unele produse industriale? Explicațiile vin din partea comisarului european pentru comerț, Cecilia Malmstrom: Tarifele vamale pentru produsele industriale sunt deja destul de mici pe ambele maluri ale Atlanticului. În medie de 4.2 la sută în Uniunea Europeană și de 3.1 la sută în Statele Unite. Vorbim însă de volum semnificativ al schimburilor comerciale, de 600 de miliarde de euro numai în 2017. Prin urmare, tăierea acestor taxe va avea un impact important asupra consumatorilor, dar și asupra afacerilor de ambele părți. Va aduce beneficii mai ales micilor întreprinderi, care sunt întotdeauna extrem de afectate de costurile birocratice.


    Două subiecte se anunță a fi extrem de importante pe agenda discuțiilor. Pentru unul dintre ele, reducerea a taxelor vamale pentru importurile de autovehicule americane, Uniunea Europeană se declară pregătită să negocieze cu Statele Unite și chiar să accepte unele concesii.

    Nu dă însă aceeași dovadă de aceeaşi flexibilitate și în privința produselor agricole: Nu ne propunem să negociem cu Statele Unite eliminarea sau reducerea taxelor vamale în privința produselor agricole. Acest dosar a fost lăsat deoparte așa cum am făcut și cu alte subiecte în privința cărora este greu să ne punem de acord, precum recunoașterea indicației georgrafice, serviciile publice sau drepturile de proprietate intelectuală, spune aceeași Cecilia Malmstrom.

    Agricultura s-a dovedit a fi, de altfel, o piatră grea de încercare și în timpul negocierilor privind încheierea Parteneriatului Transatlantic. Nu puțini au fost europenii care au crezut că, odată semnat, documentul va face loc pe piața comunitară pentru organismele modificate genetic.


  • Scutul de Protecţie a datelor personale UE/SUA – raport anual

    Scutul de Protecţie a datelor personale UE/SUA – raport anual

    Înalte oficialităţi din guvernul Statelor Unite, Comisia Europeană și Autoritățile Europene pentru Protecția Datelor s-au întâlnit la Bruxelles, pentru a doua revizuire anuală a Scutului de Protecţie a Datelor Uniunea Europeană-Statele Unite. În cele două zile de discuții detaliate au fost abordate toate aspectele legate de funcționarea Scutului. Reexaminarea a beneficiat în mare măsură de contribuția societății civile.

    Ce este Scutului de Protecţie a Datelor între Uniunea Europeană şi Statele Unite sau Privacy Shield? Este un aranjament pentru protejarea datelor personale ale oricărui cetăţean din Uniunea Europeană atunci când sunt transferate în Statele Unite în scopuri comerciale. Scutul include obligații pentru companiile din Statele Unite care primesc date cu caracter personal din Uniunea Europeană, precum și obligații pentru guvernul Statelor Unite, în cazul în care solicită ulterior accesul la aceste date cu caracter personal pentru motive de siguranță națională sau de aplicare a legii. Acordul conferă, de asemenea, cetățenilor Uniunii Europene dreptul de a face o plângere dacă apreciază că datele lor cu caracter personal nu sunt protejate în mod corespunzător. Anual, acest scut este revizuit, pentru a se asigura că acesta furnizeză un nivel adecvat de protecție a datelor cu caracter personal și pentru a verifica dacă acesta este pus în aplicare în mod corect.

    De la începutul programului Privacy Shield în anul 2016, aproape 4.000 de companii au luat angajamente legale pentru a se conforma principiilor acordului. Creşterea semnificativă a programului de anul trecut scoate în evidenţă importanţa vitală a protecţiei datelor personale şi a comerţului transatlantic.

    În urma incidentelor recente de confidențialitate care implică datele personale ale cetățenilor europeni și ale americanilor, Statele Unite şi Uniunea Europeană au reafirmat necesitatea consolidarea protecţiei datelor cu caracter privat atât pentru a proteja cetățenii europeni, cât și pentru a asigura încrederea în economia digitală. Printre altele, Departamentul american de Comerț va revoca certificarea companiilor care nu respectă cerințele stricte de protecție a datelor din cadrul Privacy Shield.

    Comisarul pentru Justiție, Consumatori și Egalitate de Gen, Věra Jourová, a lansat cu secretarul de comerț al Statelor Unite, Wilbur Ross, discuțiile pentru revizuirea Scutului: Viziunea generală a Comisiei Europene este că autorităţile americane s-au ridicat la înălţimea angajamentelor asumate şi că sistemul funcţionează. Oficialităţile americane și europene vor continua să colaboreze îndeaproape pentru a asigura optima funcționare a Scutului, inclusiv în ce privește aspectele comerciale și cele legate de securitatea națională. Înainte de sfârșitul anului, Comisia va publica un raport conținând concluziile sale privind funcționarea sistemului de protecție a datelor private – a mai spus comisarul Věra Jourová.