Tag: Ultimele zile ale Occidentului

  • Ultimele zile ale Occidentului, un nou volum semnat Matei Vişniec

    Ultimele zile ale Occidentului, un nou volum semnat Matei Vişniec

    Oare ce i se întîmplă Occidentului? A intrat el în faza finală a
    declinului? Moare civilizaţia occidentală? Va fi Europa Occidentală islamizată,
    africanizată, ocupată de milioane de migranţi veniţi din Africa şi din Asia?
    Asistăm la dispariţia omului alb?
    Sunt câteva dintre întrebările cu care Matei
    Vişniec se confruntă zilnic, ca jurnalist la Radio France Internationale. În Ultimele
    zile ale Occidentului,
    volum apărut în colecția Fiction Ltd. a Editurii
    Polirom, Matei Vişniec abordează aceleaşi întrebări, de data aceasta cu
    instrumentele scriitorului, prin fabule filosofice, povestiri şi confesiuni. Cu
    prilejul lansării volumului Ultimele zile ale Occidentului, scriitorul şi
    jurnalistul Matei Vişniec a avut mai multe întâlniri cu cititorii din România. Întâlnirea
    de la Bucureşti, de la librăria Humanitas Cişmigiu, a fost moderată de criticul
    Ion Bogdan Lefter, care a prezentat volumul. Matei Vişniec ne spune că a simţit nevoia
    să scrie despre aceste lucruri, dar sub formă de proză. Pentru că el a mai
    publicat pe această temă atât eseuri, cât şi articole, tot la
    editura Polirom. Acum revine, dar în formă literară, şi prin acest volum nu dă
    nici verdicte, nu face nici profeţii negre, şi ne pune în faţă texte în care
    întâlnim temele în discuţie astăzi: amestecurile etnice, lingvistice şi
    culturale, migraţiiile, trecutul şi prezentul, scările de valori, raţiunea şi
    excesul de raţionalitate.


    Stabilit în Franţa din 1987, unde lucrează ca jurnalist la Radio France
    Internationale, Matei Vişniec a povestit la întâlnirea cu cititorii de la
    Humanitas Cişmigiu, cum reuşeşte să se împartă între două culturi, două
    activităţi şi două limbi. Şi cum o temă de actualitate poate fi transformată în
    ficţiune: Încerc să-mi salvez prima parte a zilei
    scriind ficţiune, uneori tot despre actualitate. Dar ceea ce m-a interesat în
    ultimii ani a fost un fel de detectare a paradoxurilor şi mai ales a dilemelor
    în depeşele pe care le primesc la RFI, în ziarele pe care le citesc, în presa
    pe care o urmăresc, în comentariile pe care le aud. Adică detectez în actualitate
    dileme şi paradoxuri, asemenea celor care detectează aur cu instrumente
    speciale. Pentru că ceea ce mă interesează cel mai mult nu sunt problemele
    societăţii. Pentru că problemele, la fel ca în matematică, au soluţii. Ceea ce
    mă interesează sunt dilemele care – ştim de la greci – nu au soluţii. Aceste
    dileme mă preocupă – dilemele sociale, dilemele omului, psihologice – şi cred
    că aşa am început să scriu cartea. Făcând această colecţie de dileme pe care le
    surprind în mediul înconjurător.



    Împărţit de peste treizeci de ani între Franţa şi România, Matei Vişniec
    spune că Bucureştiul actual îi provoacă un amestec de suferinţă şi bucurie:
    Faţă de toate capitalele europene pe care le cunosc în Europa – poate
    cu excepţia Belgradului – mi se pare că Bucureştiul merge încet. Deşi vin cu
    atâta plăcere în Bucureşti pentru că există atâta energie pozitivă, atâţia
    oameni care îmi plac, atâta creativitate. Şi asta este teoria mea mai veche, că
    România oferă sau dă mai mulţi copii talentaţi pe mia de locuitori decât alte
    ţări tocmai pentru că trebuie compensat faptul că sunt mai mulţi politicieni
    corupţi pe mia de locuitori. Şi atunci, într-o formă organică, pământul
    românesc se străduieşte să echilibreze cele două situaţii şi creează mai multe
    talente, mai multă creativitate ca să compenseze incompetenţa şi toxicitatea
    politicienilor. Aşa că România, pentru mine, este, aşa cum o spun deseori,
    spaţiul unde vin să-mi alimentez energiile şi resursele şi să mă hrănesc. Este
    o rampă de lansare pentru dramaturgul Matei Vişniec, pentru că festivalurile de
    teatru din România sunt foarte importante. Festivalul de Teatru de la Sibiu, de
    pildă, este un festival internaţional extraordinar. De asemenea tot mai mulţi
    regizori străini vin în România, unde pot avea întâlniri esenţiale. Astfel că
    România a reuşit să creeze totuşi pelerinaje culturale importante.

    Piesele lui Matei Vişniec sunt traduse şi jucate
    în peste 30 de ţări. Ca scriitor, a fost distins cu numeroase premii, începînd
    cu Premiul pentru poezie al Uniunii Scriitorilor, în 1984, pentru volumul
    Înţeleptul la ora de ceai. A obţinut, printre altele, Premiul Academiei Române
    în 1998 şi Premiul Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru cel mai jucat
    dramaturg român contemporan în 2016. În Franţa, i-a fost decernat de mai multe
    ori Premiul Presei la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon. În
    2009, Societatea Autorilor şi Compozitorilor Dramatici (SACD) i-a acordat Premiul
    European, iar în 2016, romanul Negustorul de începuturi de roman a primit Premiul
    Jean Monnet pentru literatură europeană.