Tag: Univers

  • Steaua unui geniu

    Steaua unui geniu

    La
    români, steaua unui om este chiar destinul acestuia. De fapt, viaţa oamenilor
    este scrisă în stele, după cum spune tot o vorbă românească. La americani, omul
    este stea când este celebru şi adulat. Stephen Hawking este o stea, o vedetă,
    deşi nu a activat în vreunul dintre domeniile care produc stele pe bandă
    rulantă, deşi, să recunoaştem că multe sunt efemere şi se grăbesc să devină
    stele căzătoare. Stephen Hawking a lucrat cu astrele iar viaţa sa a fost scrisă
    direct în stelele Universului pe care l-a studiat mereu. Stephen Hawking este
    un fenomen, complex şi dramatic precum viaţa. A înţeles atât de mult dar a fost
    condamnat la tăcere. Faptul că a comunicat prin acele maşini excepţionale îl
    transformă tot mai mult într-un om al viitorului, al tehnologiilor
    science-fiction.

    Cu cât mai adâncă a fost imobilizarea sa, cu atât i-a fost
    înţelegerea mai mare, cu cât a fost mai ţintuit la pământ, cu atât cunoaşterea
    i s-a înălţat mai sus, cu cât se aduna întunericul în jurul său, cu atât vedea
    mai departe, printre astre şi universuri. Să nu îi uităm şi incredibilul simţ
    al umorului. De altfel, după moartea sa, multe glume au venit să îi omagieze
    amintirea. În unele apar Dumnezeu şi Timpul, în altele e ştiinţă curată. Să ne
    amintim şi că expresia sa facială cea mai cunoscută este zâmbetul, un zâmbet
    deplin, cu toată strălucirea ochilor. Îşi amintea că, fiind student la Oxford,
    văzut ca o persoană complicată, le-a promis examinatorilor că dacă termină
    primul din generaţia sa, va pleca la Cambridge să facă doctoratul. Dacă va
    termina al doilea, va rămâne la Oxford. Cert este că a absolvit pe primul loc
    dar nu este sigur dacă datorită indiscutabilelor sale calităţi sau pentru că
    i-ar fi speriat pe oficialii universităţii.

    Boala care avea să îi zdrobească
    trupul a fost declarată când avea doar 21 de ani astfel că întreaga sa carieră
    ştiinţifică s-a derulat sub această stea nefericită. Pe măsură ce evoluţia
    maladiei degenerative îi limita, tot mai mult, capacităţile fizice, pe atât
    avansa în lumea cercetărilor sale asupra Universului, a timpului, a
    bingbangului, a energiilor cosmice, a curbării spaţiului-timp. De tânăr beneficiază
    de recunoaşterea mediilor ştiinţifice şi devine profesor Lucasian de
    matematică la Cambridge, poziţie deţinută, cu secole în urmă de Newton şi de fondatori
    ai mecanicii cuantice. A pornit de la istoria timpului, a trecut prin celebrele
    găuri negre ale Universului şi a vorbit oamenilor despre infinit. Apoi ne-a
    prezentat Universul într-o coajă de nucă, o nouă carte de filosofie a
    fizicii, care ne face părtaşi la miracolele explicabile şi ne ajută să
    înţelegem ce se petrece în Cosmos. Nimic din marile dezbateri şi idei ale
    fizicii Universului nu lipseşte din studiile şi preocupările sale.

    În termeni
    exacţi şi raportări concise, Stephen Hawking este cel care a explicat orice se
    întâmplă în Univers, pornind de la celebra teorie a relativităţii a lui
    Einstein şi de la concepţia istoriilor multiple a lui Richard Feynman. A
    jonglat cu misterele astrelor şi ni le-a dezvăluit cu o claritate de glob de
    cristal. A fost una dintre legendele vremurilor noastre, au recunoscut-o
    starurile rock. Limitele sale fizice nu l-au împiedicat să fie una dintre cele
    mai prezente conştiinţe universale, o imagine publică a ştiinţei şi a înţelepciunii,
    fiind citat în multe domenii, de la fizică şi astrologie, la religie şi
    psihologie. A fost şi va rămâne un exemplu motivaţional, o dovadă că limitele
    fizice ale omului pot fi depăşite în omenirea secolului XXl tocmai prin ştiinţa
    pe care Stephen Hawking a slujit-o mereu. De aceea, fideli principiului că
    totul este relativ şi trebuie să ne îndoim mereu, suntem printre cei care cred
    că Stephen Hawking nu a murit pentru că nu mai avea cum să facă asta.

  • La nature, l’homme et l’univers

    La nature, l’homme et l’univers

    Le Musée national Cotroceni, de Bucarest accueille jusqu’au 21 juin une exposition consacrée aux peintures d’Emil Ciocoiu, intitulée La nature, l’homme et l’univers”, d’après les trois grands thèmes de la création de l’artiste. La centaine de toiles exposées reflète « la grandeur de l’homme, la perfection de la nature et la splendeur de l’univers » affirme le critique d’art Marius Tiţa.



    L’artiste roumain Emil Ciocoiu, diplômé, en 1974, de l’Académie d’art Nicolae Grigorescu” de Bucarest, vit en Allemagne, à Aix-la-Chapelle (Aachen) depuis 1980. Ses liens avec la Roumanie restent pourtant très solides, comme le soulignait d’ailleurs le maire de la ville, Marcel Philippe: “il garde au fond de l’âme les racines roumaines. L’optimisme et une profondeur brillante se dégagent de son art”.



    A l’invitation du peintre, Marcel Philippe a également participé au vernissage de l’exposition que l’on peut admirer sur les cimaises du Musée national de Cotroceni : “C’est un geste d’amitié que je voulais faire depuis longtemps envers le peintre Emil Ciocoiu. L’artiste est très apprécié en Allemagne, tout comme ici en Roumanie, comme je peux le constater. Les habitants d’Aix la Chapelle connaissent tous ses ouvrages et les thèmes qu’il illustre vont droit au cœur des gens. Dans bien de ses peintures, on retrouve des endroits d’Aix-la-Chapelle, mais aussi des scènes parlant du dialogue entre les différentes religions, un sujet très important. Notre ville décerne chaque année le Prix Charlemagne censé encourager le dialogue entre les peuples et les religions. Cette année, la distinction est attribuée au pape François. Cela fait maintenant plusieurs années que le peintre Ciocoiu se penche sur dialogue interreligieux. En outre, ses peintures sont vraiment extraordinaires et témoignent d’une technique spéciale. Je suis aussi très heureux que l’exposition ait lieu dans un cadre merveilleux comme celui-ci”.



    Voici ce que le peintre Emil Ciocoiu nous a déclaré peu avant le vernissage de son exposition “La nature, l’homme et l’univers” : “J’aime bien les endroits où il y a des rivières, la mer, qui me fascinent et m’inspirent… J’ai peint à Baltchik, sur l’île de Grande Canarie ou à Venise. Ce sont surtout les contrées méridionales qui m’attirent, peut-être parce que moi-même je viens du Sud. J’adore aussi travailler en Italie, en France, dans le Midi, en Espagne. J’y ai puisé maintes sources d’inspiration. Parmi mes ouvrages, vous retrouverez des paysages d’Andalousie, de Mykonos, de Santorin, du Mont Saint-Michel, de Normandie. Sans oublier de mentionner la toile intitulée « Bonjour, Aix-la-Chapelle », où l’on peut voir la cité de Charlemagne et le Dôme érigé du temps de son règne, ainsi que l’Hôtel de ville”.



    Dans la plupart des toiles d’Emil Ciocoiu, les couleurs chaudes dominent: “Ça peut être le rouge, comme dans « Sant Egidio », par exemple — une œuvre inspirée par la rencontre mondiale des religions, tenue à Aix-la-Chapelle. On y voit tous les représentants des religions tenir un seul livre dans leurs mains. A l’arrière plan, on aperçoit le Dôme. Devant lui, au premier plan, les nombreux représentants des différentes religions du monde figurent, petit à petit, un édifice, un Dôme. Sant Egidio est un mouvement mondial des religions, un dialogue des religions. Il ne s’agit pas d’unifier les religions, mais d’ouvrir le dialogue, car la paix, c’est par le dialogue qu’elle se met en place. Nous devons être tolérants les uns avec les autres, comprendre que nous appartenons à différentes cultures. Les cultures se conjuguent dans le dialogue, dans une harmonie que je souhaite — c’est ma façon de voir les choses. Nous traversons une période complexe, en raison des divergences entre les ethnies, les cultures, les religions, finalement. C’est pourquoi je propose la toile « Consensus » – il s’agit des symboles des 4 grandes religions réunis dans une seule œuvre monumentale. Ma suggestion est d’unir ces symboles dans un système harmonieux d’entente et de paix”.



    Ceux qui franchissent le seuil de l’exposition « La nature, l’homme, l’univers » sont accueillis, à l’entrée, par une autre œuvre monumentale du peintre Emil Ciocoiu, intitulée “Source”: “Je l’ai choisie parce qu’elle contient des éléments qui nous exaltent, nous touchent, nous expriment… C’est l’océan primordial, dont nous sommes issus. Elle représente une source qui jaillit de l’océan, qui dégage une énergie — car nous sommes de l’énergie en mouvement — et qui monte vers l’infini. C’est ainsi que l’on peut résumer cette œuvre. Pourtant, on doit la contempler et la comprendre, car elle a une vibration tout à fait spéciale, qui nous incite à méditer sur le sens de notre existence”.



    Presque tous les tableaux de cette exposition se retrouvent dans les pages d’un album qui porte le même titre — “La nature, l’homme, l’univers” — et dont l’auteur est le critique d’art Marius Tiţa: “L’album nous permet de suivre de plus près cette problématique — non pas dans la succession que propose l’exposition, mais plutôt comme un débat, comme une lecture plus proche de ce thème. Il prend l’homme comme point de départ, pour aboutir à l’univers, à ses grandes explosions d’énergie, à ses vibrations, à ses vortex créateurs de nouveaux mondes. S’y ajoute le thème de l’entente entre les religions, du dialogue interreligieux que l’on retrouve dans le chapitre « L’Homme ». Le début de l’album est réservé à la Nature, avec ses grands thèmes — y compris les fameuses fleurs solitaires qui nagent dans un océan de couleur, de vibration. On y retrouve également les villes d’Emil Ciocoiu, faites de touches figurant en fait des êtres humains”.



    Une autre exposition du peintre Emil Ciocoiu a été ouverte en avril, dans le merveilleux musée de Michel-Ange, à Caprese Michelangelo. Des œuvres d’Emil Ciocoiu sont entrées dans les collections de la télévision de Cologne, de la Maison royale néerlandaise — Den Haag, du Musée d’Art sacré de Venise, de la Fondation Ludwig d’Aix-la-Chapelle, du Musée national d’art de la Chine, à Pékin, et du Musée national d’art de la Roumanie, à Bucarest. (trad. Mariana Tudose, Dominique)

  • O nouă fereastră către cunoaşterea Universului

    O nouă fereastră către cunoaşterea Universului

    În
    urmă cu 100 de ani, Albert Einstein vorbea de perturbări ale spaţiului şi
    timpului produse de deplasarea unor obiecte cu masă foarte mare şi emitea ipoteza conform căreia în Univers ar
    exista unde gravitaţionale, care îl străbat de la un capăt la celălalt. Teoria
    cunoscutului fizician nu a putut fi demostrată până de curând de oamenii de
    ştiinţă, însă, recent, o echipă de cercetători americani a anunţat că a
    detectat direct unde gravitaţionale. Acestea au o structură asemănătoare
    cu cea a luminii. Ele sunt un tip de radiaţii electromagnetice, doar că
    ondulaţiie lor sunt, de fapt, spaţiul şi timpul pe care le cunoaştem cu toţii.
    Putem face următoarea comparaţie: dacă punem în mişcare particule încărcate
    electric, obţinem lumină, dar, în momentul în care punem în mişcare mase
    întregi de materie, obţinem unde gravitaţionale
    , a explicat
    astrofizicianul NASA, Ira Thorpe. Detectarea directă survine după un eveniment
    cosmic violent: două găuri negre, una de 35 şi alta de 30 de ori mai mare decât
    Soarele, au fuzionat la peste un miliard de ani-lumină depărtare de noi. În
    ultimele momente, acestea s-au rotit una în jurul celeilalte de câteva zeci de
    ori pe secundă, fiecare având jumătate din viteza luminii când s-au ciocnit, au
    explicat astrofizicienii.

    Jurnalistul de ştiinţă, Alexandru Mironov: Este un eveniment pur si simplu
    epocal. E un moment de istorie echivalent cu descoperirea bosonului Higgs, particula care dă masă oricărei substanţe. Toată lumea ştie că dacă arunci o
    minge în sus, mingea cade înapoi la pământ, deja am învăţat la şcoală că Luna
    se învarte în jurul Pământului, Pământul în jurul Soarelui, toate acestea
    înseamnă atracţie gravitaţională. Care se exercita cum, era întrebarea?
    Probabil prin unde gravitaţionale, probabil că există nişte particule, aşa cum
    lumina are niste fotoni – bucăţele mici de lumină, probabil că există ceva
    numit graviton, au presupus savanţii, şi într-o zi îl vom prinde şi îl vom
    demasca. Pentru asta s-au construit aparate speciale, interferometre cu
    laser, numite LIGO, şi care practic înseamnă două raze laser perpendiculare,
    echilibrate şi calibrate încât să nu fie mişcate de nimic. Razele acestea
    aşteaptă, sunt o capcană pentru undele gravitaţionale care eventual s-ar
    manifesta undeva. Ei, s-a întâmplat că s-au manifestat la miliarde de
    ani-lumină de noi, a fost o concentrare de materie şi energie atât de mare
    încât a zguduit această textură a Universului şi a ajuns până la noi mişcarea,
    seismul acesta al undelor gravitaţionale.

    După
    descoperirea, acum câţiva ani, a particulei lui Dumnezeu,
    comunitatea ştiinţifică consideră drept o reuşită extraordinară descoperirea
    experimentală de acum. Oamenii de ştiinţă au transformat semnalul detectat în
    unde radio şi au putut asculta astfel sunetul produs de ciocnirea a două găuri
    negre.

    De la Washington, corespondentul Radio România, Doina Saiciuc: Descoperirea undelor gravitaţionale
    deschide o nouă uşă pentru observarea Universului. Este ca şi cum ar transforma
    un film mut într-unul vorbit, întrucât aceste unde sunt însuşi sunetul
    Universului. Până în acest moment am avut privirea pe cer, dar nu i-am
    putut asculta muzica – a spus astrofizicianul Szabolcs Marka, de la
    Universitatea Columbia din New York, unul dintre membrii echipei care a făcut
    descoperirea.
    Cerurile nu vor mai fi niciodată aceleaşi – a mai spus el. La 14
    septembrie 2015, ora 5:51 a coastei de est americane, detectorii Laser Interferometer
    Gravitational-Wave Observatory – LIGO, situaţi în Livingston, statul Louisiana,
    şi Hanford, statul Washington, măsurau undele provocate în structura spaţiu -
    timp, undele gravitaţionale, care ajungeau la globul pământesc de la un
    eveniment cataclismic întâmplat departe, departe în Univers.
    Decenii întregi de
    cercetări făcute în întreaga lume de mii de oameni de ştiinţă, cu sprijinul
    LIGO de la National Science Foundation a SUA au culminat cu istorica
    descoperire.

    De la Bucureşti, Alexandru Mironov aminteşte că Einstein a
    spus că va veni momentul, atunci când evoluţia fizicii o va permite, când vor
    putea fi pipăite practic undele gravitaţionale: Eu
    cred că se poate vorbi despre un nou uriaş pas pe care îl face acest biped de
    uriaşă perspectivă care este Homo Sapiens. Deodată suntem în altă parte în ceea
    ce priveşte cunoaşterea lumii. Creierul e capabil să înţeleagă felul în care
    ticăie maşinăria asta a Universului. Undele gravitaţionale sunt chiar cheia
    cheilor întâmplărilor din fizica Universului.

    Ce aşteptăm de la descoperirea asta?
    Aşteptăm momentul în
    care inginerii să apară în spatele fizicienilor şi, la fel cum s-a întâmplat cu
    mecanica cuantică, să utilizeze descoperirile din domeniul undelor
    gravitaţionale pentru construirea, de pildă, a unui telescop gravitaţional,
    capabil să citească întâmplări care se petrec în materie şi în energia
    uriaşului Cosmos la orice distanţă, oricând, de-a lungul celor 13,8 miliarde de
    ani-lumină cât are casa noastră, Universul
    , mai spune Alexandru Mironov.

  • Roumanie-Corse – entre deux mondes

    Roumanie-Corse – entre deux mondes

    Elle est passée de lémerveillement à la recherche quasi scientifique, car elle était intriguée par les ressemblances inattendues et saisissantes entre la Roumanie, sa terre dorigine, et la Corse, sa terre dadoption. Le résultat de son travail, de ce va-et-vient entre deux univers que tout oppose, apparemment, mais qu’en réalité tout rapproche, le résultat donc est une trilogie de livres dessais qui posent des questions et ouvrent des pistes de réflexion inédites. Débat avec Daniela Vinciguerra-Radut, auteure de cette trilogie littéraire réunissant les volumes “Vivant entre deux mondes” (Editions de la Société des Ecrivains), “De la Roumanie à la Corse, aller-retour” (LesEditionsduNet) et “Un autre visage de la Roumanie, un autre visage de la Corse” (Edilivre).