Tag: universitar

  • Începe un nou an universitar!

    Începe un nou an universitar!

    În România a început un
    nou an universitar, cu aceleaşi probleme ca şi în anii trecuţi – subfinanţarea
    sistemului, locuri insuficiente în cămine şi burse mici. An de an sunt prea puţine locuri în cămine, chiar dacă numărul
    studenţilor scade. Cei care reuşesc să prindă totuşi un pat, în camere de trei,
    patru sau cinci persoane, plătesc destul de mult doar pentru cazare, având în
    vedere că trebuie să-şi acopere şi cheltuielile cu mâncarea şi întreţinerea.
    Căminele de stat sunt variantele cele mai puţin costisitoare pentru studenţi,
    fiind chiar de patru ori mai ieftine decât cele private, unde tarifele depăşesc
    adesea 500 de lei (circa 110 euro) pe lună. În acest context, atât părinţii,
    cât şi tinerii atrag atenţia că una dintre cele mai serioase probleme este cea
    a burselor aproape simbolice.

    Şi Alianţa Naţională a Organizaţiilor
    Studenţeşti din România trage un semnal de alarmă asupra celor mai
    importante probleme cu care se confruntă învăţământul superior din România în
    acest moment: corupţia şi subfinanţarea. Studenţii îşi doresc să înveţe în
    universităţi curate, în care faptele de corupţie să nu îşi găsească locul şi
    unde termenii de plagiat şi şpagă să nu fie toleraţi – se arată într-un
    comunicat de presă al Alianţei. Totodată, ei cer ca bursele să acopere cheltuielile
    lunare de cazare şi de masă, locuri în cămine suficiente pentru toţi cei care
    solicită acest lucru şi reduceri pentru transport asigurate pentru toţi
    studenţii.

    În acest an, concurenţa cea mai mare a
    fost la Academia de Studii Economice din Bucureşti pentru cele 11 facultăţi.
    ASE-ul a scos la concurs pentru admitere 3 mii de locuri finanţate de la buget
    şi 2.600 de locuri cu taxă. Pentru anul universitar 2015 – 2016, cele 19
    facultăţi de la Universitatea din Bucureşti au pus la dispoziţia candidaţilor
    4.450 de locuri la buget şi 4 mii de locuri la taxă. La rândul său,
    Universitatea Politehnică aşteaptă, la cele 15 facultăţi, 5 mii de studenţi. Ca
    o premieră pentru anul acesta, studenţii din Cluj, Iaşi, Timişoara şi Bucureşti
    au posibilitatea să studieze, timp de un semestru sau un an, într-un alt oraş,
    în cadrul unui program de schimb de experienţă. Masa şi cazarea pentru cei care
    optează să se înscrie în program sunt asigurate de instituţiile de învăţământ.

    Pe de altă parte, Guvernul de la Bucureşti a aprobat, prin ordonanţă de
    urgenţă, menţinerea în sistem, pentru încă un an, a cadrelor universitare fără
    doctorat, pentru a nu agrava lipsa cadrelor didactice din învăţământul
    românesc.

  • Un nou an universitar

    Un nou an universitar

    Ziua de 1 octombrie, când prin tradiţie, se deschide un nou an universitar în România, este, în 2014, un moment atât al bilanţului, cât şi al noutăţilor. Bilanţul este prilejuit de faptul că una din cele mai importante universităţi din ţară, cea din Bucureşti, aniversează 150 de ani de funcţionare. De-a lungul acestui secol şi jumătate i s-au alăturat şi alte instituţii de învăţământ superior de stat şi, în ultimul sfert de veac, instituţii particulare. Cum au evoluat cele două tipuri de învăţământ superior şi, mai ales, dacă s-a ajuns la acelaşi nivel calitativ al actului educaţional, l-am întrebat pe expertul în educaţie Marian Staş, profesor atât la Universitatea Harvard, cât şi la Universitatea Bucureşti.


    Răspunsul scurt la întrebare este Nu”, din cel puţin două motive importante. Când te referi la un învăţământ superior cu vechime de 150 de ani, aşa cum e cazul Universităţii din Bucureşti, e un lucru diferit de instituţiile de învăţământ create cu 15-20 de ani în urmă. Mă refer aici la durata organizării noilor universităţi. Cel de-a doilea motiv este deja existent în conversaţia publică şi se referă la temerea — probată în fapt de multe ori — că universităţi particulare sunt mai degrabă fabrici de diplome decât şcoli unde studenţii învaţă. Există posibilitatea ca studenţii la universităţi private să-şi cumpere examenele şi diplomele. În acelaşi timp, acest lucru s-a întâmplat şi la unele facultăţi de stat. Dar am întâlnit şi profesori buni şi studenţi interesaţi în învăţământul privat. Aici mai e de făcut o observaţie, din punct de vedere cantitativ. În general, învăţământul privat în România are o pondere de 3% – 5% în sistemul educaţional. Deci o pondere extrem de scăzută.



    În privinţa noutăţilor care-i aşteaptă pe studenţi din anul acesta, ele apar într-o ordonanţă de urgenţă prin care guvernul a modificat anumite reglementări din Legea Educaţiei. De pildă, dacă până acum programele de doctorat se puteau organiza numai la forma de învăţământ cu frecvenţă, ordonanţa prevede ca acestea să se poată organiza şi la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă. O altă modificare se referă la înfiinţarea, în cadrul universităţilor, a unor colegii terţiare. În cadrul lor statul poate asigura, din finanţarea de bază sau din alte surse de finantare, organizarea de cursuri de pregătire pentru bacalaureat, pentru absolvenţii de liceu care nu au promovat acest examen. Cu alte cuvinte, în cadrul universităţilor, elevii care nu îndeplinesc condiţia elementară de intrare la facultate, pot urma o formă de învăţământ post-liceal şi pot promova, cu condiţia ca, la un moment dat, să ia bacalaureatul. Această prevedere este motivată de următoarea situaţie apărută prima dată în 2011 şi perpetuată de atunci în fiecare an: doar 40%-50% dintre absolvenţii de liceu promovează bacalaureatul, calificându-se astfel pentru admiterea la universitate. Marian Staş: În momentul în care din 2011, sub 50% dintre elevii de liceu promovează examenul de bacalaureat, dintr-o dată cei care aveau dreptul să meargă în învăţământul superior s-au împuţinat semnificativ. De-a lungul anilor, catedrele se calibraseră se primească mai mulţi studenţi, iar acum, dintr-o dată, au rămas puţini. A doua dimensiune a problemei, care este încă şi mai perfidă, este dimensiunea calitativă. Copiii care absolvă liceul şi iau bacul nu ştiu carte. Nu ştiu cartea cerută de universităţi. Sunt anumite praguri. Copiii care trec din clasa VIII-a într-a IXa, nu ştiu carte pentru a IXa, iar cei care trec dintr-a XII-a în anul I de facultate nu ştiu cartea necesară pentru ceea ce înseamnă învăţământ superior. Dar nivelul de bacalaureat, de pildă, califică un copil care este onest şi învaţă de nota şase.



    Poate remedia, aşadar, problema promovabilităţii bacului, dar şi a calificării pentru facultate, înfiinţarea acestor colegii post-liceale? Marian Staş: Sigur că atunci, când pui profesori universitari să pregătească astfel de copii, nu e ceva rău la limită. E bine că sunt oameni care-şi pot pune expertiza profesională la dispoziţie. Dar menirea universităţilor e alta. Ele sunt mai orientate spre conceptualizare şi constructe intelectuale mai degrabă decât spre ceea ce înseamnă exerciţii şi deprinderi practice. Acesta e rostul şcolilor post-liceale. Dintre copiii care intră acum în aceste colegii terţiare, non-universitare, eu aştept să-i văd pe primii care vor intra mai departe în învăţământul universitar şi cum se va întâmpla acest lucru. Şi aici trag un semnal de alarmă, căci metodologia-cadru ca atare este insuficient construită din punctul de vedere al detaliilor şi lasă loc unor interpretări arbitrare. Astfel pot apărea comportamente incorecte de a facilita accesul unor tineri spre facultăţi în condiţiile în care nu toţi parametrii de promovabilitate ai liceului sunt îndepliniţi.



    Cei care doresc să se înscrie în aceste colegii o pot face chiar de anul acesta, căci guvernul a cerut universităţilor să întocmească listele de specializări şi programele de studii până pe 20 octombrie. Până acum mai multe universităţi de stat şi particulare şi-au anunţat disponibilitatea de a înfiinţa aceste colegii. Printre ele nu se află, însă, universităţi de renume precum Universitatea Bucureşti, Babeş-Bolyai din Cluj, Alexandru Ioan Cuza din Iaşi sau Universitatea Politehnică tot din Bucureşti.