Tag: Valdis Dombrovskis

  • Europa digitală şi simplificări administrative

    Europa digitală şi simplificări administrative

    Priorităţile Comisiei Europene sunt securitatea și competitivitatea. Provocările și amenințările cu care ne confruntăm în privinţa securităţii cresc nevoia de a răspunde rapid și cu îndrăzneală acestora.

    Şi în ceea ce privește competitivitatea, există  probleme pe termen scurt cu care ne confruntăm, a precizat într-o dezbatere Valdis Dombrovskis, comisar european pentru economie și productivitate și comisar european pentru implementare și simplificare, care a explicat contextul actual:

    “Creșterea productivității în UE este mai lentă decât în alte economii majore, cum ar fi SUA și China, deja de zeci de ani. Îmbătrânirea populației, prețurile relativ ridicate la energie, nepotrivirea competențelor, toate acestea trebuie abordate și rezolvate, precum și o reducere a sarcinii administrative. Simplificarea se încadrează foarte bine în această agendă axată pe competitivitate.

    Deci deja am schițat busola europeană a competitivității, subliniind modul în care vom face față tuturor provocărilor și problemelor legate de competitivitate în acești cinci ani.

    Și chiar săptămâna trecută am venit, de asemenea, cu o comunicare pentru o Europă mai rapidă și mai simplă, pentru a sublinia modul în care vom aborda simplificarea și reducerea poverii administrative, stabilind, de asemenea, obiective cantitative clare.

    Deci reducerea sarcinii administrative cu 25% pentru toate companiile și cu 35% pentru IMM-uri.”

    Dincolo de  reducerea sarcinii administrative cu 37,5 miliarde de euro până la sfârșitul mandatului, Comisia Europeană propune un pachet digital care se concentrează pe securitate cibernetică și cerințele din jurul acesteia.

    Valdis Dombrovskis, comisar european pentru economie și productivitate și comisar european pentru implementare și simplificare, a detaliat:

     “Prin urmare, cred că acesta este un moment pentru care să urmăriți și să vă implicați în pregătirea acestui pachet de simplificare digitală.

    Dar, de asemenea, când vorbim pe orizontală despre reducerea poverii administrative, ne uităm foarte mult la instrumentele digitale, cum putem folosi instrumente digitale pentru a simplifica raportarea, cum putem reutiliza datele, astfel încât să nu fie nevoie să cerem companiilor din nou și din nou să raporteze în diferite forme, cum renunțăm la raportarea pe hârtie acolo unde este încă prezentă.

    Așadar, și digitalizarea modului în care facem administrația publică și raportarea va ajuta și la rezolvarea acestor probleme.”

    În programul de lucru al Comisiei Europene pentru 2025, printre propunerile de simplificare se mai numără directiva numită “omnibus” pentru raportarea sustenabilității, cea privind facilitarea investițiilor, simplificând activitatea unor programe precum InvestEU și Fondul European pentru Investiții Strategice.

  • Transformări ale industriei auto din Uniunea Europeană

    Transformări ale industriei auto din Uniunea Europeană

    Uniunea Europeană este al doilea cel mai mare producător   de vehicule, după China, și înaintea Statelor Unite ale Americii. Mai mult de 10% din industria manufacturieră din Uniune este reprezentată de industria auto. Iar investițiile din domeniul auto se cifrează la 73 miliarde de euro în cercetare și dezvoltare, o treime din investițiile private din blocul comunitar.

     

    Industria auto se transformă azi de la motoarele cu combustie internă la cele cu emisie zero și digitalizare, iar Uniunea Europeană și-a fixat o țintă totală de emisii zero până în 2035. Acesta este o mare provocare în privința construirii lanțurilor de aprovizionare cu baterii și semiconductori și cu modificarea infrastructurii în toate statele membre. Agenția Internațională pentru Energie afirmă că una din 5 mașini vândute în 2024 este electrică, iar Europa nu-și permite să rămână în urmă. Schimbările sunt profunde, iar factorii care afectează competitivitatea producătorilor europeni de mașini sunt costurile mai ridicate cu 30% din cauza energiei, forței de muncă și materiilor prime.

    În sesiunea plenară a Parlamentului European, Valdis Dombrovskis, vicepreședintele Comisiei Europene, a anunțat măsurile executivului comunitar pentru a păstra locul Europei în lume de lider al producției de vehicule.

    ”Am adoptat măsuri pentru susținerea dezvoltării pieții de vehicule electrice de la construirea de lanțuri de aprovizionare pentru vehiculele electrice, inclusiv cu baterii, materii prime importante și semiconductori, până la extinderea infrastructurii de reîncărcare și accelerarea desfășurării de rețele de electricitate pentru vehiculele cu zero emisii. Aceasta a însemnat un efort substanțial pentru trecerea către electromobilitate, în special a facilităților pentru recuperare și reziliență, pentru conversia fabricilor de automobile, pentru infrastructura de încărcare și pentru schema de reînnoire a flotelor auto.

    Prin legea privind industria cu zero emisii nete vom crea abilități pentru a susține sectoarele tehnologice verzi de mare importanță precum bateriile prin instruirea a 100.000 de muncitori într-un an. Am înființat alianța pentru abilități auto pentru a recalifica și recapacita masiva forță de muncă din domeniul auto.”

    Măsurile vor include și anchete împotriva producătorilor de vehicule electrice chinezești care beneficiază de subvenții de la stat. Această măsură trebuie să restabilească o competiție corectă.

  • Taxe vamale compensatorii pentru vehiculele electrice importate din China

    Taxe vamale compensatorii pentru vehiculele electrice importate din China

    Comisia Europeană a anunţat, săptămâna trecută, instituirea unor taxe compensatorii provizorii la importurile de vehicule cu baterii electrice din China. Pe baza investigației, Comisia a concluzionat că unele vehicule cu baterii electrice din China beneficiază de subvenții neloiale, constituind o amenințare de prejudiciu economic pentru fabricanţii d produse similare din Uniunea Europeană.

    Investigația a examinat, de asemenea, consecințele și impactul probabil ale acestor măsuri asupra importatorilor şi cumpărătorilor de maşini electrice. Înainte de acest anunţ, Uniunea Europeană şi China au avut consultări intense, în scopul de a găsi o soluţie compatibilă cu normele Organizaţiei Mondiale a Comerţului.

    Aceste consultări au fost precedate de un schimb de opinii între vicepreședintele executiv Valdis Dombrovskis și ministrul chinez al comerțului Wang Wentao.

    Anterior deciziei instituirea unor taxe compensatorii provizorii la importurile de vehicule cu baterii electrice din China, Olof Gill, purtător de cuvânt al Comisiei Euroopene, responsabil cu agricultura şi comerţul, a declarat:

    Permiteți-mi să încep prin a vă reamintesc câteva dintre faptele din jurul investigației noastre. Ancheta noastră este o investigație bazată pe fapte. Am evaluat toate informațiile furnizate de părțile interesate într-o manieră obiectivă atunci când am urmărit cazul pe baza unei colectări de probe foarte detaliate și cuprinzătoare.

    Săptămâna trecută am anunțat măsuri compensatorii provizorii ca parte a etapei de pre-dezvăluire, care este o etapă procedurală standard într-o astfel de investigație. Iar lucrul important de reținut aici este faptul că China și companiile chineze se bucură de drepturile lor procedurale pe deplin respectate de a participa la investigație și au dreptate atât în ​​fața instanțelor UE, cât și la o soluționare a litigiilor la OMC. Deci acesta este mecanismul corect și adecvat pentru ca China să își facă cunoscute punctele de vedere în legătură cu ancheta noastră.

    De asemenea, urmărim ancheta care a fost anunţată de chinezi. Vom analiza rezultatele îndeaproape, în coordonare cu industria noastră şi cu statele membre şi, după caz, vom interveni. Scopul nostru este să ne asigurăm că respectă pe deplin regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului, reguli asupra cărora am căzut de acord noi, China şi ceilalţi membri ai Organizaţiei.”

     

    Tarifele vamale suplimentare sunt aplicate diferenţiat pentru trei producători chinezi. Alţi producători din China, care au cooperat în timpul investigaţiei şi nu au fost incluşi în eşantion, vor avea tarifele vamale de 20,8%, iar firmelor care nu au cooperat li se impun tarife de 37,6%. Aceste taxe vamale se aplică din 5 iulie, pentru o durată maximă de patru luni. În acest interval va fi luată o decizie finală privind introducerea unor taxe vamale definitive, în urma votului statelor membre. Conform anunţului Comisiei Europene, taxele vamale definitive vor fi introduse pentru o perioadă de cinci ani.

  • Pachetul de măsuri al semestrului de primăvară

    Pachetul de măsuri al semestrului de primăvară

    Comisia Europeană a lansat pachetul de măsuri al semestrului de primăvară prin care ghidează statele membre către redresarea economică viitoare. Competitivitatea, reziliența, reformele, politicile unificate și coeziunea socială sunt câteva dintre sublinierile pe care Valdis Dombrovskis, vicepreședinte al Comisiei Europene, le-a făcut.

    ”Semestrul european din acest an vine într-un moment în care ne pregătim să ieșim încet din câțiva ani de șocuri majore. În primul rând, pandemia de Covid-19, apoi agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei și prețurile la energie legate de aceasta din urmă.

    În toată această perioadă, Uniunea Europeană a dovedit un grad impresionant de reziliență economică și socială. În ciuda provocărilor masive, vedem o piață a muncii puternică și o rată scăzută a șomajului record în Uniune. Aceasta se datorează în mare măsură unei politici unificate de răspuns. Acestea sunt provocări fără precedent și ele ne-au condus la reforma inclusiv a procesului semestrului european făcându-l mai adaptabil circumstanțelor de schimbare mai rapide.

    Este, de asemenea, bine pentru schimbările făcute. De exemplu, semestrul este acum un instrument care leagă finanțarea din partea Uniunii cu reformele și investițiile, așa cum vedem în cazul facilităților pentru revigorare și reziliență. Dintr-o perspectivă economică, observăm o ușoară, dar fermă îmbunătățire a prospecțiunii, în timp ce inflația a crescut în Europa cu un impact sever asupra puterii de cumpărare a oamenilor. Astăzi, ea este în declin și trebuie să-și continue declinul. Cum inflația își pierde forța asupra bugetelor gospodăriilor, consumul este menit să susțină creșterea care ar trebui să se producă gradual în acest an și în cel care vine.

    Sunt multe alte schimbări pe care trebuie să le luăm în considerare, multe dintre ele sunt probleme structurale de lungă durată. Ele au impact direct asupra competitivității și rezilienței Uniunii. De exemplu, trebuie să creștem productivitatea prin cercetare și inovare, să îmbunătățim accesul la finanțare, să reducem neajunsurile legate de abilități și muncă și să îmbunătățim mediul de afaceri. Competitivitatea noastră este legată de tendințele în sus ale convergenței economice și sociale în cadrul și între statele membre. Trebuie să construim un succes al celor 13 state care s-au alăturat Uniunii în 2004. Și toate acestea în timp ce ne asigurăm că nimeni nu este lăsat în urmă cu ajutorul forței de muncă calificate, al abilităților și politicilor sociale.”

  • Europenii sunt în favoarea comerţului internaţional

    Europenii sunt în favoarea comerţului internaţional

    Sondajul arată că pentru europeni, comerțul liber cu alte țări și organisme internaționale înseamnă o gamă mai largă de opțiuni și produse la prețuri accesibile.

    ”Acționăm întotdeauna în interesul cetățenilor și mă bucur să constat că acest lucru se reflectă în opiniile pozitive ale majorității europenilor”, a fost reacția actualului vicepreședinte al executivului comunitar, Valdis Dombrovskis, al cărui mandat este de a acționa astfel încât economia să funcționeze în beneficiul oamenilor.

    Sondajul arată, în același timp, că sprijinul pentru rolul central al Uniunii în negocierea și apărarea intereselor statelor membre rămâne puternic. 74 la sută dintre europeni sunt de acord că Uniunea, în ansamblul ei, este mai eficientă decât dacă țările membre ar acționa pe cont propriu pentru încheierea unor acorduri de liber schimb.

    În plus, 82 la sută dintre europeni cred că este nevoie de norme comerciale internaționale pentru a menține o concurență echitabilă.

    În creștere, mai arată sondajul, este și încrederea oamenilor în capacitatea Uniunii de a-și desfășura politica comercială în mod transparent și deschis într-un peisaj comercial global descris chiar de Bruxelles ca fiind tot mai complex.

    Eurobarometrul mai arată că 35 la sută dintre cetățenii europeni cred că politica în materie de comerț a Uniunii ar trebui să le protejeze sănătatea, 27 la sută cred că importantă este și apărarea securității naționale, iar 18 la sută cer protecție în fața așa-numitelor tehnologii sensibile, adică a celor cu dublă utilizare, atât civilă, cât și militară.

    Comerțul are un rol de jucat în protejarea consumatorilor, producătorilor și fermierilor europeni, precum și în creșterea competitivității Uniunii Europene și a securității sale economice, a dat asigurări același vicepreședinte al Comisiei, Valdis Dombrovskis.

    Sondajul a fost realizat la mijlocul lunii ianuarie, începutul lunii februarie pe un eșantion de peste 26 de mii de respondenți din toate statele membre , inclusiv din România, și este cel de-al treilea care acoperă comerțul, după cele din 2010 și 2019.

    Bruxelles-ul dă asigurări că rezultatele vor sta la baza discuțiilor privind viitorul politicii comerciale în cadrul noii Comisii Europene, care va începe să lucreze din toamnă.