Tag: valori

  • Atitudinile și așteptările românilor cu privire la statul social

    Atitudinile și așteptările românilor cu privire la statul social

    În cei 15 ani scurși de la aderarea României la UE, progresul economic este
    evident: salariul mediu net a crescut de 3,5 ori, ritmul de creștere a
    economiei a fost printre cele mai rapide din Europa, iar în privința produsului
    intern brut, creșterea din ultimii ani plasează România pe primul loc între
    țările Uniunii Europene. În același timp, tot statisticile indică adâncirea
    clivajelor dintre bogați și săraci, creșterea abandonului școlar și emigrarea
    accentuată. În aceste condiții, Fundația Friedrich Ebert din România și-a
    propus să realizeze o cercetare sociologică pentru a vedea ce părere au românii
    despre implicarea statului. A rezultat studiul ATITUDINI ȘI VALORI DE TIP
    PROGRESIST ÎN ROMÂNIA, iar premiza cu care s-a pornit în realizarea lui ne
    este acum detaliată de sociologul Cladiu Tufiș, unul dintre co-autori:

    Spațiul public este puternic ancorat în zona dreaptă atunci când vine
    vorba de ideologie, iar atunci când vine vorba de valori se discută întodeauna
    despre liberalism, se discută despre economie de piață, despre competiție,
    despre respectarea proprietății private, despre corupție și anticorupție. Mai
    puțin se discută despre teme care ar putea să fie interesante și pentru marea
    parte a populației care trăiește de la o zi la alta, de la un salariu la altul.
    De aici a venit să spunem această inițiativă a celor de la Fundația Friedrich
    Ebert. De a încerca să măsurăm într-un fel dacă anumite valori care sunt de
    obicei asociate cu zona stânga se regăsesc și în rândul publicului pentru că nu
    sunt foarte multe cercetări sociologice care să se uite la astfel de lucruri în
    mod direct.


    Pentru sociologul Claudiu Tufiș, termenul progresist nu a fost o alegere
    prea inspirată. Ar fi preferat chiar sintagma de stângă, dat fiind că marile
    teme ale sondajului se regăsesc, de obicei, printre politicile stângiste. De
    pildă, protecția socială, finanțarea de către stat a învățământului și a
    domeniului sanitar, intervenția statului în economie pentru asigurarea unor
    condiții echitabile de trai, etc. Printre întrebările puse respondenților, s-au
    numărat și cele referitoarea la impozitarea progresivă, o temă la zi în România
    unde acum se discută despre renunțarea la cota unică.

    Sociologul Claudiu Tufiș: Prima întrebare care a atras atenția a fost aceea legată de
    preferințele pentru tipul de impozitare și faimosul procent de73 %. Adică trei
    sferturi din populație consideră că cei care au venituri mai mari ar trebui să
    plătească impozite mai mari. Acum desigur discuția legată de impozitul
    progresiv este una complexă din punct de vedere economic, iar impozit progresiv
    în genere nu spune mare lucru. Modul în care este implementat acest principiu
    al echității taxării poate lua multe forme. Iar felul în care se implementează
    acest principiu poate avea rezultate foarte diferite. (…) Ori pentru astfel de
    detalii, n-am avut spațiu un chestionar. N-am putut chestiona în legătura cu
    preferința pentru diverse modele de impozitare progresivă. Știm doar că așa la
    un nivel foarte general populația consideră că cei care au bani mai mulți ar
    trebuie să fie impozitați mai mult. Dincolo însă de această întrebare legată de
    impozitul progresiv există și întrebări legate de diverse modalități prin care
    statul ar trebui să îi ajute pe cei aflați în nevoie. Un exemplu este plafonarea chiriilor de către
    stat, o temă care în vestul Europei nu doar că este discutată, dar în anumite
    cazuri este pusă în practică precum în Spania sau la Berlin unde avem limitări
    ale chiriilor. În spațiul românesc niciodată nu a fost discutată serios această
    această temă. (…) Pentru plafonarea
    chiriilor de către stat, cam o treime, adică 34%, consideră în foarte mare
    măsură că acest lucru ar trebui să se întâmple și încă aproape 30% spun că în
    mare măsură. Dacă adunăm cele două procente, obținem cam 65 % din populație care consideră că statul
    ar trebui să plafoneze valoarea chiriilor. Din altă întrebare din care reiese
    că românii consideră că cei care au mai multe locuințe ar trebui să plătească
    un impozit mai mare pentru începând de la a doua locuință.


    Apar, însă, și contradicții în răspunsurile oferite de participanții la
    sondaj. Deși majoritatea consideră statul ar trebui să mărească ajutorul social
    acordat categoriilor defavorizat, foarte mulți se împotrivesc creșterii
    cheltuielilor guvernamentale.

    Detaliază tot ClaudiuTufiș: Sunt de asemenea
    domenii în care respondenții cred că ar trebui să crească cheltuielile
    guvernamentale în domenii precum reducerea sărăciei, ajutoare de șomaj, pensii
    de vârstă, sănătate, protecție socială. Dar aici intrăm iarăși într-o discuție
    ceva mai complexă pentru că noi avem întrebări generice în limitele sondajelor
    de opinie. La astfel de întrebări generice oamenii de obicei spun da ar trebui
    să cheltui mai mulți bani pentru a reduce sărăcia sau a finanțat mai bine
    educația și sănătatea. Însă când ajungem la cealaltă întrebare, dacă sunt de
    acord și cu creșterea impozitelor și a taxelor sau dacă cred că ei personal ar
    trebui să plătească mai mult pentru aceste lucruri, aici situația se schimbă
    puțin. Oamenii sunt mai reticenți în a spune direct că vor să dea mai mulți
    bani pentru acest lucru.


    Având în vedere gradul mare de
    generalitate al întrebărilor care cirscumcriu mai degrabă niște idealuri
    umaniste pe care cu greu le putem respinde, este cumva firesc să apară
    contradicții. Ce s-ar întâmpla dacă am scădea nivelul de generalizare și am
    pune întrebări mai aplicate?

    Răspunde Claudiu Tufiș: Noi ne uităm la modul
    în care se leagă sprijinul pentru diverse valori și încercăm să descoperim
    constelații valorice. Deci nu suntem neapărat interesați care este proporția
    celor care sprijină o anumită idee, ci mai degrabă suntem interesați să vedem
    dacă cei care sprijină finanțarea mai bună a educației au aceeași o părere
    similară și în ceea ce privește sănătatea sau dacă dimpotrivă poartă doresc
    cheltuieli mai mici pentru sistemul sistemul militar. (…)Revin la acel 73%
    legate de cota de impozitare. Dacă am fi formulat întrebarea în sensul sunteți
    de acord ca cei care au peste 3.000 de lei să plătească cu 50% în plus la
    impozit, răspunsul ar fi fost în mod clar diferit pentru că 3.000 de lei este
    un salariu relativ mic pentru România. Deci lucrurile se schimbă și în funcție
    de specificul întrebării, de situația clară pe care o punem în fața celui care
    trebuie să răspundă.



    Concluzia autorilor studiului este aceea
    că, în ciuda unor contradicții de felul acesta, în România există un sprijin
    masiv pentru ideea unui stat social puternic care să implementeze politici
    genereatoarea de mai multă egalitate socială.






  • Ce a învățat omenirea din războiul din Ucraina

    Ce a învățat omenirea din războiul din Ucraina

    Astăzi este despre bunătate, compasiune și empatie, în contextul războiului din Ucraina, a cărui singură parte bună este că a trezit o extraordinară emoție colectivă. Impresionantele eforturi, făcute din proprie voință, de români, dar și de restul Europei au scos la suprafață o capacitate fundamentală a oamenilor, anume aceea de a se pune în locul celuilalt, de a reacționa urgent pentru a-l scoate din impas. Această calitate este specifică doar omului și arată capacitățile nebănuite de empatie ale speciei noastre, o deschidere profundă și totală spre aproapele nostru. Dacă războiul acesta are ceva bun, atunci aceasta este, cum scriam, descoperirea faptului că bunătatea a existat și există în om, că empatia e reală și deplină. Poate că acum, mai mult decât oricând, se cuvine să medităm mai mult la aceste calități care ne despart de celelalte mamifere.


    Am vorbit cu Elena Maria Dumitrescu, psihoterapeut cu specializare în Terapie Cognitiv Comportamentală, despre uriașa dezlănțuire de empatie a lumii întregi față de drama ucraineană. Am întrebat-o mai întâi cum să ne explicăm bunătatea din punct de vedere psihologic. Iată răspunsul:


    Fiecare dintre noi este parte dintr-un întreg pe care-l numim viață, univers, energie fundamentală, creație sau divinitate. Aș pune bunătatea laolaltă cu compasiunea, cu faptul că îmi pasă și că sunt dispus să îmi ajut semenii. Mai mult dect atât, această nevoie are influență atât la nivel individual, cât și la nivel colectiv și avem exemple din natură în acest sens. Furnica de foc trăiește în mușuroaie, de-a lungul albiilor râurilor, iar când apa crește, ea știe că nu are nicio șansă de una singură. Atunci, toate furnicile se prind unele de altele și formează o plută imensă. Rămân împreună, plutind la suprafață până când apele scad și astfel se salvează frunica, mușuroiul și mai ales specia. Atât religia, cât și Darwin care a pus la îndoială natura divină a omului, ne-au arătat că fiecare specie vine utilată pentru supravieţuire. Noi, la rândul nostru, avem de dăruit atât celorlalți, cât și nouă înșine pentru a trăi, pentru că se pare că naturii nu-i pasă dacă o specie supraviețuiește sau nu, și ea trebuie să dovedească faptul că merită acest lucru.



    Prietenia. Cea mai înaltă și mai pură formă de expresie umană. Românii au provocat admirație în toată lumea cu deschiderea fantastică înspre ucrainenii fugiți din calea războiului. Salvează prietenia specia umană? Elena Maria Dumitrescu:


    Suntem prieteni cu poporul ucrainean, iar prietenia este cea mai înaltă formă de comunicare dintre oameni, atât la nivel energetic și psihologic, cât și la nivel spiritual. Pentru că tot ne aflăm în contextul Postului Mare, avem exemplul biblic în care Isus îi numește atât pe apostolii Săi, cât și pe femeile mironosițe, prieteni. În multe rânduri, ne vorbește despre importanța și puterea vindecătoare a prieteniei, atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional. Din perspectivă psihologică, lucrurile stau în același fel, pentru că relațiile de prietenie reprezintă una dintre resursele cele mai importante pentru starea noastre de sănătate. Aș vrea să subliniez faptul că empatia, această capacitate umană de a-l înțelege pe celălalt ca și când am fi în locul lui, nu presupune să cunosc persoana sau persoanele respective. Empatia, compasiunea și bunătatea reprezintă triada care aduce plus valoare în reațiile noastre de toate tipurile. Avem nevoie de solidaritate pentru că, așa cum spuneam, solidaritatea este cea care ne susține atât ca individ, cât și ca specie. Pentru asta, este necesar să depășim autosuficiența, superficialitatea și lenevirea, care, personal, cred că sunt cei mai mari dușmani ai noștri și să înțelegem că fiecare poate să facă ceea ce ține de sine.



    Există limite ale empatiei sau nu? Psihologul Elena Maria Dumitrescu ne explică limitele şi pericolele acesteia şi îndeamnă la justa măsură:


    Viața se ocupă de echilibrul energetic și spiritual al fiecăruia dintre noi și al sistemului din care facem parte. Empatia reprezintă poziția de echilibru în sferă relațională. Se întâmplă de multe ori ca nevoia noastră de a ajuta să fie mai mare decât a celui care are nevoie de ajutor. Astfel, ajutorul nostru este cel pe care noi ni-l imaginăm, din diferite motive: de a supracomensa unele aspecte din viața noastră, de a atenua sentimentul de vinovăție, din dorința de perfecționism, de imagine, standarde sau multe alte aspecte. De multe ori, când depășim o limită a empatiei, ne identificăm cu situația persoanei aflate în dificultate și, astfel, ne luăm rolul de salvator, oferindu-i și accentuând la celălalt poziția de victimă mai mult decât cere situația respectivă. Vom fi atenți mai mult la nevoia noastră decât la nevoia reală a celuilalt. Asta implică un consum inutil de resurse la nivel biologic, fiziologic și energetic și, de cele mai multe ori, dăunează relațiilor dintre oameni, pentru că nu mai reprezintă contextul real. Tot ceea ce depășește poziția de echilibru și duce către extreme nu este benefic. Pentru că tot ceea ce este prea mult dă pe dinafară. iar tot ceea e este prea puțin nu ajunge.





  • Relaţiile româno-lituaniene

    Relaţiile româno-lituaniene

    Aflat
    în Lituania în premieră, după învestirea ca şef al statului acum un an şi
    jumătate, preşedintele Klaus Iohannis, a afirmat, după discuţiile cu omoloaga
    sa, Dalia Grybauskaite, că Bucureştiul şi Vilniusul au un parteneriat puternic,
    au interese, viziuni şi valori comune.

    Asemenea celor mai multe state membre UE
    şi NATO din estul şi centrul continentului – Polonia, Slovacia, Ungaria,
    Bulgaria -, România şi Lituania au poziţii similare referitoare la migraţie, în
    sensul că Europa trebuie să-şi protejeze frontierele. Neavând, în trecut,
    colonii peste mări, de unde să vină în metropolă comunităţi însemnate de
    extra-europeni, popoarele din Est nu au, spre deosebire de cele apusene, nici
    experienţa coexistenţei cu populaţii complet diferite lingvistic, cultural şi
    religios. De aici şi reticenţa faţă de ideea de a prelua, intempestiv, mii de
    oameni veniţi din Africa sau Orientul Mijlociu.

    Preşedintele Iohannis şi-a
    reiterat la Vilnius pledoaria pentru soluţii proactive, care să stopeze exodul
    încă din ţările de origine, şi a respins, din nou, ideea sancţiunilor contra
    statelor europene care nu sunt de acord să găzduiască migranţi după cotele
    obligatorii fixate la Bruxelles.

    Şi agenda Summitului NATO de luna viitoare a
    fost analizată în detaliu, la Vilnius, de preşedinţii român şi lituanian, care
    au spus că aşteaptă decizii prin care să fie întărită securitatea regională.
    Legitimă, îngrijorarea celor două ţari faţă de agresivitatea crescândă a Rusiei
    e alimentată tot de istorie. Întâi sub ţari, apoi sub bolşevici, Lituania a
    suportat secole de ocupaţie rusească, iar România a fost ţinta a 12 invazii
    pustiitoare.

    Potrivit trimisului Radio România, Iohannis a subliniat că România
    îşi doreşte o prezenţă aliată cu rol de descurajare, desfăşurată în mod
    echilibrat pe întregul flanc estic al NATO. Pe de altă parte, el a apreciat că
    protestele şi ameninţările Moscovei după recenta inaugurare a scutului american
    antirachetă de la Deveselu sunt exerciţii pur retorice.

    Klaus
    Iohannis: Faptul că acum există o retorică rusească care acuză NATO, acuză
    România pentru inaugurarea facilităţii de la Deveselu face parte din strategia
    de comunicare elaborată în Rusia şi care are o anumită tendinţă de a arăta că
    lucrurile sunt îndreptate împotriva Rusiei. Scutul din care face parte Deveselu
    nu este o structură îndreptată împotriva Rusiei, lucru pe care l-am mai spus
    şi-l vom spune în continuare din simplul motiv că aşa este.

    Doamna Grybauskaite a subliniat, la rândul său,
    că apărarea statelor membre este însăşi esenţa misiunii NATO. Ea a salutat
    dislocarea sistemului antirachetă în România şi a precizat că Lituania sprijină
    astfel de iniţiative.

  • România îngheaţă!

    România îngheaţă!

    Ninsorile abundente
    care au paralizat aproape jumătate din România s-au oprit, dar vremea rea nu
    face pauză. Acum pericolul vine de la gerul năprasnic. Minus 29,5 grade Celsius
    – este temperatura întregistrată, miercuri dimineaţă, la Întorsura Buzăului, cea
    mai scăzută pe anul acesta. Judeţul Covasna este, de altfel, considerat polul
    românesc al frigului. Oficial, cea mai mică temperatură înregistrată în ultima
    jumătate de secol în această parte de ţară a fost de minus 35,8 grade Celsius în
    februarie 2005, record care nu mai fusese atins din 1939.
    Informaţia nu este nici pe departe de natură să ţină de cald românilor, care
    tremură la propriu nu numai în Covasna, ci în multe alte judeţe ale României.

    Până joi dimineaţă, meteorologii au plasat capitala Bucureşti, îngropată în
    nămeţi de zăpadă, şi 19 judeţe din sud şi centru sub incidenţa unui cod galben
    de ger. Frigul va persista până la începutul săptămânii viitoare, după cum
    spune meteorologul Mihai Huştiu: ‘Vremea va fi deosebit de
    rece, geroasă noaptea şi dimineaţa în cea mai mare parte a ţării. Cele mai
    scăzute valori le vom înregistra în Oltenia, Muntenia, sudul şi estul
    Transilvaniei, unde vor fi minime între -20 şi -15 grade, iar izolat se pot
    înregistra valori termice sub -25 de grade. Până în jurul datei de 26 ianuarie
    vremea va fi, în continuare, deosebit de rece, iar Administraţia Naţională de
    Meteorologie va reveni cu noi informaţii cu privire la temperaturile scăzute.

    Valorile termice foarte mici, în combinaţie cu umezeala şi cu vântul, fac ca
    organismul să resimtă temperaturi cu mult sub cele arătate de termometru. De
    aceea, persoanelor vulnerabile li s-a recomandat să îşi limiteze deplasările în
    aer liber.

    În mai multe oraşe din ţară – Timişoara, Sibiu şi Reşiţa -
    localnicii, inspiraţi de o campanie iniţiată în Bulgaria vecină, au început să agaţe în copaci paltoane, pulovere sau
    fulare pentru oamenii fără adăpost. Şi bucureştenii au fost invitaţi să facă un
    gest similar, după cum preciza Maria Tăutu, reprezentanta unei asociaţii: ‘Sperăm să ajute cât mai multe persoane fără adăpost, mai ales pe această
    perioadă de ger. Printre beneficiarii noştri sunt şi familii cu copii de la 0
    la 15 ani. Cine are de dat îmbrăcăminte, pături, saltele, tot ce poate fi
    folositor, acum, pentru perioada aceasta, este invitat să ni le aducă în Parcul
    Cişmigiu.’

    Surprinzător pentru mulţi, gerul siberian face şi oameni
    fericiţi! Este vorba de fidelii turismului extrem din România! Cazare în frig,
    odihnă pe un pat de gheaţă la temperaturi de peste minus 20 de grade Celsius -
    totul este posibil în Munţii Făgăraş, la Hotelul de Gheaţă şi iglu-urile de la
    Bâlea Lac. Or, zilele acestea, la peste 2.000 de metri altitudine, a urcat un
    grup de circa 30 de britanici, dornici să trăiască o experienţă memorabilă.