Tag: Vanatorul de balene

  • Câștigătorii Festivalului Internațional de Film Transilvania

    Câștigătorii Festivalului Internațional de Film Transilvania

    Vânătorul de balene/ The Whaler Boy, debutul regizorului
    rus Philipp Yuryev, a fost recompensat la cea de-a 20-a ediție a Festivalului
    Internațional de Film Transilvania, desfășurată la Cluj-Napoca, între 23 iulie
    și 1 august, cu Trofeul Transilvania. Premiul i-a fost
    înmânat chiar de invitatul special al ediției, Sergei Polunin, căruia i-a fost
    dedicat un moment special la gală. Câmp
    de maci, debutul regizorului Eugen Jebeleanu, a obținut două premii importante
    în seara de gală.

    Pentru felul în care susține tensiunea dramatică de-a lungul
    unui întreg film și pentru modul curajos în care conduce un ansamblu de actori
    într-o coregrafie impecabilă
    , producția autohtonă a fost distinsă cu Premiul
    pentru Cea mai bună regie. Filmul s-a aflat și în topul
    preferințelor spectatorilor, cucerind la această ediție Premiul Publicului. Premiul
    FIPRESCI, oferit de juriul Federației Internaționale a Criticilor de Film unui
    film din secțiunea Zilele Filmului Românesc, i-a fost oferit thriller-ului Neidentificat,
    de Bogdan George Apetri.

    Neidentificat, cel de-al doilea lungmetraj al
    regizorului, co-producţie România-Cehia-Letonia, este un policier cu atmosferă
    de film noir, care explorează peisajul interior al minţii şi sufletului uman. Neidentificat a avut premiera mondială în cadrul celei
    de-a 36-a ediții a Festivalului de Film de la Varșovia unde actorii principali,
    Bogdan Farcaș și Dragoș Dumitru, au primit Premiul Special al Juriului. Deși trăiește de 20 de ani la New York, unde
    predă cinematografia la Universitatea Columbia, Bogdan George Apetri spune că
    se simte foarte apropiat de România, de aceea a ales o poveste românească:

    Nici mie nu-mi vine să cred că de 20 de ani locuiesc la New York. Pot
    spune că am rămas român ca suflet, când sunt în America mă gândesc tot timpul
    la România, chiar vorbeam despre asta cu un taximetrist român, care lucrează,
    la fel ca mine, la New York. Și amândoi am avut același gând, că, dacă n-am
    putea să ne mai întoarcem în România, ar fi un dezastru. Referitor la
    Neidentificat, eu n-am pornit cu ideea de a face un film noir sau un film polițist.
    Pentru mine, Neidentificat este un film de personaj. Și sper că cine va vedea
    filmul, își va da seama de asta. Este un film foarte subiectiv ca abordare
    cinematografică, asta înseamnă că focusul este atât de puternic pe personaj
    încât, în orice scenă, ori vezi personajul, ori vezi ce vede el, niciodată nu afli
    lucruri pe care personajul nu le știe. Iar ca spectator, sper eu, te identifici
    cu traiectoria personajului.


    Prezentat în premieră națională la TIFF, #dogpoopgirl, în
    regia lui Andrei Huțuleac, a fost distins cu Premiul Zilele Filmului Românesc
    pentru Debut.

    Andrei Huțuleac: Am
    ajuns și la această poveste din #doogpoopgirl undeva prin 2017 când am
    citit cartea unui jurnalist britanic, Jon Ronson. Cartea lui, Umilirea publică în epoca internetului, este
    o investigație jurnalistică, o istorie a umilirii publice în epoca internetului
    de la începuturile lui și până în prezent. Este un volum în care sunt
    prezentate toate aceste cazuri în care diverși oameni au fost linșați public pe
    internet. În acest volum al lui Jon Ronson am dat peste această poveste care s-a
    întâmplat în Coreea de Sud în 2005. Pe scurt, o fată a urcat în metrou cu
    câinele ei, acesta a defecat în metrou, momentul a fost fotografiat de o
    bloggeriță, incidentul a ajuns viral, iar fata, în urma reacțiilor din online,
    a fost exmatriculată de la universitatea unde studia și chiar amenințată cu
    moartea. Mi s-a părut interesant să relochez acest incident în spațiul
    românesc, pentru că în cazul ăsta nu cred că spațiul este determinant, aici
    este vorba de familia universală a internetului, întâmplarea respectivă se
    poate întâmpla oricând și oriunde.



    Otto
    Barbarul, debutul în lungmetraj al regizoarei Ruxandra Ghițescu, a obținut
    Premiul Zilele Filmului Românesc pentru secțiunea Lungmetraj. Cel mai votat
    film autohton la această ediție, documentarul România sălbatică, realizat de
    Dan Dinu și Cosmin Dumitrache, a fost distins cu Premiul publicului pentru cel
    mai popular film românesc.