Tag: vanzari online

  • România, pe ultimele locuri din UE la vânzările online

    România, pe ultimele locuri din UE la vânzările online


    Aproape o cincime dintre companiile din Uniunea Europeană cu cel puţin 10 angajaţi au înregistrat vânzări online mai mari sau egale cu 1% din cifra lor de afaceri totală, în 2022. Cifrele sunt cu cu 0,7 puncte procentuale mai mari decât în 2020 (19%), potrivit datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).



    Trei state membre se detașează la acest capitol, cu Suedia pe prima poziție care a avut o ponderea de 36,6% a companiilor care au realizat cel puţin 1% din cifra lor de afaceri din vânzări online. Pe următoarele locuri se situează Danemarca (35,6% dintre companii) şi Irlanda (35,2%). România se află pe penultima poziție în rândul celor 27 de state membre (10,5%), în timp ce ultimul loc este ocupat de Luxemburg cu o pondere de numai 8,5%.



    Comparate cu cifrele din 2020, cele mai importante creşteri ale companiilor cu vânzări online din UE au fost înregistrate în Finlanda (4,2 puncte procentuale până la 27,7%), urmată de Spania (3,7 puncte procentuale până la 29,5%) şi Malta (3,3 puncte procentuale până la 30%). La polul opus, ponderea companiilor cu vânzări online a scăzut în Danemarca cu 2,7 puncte procentuale, precum şi în Grecia şi Belgia, ambele cu 2,3 puncte procentuale mai puțin.

    Ponderea companiilor europene care au înregistrat vânzări online mai mari sau egale cu 1% (2021) / Sursa: Eurostat

    vanzari-online-ue-2021-eurostat.jpg



    Datele Eurostat mai arată că 16,8% din totalul companiilor din blocul comunitar au efectuat vânzările online prin intermediul site-urilor sau aplicațiilor mobile. 3,4% dintre companii au utilizat vânzările de tip EDI (transfer electronic de date), iar 2,6% au folosit ambele metode. Vânzările web au fost metoda de derulare a vânzărilor electronice în toate statele membre UE în 2021, însă ponderea diferă mult între cele 27 de țări UE. România se află pe ultima poziție cu numai 8,1% dintre companii care au primit comenzi electronice numai via website-uri sau aplicații, în timp ce în Lituania a avut o pondere de 31,6%.



    În ceea ce privește volumul vânzărilor, comerțul online din România a produs de 6,2 miliarde de euro în 2021, cu aproape 10% mai mult față de anul anterior, când valoarea sectorului e-commerce a fost estimată la 5,6 miliarde de euro, arată raportul GPeC E-Commerce România 2021. De menționat că, valoarea totală a sectorului e-commerce din țara noastră include toate tranzacțiile generate din România, atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă tranzacțiile din segmentul e-tail (produsele fizice care au fost achiziționate online).




  • UE acuză Amazon de practici anticoncurenţiale

    UE acuză Amazon de practici anticoncurenţiale

    Comisarul european pentru Concurenţă Margrethe Vestager a lansat acuzaţii de neîncredere împotriva companiei Amazon, pentru practicile sale de vânzare online cu amănuntul. Îngrijorările Uniunii Europene se concentrează asupra faptului că Amazon îşi foloseşte site-ul Internet nu doar pentru a-şi vinde propriile produse, ci şi ca pe o piaţă pentru alţi vânzători, mulţi dintre ei având afaceri mici.

    Într-un comunicat dat publicităţii zilele trecute, Comisia Europeană îşi exprimă nemulţumirea, deoarece – cităm în mod sistematic, Amazon a utilizat datele comercianţilor independenţi care utilizează platforma sa în beneficiul propriilor sale afaceri de retail, care concurează în direct cu cele ale altor comercianţi. Mai mult, Uniunea Europeană consideră că firma foloseşte datele pe care le strânge despre vânzări către terţe părţi, pentru a-şi face propriile produse mai competitive.

    Executivul de la Bruxelles a lansat o a doua anchetă pentru practici anticoncurenţiale care vizează platforma Amazon, pe fondul suspiciunilor că aceasta acordă un tratament preferenţial ofertelor proprii sau ale comercianţilor care utilizează serviciile sale de logistică şi de livrări. Potrivit Executivului comunitar, Amazon joacă un dublu rol: pe de o parte oferă o piaţă unde comercianţii independenţi pot să îşi vândă produsele direct către consumatori, iar pe de altă parte, vinde produse în calitate de comerciant pe aceeaşi piaţă, în concurenţă cu ceilalţi comercianţi.

    Trebuie să ne asigurăm că platformele duale cu o putere de piaţă, cum este Amazon, nu distorsionează competiţia. Datele cu privire la activitatea altor comercianţi nu ar trebui utilizate în beneficiul Amazon atunci când acesta acţionează drept concurent pentru acei comercianţi – a insistat comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager.

    De cealaltă parte, gigantul american al comerţului online îşi exprimă dezacordul faţă de acuzaţiile Comisiei şi insistă că nici o altă companie nu are mai multă grijă de afacerile mici. Criticile Bruxelles-ului vin într-un context în care pandemia de COVID-19 a stimulat vânzările online, fapt care a amplificat rolul jucat de Amazon în economia mondială.


  • CE și PE evaluează progresele înregistrate în eliminarea barierelor din calea comerțului electronic

    CE și PE evaluează progresele înregistrate în eliminarea barierelor din calea comerțului electronic

    Consumatorii și întreprinderile manifestă un
    interes tot mai mare pentru cumpărături și vânzări în întreaga UE. Vânzările
    online de produse cresc cu 22% pe an. Cu toate acestea, unii comercianți încă îngreunează
    clienții dintr-un alt stat membru UE să cumpere online sau să beneficieze de
    prețuri la fel de avantajoase în comparație cu clienții locali.
    Vicepreședintele Andrus Ansip și comisarii Elżbieta Bieńkowska, Věra Jourová și
    Mariya Gabriel s-au întâlnit la Strasbourg cu membrii Parlamentului European
    pentru a face bilanțul progreselor înregistrate în eliminarea barierelor din
    calea comerțului electronic în UE și a discuta oportunitățile și provocările
    viitoare.


    Cu această ocazie, vicepreședintele Ansip a
    declarat: Este un pas
    revolutionar. Doar ce s-a întâmplat. Oamenii și-au obținut drepturile din
    aprilie, iar ei nu sunt cu adevărat mulțumiți de aceste noi drepturi. De
    asemenea, sunt sperante că oamenii se vor
    bucura, iar cumpărăturile vor fi
    facute fără a fi blocate, redirecționate, fără a fi discriminati.



    Începând cu data de 3
    decembrie, europenii vor putea face cumpărături on-line fără blocaj
    nejustificat oriunde s-ar afla în UE. Începând cu anul viitor, cetățenii vor
    putea compara mai ușor costurile de livrare a coletelor și vor beneficia de
    prețuri mai accesibile pentru livrarea coletelor transfrontaliere. Regulile
    privind taxa pe valoarea adăugată pentru comerțul electronic vor simplifica
    procesul de impozitare a antreprenorilor începând din 2021.


    Alte propuneri sunt
    în prezent discutate în Parlamentul European sau negociate între instituții,
    cum ar fi regulile contractuale pentru vânzarea de bunuri și furnizarea de
    produse digitale conținut și noul acord pentru consumatori. Scopul este de a
    conveni asupra acestor noi norme înainte de sfârșitul actualei legislaturi a
    Parlamentului European, astfel încât consumatorii și întreprinderile să
    beneficieze de toate avantajele comerțului online.