Tag: Victor Rebengiuc

  • Gala UNITER se apropie

    Gala UNITER se apropie

    Uniunea Teatrală din România – UNITER
    – a ales, anul acesta, Timişoara ca loc al galei în cadrul căreia va fi premiată
    excelenţa în artele spectacolului. Nu e o alegere întâmplatoare: UNITER revine
    în capitala Banatului după şase ani şi o face într-un moment special, când oraşul
    este Capitală Culturală a Europei. Evenimentul s-a deschis, deja, publicului,
    ceea ce reprezintă o premieră, pentru ca spectatorii să poată participa la
    piesele nominalizate la categoria Cel mai bun spectacol, alături de vedete ale
    teatrului românesc. Organizatorii promit o gală gândită ca un veritabil
    spectacol, conceput de scenograful de teatru şi film Dragoş Buhagiar şi de dansatorul
    şi coregraful Răzvan Mazilu.
    Teatrul românesc va premia cele mai bune creaţii
    ale anului precedent, într-un spectacol dinamic, care va purta parfumul anilor 20
    şi 30 ai secolului trecut şi va fi oferit publicului inclusiv în spaţii
    neconvenţionale.


    Dragoş Buhagiar, care este şi preşedintele UNITER, spune că
    şi-a asumat misiunea de a face scenografia spectacolului, pentru că a lucrat
    mulţi ani la Timişoara şi cunoaşte filozofia acestui oraş cu o arhitectură
    specială. Spectacolul va fi unul fără precedent, promite Buhagiar: Această
    Gală UNITER s-a adaptat locului, prin spectacolul pe care îl va crea Răzvan
    Mazilu, asta e o noutate. Vor fi patru actori tineri, care şi cântă de altfel,
    foarte talentaţi, care vor prezenta gala. Este un decor şi costumele cu un
    miros de anii ’30. Am fost foarte preocupat de stilul Art Deco, consider că se
    potriveşte Timişoarei.


    Fabrica de decoruri va intra în scenă odată cu
    Gala UNITER, explică directoarea Teatrului Naţional Timişoara, Ada Hausvater,
    gazda galei: Este vorba de două reprezentanţii care vor avea loc în hala de
    producţie, special amenajată pentru aceste două reprezentaţii de la Teatrul
    Naţional din Iaşi.


    Printre artiştii nominalizaţi la Gala Premiilor
    UNITER în acest an se numără actorii Victor Rebengiuc şi Claudiu Bleonţ şi
    regizorii Silviu Purcărete, Declan Donnelan şi Radu Afrim. Organizatorii au
    anunţat că la categoria Text dramatic românesc montat în premieră absolută
    intră în competiţie ‘Ierbar’, scenariul şi regia Radu Afrim, după texte de
    Simona Popescu, montat la Teatrul Naţional Târgu Mureş, ‘Medeea: Furie’ (textul
    şi regia Radu Popescu, spectacol al Teatrului Apropo Bucureşti) şi ‘Vrabia’
    (textul şi regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ Galaţi).

    La
    secţiunea Spectacol de teatru radiofonic sunt nominalizate, între altele, două
    producţii ale Societăţii Române de Radiodifuziune. Pentru cel mai bun spectacol
    concurează ‘Oedip rege’, în regia lui Declan Donnellan, montat la Teatrul Naţional
    din Craiova, Antonin Artaud: ‘Familia Cenci’ semnat de Silviu Purcărete, produs
    la teatrul Naţional din Iaşi şi ‘Seaside Stories’ de Radu Afrim, montat la
    Teatrul de Stat Constanţa.



  • Cultura română acasă şi în lume 26.05.2022

    Cultura română acasă şi în lume 26.05.2022

    La începutul acestei luni a avut loc cea de-a XVI-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani. “Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” este marele câștigător al trofeului Gopo pentru Cel mai bun film. Momente unice în seara Galei au fost prilejuite de prezența a doi dintre cei mai valoroși actori din România, Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț, omagiați cu Premiul Gopo pentru Întreaga Carieră. Trei Premii Speciale pentru activitatea lor îndelungată și excepțională în lumea filmului au fost acordate asistenților de cameră Pompiliu Avram, Mihai Mihăilescu și Constantin Nica. O selecție a celor mai aplaudate momente de pe scena Galei în emisiunea Club Cultura, pe Radio România Internațional.



  • Gala Premiilor Gopo 2022

    Gala Premiilor Gopo 2022


    Criticul de film Iulia Blaga consideră că Gala Premiilor Gopo din acest an, ajunsă la cea de-a XVI-a ediție, este cea mai bună de până acum. Criticul de film își argumentează afirmația oprindu-se la cele mai importante momente ale evenimentului organizat în Sala Mare a Teatrului Național ,,I. L. Caragiale” din București.


    Declarația Vioricăi Vodă, actriță în filmul Filantropica (regia Nae Caranfil, lansat în 2002), la Gala Premiilor Gopo a generat o dezbatere despre hărțuirea sexuală în lumea artistică, iar discursul acesteia a fost susținut de actrița Katia Pascariu, care i-a mulțumit Vioricăi Vodă pentru curajul de a vorbi despre experiențele sale.



    Momente emoționante au fost prilejuite și de acordarea Premiul Special, care le-a revenit asistenților de cameră Pompiliu Avram, Mihai Mihăilescu și Constantin Nica, și Premiului Gopo pentru întreaga carieră, acordat Marianei Mihuț și lui Victor Rebengiuc. Andrei Șerban, regizor de teatru şi de operă de notorietate internațională, a vorbit despre colaborarea cu Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, doi dintre cei mai valoroși actori români.


    Mă simt privilegiat să vorbesc despre Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț, acești actori imenși care au marcat teatrul românesc. În special teatrul, dar și filmul. Amândoi ar merita să fie numiți comori naționale, titlu pe care multe țări îl dau celor mai de preț personalități. Dar la noi, în România, un astfel de titlu nu prea se poartă. Suntem de fapt zgârciți, mai mult, indiferenți, față de tot ce înseamnă cuvântul cultură. Dar pe Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc îi admirăm, ne mândrim cu ei și, pe drept cuvânt, îi putem numi un adevărat cuplu regal. Am avut norocul să lucrez cu amândoi pe când eram și noi tineri, iar mai târziu, un secol mai târziu, ne-am reîntâlnit pe scenă. Cu Mariana într-o aventură insolită, în căutarea regelui Lear, prima dată în istorie când o femeie interpreta celebrul rol. Cu Victor am colaborat într-o minunată experiență cehoviană. Știam că după Revoluție Victor Rebengiu a devenit un sol al cetății, lucid și onest, intervenind curajos de câte ori a crezut necesar să ia poziție, de aceea este normal că publicul l-a urmat și l-a aplaudat nu doar în teatru și film, ci și pe scena socială.



    Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, scris și regizat de Radu Jude și produs de Ada Solomon (MicroFILM), a fost desemnat Cel mai bun film. Protagonista filmului, Katia Pascariu, a obținut Premiul pentru Cea mai bună actriță în rol principal. Cele mai multe trofee au fost adjudecate de Malmkrog, care i-a adus cineastului Cristi Puiu Premiul pentru Cea mai bună regie. Producția a fost premiată și pentru Cea mai bună imagine – Tudor Vladimir Panduru RSC, Cel mai bun machiaj și cea mai bună coafură – Dana Roșeanu, Elena Tudor și Manuela Tudor, Cele mai bune costume, oferit Oanei Păunescu și Cele mai bune decoruri – Cristina Paula Ana Barbu. România Sălbatică, filmul regizat de Dan Dinu, care explorează complexitatea naturii din țara noastră, a fost desemnat Cel mai bun documentar și a obținut alte două trofee Gopo la categoriile Cea mai bună muzică originală – Alexei Țurcan și Cel mai bun sunet – Dan Ștefan Rucăreanu, Ioan Filip și Matei Vasilache. Premiile Gopo ediția 2022 au fost organizate de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc.






  • UPDATE Noi proteste împotriva modificării legilor justiției

    UPDATE Noi proteste împotriva modificării legilor justiției

    UPDATE


    Protestatarii care au plecat, duminică seara, într-un marş din Piaţa Victoriei au ajuns în faţa Ministerului Justiţiei, numărul acestora ajungând la aproximativ 2.000 de persoane. Ei au mărşăluit pe traseul Piaţa Victoriei – Piaţa Unirii – Ministerul Justiţiei, protestând faţă de OUG 7 /2019 privind modificarea legilor justiţiei.



    Protestatarii au scandat lozinci împotriva ministrului justiţiei Tudorel Toader şi a coaliţiei de guvernare PSD-ALDE. Înainte de a ajunge la Minister, ei au strigat şi către Palatul Parlamentului. În faţa Ministerului Justiţiei s-au aflat efective de jandarmi care păzeeau instituţia.



    Traficul rutier a fost restricţionat pe şoseaua Kiseleff şi pe bulevardul Aviatorilor, sensul către Piaţa Victoriei, a anunţat Brigada Rutieră de Poliţie.


    —————


    Mii de persoane manifestează din nou, duminică, la București și marile orașe din țară pentru independența justiției. Câteva mii de persoane au pornit în marş din Piaţa Victoriei din capitală spre Ministerul Justiţiei și au cerut abrogarea Ordonanței de Urgență 7 care modifică legile justiției și demisia ministrului Tudorel Toader.



    Tot duminică, actorii Teatrul Național din București și-au manifestat sprijinul pentru magistrații care protestează împotriva modificărilor legilor justiției. Actorii au ieșit pe treptele teatrului din Piața Univerisității și au purtat pancarte cu mesajul “Tudorel, demisia”, în aplauzele spectatorilor ce urmau să intre în sala de spectacole.



    Prezent la protest, actorul Victor Rebengiuc, a declarat: “Ei fac tot ce știu ei să facă. De frica închisorii, iau justiția în brațe și o schimbă cum vor ei ca să poată să nu facă închisoare. Sper ca lucrurile să nu rămână așa. E cazul să protestăm, să dovedim că ne dăm seama de ce se întâmplă și nu suntem de acord. ”



    “Ce se întâmplă în țară în zilele astea, în anii ăștia, este ceva rușinos. Eu nu vreau să fiu condusă de un asemenea guvern, nu vreau un asemenea prim-ministru, vreau să mă reprezinte oameni de frunte ai acestei țării, tinerii capabili, nu ei”, a spus actrița Mariana Mihuț.



    Manifestații pentru abrogarea OUG 7 și demisia lui Tudorel Toader au avut loc și la Cluj-Napoca (peste 1.000 de persoane), Sibiu (peste 1.500), Constanța, Timișoara, Iași, Brașov și în alte orașe din țară.


  • Moromeții 2, cel mai mare succes de casă românesc din ultimii 25 de ani

    Moromeții 2, cel mai mare succes de casă românesc din ultimii 25 de ani

    Moromeții
    2,
    o adaptare a celui de-al doilea volum al romanului Moromeții, scris de Marin
    Preda, a fost lansat în cinematografele din România în luna noiembrie. Filmul
    regizat de Stere Gulea, o continuare a celebrei pelicule Moromeții -realizată
    în 1987, după volumul I al romanului Moromeții al lui Marin Preda, avându-i în
    rolurile principale pe Victor Rebengiuc şi Luminița Gheorghiu – a adus după
    primul weekend peste 52.000 de spectatori în sălile din peste 50 de orașe,
    devenind cel mai mare succes de casă românesc din ultimii 25 de ani. Am
    vorbit cu Stere Gulea la câteva zile după premiera filmului Moromeţii 2. Am
    discutat despre riscurile realizării unei continuări după unul dintre
    cele mai celebre filme din istoria cinematografiei româneşti, despre
    provocările unei adaptări libere după opera lui Marin Preda, despre nevoia de
    a-l reabilita pe Niculae Moromete, despre cum îl va primi publicul pe noul Ilie
    Moromete, interpretat de Horaţiu Mălăele.

    Stere Gulea:Moromeţii 1 se termină cu o
    întrebare. Şi acesta a fost unul din argumentele pentru care am continuat. Lăsasem
    ceva fără răspuns, lăsasem povestea unei familii din anii 30 undeva pe drum. Apoi
    a venit războiul, a venit răsturnarea unui regim politic, iar Marin Preda a
    scris despre aceste lucruri în Moromeţii 2, unde atinge şi această dramă a
    ţărănimii colectivizare. Acesta a fost unul din motivele pentru care am
    încercat să duc până la capăt povestea Moromeţilor şi să fac o continuare a
    filmului. Dar a mai fost un motiv, legat de povestea ţăranului român, ţăran pe
    care eu cred că Ilie Moromete îl poate reprezenta. Adică m-am gândit că este o
    şansă să vorbeşti despre o dramă colectivă printr-un personaj care are
    notorietatea lui Ilie Moromete şi se bucură de atâta anumită simpatie.

    Moromeţii 2 este
    o adaptare liberă, inspirat din cel de-al doilea volum al romanului Moromeţii,
    din Viaţa ca o pradă şi din publicistica lui Marin Preda. Filmul reia firul
    poveştii familiei Moromete după cel de-Al Doilea Război Mondial. Acţiunea se
    petrece în anii ’45 – ’46, o perioadă de tranziţie de la democraţie la
    dictatura comunistă, surprinzând şi momentul colectivizării. Cea mai mare
    libertate pe care şi-o permite Stere Gulea în film, comparativ cu romanul, este
    refuzul de a-l face pe Niculae Moromete, mezinul familiei (interpretat în
    Moromeţii 2 de Iosif Paştina), activist de partid. Stere Gulea: Multă lume
    care a citit volumul doi, a spus-o şi critica, are sentimentul că nu e de
    aceeaşi valoare cu primul şi că Marin Preda a făcut unele concesii pentru a-l
    putea publica în timpul comunism. Regimul comunist a căzut, am avut şansa de a
    ne trezi liberi, fără constrângerile cenzurii care pe mulţi i-au determinat să
    falsifice istoria, dar întrebarea care m-a urmărit în tot acest timp a fost
    dacă am dreptul să scriu un scenariu destul de diferit faţă de cartea lui Marin
    Preda. A fost o problemă care m-a preocupat foarte tare. Pentru că, până la
    urmă, este o problemă de conştiinţă faţă de o carte, faţă de un autor pentru
    care am o mare consideraţie. Aşa că m-am întrebat multă vreme dacă am acest
    drept. Însă mi-am adus aminte că Preda a declarat că Niculae este un alter ego.
    Şi atunci, toată acea poveste cu Niculae activist de partid mi s-a părut plata
    pe care a trebuit să o facă pentru a scrie romanul. Dar eu, spre deosebire de
    Marin Preda, n-am avut această constrângere ideologică, eu am avut libertatea
    să iau nişte decizii pe care Preda nu le-a putut lua.

    Cu
    ocazia lansării părţii a doua din Moromeţii, regizorul Stere Gulea a vorbit
    despre ataşamentul său faţă de personajul central al cărţii, Ilie Moromete, un
    model pentru el. :Un om care încearcă să
    înţeleagă ce se întâmplă în jurul lui. Un om care încearcă să-i înţeleagă pe
    ceilalţi, cu opţiunile şi conflictele lor, un om care nu dă verdicte
    categorice. Şi în finalul filmului, când îi întreabă pe cei care preluaseră
    puterea în sat Ce vreţi voi iese bine, mă?, iar primarul comunist îi răspunde
    cu nonşalanţă Păi de ce să nu iasă!, el nu răspunde decât atât : Păi ştiu eu?.
    Moromete este omul care te face să te îndoieşti, Moromete este cel care îţi
    atrage atenţia asupra prostiilor din jur. Pentru că noi, de cele mai multe ori,
    suntem repeziţi şi nu reflectăm, nu ne dăm seama de importanţa fiecărui moment.
    Avem sentimentul că sunt doar anumite momente importante, dar de fapt fiecare
    moment este important pentru a avea o atitudine şi o decizie. Dacă după 1990 am
    încercat să fiu prezent în societate a fost pentru că nu mai voiam să trăiesc
    într-un regim în care eu n-am fost eu, aşa cum milioane de oameni n-au reuşit
    să fie ei. Era frica, era deformarea, erau toate aceste lucruri care ne-au mutilat
    sufleteşte. Asta era problema, oamenii erau mutilaţi sufleteşte, nu gândeau cu
    mintea lor, ceea ce pentru Moromete este de neconceput. Astea sunt problemele
    ridicate de Moromete şi din acest motiv am o consideraţie faţă de acest
    personaj creat de Marin Preda.

    Din
    distribuţia filmului Moromeţii 2 fac parte Horaţiu Mălăele, Dana Dogaru, Iosif Paştina Răzvan
    Vasilescu, Andi Vasluianu, Florin Zamfirescu, Paul Ipate , Costel Caşcaval
    Dorina Chiriac, Marius Florea Vizante, Cuzin Toma, George Mihăiţă , Gheorghe
    Visu, Marian Râlea, Ioana Bugarin, Andreea Bibiri, Anca Androne.

  • ”CHARLESTON”, regizat de Andrei Crețulescu, din 8 iunie în cinematografe

    ”CHARLESTON”, regizat de Andrei Crețulescu, din 8 iunie în cinematografe

    Charleston, debutul în lungmetraj al lui Andrei
    Creţulescu
    , va fi lansat în cinematografele din România pe 8 iunie 2018. Filmul
    este distribuit în România și Republica Moldova de Kinosseur.




    La câteva
    săptămâni după moartea soției sale, Ioana, și în seara în care împlinește 42 de
    ani, Alexandru are parte de un cadou cel puțin bizar: vizita mai tânărului
    Sebastian, care pretinde că a fost iubitul Ioanei în ultimele cinci luni… mai
    mult sau mai puțin. Charleston,
    e povestea dulce-amară a unui triunghi amoros absurd, format din doi bărbați
    și femeia pe care au pierdut-o amândoi, un love story neconvenționalcu parfum retro, uncocktailpop condimentat cu umor negru, emoție, un soundtrack
    eclectic și chiarun intermezzo dansant.




    Din distribuția filmului
    fac parte Șerban Pavlu, Radu Iacoban, Ana Ciontea, Victor Rebengiuc, Ana Ularu,
    Dorian Boguță, Gabriela Popescu, Adrian Titieni, Andreea Vasile, Gavril Pătru,
    Gheorghe Ifrim, Lucian Ifrim, Sergiu Costache, Claudiu Dumitru, Letiția
    Vlădescu, Vlad Galer și Alina Berzunțeanu. Scenariul a fost scris de
    Andrei Creţulescu, imaginea poartă semnătura lui Barbu Bălășoiu, montajul a
    fost realizat de Cătălin Cristuţiu, scenografia de Mălina
    Ionescu, muzica originală a fost compusă de Massimiliano Nardulli iar sound design-ul îi
    aparține lui Marius Leftărache. Coloana sonoră a filmului conține
    piese interpretate de Get Well Soon, Dengue Fever, Pretties for You,
    Harlequin_Jack, Noir
    Désir și Pipe’s Not Dead!.




    Charleston, a avut premiera mondială în
    competiția oficială a Festivalului de Film de la
    Locarno, în august 2017. Ulterior, filmul a fost proiectat în cadrul festivalurilor de film de la Chicago, Varșovia, Braunschweig, Zagreb,
    Salonic, Cairo, Bilbao și Minsk, unde a și câștigat un premiu
    special din partea juriului pentru
    că aduce o gură de aer proaspăt în cinema-ul românesc. Cele mai multe dintre aceste proiecții au fost sold out
    – în urma reacției entuziaste a
    publicului, festivalul de la Locarno a organizat chiar o proiecție
    suplimentară.Turneul
    festivalier 2018 a început în februarie, când filmul
    a fost prezentat în cadrul festivalului Travelling, de
    la Rennes, și continuă în martie/aprilie, cândCharleston, va fi proiectat în
    cadrul competitiței festivalului Kino Pavasaris, de
    la Vilnius, ajuns la ediția cu numărul 23.

    Charleston este o producție româno-franceză între ICON Production și Les Films du Tambour, realizată în coproducție cu .Mille et Une. Films și Wag Prod, cu
    sprijinul Centrului Național
    al Cinematografiei, The Group, Publicis Groupe, Region Bretagne, Rennes
    Metropole, în asociere cu Kinosseur,
    Wearebasca, Digital Cube și cu participarea HBO Europe. Producătorii filmului
    sunt Velvet Moraru, Marie Legrand, Rani Massalha și Andrei Crețulescu.

  • Das 27. Nationale Theaterfestival läuft bis Ende des Monats

    Das 27. Nationale Theaterfestival läuft bis Ende des Monats

    Mit einer Gesamtzahl von 91 Aufführungen innerhalb elf Festivaltage, sieben Ausstellungen und 25 Buchpräsentationen, gilt das 27. Nationale Theaterfestival als das grö‎ßte in der Geschichte dieser traditionsreichen Veranstaltung. Wir haben die künstlerische Leiterin Marina Constantinescu gefragt, was die diesjährige Festivalauflage von den anderen unterscheidet: In erster Linie, die grö‎ßte Zahl der Aufführungen, die wir bislang auf die Bühne brachten. Es handelt sich um bedeutende Aufführungen, die in der ästhetischen Vision der Regisseure und der künstlerischen Laufbahn der Darsteller eine ausschlaggebende Rolle spielen. Wir bringen die verschiedensten Aufführungen auf die Bühne, neue Herangehensweisen an alte Themen aber auch neue Themen und Richtungen. Egal ob kleine oder gro‎ße Aufführungen, alle sind wahre Juwelen des Theaters. Nicht zuletzt stellen die diesjährigen Festspiele nicht nur die Theatermacher, sondern auch die Zuschauer vor eine neue Herausforderung, denn dieses Jahr haben sich viele Theaterbegeisterte Eintrittskarten bei manchen Aufführungen besorgt, die in anderen Städten als Bukarest präsentiert werden.”



    Auf die Bühne Bukarester Theater werden im Rahmen dieses Kulturfestes Aufführungen zahlreicher Theater aus dem ganzen Land gebracht. Zudem werden zahlreiche Produktionen ausländischer Theater präsentiert. Die Aufführung Hamlet/Collage” nach einem Stück von William Shakespeare eröffnete allerdings die Festspiele am 20. Oktober. Es handelt sich um eine Inszenierung des Moskauer Staatstheaters der Nationen, in der Regie des kanadischen Theatermachers Robert Lepage. Die Bühnenvision des kanadischen Regisseurs war voller Originalität: ein einziger Darsteller, Evgeny Mironov verkörperte zwölf Rollen. Das Publikum erlebte eine beeindruckende Aufführung, die spektakuläre Bühnentechnik spielte dabei auch eine gro‎ße Rolle. Der Theaterkritiker Emil Boroghină, der im südrumänischen Craiova eins dem englischen Dramatiker gewidmete Festival organisiert, zeigte sich besonders beeindruckt von der Aufführung, die die Festspiele in Bukarest eröffnete: So eine Aufführung kann man nur schwer vergessen und ich freue mich, dass sie die künstlerische Leiterin des Festivals, Marina Constantinescu, nach Bukarest brachte. Was kann ich sagen? Dass der renommierte Theaterregisseur Peter Brook, einer der wichtigsten Vertreter des europäischen Theaters, über Robert Lepage gesagt hat, er sei das Genie der Theateregie. Wenn Peter Brook so was sagt, dann so ist es. Das künstlerische Niveau von Robert Lepage zu erreichen, ist heute sehr schwer.”



    Das diesjährige Festival wird dem renommierten Darsteller Victor Rebengiuc gewidmet, der in seiner Branche als Vorbild für nachkommende Generationen gilt. Der Theaterregisseur Mircea Cornişteanu sagte über den rumänischen Schauspieler: Derzeit ist Victor Rebengiuc der Patriarch des rumänischen Theaters. Der 84-jährige Darsteller ist sehr dynamisch und energievoll, tritt in vielen Aufführungen auf. Jetzt spielt er in einer beeindruckenden und anspruchvollen Aufführung, Der König stirbt”. Rumänien hat so viele Künstler mit einer langen und eindrucksvollen Karriere, denen niemand eine Auflage eines Theaterfestivals gewidmet hat. Das rumänische Volk muss seine wahren Werte kennen und muss wissen, dass es diese Menschen unter uns gibt.” Das Theater kann die Welt ändern, unter diesem Motto organisiert dieses Jahr der Nationale Theaterverband UNITER, Veranstalter der Festspiele, eine Spendeaktion für den Bau einer Klinik für pediatrische Onkologie in Bukarest.

  • The National Theater Festival is underway in capital Bucharest

    The National Theater Festival is underway in capital Bucharest

    With an
    average of nine shows a day, 91 performances in 11 days, 7 exhibitions and 25
    book launches, this year’s edition of the National Theatre Festival is one of
    the richest in the history of this cultural phenomenon, which is widely
    acclaimed by both the Romanian and foreign audience. Marina Constantinescu, the
    artistic director of the festival, has given the highlights of this year’s
    edition of the festival:


    I believe the festival really stands out thanks to the
    large number of important shows it included in its programme, larger than ever
    before, performances that are extremely important with regard to the aesthetic direction followed by some
    directors and the artistic pursuits of both directors and actors. The shows are
    different, both in terms of writing, themes, trends and directions. There are
    many real gems, ranging from very small shows to ample ones. I think this is a
    challenge not only for actors and directors, but also for the Romanian audience
    in general, which as never before has purchased tickets to many shows staged by
    companies from across the country.


    Shows
    staged by theatre companies from major cities across the country are now
    performed in Bucharest, alongside shows from abroad. The event-performance
    Hamlet/Collage, an adaptation after William Shakespeare and directed by
    Canadian Robert Lepage, a show staged by Moscow’s State Theatre of Nations
    opened the festival. Lepage’s staging was totally unusual, as the director cast
    only one actor in 12 roles, namely Evgeny Mironov, in a show that boasted
    impressive stage effects.


    The
    performance made a strong impression on actor and director Emil Boroghină,
    himself the organiser of a Shakespeare Festival in Craiova, southern Romania.


    It is an
    unforgettable performance and I’m glad that Marina Constantinescu managed to
    bring it over. What shall I tell you,
    other than Peter Brook, the patriarch of world directing said that Robert Lepage is the genius of contemporary
    directing. And if Peter Brook says it, it means that it’s true.
    It is very difficult to reach Robert Lepage’ mastery level.


    Seen as a prominent personality of Romanian
    culture, an exemplary model both on stage and in real life,Victor Rebengiuc is honoured that this year’s edition
    of the National Theatre Festival is dedicated to him. Director Mircea
    Cornişteanu spoke about the well-known
    Romanian actor:


    I believe he is
    now the patriarch of Romanian theatre. Fortunately, at the age of 84, he is in
    perfect shape. He plays a lot, now he is cast in ‘Exit the King’, an incredibly
    demanding performance. Unfortunately,
    we have a bunch of great actors who haven’t received the honour of being
    dedicated an edition of the festival to. I think it is a good thing for them
    and the public alike, for the whole country to find out once more what great
    values live among us.


    Theatre can change the attitude towards the world,
    says the National Union of Theatres in Romania, UNITER, the organiser of the
    festival, which launched an appeal to the spectators to support a fund-raising
    campaign for the building of a paediatric oncology clinic in Bucharest. (translated by Diana Vijeu)















  • Festivalul Naţional de Teatru, în desfăşurare

    Festivalul Naţional de Teatru, în desfăşurare

    Cu o medie de 9 spectacole pe zi, cu 91 de reprezentaţii în
    11 zile şi cu 7 expoziţii la care se adaugă 25 de lansări de carte, ediţia din
    acest an Festivalului Naţional de Teatru este cea mai amplă din istoria acestui
    fenomen cultural, de notorietate atât în rândul publicului român, cât şi
    dincolo de graniţe.

    Prin ce se remarcă Festivalul de anul acesta? Marina
    Constantinescu, director artistic: Cred că printr-un număr mai mare ca
    niciodată de spectacole importante, spectacole-semn, atât pentru direcţia
    estetică a unor regizori, cât şi pentru preocupările unor directori, pentru
    căutările unor artişti … Sunt foarte multe spectacole foarte diferite ca
    abordare, ca text, ca tematică, tendinţe şi direcţii. Sunt foarte multe
    bijuterii, de la spectacole foarte, foarte mici, până la spectacole ample. Cred
    că este o provocare nu numai pentru oamenii de teatru, dar şi pentru publicul
    din Bucureşti care, ca niciodată, a cumparat bilete la foarte multe spectacole
    din provincie.

    Producţiilor sosite la Bucureşti din toată ţara li se
    adaugă cele invitate de peste hotare. Onoarea deschiderii Festivalului, pe 20
    octombrie, i-a
    aparţinut, de altfel, piesei-eveniment Hamlet/Collage, după William Shakespeare, în regia canadianului Robert
    Lepage, un spectacol al Teatrului de Stat al Naţiunilor din Moscova. Viziunea
    scenică propusă de Lepage a fost una total neobişnuită: regizorul a încredinţat
    12 roluri din textul shakespearian unui singur actor – Evgeny Mironov, într-un
    spectacol ce a beneficiat de o scenotehnică impresionantă.

    Reprezentaţia l-a
    impresionat pe omul de teatru Emil Boroghină, şi el organizator al unui
    festival shakespearian, la Craiova: Este un spectacol care va fi foarte greu
    de uitat şi mă bucur că Marina Constantinescu a reuşit să-l aducă. Ce să vă
    spun? Că Peter Brook, patriarhul regiei mondiale, a declarat că Robert Lepage
    este geniul regiei mondiale contemporane şi, când Peter Brook afirmă lucrul
    ăsta, înseamnă că aşa este. Este foarte greu de atins nivelul la care a ajuns
    Robert Lepage.

    Considerat o personalitate marcantă a culturii româneşti, un
    model exemplar în meserie, pe scenă şi în viaţă, Victor Rebengiuc este onorat de ediţia de anul
    acesta a Festivalului Naţional de Teatru, care îi este dedicată. Despre
    cunoscutul actor a vorbit regizorul Mircea Cornişteanu: În momentul de faţă
    este, cred, patriarhul teatrului românesc. Din fericire, la 84 de ani, se ţine
    extraordinar, este ca la orice altă vârstă. Joacă mult, acum în Regele
    moare, o piesă uluitor de solicitantă. Din păcate, avem câţiva mari
    actori cărora încă nu li s-a dedicat vreo ediţie de festival. Cred că e bine,
    şi pentru ei şi pentru public, şi pentru întreaga suflare românească, să afle o
    dată în plus ce mari valori există printre noi.

    Prin teatru se poate
    schimba atitudinea faţă de lume – spune Uniunea Naţională de Teatru UNITER,
    organizator al Festivalului, care a făcut apel către spectatori de a sprijini o
    campanie de strângere de fonduri pentru construirea unei clinici de oncologie
    pediatrică în Bucureşti.

  • Theaterfestival FITS 2016 in Hermannstadt: Ort der Begegnungen

    Theaterfestival FITS 2016 in Hermannstadt: Ort der Begegnungen

    Die diesjährigen internationalen Theaterfestspiele in Sibiu (Hermannstadt) waren auch dieses Jahr für zahlreiche Theaterschaffende ein wichtiger Treffpunkt und Raum zum Ideenaustausch. Das Festival brachte renommierte Darsteller und Regisseure aus allen Ecken der Welt in die siebenbürgische Stadt. Vertrauen aufbauen“ — unter diesem Motto fanden die 23. Internationalen Theaterfestspiele im mittelrumänischen Sibiu statt. Das traditionsreiche Festival begeisterte auch dieses Jahr das Publikum mit 472 Veranstaltungen und gro‎ßen Namen der rumänischen und internationalen Theaterszene. Aufgetreten sind die Künstler sowohl auf traditionelle Theaterbühnen als auch in unkonventionellen Räumen. Zahlreiche Aufführungen fanden auf der Stra‎ße statt. Auch bei Konzerten, Filmvorführungen, Buchpräsentationen und den zahlreichen Konferenzen, die die Theateraufführungen begleiteten, genoss das Hermannstädter Publikum die Anwesenheit berühmter Theatermacher, die aus allen Ecken der Welt nach Hermannstadt gereist sind. Viele Gäste haben auch dieses Jahr dabei die Gelegenheit genutzt, künstlerische Partnerschaften abzuschlie‎ßen.



    Organisator und Gastgeber war auch dieses Jahr das Nationaltheater Radu Stanca“. Das Ensemble des Hermannstädter Theaters trat auf die Bühne mit drei Aufführungen des Regisseurs Silviu Purcărete auf: Faust“, Lulu“ und Metamorphosen“. Einen besonderen Raum widmeten die Organisatoren den Erstaufführungen der Sommerspielzeit. Eine davon ist der zweite Teil der Trilogie Wie weit sind wir von den Höhlen, die wir hinter uns gelassen haben?“, eine Koproduktion des Nationalen Theaters Sibiu und der Universität Lucian Blaga“. Die Aufführung #minor“, von Bogdan Georgescu geht, genau wie der erste Teil der Trilogie, Antisocial“(Unsozial“), erziehungsbezogene Themen an. Der Regisseur Bogdan Georgescu kommt zu Wort mit Einzelheiten:



    Es ist durchaus wichtig, dass diese Aufführungen zu Gesprächen einladen, Fragen darüber aufwerfen, was die Erziehung eigentlich bedeutet, wo endet etwas und wo beginnt etwas anderes… Im Theaterstück »Antisocial« (»Unsozial«), geben wir Diskussionen zwischen Eltern, Lehrern und Schülern wieder, in diesem Stück nimmt die Diskussion eher persönliche Merkmale ein, sie stellt das Kind und einen Elternteil gegeneinander. Die ganze Diskussion dreht sich um die tief verwurzelte rumänische Mentalität, laut der Kinder zu schlagen zur Erziehung gehört. Im Jahr 2016 ist die Gewalt an Kindern in Rumänien nicht nur geduldet, sondern gilt eher als Erziehungsmethode. Das ist empörend.“




    2013 kam im Rahmen der Internationalen Theaterfestspiele in Sibiu ein neues Projekt zustande: der Boulevard der Stars. Nach dem Vorbild des Walk of Fame in Hollywood werden dort mit einem Stern Persönlichkeiten geehrt, die Herausragendes zur Entwicklung der siebenbürgischen Stadt geleistet haben. Klaus Maria Brandauer, Neil LaBute, Tim Robbins — dem dieses Jahr ein Stern gewidmet wurde — zählen zu den Freunden des Festivals und der Stadt Sibiu. Nach dem Theaterkritiker George Banu und den Regisseuren Silviu Purcărete und Gigi Căciuleanu erhielt dieses Jahr auch der Darsteller Victor Rebengiuc einen Stern auf dem Hermannstädter Boulevard der Stars. Victor Rebengiuc erntete bei der Veranstaltung viel Applaus. Der Darsteller sagte dazu:



    Ich bin kein Star, ich würde mich selber eher als Darsteller bezeichnen, der dank seiner langjährigen Arbeit bekannt wurde. Ich bin zu dieser Schlussfolgerung gekommen, als ich merkte, wie mich hier in Hermannstadt die Passanten auf der Stra‎ße respektvoll grü‎ßten. Das ist, was mich bewegt. Ich bin sehr zufrieden, dass meine Arbeit nicht unbemerkt bleibt. Die anderen Rumänen, deren Namen auf dem Boulevard der Stars zu finden sind, Silviu Purcărete, George Banu und Gigi Căciuleanu, kenne ich persönlich. Die anderen sind weltweit berühmte Persönlichkeiten des Theaters. Ich schätze ihre Arbeit. Ich bin besonders mit den Aufführungen der Regisseure Christoph Marthaler und Thomas Ostermeier vertraut. Der russische Regisseur Jewgeni Mironow sagte, er sei glücklich, die Chance genossen zu haben, mit gro‎ßen Theatermachern der Welt zusammengearbeitet zu haben. Diese Chance habe ich noch nicht gehabt, ich hatte dennoch das Glück, mit gro‎ßen rumänischen Regisseuren zusammenzuarbeiten: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Radu Penciulescu, Silviu Purcărete, Yuri Kordonsky, Andrei Şerban, den auch Tim Robbins erwähnte.“




    Der Theaterkritiker George Banu ist ein langjähriger und treuer Freund der internationalen Theater-Festspiele in Sibiu. Der dreifache Gewinner des Preises für das beste Theaterbuch in Frankreich ist Professor an der berühmten Pariser Universität Sorbonne Nouvelle-Paris. Ihm ist die Präsenz renommierter Theatermacher der Welt am Festival in der siebenbürgischen Stadt zu verdanken. Das im Verlag Nemira erschienene Buch, das der Theaterkritiker im Rahmen der Festspiele präsentierte, Convorbiri teatrale. Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu“ (Theatergespräche. Das Internationale Theaterfestival in Hermannstadt“), verschafft einen Einblick in die internationalen Theaterfestspiele als Treffpunkt und Raum zum Ideenaustausch über die Schöpfung berühmter Theaterleute wie Peter Stein, Wajdi Mouawad, Silviu Purcărete und Dragoş Buhagiar. Einzelheiten haben wir vom Autor bekommen:



    Dieses Buch schrieb ich nach einer Diskussion mit dem Regisseur Constantin Chiriac, der sagte, dass es in Sibiu ein wertvolles Kapital der Theatertreffen gibt. Dann habe ich gesagt, es wäre interessant, zu wissen, was berühmte Theaterleute wie Peter Stein und Krystian Lupa hier in Sibiu, und nicht im Allgemeinen gesagt haben. Ich habe mit Theaterschaffenden gesprochen, deren Werk als ausschlaggebend für die europäische Theaterszene gilt. Ich kannte sie bereits, und das war wichtig, denn es gab bereits ein gegenseitiges Vertrauen. Ich zeige immer ein gro‎ßes Interesse gegenüber den Ideen anderer Menschen und anderen Menschen muss ich meinerseits das Interesse für meine Ideen verdanken. Deswegen glaube ich, dass diese Theatertreffen in Sibiu uns alle geistlich bereichert haben. Nicht zuletzt entstand das Buch dank der Idee, dass Theaterschaffende besser reden als sie schreiben.“




    Am Ende der Veranstaltung teilte der Theaterkritiker seine Eindrücke über die diesjährigen Festspiele. George Banu:



    Ich möchte die Initiative der Veranstalter begrü‎ßen, diese einzigartigen Aufführungen zu organisieren, die am Hermannstädter Gro‎ßen Ring stattfanden. Solche Aufführungen kommen nicht oft vor, einige habe ich in Westeuropa gesehen. Das ist auch der tiefgreifenden Theaterstrategie von Constantin Chiriac zu verdanken. Der Regisseur Eugenio Barba sagte über Chriac, er bringe das qualitativ hochwertige Animationstheater und die reinen und perfekten Formen des japanischen Noh-Theaters zusammen. Diese sich gegenseitig widersprechenden Merkmale seines Theaters stellen das Einzigartige dar, das ihm erlaubt, vor dem Hermannstädter Publikum aufzutreten.“

  • Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu s-a încheiat

    Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu s-a încheiat

    Construind încredere a fost tema
    celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu…
    încredere fără de care acest festival nu ar fi ajuns la asemenea dimensiuni -
    472 de evenimente şi nume foarte importante din spaţiul teatral românesc şi
    mondial. Toate aceste spectacole, desfăşurate în săli de teatru sau pe stradă
    sau în alte spaţii neconvenţionale, concerte, filme, conferinţe, lansări de
    carte, toate aceste personalităţi pe care aproape le poţi atinge, cu care ai
    ocazia să stai de vorbă, toate parteneriatele şi prieteniile care se leagă în cele
    zece zile de festival … înseamnă un uriaş câştig pentru toţi cei aflaţi la
    Sibiu în această perioadă, pentru comunitate, pentru cultura română.


    Organizator
    şi gazdă a evenimentului, Teatrul Naţional Radu Stanca a fost prezent în
    festival cu trei spectacole la secţiunea Patrimoniu: Faust, Lulu şi
    Metamorfoze, toate purtând semnătura lui Silviu Purcărete. Şi-a prezentat
    premierele stagiunii, despre care am vorbit deja, şi a venit cu o nouă
    premieră, care reprezintă partea a doua a trilogiei CâtDeDeparteSuntemDePeșterileDinCareAmIeșit?, o coproducţie
    Teatrul Naţional Sibiu – Universitatea Lucian BLaga. Spectacolul #minor, de
    Bogdan Georgescu, abordează, ca şi prima parte a trilogiei, Antisocial,
    probleme legate de educaţie.

    Regizorul Bogdan Georgescu: Cred că foarte
    important e ca aceste spectacole să provoace discuţii, să punem nişte întrebări
    şi să explorăm ce înseamnă educaţie, cum facem educaţie, unde se opresc nişte
    lucruri şi încep altele… Dacă în cazul Antisocial, discuţiile erau între
    părinţi, profesori şi elevi, în cazul #minor discuţia devine puţin mai
    personală şi este între părinte şi copil. Toată povestea se axează în jurul
    acestor mentalităţi româneşti împământenite, de tipul eu te-am făcut, eu te
    omor, bătaia e ruptă din rai, unde dă tata, creşte. Şi faptul că încă, în
    2016, în România, abuzul fizic asupra copiilor este tolerat şi este considerat
    o problemă minoră, chiar este considerat o metodă de educaţie şi corecţie, este
    scandalos.



    Cum
    s-a întâmplat şi cu spectacolul Antisocial, ale cărui reprezentaţii au fost
    urmate de discuţii cu publicul, la fel, şi #minor cu discuţii cu cei
    prezenţi. Şi, tot la fel ca Antisocial, va fi prezentat într-un turneu
    naţional. Bogdan Georgescu: De data aceasta vom avea invitat un
    psiholog, pentru că unele dintre subiectele atinse sunt delicate. Am simţit un
    fel de tensiune la discuţia cu publicul, după premiera din cadrul festivalului.
    Se simte că majoritatea e afectată direct şi că fie a abuzat, fie a fost abuzat
    la un moment dat. Şi atunci, cred că e nevoie de mai multă delicateţe în
    moderarea discuţiei, pentru că rişti să declanşezi nişte lucruri care trebuie
    gestionate cu profesionalism.


    În
    2013, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu a apărut un
    nou proiect: Aleea Celebrităţilor. Inspirată de Walk of Fame, Aleea
    Celebrităţilor este gândită ca un loc permanent de celebrare și de recunoaştere
    a contribuţiei unor personalităţi la dezvoltarea Sibiului. Nume precum Klaus
    Maria Brandauer, Neil LaBute, Tim Robbins – care a primit anul acesta steaua -
    sunt prieteni ai festivalului şi ai teatrului sibian. După George Banu, Silviu
    Purcărete, Gigi Căciuleanu, a venit rândul lui Victor Rebengiuc să aibă o stea
    pe Aleea din Parcul Cetăţii, din Sibiu. Actorul a fost extrem de emoţionat de
    aplauzele care parcă nu se mai opreau.


    Victor Rebengiuc: Nu mă consider o
    celebritate, mă consider un actor cunoscut în urma activităţii sale. Concluzia
    asta o pot trage din faptul că aici, în Sibiu, merg pe stradă şi se întâmplă ca
    oameni pe lângă care trec să-mi spună Respect, domnule Rebengiuc!. Acesta
    este un lucru care mă emoţionează. Îmi dă o satisfacţie deosebită faptul că
    munca mea nu trece neobservată.
    În afară de ceilalţi români care sunt pe Aleea Celebrităţilor – Silviu
    Purcărete, George Banu şi Gigi Căciuleanu, pe care îi cunosc – cu Silviu Purcărete
    am lucrat multe spectacole, cu George Banu sunt prieten, ne ştim de multă
    vreme, cu Gigi Căciuleanu, la fel, ceilalţi sunt personaje legendare ale
    teatrului. Pe toţi îi stimez, iar doi dintre ei sunt doi mari regizori cărora
    le-am văzut spectacolele – Christoph Marthaler şi Thomas Ostermeier. Mă gândeam,
    când vorbea Evgeny Mironov cât de fericit este – şi îl cred – pentru că a
    lucrat cu cei mai mari regizori din lumea asta, eu nu aş avea posibilitatea
    asta, dar am avut norocul să lucrez cu cei mai mari regizori din România: Liviu
    Ciulei, Lucian Pintilie, Radu Penciulescu, Silviu Purcărete, Yuri Kordonsky,
    Andrei Şerban, de care pomenea şi Tim Robbins… Şi ei au fost universităţile
    mele. La steaua care-a răsărit/ E-o cale atât de lungă/ 60 de ani i-au
    trebuit/ Luminii să m-ajungă. L-am parafrazat eu pe Eminescu. E o stea care
    îmi face mare plăcere!.


    Profesor
    de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle-Paris, câştigător, de trei ori, al
    Premiului pentru Cea mai bună carte de teatru în Franţa, George Banu este de
    foarte multă vreme prietenul FITS. Şi lui i se datorează aducerea, la Sibiu, a
    unor nume care marchează istoria teatrului european contemporan. Iar cartea
    lansată anul acesta în festival, Convorbiri teatrale. Festivalul Internaţional
    de Teatru de la Sibiu, editată de Nemira, dă o idee despre ce spaţiu al
    întâlnirilor şi al schimburilor de idei îl reprezintă festivalul şi dezvăluie
    puţin din gândirea teatrală a unor artişti precum Peter Stein, Wajdi Mouawad,
    Silviu Purcărete sau Dragoş Buhagiar.


    George Banu: Această carte a fost
    concepută în urma unei discuţii cu Constantin Chiriac, care spunea că există un
    capital de gândire teatrală adunat în înregistrările de la Sibiu. Şi atunci
    mi-am spus că e interesant să vedem ce au spus oameni ca Peter Stein sau Krystian
    Lupa aici, la Sibiu, nu în general. Nu am vorbit decât cu creatorii a căror
    operă este considerată esenţială pentru scena europeană. Situaţia mea era
    situaţia celui care îi cunoştea pe toţi dinainte. Acest prealabil este
    important, în măsura în care există o anumită încredere reciprocă. Ştii cu cine
    vorbeşti. Eu sunt foarte interesat de ceea ce spun oamenii şi oamenii simt
    interesul pe care îl am pentru ce spun. De aceea, cred că au fost discuţii
    foarte îmbogăţitoare. Această carte este născută şi din ideea că oamenii de
    teatru vorbesc mai bine decât scriu.



    La
    final, impresii de festival împărtăşite de George Banu: Putem saluta
    programatorii festivalului pentru spectacolele din Piaţa Mare, care sunt
    spectacole cu totul şi cu totul neaşteptate, pe care nu le văd în Occident.
    Aici este şi strategia foarte profundă şi binevenită a lui Constantin Chiriac,
    despre care regizorul Eugenio Barba spunea că reuneşte teritoriul ecologic al
    teatrului, în sensul în care vedem şi spectacole care nu au o mare calitate
    artistică, dar au o mare calitate de animaţie, şi creează şi forme pure şi
    perfecte precum teatrul japonez Noh, deci, acest conglomerat contradictoriu e
    specificul poziţiei pe care o adoptă Constantin Chiriac şi care îi permite, în
    acelaşi timp, să se adreseze publicurilor Sibiului.



  • Radio Romania Culturale premia l’eccellenza

    Radio Romania Culturale premia l’eccellenza

    I successi culturali del 2013 sono stati riconosciuti e celebrati dal Galà dei Premi conferiti dall’emittente specializzata di Radio Romania, ospitato il 24 marzo dal Teatro Odeon di Bucarest. Il prestigioso evento, svoltosi alla presenza di personalità culturali e artistiche, è stato trasmesso in diretta da Radio Romania Culturale e via internet.



    Conduttori sono stati gli attori Medeea Marinescu e Vlad Zamfirescu, con le musiche della Big Band di Radio Romania, diretta da Ionel Tudor. I tre Premi di Eccellenza sono andati al soprano Angela Gheorghiu, all’attore Victor Rebengiuc e al violinista Razvan Stoica.



    “Si tratta di un premio molto importante per me, in quanto mi viene conferito da una radio di élite della Società Romena di Radiodiffusione, il che altro non può fare che rendermi felice. Il fatto che un’emittente come Radio Romania Culturale mi ha concesso un premio di eccellenza è particolare per me”, ha detto l’attore Victor Rebengiuc.



    L’edizione 2014 ha portato anche una prima: per il secondo anno consecutivo, lo stesso autore vince la categoria Poesia. Si tratta di Dan Sociu e del suo volume “Vieni con me, so esattamente dove andiamo”. Nella sezione della Prosa, vincitrice è stata Liliana Corobca, per il suo volume “Kinderland”.



    Il premio per il cinema è andato al regista Calin Peter Netzer, per il lungometraggio “Il caso Kerenes”, pluripremiato a vari festival internazionali e soprattutto alla Berlinale 2013, quando ha vinto l’Orso d’oro. Il premiato della sezione Teatro è stato il regista Alexandru Dabija, mentre quello delle arti il pittore Horea Pastina.



    La categoria Musica è stata aggiudicata dal cantautore Nicu Alifantis, per l’album e i concerti della serie “Mosaico”, mentre il premio per l’educazione è andato al progetto “La legge va rispettata” dell’Ufficio Analisi e Prevenzione della Criminalità di Bucarest.



    Il premio Media culturali — Progetti online è andato al sito www.bookaholic.ro, mentre nella sezione Progetti culturali e festival il vincitore è Astra Film Fest, ospitato ogni anno dalla città di Sibiu (centro).



    Il premiato della sezione Scienza è il docente universitario Marin Carciumaru dell’Università Valahia di Targoviste (sud della Romania), fondatore del Museo dell’evoluzione dell’uomo e della tecnologia nel Paleolitico. Il primo del genere nell’Europa centro-sud-orientale, questo museo di Targoviste custodisce importanti reperti del paleolitico medio e superiore.

  • Premieră în istoria premiillor Radio România Cultural

    Premieră în istoria premiillor Radio România Cultural

    Cea de-a XIV-a ediţie a Galei Premiilor Radio România Cultural s-a desfăşurat la Teatrul Odeon, luni, 24 martie. Anul acesta a fost unul ce a adus o premieră în istoria Galei. Pentru al doilea an consecutiv, acelaşi poet obţine distincţia la categoria “Poezie”: Dan Sociu.



    Au fost acordate premii pentru zece secţiuni diferite care au fost gândite pentru a crea o imagine cât mai fidelă a lumii culturale româneşti şi a celor mai importante realizări ale anului 2013, în diferite domenii ale culturii.



    În cadrul galei au fost acordate trei premii speciale: Premiul de Excelenţă i-a fost decernat actorului Victor Rebengiuc, Premiul Lux Mundi i-a revenit sopranei Angela Gheorghiu, iar Premiul In memoriam Iosif Sava i-a fost acordat violonistului Răzvan Stoica.



    src=/files/05.PremiuldeExcelenta-VictorRebengiuc-GalaPremiilorRadioRomaniaCultural-Foto.AlexandruDolea1.png



    Premiile pe secţiuni au fost următoarele:



    Premiul pentru Poezie i-a revenit, ca şi la ediţia trecută, lui Dan Sociu, de data aceasta pentru volumul Vino cu mine, ştiu exact unde mergem”. Premiul pentru Proză i-a revenit Lilianei Corobca, pentru volumul Kinderland”. Premiul pentru Film a revenit regizorului Călin Peter Netzer, pentru filmul Poziţia copilului”, câștigător al ”Ursului de Aur” la Berlin. Premiul pentru Teatru a fost decernat regizorului Alexandru Dabija. Premiul la categoria Arte plastice a fost obţinut de pictorul Horea Paştina. Premiul pentru Muzică i-a revenit lui Nicu Alifantis pentru albumul și concertele “Mozaic”. Premiul pentru Educaţie a fost obţinut de Serviciul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii (Bucureşti) pentru proiectul de educaţie juridică ”Unde-i lege nu-i tocmeală”. Premiul pentru Ştiinţă a fost acordat prof. univ. dr. Marin Cârciumaru, Facultatea de Ştiinţe Umaniste, Universitatea Valahia” Târgovişte. Premiul Media culturală – Proiecte on-line a revenit website-ului ”Bookaholic”, www.bookaholic.ro . La secţiunea Proiecte culturale şi festivaluri a fost laureat Astra film Festival Sibiu, ediţia a XX-a, 2013.



    Puteți vedea fotografii de la Gala Premiilor Radio România Cultural, ediția a XIV-a, și pe profilurile RRI de Facebook, Flickr, Pinterest și Google+. (foto: Alexandru Dolea)

  • Nuova stagione per l’Orchestra Nazionale di Radio Romania

    Nuova stagione per l’Orchestra Nazionale di Radio Romania

    Saranno il direttore principale delle Orchestre e dei Cori di Radio Romania, Tiberiu Soare, il giovane violinista belga Lorenzo Gatto e il grande attore romeno Victor Rebengiuc i protagonisti dei concerti che inaugureranno l’11 ottobre la nuova stagione dell’Orchestra Nazionale della Radio. Un evento eccezionale, a poche settimane dal 1 novembre, quando Radio Romania celebra il suo 85esimo anniversario. Lo stesso 85esimo anniversario è festeggiato anche dalla sua Orchestra Nazionale, ricorda, in un’intervista a Radio Romania Internazionale, il suo direttore principale, Tiberiu Soare.



    “L’Orchestra Sinfonica della Radio, come si chiamava quando venne fondata da Mihail Jora, vanta 85 anni di esperienza ininterrotta dal 1928. Ne siamo molto orgogliosi, e tutti gli artisti delle orchestre e dei cori di Radio Romania siamo consapevoli di questa tradizione. Questa stagione punta, almeno nella prima metà, sull’85 esimo anniversario di Radio Romania. Dobbiamo dire che la linea repertoriale che abbiamo seguito con l’Orchestra Sinfonica della Radio è stata doppia: promuovere i valori del patrimonio culturale universale, ma anche della creazione romena. L’Orchestra Nazionale di Radio Romania vanta un record assoluto tra le orchestre romene per quanto riguarda la promozione delle creazioni di compositori romeni. Quindi, le due linee saranno presenti nei concerti che avremo fino a dicembre. Il concerto inaugurale che si terrà l’11 ottobre, nella Sala concerti Mihail Jora di Radio Romania punta sulla musica romantica. Nel primo tempo, abbiamo il Concerto in sol minore per violino e orchestra di Max Bruch, col solista belga Lorenzo Gatto, uno dei nomi celebri nel mondo dei violinisti. Il secondo tempo ci porta un regalo, il poema drammatico Peer Gynt, scritto da Ibsen, con la musica di Edvard Grieg, in cui reciterà il grande attore romeno Victor Rebengiuc”, spiega il direttore d’orchestra.



    Tiberiu Soare e Victor Rebengiuc rappresentano due generazioni diverse nelle arti dello spettacolo in Romania. Che cosa li ha portati insieme sul palcoscenico?



    “In primo luogo, il maestro Victor Rebengiuc è legato all’attività della Radio come promozione culturale, in quanto è stato tante volte presente negli spettacoli di teatro radiofonico. E’ l’ora di dare a Cesare quello che è di Cesare, e Victor Rebengiuc salga anche sul palcoscenico della nostra sala concerti. Siamo molto felici di avere una simile personalità del teatro romeno con noi. Ne sono veramente felice, perchè ogni volta che noto un’opportunità di arrivare a un sincretismo artistico, lo faccio senza esitazione. Mi piacciono i generi che superano la rigidità di stile ben radicata, d’altronde, in tanti posti. E’ – perchè no? – presentare al pubblico in primo luogo un lavoro musicale di eccezione, la musica è fantastica, è stata eseguita sul palcoscenico di Radio Romania per la prima volta 9 — 10 anni fa, cosicchè è l’ora di riportarla all’attenzione del pubblico. Sono sicuro che la musica eccezionale abbinata ad un talento di attore come quello di Victor Rebengiuc saranno la ricetta perfetta per una serata eccezionale”, aggiunge Tiberiu Soare.



    Il 2013 è stato un anno estremamente ricco per l’attività delle orchestre e dei cori di Radio Romania, che hanno riscosso successi a Shanghai, Balcik, o al Festival Internazionale “George Enescu”. Cosa ci preparano le orchestre di Radio Romania per la nuova stagione?



    “Sono molto contento dei riferimenti al 2013, che conclude anche il mio primo anno nell’incarico di direttore principale delle Orchestre e dei Cori di Radio Romania. Insieme ai colleghi dell’orchestra, tentiamo di imprimere una linea stilistica a questo ensemble, di crearci un’identità sonora di altissima tenuta. E’ vero, abbiamo riscosso grandi successi internazionali. Però credo che il maggior successo sia il fatto che ogni settimana le orchestre e i cori di Radio Romania offrono al pubblico musica di qualità o entra nelle loro case per via delle onde. Credo questa sia la cosa più importante, poichè la Direzione degli Ensemble Musicali, insieme all’intera Radio Romania, devono tenere sempre presente la missione di diffondere la cultura. E’ molto importante militare per un tipo autentico di cultura. E credo che, almeno finora, abbiamo compiuto questa missione. Inoltre, il 2013 è stato molto importante per gli appassionati della musica, è l’anno in cui abbiamo celebrato il bicentenario della nascita di Giuseppe Verdi e di Richard Wagner, entrambi sono stati presenti e lo sono sui cartelloni dei concerti delle nostre orchestre. Nel 2014, entriamo — per così dire — nel segno zodiacale di Richard Strauss. Già da gennaio inaugureremo l’anno Richard Strauss con l’opera lirica “Arianna a Nasso”, uno dei suoi capolavori, accanto a “Il Cavalliere della Rosa”, “Elettra” o “Salomè”. Anche la musica di George Enescu sarà una presenza costante. In questi mesi, fino a dicembre, avremo in programma due concerti con le prime due suite. Comunque, la musica di Enescu è una presenza costante a Radio Romania. Ho in cantiere anche dei progetti personali, alcuni concerti nell’Europa occidentale accanto al soprano Angela Gheorghiu, e collaborazioni con varie orchestre, un’attività normale per un direttore d’orchestra”, conclude Tiberiu Soare. (foto Virgil Oprina)