Tag: Vincze Lorant

  • Ce aşteptaţi de la viitoarele alegeri europene?

    Ce aşteptaţi de la viitoarele alegeri europene?

    Radio România, serviciul public, a câştigat un proiect editorial cofinanţat de Parlamentul European, de informare privind viitoarele alegeri europene din 6-9 iunie 2024, “YOU+EU 2024 and beyond”.



    În cadrul acestui proiect, Radio România realizează podcasturi, animaţii video şi infografice, 12 dezbateri în România, ca şi două dezbateri în limbila română şi engleză, la Bruxelles, pe teme europene.



    A doua dezbatere de la Bruxelles s-a desfăşurat pe 23 ianuarie 2024 la sediul Parlamentului European şi a avut tema “Ce aşteptaţi de la viitoarele alegeri europene? Cum pot fi determinaţi tinerii să meargă la vot?“.



    Ce


    Moderator a fost Bogdan Isopescu, corespondentul Radio România la Bruxelles, iar participanţii la dezbatere au fost eurodeputaţii Siegfried Mureşan, PNL, Grupul Partidului Popular European (Creștin Democrat), Președintele Delegației la Comisia parlamentară de asociere UE-Moldova, Ramona Strugariu, REPER, Grupul Renew Europe, Vicepreședintă a Delegației la Comisia parlamentară de asociere UE-Moldova, Vincze Loránt, UDMR, Grupul Partidului Popular European (Creștin Democrat), Vicepreședinte al Comisiei pentru afaceri constituționale, Nicolae Ştefănuţă, independent, Vicepreședinte al Grupului Verzilor/Alianța Liberă Europeană, şi Laurenţiu Plosceanu, Vicepreşedinte pentru Comunicare al Comitetului Economic şi Social European. Nu a mai putut participa, din motive de agendă, un reprezentant al Grupul Alianţei Progresiste a Socialiştilor şi Democraţilor.



  • Combaterea discriminării în UE

    Combaterea discriminării în UE

    Conform ultimului
    barometru privind discriminarea în Uniunea Europeană, o pondere importantă a
    cetățenilor europeni consideră că discriminarea e larg răspândită în țara lor.
    Astfel, 61% consideră că există o discriminare a cetățenilor romi, 59%
    subliniază discriminarea etnică, 53% cred că există discriminare sexuală, iar
    47% văd discriminarea în funcție de religie sau credințe.


    Punctul de plecare este
    că egalitatea de șanse, dreptul de a nu fi discriminat este un drept european,
    chiar o valoare europeană. Însă cum putem pune în valoare acest drept? Răspunde
    Vincze Lorant, europarlamentar, membru supleant în Comisia pentru libertăți
    civile, justiție și afaceri interne:

    Când ne referim la unele întrebări din
    sondaje de opinie, analizăm mentalul colectiv, ce gândește comunitatea despre o
    anumită tematică. Mentalitatea omului de rând sau a societății în general este
    foarte greu de schimbat. Și totul începe de la școală. Schimbarea mentalității
    poate avea loc de la vârstă fragedă, din familie și de la școală. Dacă ne uităm
    la cifrele publicate, ne dăm seama că variațiile nu sunt semnificative. Cifrele
    erau asemănătoare și acum patru ani, când s-a mai realizat un studiu pe această
    temă. E o ușoară modificare spre bine în ceea ce privește percepția populației
    rome din Europa, în general. Evident, și diferența de la un stat membru la
    celălalt este foarte diferită. Instituțiile europene lucrează la foarte multe
    mecanisme și instrumente care să combată discriminarea. Există inclusiv o
    Agenție pentru Drepturi Fundamentale, există un plan european pentru romi și
    multe alte instrumente.


    Totuși,
    schimbarea educației este esențială. A înțelege oamenii din jurul tău e un
    proces de învățare care pornește din familie și continuă apoi în școală, crede
    europarlamentarul Vincze Lorant: Sunt noțiuni care te ajută să-ți cunoști
    aproapele, să-l accepți, să trăiești cu el. Evident, în societățile monocolore
    acest lucru e mai greu de realizat și doar din povestiri îți poți imagina cum e
    să stai alături de o persoană de culoare, să ai un șef de altă orientare
    sexuală. Astfel, școala îți poate oferi un cadru în care-ți poți modela
    gândirea și-ți poți schimba mentalitatea. Cred că România ar avea foarte multe
    de făcut în acest sens, dacă ne-am gândi la gradul de acceptare romilor,
    evreilor sau maghiarilor de lângă noi. Discriminarea este prezentă, deși
    comunitățile au fost dintotdeauna acolo.






    Dacă ar
    fi să luăm un exemplu, acesta ar fi al Franței și al Germaniei. Vincze Lorant: Au reușit să scrie împreună o istorie în care divergențele sunt
    marcate distinct, dar în care se subliniază istoria comună și viitorul comun.
    Dacă mă uit la școala belgiană, întotdeauna, la temele de acasă și în cadrul
    bibliografiei obligatorii pentru copii, sunt povestioare care vorbesc despre un
    negru, despre un copil arab, despre cineva aflat la periferia societății, care
    trebuie ajutat. Astfel, această temă e introdusă de la o vârstă fragedă, iar
    copiii ajung să aprecieze diversitatea din societate. Ar trebui să ieșim din
    învățământul clasic, cu referire doar la literatura limbii sau culturii
    respective și să încercăm să introducem și teme care reprezintă provocările
    societății de astăzi: diversitatea și globalizarea.


    Frontierele nu mai
    există și se poate studia în orice parte a Europei, unde trăiesc oameni de
    diferite rase, naționalități și limbi. Prin neacceptarea acestora, se pierde
    șansa de a face parte dintr-o Europă foarte bogată și diversă din acest punct
    de vedere.