Tag: viteza

  • Proiect european de îmbunătățire a siguranței rutiere

    Proiect european de îmbunătățire a siguranței rutiere

    Douăsprezece state membre UE își unesc forțele pentru a împărtăși idei pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, ca parte a unui nou proiect finanțat de UE.

    Comisia Europeană a lansat, recent, un proiect pentru îmbunătățirea
    siguranței rutiere în ţările membre ale Uniunii Europene. Deși drumurile europene sunt cele
    mai sigure din lume, iar siguranța rutieră s-a îmbunătățit considerabil în
    ultimele decenii, numărul victimelor accidentelor rutiere rămâne ridicat. În
    2018, peste 25 000 de oameni și-au pierdut viața pe drumurile europene.
    Cifrele în materie de siguranță rutieră diferă mult între statele membre.

    Proiectul EU Road Safety
    Exchange
    finanțat de Parlamentul European își propune să
    contribuie la reducerea decalajului în materie de siguranță rutieră dintre
    statele membre ale UE, sprijinind țările cu un potențial ridicat de
    îmbunătățire a siguranței rutiere și contribuind astfel la reducerea numărului
    total de decese și de vătămări grave pe drumurile europene.

    Loredana Licuţa,
    coordonator la Europe Direct Bucureşti: Proiectul
    a fost lansat la Bruxelles, va dura trei
    ani, va încerca să elimine disparităţile de la nivelul UE şi va crea
    punţi de legătură între diverşi experţi din aceste state şi anume Austria,
    Bulgaria, Franţa, Grecia, Irlanda, Lituania, Polonia, Portugalia, România, Spania,
    Suedia şi Tările de Jos. Experţii în domeniul transporturilor din cele 12 ţări
    participante vor face schimb de bune practici în ceea ce privește reducerea
    vitezei, construirea unei infrastructuri sigure, cum să se îmbunătățească
    aplicarea legii și a colectării de date, precum și ameliorarea siguranței
    pietonilor și a biciclistilor în zonele urbane. Proiectul va fi gestionat de
    Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor, care este unul dintre cele
    mai importante ONG-uri din domeniul tansporturilor și lucrează cu experți în
    materie de siguranță rutieră din întreaga Uniune Europnea. Atât Comisia, cât şi
    statele membre ale UE şi-au asumat acest nou obiectiv de a reduce numărul de
    decese şi de vătămari grave din Europa cu 50% între 2020 şi 2030.






    În 2018 rata medie a mortalităţii rutiere în Uniunea Europeană a fost de 49 de
    decese la un milion de locuitori, în scădere faţă de 2010, când s-a înregistrat
    o rată a mortalităţii de 63 de decese la un milion de locuitori. Per ansamblu,
    Uniunea Europeana a reuşit să reducă numărul victimelor decedate în accidente
    rutiere cu doar 4% în ultimii 5 ani. Norvegia are cea mai mică rată a
    mortalității rutiere, 20 de decese la un milion de locuitori. Urmează Elveţia
    şi Marea Britanie, cu mai puţin de 27,5 decese rutiere la un milion de
    locuitori în 2018. Pe ultimele locuri în clasament se află România şi Bulgaria,
    cu o rată a mortalitatii de 96, respectiv 87 de decese la un milion de
    locuitori.



  • Regulamentul rutier

    Regulamentul rutier

    Potrivit Regulamentului rutier din România, viteza
    maximă admisă în localităţi este de 50 de kilometri pe oră. Pe anumite sectoare
    de drum din interiorul localităţilor pot exista limite de viteză superioare,
    precizate pe indicatoarele rutiere, dar nu mai mari de 80 de kilometri pe oră.
    În afara localităţilor, vitezele maxime admise pentru autoturisme sunt de 130
    de km/oră pe autostrăzi, de 100 de km/oră pe şoselele expres şi pe drumurile
    naţionale europene, iar pe celelalte categorii de drumuri – de 90 de km/oră.
    Totodată, vitezele maxime admise pentru camioane şi autocare sunt de 110 km/oră
    pe autostrăzi, de 90 de km/oră pe drumurile expres sau pe cele naţionale
    europene şi de 80 de km/oră pe celelalte categorii de drumuri.

    Potrivit
    Regulamentului circulaţiei rutiere, viteza de deplasare trebuie redusă la
    trecerea prin intersecţiile cu circulaţia nedirijată, pe poduri, la trecerile
    la nivel cu calea ferată prevăzute cu bariere sau semibariere, la trecerea prin
    dreptul staţiilor de tramvai, în pieţele aglomerate şi la trecerile pentru
    pietoni. Pietonii au, de altfel, prioritate atunci când sunt angajaţi în
    traversarea străzilor, prin locurile special amenajate. Iar depăşirile sunt
    interzise în intersecţiile cu circulaţia nedirijată, pe poduri, la trecerile
    pentru pietoni, la trecerile la nivel cu calea ferată, în dreptul staţiilor de
    tramvai fără refugiu, când aceste vehicule de transport în comun sunt oprite,
    precum şi în orice situaţie în care vizibilitatea este mai mică de 50 de metri.
    În intersecţii, este valabil principiul priorităţii de dreapta, cu excepţia
    sensurilor giratorii, unde au prioritate vehiculele care vin din stânga. Să
    menţionăm că, în afara localităţilor, este obligatorie circulaţia cu faza de
    întâlnire aprinsă.

    Regulamentul precizează şi că portul centurilor de siguranţă
    este obligatoriu atât pentru locurile din faţă, cât şi pentru cele din spate,
    în afara localităţilor şi în interiorul acestora. Copiii care au până la un
    metru şi 35 de centimetri înălţime trebuie transportaţi în scaune speciale.
    Copiii pot fi transportaţi pe scaunul din dreapta faţă doar dacă au peste 1
    metru şi 50 de centimetri. În ceea ce priveşte bebeluşii, ei pot sta şi în
    spate şi în faţă, în scoica special amenajată pentru ei. În faţă, însă, pot
    sta numai după de a fost dezactivat airbag-ul.

    Pe de altă parte, este interzisă
    utilizarea de către conducătorii auto, în timpul mersului, a telefoanelor
    mobile, cu excepţia celor cu sisteme de tipul mâini libere. De asemenea, sunt
    interzise fumatul, dar şi conducerea autovehiculelor după consumarea băuturilor
    alcoolice, chiar şi în cantităţi infime. Pe de altă parte, este interzisă desfăşurarea de concursuri,
    antrenamente sau întreceri pe drumurile publice, cu excepţia celor autorizate
    de către administratorul drumului respectiv şi avizate de către Poliţia
    Rutieră.