Tag: Vlad Mixich

  • „100 de inimi pentru 100 de copii”

    „100 de inimi pentru 100 de copii”

    Vorbim astăzi despre un proiect
    de succes pe mai multe planuri. Un proiect ce a obţinut locul 2 la categoria
    Şcoala face omul OM – categorie dedicată proiectelor ce susţin formarea
    profesională – în cadrul Galei Fondurilor Structurale 2017. Un proiect datorită
    căruia începând cu anul 2016 a
    apărut o nouă specializare pentru rezidenţiatul medical din România:
    cardiologia pediatrică. Şi mai mult decât atât, un proiect care chiar salvează
    vieţi. 100 de inimi pentru 100 de copii este proiectul despre care vorbim.


    De la Cristian Grasu, secretar
    de stat în cadrul Ministerului Sănătăţii, am aflat cum conlucrează instituţiile
    statului cu cele europene, pentru punerea în aplicare a proiectelor din
    domeniul sănătăţii: Se fac eforturi importante, sunt multe
    locuri în care am căutat sprijin şi finanţare, am găsit de fiecare dată
    sprijinul Comisiei Europene şi în ultima perioadă chiar mult mai multă
    înţelegere decât în primul exerciţiu, lucru care se vede. Proiectul (n.r.100 de inimi pentru 100 de
    copii) este o dovadă a faptului că se poate face şi în România foarte mult cu
    finanţare europeană şi acest proiect nu este singurul. Unele cu mai multă
    finanţare, altele cu mai puţină, poate chiar bazate pe voluntariat, dar toate
    cu acelaşi scop, de a mai salva nişte vieţi, de a mai vindeca nişte pacienţi.
    În acest moment pentru România infrastructura reprezintă o prioritate şi
    reprezintă unul dintre principalele motive penru care nu suntem încă mulţumiţi
    de nivelul de calitate al serviciilor din sănătate, dar şi de cantitatea
    serviciilor pe care le primim. Avem o problemă de infrastructură: ultimul
    spital public construit în România era undeva prin 1981, de atunci până acum
    s-a mai construit o singură clădire cu destinaţie medicală, la Iaşi. Toate
    celelalte spitale aparţin anilor 70 sau şi mai de de mult, unele dintre ele
    sunt chiar monumente istorice.


    Doctor Vlad Mixich, jurnalist de
    sănătate, a semnalat unul dintre paradoxurile cu care se confruntă ţara
    noastră: Una dintre cauzele mortalităţii infantile sunt malformaţiile
    congenitale cardiace, mortalitatea infantilă este genul acela de subiect care
    în România apare cel puţin o dată pe an, când apare o statistică şi mai apare
    un articol arătând ce rău stă România. Aici este însă un paradox: într-adevăr
    România este o ţară a UE unde există în continuare cea mai mare rată a
    mortalităţii infantile, dar în acelaşi timp, reducerea mortalităţii infantile
    din 1990 până astăzi este probabil – o spun datele – una dintre cele mai de
    succes acţiuni, un succes al medicinei româneşti. Pentru că rata scăderii
    mortalităţii infantile este una dintre cele mai mari din lume. A scăzut foarte
    repede, într-un timp foarte scurt. Deşi în continuare suntem în coada
    clasamentului, evoluţia este foarte bună, lucrurile se îmbunătăţesc mult mai
    repede decât în multe alte ţări care au această problemă.


    Unul dintre motivele acestei
    îmbunătăţiri este punerea în practică a proiectului 100 de inimi pentru 100 de
    copii, despre care ne-a vorbit prof. univ. dr. Grigore Tinică, manager,
    Institutul de boli cardiovasculare Prof. Dr. George I. M. Georgescu din Iaşi,
    care atunci când s-a alăturat acestui proiect european privind sănătatea şi
    care prevedea specializări în străinătate pentru personalul medical de toate
    categoriile într-un domeniu atât de sensibil cum este chirurgia cardiovasculară
    pediatrică, a condiţionat participarea sa la proiect de operarea unui număr de
    copii. Proiectul şi-a propus operarea a 100 de copii, iar cifra a fost depăşită
    până în prezent: În România se nasc între 1500 şi 2000 de
    copii cu malformaţii congenitale, vreo
    800 … 900 de copii ar trebui operaţi în primul an de viaţă sau anual, iar acum
    se operează 250 … 300 de copii. Noi avem mulţi copii rămaşi neoperaţi dinainte
    şi care ajung la vârste de 10, 11, 12, chair şi 15 ani, unii chiar adulţi cu
    malformaţii congenitale care ar trebui operaţi şi deci ar fi vorba despre 1000
    de cazuri de malformaţii congenitale de operat în România. Avem câteva centre
    care fac intervenţii chirurgicale. Este mult mai dificilă chirurgia
    cardiovasculară pediatrică decât cealaltă chirurgie, pentru că un copil mic
    este un alt univers.


    Dacă ministerul poate să facă
    politici, poate să acceseze fonduri, aşa cum şi face, poate încerca să schimbe
    mentalităţi, proiectele sunt puse în practică de cei din linia întâi: medici,
    asistenţi, fizicieni, terapeuţi, kinetoterapeuţi. Acestora li se adaugă câteodată şi
    reprezentanţi ai societăţii civile. Un astfel de exemplu o constituie Asociaţia
    Inima copiilor, care are ca scop sprijinirea copiilor cu probleme medicale, în
    special a celor cu probleme cardiace, după cum ne-a spus Alexandru Popa, preşedintele
    Asociaţiei: Am ales să susţinem cardiochirurgia pentru
    că în 2006, atunci când ne-am înfiinţat, aceasta era o foarte mare problemă,
    problema copiilor cu probleme cardiace, care la vremea respectivă erau
    principală cauză a mortalităţii infantile neaccidentale. Lucrurile s-au mai
    schimbat, dar nu complet, în continuare sunt foarte mulţi copii care mor de
    inimă, pentru că nu sunt diagnosticaţi la timp, nu se intervine la timp, pentru
    că părinţii lor nu ştiu unde să se ducă. Sperăm ca acest lucru să se schimbe.
    Noi ne-am străduit să ajutăm la dezvoltarea acestor centre şi să nu ne
    concentrăm pe ajutarea unor cazuri individuale, chiar dacă acestea ne cer
    ajutorul şi este foarte greu să le refuzăm, de multe ori. Prin asociaţia
    noastră au ajuns peste 4 milioane de euro în infrastructură, bani pe care noi
    i-am adunat din sponsorizări, din donaţii individuale şi au ajuns în sistemul
    public de sănătate. Dorim să continuăm.



    Deşi este un succes şi deşi salvează vieţi, acum fiind
    realizate operaţii şi pe copii în vârstă de doar două săptămâni, necesarul nu
    este nici pe departe satisfăcut, pentru că, după cum au admis toţi
    interlocutorii noştri, un asemenea proiect în afară de faptul că este foarte
    frumos, are şi dificultăţi.

  • Medikamentenverbrauch: Rumänen nehmen zu viel Anitbiotika ein

    Medikamentenverbrauch: Rumänen nehmen zu viel Anitbiotika ein

    Der exzessive Konsum von Antibiotika erhöht die Resistenz bestimmter Bakterien. Die Rumänen verbrauchen mehr Antibiotika und sind weniger informierter als andere Europäer. Auf die Frage, ob sie in den letzten 12 Monaten Antibiotika eingenommen haben, haben 47% der befragten Rumänen mit Ja geantwortet. Auf die gleiche Frage antworteten nur 35% der Europäer mit Ja. Wie kaufen die Rumänen Antibiotika und wer verschreibt sie, lautete eine nächste Frage. 75% der Rumänen sagten, sie hatten dafür ein Arztrezept. 5% gaben an, dass ihnen der Arzt das Medikament persönlich überreichte, und 18% haben Antibiotika einfach in der Apotheke gekauft.



    Zum Vergleich die europäischen Durchschnittswerte: 87% haben Antibiotika anhand eines Arztrezeptes gekauft, 8% direkt vom Arzt und nur 3% von der Apotheke. Vlad Mixich, Journalist, erklärt, warum es notwendig ist, vom Arzt untersucht zu werden:



    Die Rumänen zählen zu den Europäern, die Antibiotika ohne eine Verschreibung kaufen, und sind am ignorantesten, was ihr Gebrauch betrifft. Vielleicht wäre es kein gro‎ßes Problem, wenn man wüsste, wozu man sie braucht und wofür diese gut sind. Wir wissen es aber nicht und das ist ein wesentliches Problem. Heutztage ist das kein individuelles Problem mehr, sondern eines der Gemeinschaft. Eine der Prioritäten der Weltgesundheitsorganisation ist die hohe Resistenz der Bakterien gegen Antibiotika.“


    In der kalten Jahreszeit bei bedeutenden Temperaturschwankungen erkälten sich die Menschen leichter. Grippe und Schnupfen machen sich breit. 55% der Rumänen im Vergleich zu 41% der Europäer meinen, dass die Antibiotika für die Bekämpfung der Grippe und des Schnupfens effizient seien und nehmen sie oft ein, ohne vom Arzt untersucht worden zu sein. Sie wissen einfach nicht, dass Antibiotika gegen Viren nicht helfen. Antibiotika wirken nur gegen Bakterien. Deshalb ist ein Besuch beim Arzt, der die Infektionsart bestimmen muss, notwendig. Sandra Alexiu vom Verband der Hausärzte gab uns Einzelheiten:



    Jede Infektion sollte dokumentiert werden. Der Pazient sollte gut untersucht werden. Man muss die Infektionsart bestimmen. Es gibt Infektionen, die schon bei einer ersten Untersuchung behandelt werden können. In den meisten Fällen sind weitere Untersuchungen notwendig. Wenn es um eine Virusinfektion geht, braucht man keine Antibiotika.“



    Obwohl der Verkauf von Medikamenten per Gesetz streng geregelt ist, können Pazienten Antibiotika einfach aus den Apotheken kaufen, ohne ein Arztrezept zu haben. Wie das möglich ist, sagte uns Sandra Alexiu:



    Es gibt eine Liste mit verschiedenen Medikamenten, die eine bestimmte Kennzahl für die Verschreibung haben. Man sollte diese Kennzahl jeweils überprüfen. Leider ist es nicht immer so. Die Eltern zum Beispiel gehen direkt zur Apotheke, um für das kranke Kind Arzneimittel zu kaufen. Sie gehen nicht zum Arzt, weil sie zu viel warten müssen oder vielleicht weil es Wochenende ist. Der Apotheker kann im Falle einer Infektion eine bestimmte Behandlung verschreiben. Am Wochenende können sie Antibiotika für einen Tag oder zwei Tage ohne Arztrezept verkaufen.“



    Gibt es auch Fälle, in denen einige Ärzte nach der Untersuchung Antibiotika verschreiben, auch wenn es nicht notwendig wäre? Sandra Alexiu antwortet:



    Ja, manchmal verschreiben die Ärzte Antibiotika auch dann, wenn es nicht angebracht wäre. Und das ist nicht nur ein rumänisches, sondern ein weltweites Problem. Noch schlimmer ist die Selbstbehandlung. Der Arzt muss den Kranken unbedingt untersuchen. Vielleicht ist seine Behandlung nicht die beste, doch es geht um eine Verantwortung. Die Selbstbehandlung stellt ein hohes Risiko dar. Die Pazienten, die keine Medizinkenntnisse besitzen, müssen keine Antibiotika einnehmen, bis sie nicht von einem Arzt untersucht werden.“



    Vlad Mixich meint, wenn man keine klare und objektive Daten habe, könne man nicht behaupten, dass die rumänischen Ärzte zu viel Antibiotika verschreiben. Die Verantwortung ist individuell und hängt von der Erziehung, der Bildung der Person ab. Vlad Mixich dazu:



    Ich bin der Meinung, dass eine Informationskampagne notwendig ist, die vom Gesundheitsministerium unterstützt und finanziert wird. Das besagte Ministerium beschäftigt sich mit der Erziehung und der Vorbeugung. Denkbar wäre die Vorbeugung der Verbreitung von Infektionen, die resistent gegen Antibiotika sind.“



    Eine der Mikroben, die schon resistent bei klassischer Behandlung ist, ist der Tuberkulose-Bazillus. Die Weltgesundheitsorganisation hat bereits gewarnt, dass in mehreren Gegenden der Welt eine neue Form der Infektion, die mit den bisher üblichen Medikamenten nicht behandelt werden kann, Opfer macht.



    Audiobeitrag hören:



  • Wenn das Gesundheitssystem versagt: Das Zytostatika-Netzwerk

    Wenn das Gesundheitssystem versagt: Das Zytostatika-Netzwerk


    Das rumänische Gesundheitsministerium musste — nachdem es von mehreren Patienten-Verbänden darauf aufmerksam gemacht wurde — zugeben, dass es Lieferungsengpässe bei mehr als 20 Zytostatika gibt. Am meisten betroffen sind die Leukämie-Kranken und die Patienten, die an Hodgkin-Lymphom leiden. Wie kam es dazu? Das haben wir Vlad Mixich gefragt. Er ist Journalist beim Nachrichtenportal Hotnews.ro und schreibt oft über das rumänische Gesundheitswesen.


    Das rumänische Gesetz sieht die kostenlose Behandlung von Krebskranken vor und zwar ungeachtet dessen, ob sie zur Krankenkasse beitragen oder nicht. Wir befinden uns in dieser Situation, weil der rumänische Staat nicht im Stande ist, die Dienstleistungen zu finanzieren, die er anzubieten versprochen hat. Ferner ist der Staat unfähig, ein organisatorisches Problem zu verwalten. Ein Gro‎ßteil dieser Medikamente ist ziemlich kostengünstig. Die Politik des rumänischen Staates ist es, den kleinsten Preis in der EU für die eingekauften Medikamente durchzusetzten. Es ist ein den Produzenten aufgezwungener Preis. Bei diesem Mindestpreis sind die Vertriebsfirmen nicht daran interessiert, diese Zytostatika nach Rumänien zu bringen, weil sie keinen Profit machen.“


    Au‎ßer den privaten Vertriebsfirmen gibt es auch ein Staatsunternehmen, UNIFARM, das für den Einkauf und den Vertrieb von Medikamenten zuständig ist. UNIFARM ist ein unterfinanziertes Unternehmen und ist auch von der Bürokratie betroffen. Überraschenderweise hat man am Anfang des Jahres erfahren, UNIFARM einen Teil der fehlenden Zytostatika auf Lager hatte. Wieso die Medikamente den Patienten trotzdem verwehrt blieben, erklärt Vlad Mixich:


    Die bürokratische Hölle machte sich auch hier spürbar. Von UNIFARM hie‎ß es, das Unternehmen habe die Krankenhaus-Manager über die Existenz dieser Medikamente informiert. Ihrerseits erklärten die Manager, sie hätten vom Ministerium diese Zytostatika beantragt und hätten den Mangel periodisch bekannt gemacht. Sicher ist, dass die Krankenhaus-Manager die Medikamente von UNIFARM nicht kaufen konnten, weil die nationale Krankenkasse den Krankenhäusern das Geld erst nach 200 Tagen zurückerstattet. UNIFARM wollte das Geld hingegen sofort bekommen. Das ist der Grund, warum die Patienten die Medikamente nicht bekommen konnten, obwohl sie bei UNIFARM zu finden waren.“


    Während Krankenhäuser, Krankenkassen und UNIFARM sich gegenseitig die Schuld zuschoben, waren die Patienten auf sich selbst gestellt. Krebskranke haben angefangen, selbst nach Lösungen zu suchen. Eine dieser Lösungen ist das sogenannte Zytostatika-Netzwerk“. Vlad Mixich war der erste Journalist, der darüber berichtet hat:


    Das Netzwerk funktioniert sehr einfach. Es gibt eine Webseite www.medicamente-lipsa.ro (zu deutsch in etwa: mangelnde Medikamente) zu der jeder, der ein Medikament braucht, Zugang hat. Dort kann man eine periodisch aktualisierte Liste finden. Wenn das gewünschte Medikament auf der Liste erscheint, füllt man ein Formblatt aus und schickt es dem Verwalter der Webseite. Das Medikament wird dann durch das Freiwilligen-Netz beantragt, es gibt ein paar Hundert Volontäre in allen EU-Staaten. Diese suchen dann in den Apotheken der europäischen Stadt, in der sie wohnen, nach den jeweiligen Medikamenten. Wenn sie das gesuchte Medikament finden, informieren sie den Verwalter der Internetseite, der seinerseits den Patienten informiert. Wenn der Patient sein Einverständnis ausdrückt, schickt er das nötige Rezept und der Freiwillige kauft das entsprechende Medikament aus seinem eigenen Geld. Das Medikament wird dann mit dem Flugzeug, per Post oder mit dem Bus nach Rumänien geschickt. Das Medikament wird anschlie‎ßend vom Patienten bezahlt und der freiwillige Helfer bekommt sein Geld zurück.“


    Das Netzwerk hat ein paar Hundert Volontäre. Diese wohnen zum Gro‎ßteil in der EU. Das Gesetz erlaubt es, mit einem Rezept aus einem EU-Land Medikamente in einem anderen EU-Land zu kaufen.


    In der Audiodatei kommt auch ein Patient zu Wort, der gleichzeitig Mitglied des Zytostatika-Netzwerks ist.


    Audiobeitrag hören: