Tag: Volodimir Zelensky

  • Pași către extinderea UE

    Pași către extinderea UE


    Candidate din vara anului trecut, Ucraina și Republica Moldova au obținut în prima parte a lui noiembrie recomandarea din partea Comisiei Europene privind începerea negocierilor de aderare la UE. O veste primită cu bucurie de conducerile pro-occidentale din cele două țări foste sovietice, dar până la integrare mai sunt încă pași de făcut. Primul dintre aceștia este legat de decizia Consiliului European de la jumătatea acestei luni. Pentru adoptarea recomandării făcute de Comisie toate statele trebuie să fie de acord, iar unele, precum Ungaria, deja au pus sub semnul întrebării oportunitatea acestui demers. Apoi, dacă vor trece hopul din decembrie, în martie 2024 Comisia Europeană va prezenta un nou raport, în care va contabiliza avansul realizat de Ucraina și Republica Moldova către țintele pe care și le-au asumat. Acum, în cazul Ucrainei, Comisia recomandă ca negocierile să fie începute odată ce Kievul îndeplineşte condiţiile rămase privind combaterea corupţiei şi întărirea standardelor de protecţie a minorităţilor. În cazul Republicii Moldova, aceste condiţii se referă la combaterea corupţiei şi ameliorarea reglementărilor financiare.



    “Ucraina va fi în Uniunea Europeană. Şi vom obţine asta, în special, prin transformarea ţării noastre – o transformare internă care este cu siguranţă în interesul poporului nostru. Pentru Ucraina, UE înseamnă securitate economică şi stabilitate socială şi pentru UE Ucraina înseamnă o întărire a întregii comunităţi”, a apreciat de la Kiev președintele Volodimir Zelensky.



    “Decizia Comisiei Europene ne încurajează și ne responsabilizează să continuăm lucrurile începute: să facem Moldova mai puternică, un stat care asigură pacea acasă și contribuie la securitatea regională și are grijă de bunăstarea cetățenilor săi. E mult de lucru. Drumul pe care am ales să mergem este plin de provocări. Nu ne sperie munca, iar obiectivul nostru este ca Moldova să fie gata să adere la UE până în 2030”, a declarat și președinta Maia Sandu.



    Cât de fezabil este acest termen vehiculat pentru aderare, 2030? Asta depinde de fiecare țară în parte, spune profesorul universitar Adrian Cioroianu, fost ministru de externe: “Calendarul este fixat orientativ, evident că nu există o obligație din partea nimănui ca 2030 să fie punctul terminus, dar vorbim de o încurajare. Pe de altă parte, este maniera UE de a ține aproape aceste țări, de a le da un țel. Uitați-vă ce dificultăți politice reale întâmpină Republica Moldova, la fiecare sesiune de vot stăm cu emoții dat fiind peisajul politic al țării. Uitați-vă ce se întâmplă în Serbia, uitați-vă la dificultatea reglării acestui contencios și a acestei traume pe care sârbii încă o resimt în relația lor cu Kosovo, ș.a.m.d. Acestor țări trebuie să li se dea un țel. Începerea parcursului vorbește mai curând despre o intenție și despre o promisiune într-un fel reciprocă. UE recunoaște că are nevoie de aceste state, dar și aceste state trebuie să conștientizeze că se pot modela după principiile și valorile europene. Și sigur că ne dorim ca într-un final să ne asemănăm mai mult decât să ne deosebim, chiar dacă inclusiv în interiorul UE diferențele persistă, dar să sperăm că asemănările sunt mai multe decât diferențele.”



    Conformarea cu recomandările Comisiei de la Veneția se află pe lista to do a Ucrainei. Sunt hotărâte autoritățile de la Kiev să urmeze aceste recomandări? Jurnalistul Marin Gherman, director al Institutului de Studii Politice și Capital Social din Cernăuți: “Din punctul meu de vedere vor urma o serie de încercări ale Kievului în special privind recomandările referitoare la legislația în domeniul minorităților naționale de a nu le respecta. Avem și declarații la nivel înalt referitoare la aceste recomadări. De ce? Pentru că există o împotrivire a mediului parlamentar ucrainean referitoare la ideea schimbării legislației în domeniul minorităților naționale, văzută strict această problemă prin ochelari de război în Ucraina, în contextul minorității ruse. Este un subiect dureros, este războiul cu Rusia, invazia la scară largă a Rusiei și când se pune întrebarea minorităților, ucrainenii majoritatea se gândesc la ruși, la rusificare, la tot ceea ce înseamnă război. Și e foarte greu să scape elita politică ucraineană de această viziune.” Ucraina are nevoie și de o reformă a serviciilor, mai spune Marin Gherman, iar probleme sunt și la capitolul combaterii corupției.



    Pe de altă parte, ce se va întâmpla în Transnistria, unde nu există control al Chișinăului asupra acestei regiuni separatiste? Își asumă Chișinăul să implementeze un acquis comunitar pe tot teritoriul Republicii Moldova? Iulian Groza, director executiv al Institutului pentru Politici și Reforme europene de la Chișinău: “Da. Și avem un precedent – Acordul de asociere cu UE. Atunci când a fost încheiat s-a convenit că aplicarea acestui acord va fi pe întreg teritoriul țării. Partea componentă cea mai importantă din acord, care ține de comerț, a intrat în vigoare doi ani mai târziu după intrarea provizorie. Regiunea transnistreană astăzi datorită accesului la piața UE este mult mai puternic ancorată în spațiul european. Și astăzi, în contextul războiului și în contextul involuțiilor din regiune, anume acest lucru este un element important de contrabalansare a influenței Rusiei în regiunea transnistreană.”



    Pachetul de extindere 2023 prezentat de Comisia Europeană oferă o evaluare detaliată a stadiului actual şi a progreselor înregistrate nu doar de Ucraina și Republica Moldova, ci și de celelalte aspirante la aderare – Albania, Bosnia şi Herţegovina, Kosovo, Muntenegru, Macedonia de Nord, Serbia, Turcia şi Georgia – aceasta din urmă obținând, de altfel, statutul de țară candidată.





  • Cadurlu a unlui summit

    Cadurlu a unlui summit



    Zelenski şidzu dipi tru mesea di caduru cu pareia di Vilnius, neise, spun născănţă, dipu ălu diadiră di mănaru. Zelenski şidzu nanăparti, vărnu nu lu-diadi di mănadu, spun alță. Neise, preziditutulu ali Ucraină fu tamam iu lipsea s’hibă, tru kirolu a summitlui NATO di Vilnius, iu să zbură multu ti yinitorlu a lumillei, tru contextul a fuvirsearillei faptă di Rusia contra a văsiliillei a lui. Tru cadurlu di bitisită, “di familie”, preziditutulu Zelenski nu s’veadi, di itia că loa parti maş lidirlli a văsiliiloru membre ale NATO. Ucraina nu easte membră ali organizație nord-atlantică, dimi nu lipsea s’hibă tru caduru. Di idyea ispeti, niţi Suedia nu fu reprezentată tru cadurlu ufiţialu.


    Summitlu NATO di Vilnius avu pi lista a prioritățlor tamam aesti probleme, admiterea ali Suedie și ali Ucraină. Suedia faţi parte ditu ună dalgă di tindiari a NATO cari acăţa tu isapi și Finlanda. Aestă văsilie, ama, s’hărsi di procedura accelerată și la Vilnius a fu tru cadurlu a membrilor cu tuti ndrepturli. Suedia și Finlanda era tru grupul a văsiliiloru scandituave cari nu s’ayuñiusea s’adiră la NATO. Suedia avea ună politică di neutralitate, di niminteari tu polimi, kiro di dauă secole. Aestă politică feaţi ca, tru Al Doilea Război Mondial, Suedia s’nu hibă aputrusită niţi di ghirmañi, cum fu Norvegia, niţi di sovietici, cata cumu Finlanda. Di aestă ispeti, Norvegia agiumsi membră fondatoare a NATO, iara Finlanda şidzu largu di Alianță, avânda unu lungu sinuru comun și ună istorie complicată di viţinătati cu Uniunea Sovietică. Când, ama, Rusia numata acăţă tu isapi niţi ună reglementare internațională ică di bunili practiţ diplomatice și aputrusi, Ucraina, văsiliili scandituave akicăsiră că viţinătatea cu Rusia easti di mari piriclliu și lipseaşti s’caftă adirarea la organizația di auto-apărare a văsiliiloru democratice ditu Vestul Europei și Nordul Americii. Turchia, cari easte și ea membră cu vicllimi a NATO, nica di anda eara viţină cu URSS, akicăsi, ama, s’aibă profituri personale dupu căftărli a aţiloru dauă văsilii scandituave. S-ncuntră și nica u ambudyiusi aderarea a lor, ma amănatu maş ali Suediei, invocânda probleme di sinferu personal. Easte cunuscută politica ali Turchie, văsilie NATO, neise, cu aprukeari di Rusia și di belicoslu a llei lider.


    Vilnius, nu sinferurli comuni a membrilor NATO au adus Turcia la mindueri ma buni andicra di aderarea ali Suedie că problemele economiţi. Aeastia feaţiră s’caftă favoruri nu di tip NATO, că ditu arada aţiloru speţifiţi Uniunillei Europene. Di altă parte, Turchia easti văsilia cu nai ma lunga tru kiro căftari ti candidatură la aderarea la Uniunea Europeană, ama stagnarea tru aestu proţesu tut di itia ali Ankara, cari promova ună cali işiş, ţi nu tiñisea căftărli UE. Insistența ali Ucraina tra s’hibă aprukeată tru NATO easti cunuscută, idyea cum apandisea easti aţea cunuscută. Ucraina ari andrupari babageană di partea a țărilor NATO, tra s’ţănă keptu la aputrusearea criminal ali Rusie. Cadealihea că, Ucraina nu putea s’adera la NATO la aţelu ditu soni summit di la Vilnius. Easti un lucru normal, cum normal easti ca Ucraina s’caftă aesta cu insistență. Idyea normal easti ca NATO să zburască ti aderarea ali Ucraina. Contra-argumentele yin di la propaganda arusă, ateali cari invocă ună ași-dzăsă tăxeari a NATO că va s’agiungă la sinurli ali Rusiei, că di aestă itie fu atacată Ucraina. Cum u spusimu, askirladzlli NATO și aţelli ali URSS mutrea pisti linia a sinurlui comun nica ditu 1952, când agiumsiră membre ale Alianței Turcia și Gărţia, tamama tra s’hibă ţănutu sum control conflictul istoric anamisa di aesti dauă văsilii.


    Tru 2004, unăoară cu România, agiumsiră membre ale NATO și ateali trei ripubliţ baltiţi, Estonia, Letonia și Lituania, aputrusiti di URSS tru 1940, independente, diznău, ditu 1990-1991. Ase, ditu 2004, Rusia și NATO au un altu sinuru comunu, pi tută lundzimea a sinurlui a llei cu aţeali trei republici baltice. Ma multu, cama di trei meşi, aţelli 1.340 di km di sinuru comună, ditu Est, agiumsiră s’hibă sinurlu ali Rusie cu NATO. Aţea ţi putu s’evită URSS, impunânda neutralitatea ali Finlandă, aprăftăsi regimul Putin, cu afuvirsearea contra ali Ucraina, cari li aspăre văsiliili democratiţi și li adusi, di urgență, sumu umbrela NATO și tru cadurlu ufiţialu di Vilnius


    Autoru: Marius Tiţa


    Armânipsearea: Taşcu Lala







  • Fotografia unui summit

    Fotografia unui summit

    Zelenski a stat prea în centrul fotografiei de grup de la Vilnius, spun
    unii, prea i s-a dat atenție. Zelenski a stat izolat, nu l-a băgat nimeni în
    seamă, spun alții. De fapt, președintele Ucrainei a fost exact unde trebuia, în
    timpul summitului NATO de la Vilnius, unde s-a vorbit mult despre viitorul
    omenirii, în contextul agresiunii Rusiei împotriva țării sale. În fotografia
    finală, de familie, președintele Zelenski nu apare, pentru că participau doar
    liderii țărilor membre ale NATO. Ucraina nu este membră a organizației
    nord-atlantice, deci nu trebuia să fie în fotografie. Din același motiv, nici
    Suedia nu a fost reprezentată în fotografia oficială.

    Summitul NATO de la
    Vilnius a avut pe lista priorităților exact aceste probleme, admiterea Suediei
    și a Ucrainei. Suedia face parte dintr-un val de extindere a NATO care
    cuprindea și Finlanda. Această țară, însă, a beneficiat de procedura accelerată
    și la Vilnius a fost în fotografia membrilor cu drepturi depline. Suedia și
    Finlanda erau în grupul țărilor scandinave care nu se grăbeau să adere la NATO.
    Suedia avea o politică de neutralitate, de neimplicare în războaie, de fix două
    secole. Această politică a făcut ca, în Al Doilea Război Mondial, Suedia să nu
    fie ocupată nici de germani, cum a fost Norvegia, nici de sovietici, precum
    Finlanda. Din acest motiv, Norvegia a devenit membră fondatoare a NATO, iar
    Finlanda s-a ținut departe de Alianță, având o lungă frontieră comună și o
    istorie complicată de vecinătate cu Uniunea Sovietică. Când, însă, Rusia nu a
    mai ținut cont de nicio reglementare internațională sau de bunele practici
    diplomatice și a invadat, pur și simplu, Ucraina, țările scandinave au înțeles
    că vecinătatea cu Rusia este periculoasă și trebuie să ceară aderarea la
    organizația de auto-apărare a țărilor democratice din Vestul Europei și Nordul
    Americii. Turcia, care este și ea membră cu vechime a NATO, chiar de pe vremea
    când se învecina cu URSS, a înțeles, însă, să tragă profituri personale de pe
    urma demersului celor două țări scandinave. S-a opus și chiar a blocat aderarea
    lor, ulterior doar a Suediei, invocând probleme de interes personal. Este
    cunoscută politica Rusiei, țară NATO, de altfel, de apropiere de Rusia și de
    belicosul ei lider.

    La Vilnius, nu interesele comune ale membrilor NATO au adus
    Turcia la gânduri mai bune față de aderarea Suediei ci problemele economice.
    Acestea au făcut-o să ceară favoruri nu de tip NATO, ci dintre cele specifice
    Uniunii Europene. Pe de altă parte, Turcia este țara cu cea mai îndelungată
    candidatură la aderarea la Uniunea Europeană, dar stagnarea în acest proces a
    fost generată tot de Ankara, care
    promova o cale proprie, lipsită de cerințele UE. Insistența Ucrainei de a fi
    primită în NATO este cunoscută, la fel cum răspunsul este cel cunoscut. Ucraina
    primește sprijin masiv din partea țărilor NATO, pentru a face față invaziei
    criminale a Rusiei. In mod evident, Ucraina nu putea adera la NATO la recentul
    summit de la Vilnius. Este un lucru normal, cum normal este ca Ucraina să ceară
    asta cu insistență. La fel de normal este ca NATO să discute despre aderarea
    Ucrainei. Contra-argumentele vin de la propaganda rusă, cele care invocă o
    așa-zisă promisiune a NATO că va ajunge la granițele Rusiei, că din cauza asta
    a fost atacată Ucraina. Cum am arătat, soldații NATO și cei ai URSS se priveau
    peste linia frontierei comune încă din 1952, când au devenit membre ale
    Alianței Turcia și Grecia, tocmai pentru a fi ținut sub control conflictul
    istoric dintre aceste două țări.

    În 2004, odată cu România, au devenit membre
    ale NATO și cele trei republici baltice, Estonia, Letonia și Lituania, ocupate
    de URSS în 1940, independente, din nou, din 1990-1991. Astfel, din 2004, Rusia
    și NATO au o altă frontieră comună, pe toată lungimea frontierei sale cu cele
    trei republici baltice. In plus, de mai bine de trei luni, cei 1.340 de km de
    frontieră comună, din Est, au devenit frontieră a Rusiei cu NATO. Ceea ce a
    reușit să evite URSS, impunând neutralitatea Finlandei, a reușit regimul Putin,
    cu agresiunea împotriva Ucrainei, care a speriat țările democratice și le-a
    adus, de urgență, sub umbrela NATO și în fotografia oficială de la Vilnius

  • 04.04.2022 (mise à jour)

    04.04.2022 (mise à jour)

    Volodimir Zelenski – Dans un discours en
    direct, en vidéo, tenu lundi soir, devant les deux chambres réunies du
    Parlement roumain, le président ukrainien, Volodimir Zelenski a appelé la
    Roumanie à fermer ses ports aux navires russes, à suspendre la circulation des
    marchandises envers et depuis la Russie, à arrêter les importations de gaz
    russe et à frapper Moscou de nouvelles sanctions. C’est là que nous allons voir qui sortira
    victorieux, gagnera, la Liberté ou la Tiranie. Des images des victimes du
    massacre de Boutcha ont été projetée sur un grand écran et avant l’intervention
    du leader ukrainien, les parlementaires roumains ont observé un moment de
    silence à la mémoire des victimes de l’invasion russe en Ukraine. Dans son
    discours devant le parlement roumain, Zelenski a rappelé aussi la lutte du
    peuple roumain contre la dictature de Nicolae Ceausescu. A la fin, il a
    remercié la Roumanie pour le soutien accordé aux réfugiés. Le président du
    Sénat, Florin Cîtu, a précisé que la guerre déclanchée par Vladimir Poutine n’a
    aucun sens et que du coup, on a le devoir de lui mettre un terme par tous les
    moyens possibles, ce qui veut dire que la Russie devrait être isolée
    complètement du point de vue économique. Pour sa part, le chef de la Chambre
    des députés, Marcel Ciolacu, a réitéré le soutien de Bucarest à l’indépendance,
    la souveraineté et l’intégrité territoriale de l’Ukraine, entre ses frontières
    mondialement reconnues.


    Aurescu – Le ministre roumain des Affaires Etrangères, Bogdan Aurescu a déclaré lundi que
    la responsabilité « du massacre de Boutcha » incombe à la Russie,
    parce que les crimes qui s’y sont déroulés ont eu lieu sous l’occupation russe.
    Ses propos, Aurescu les a faits lors d’une conférence organisée à Bucarest par
    le Centre New Strategy, à laquelle a participé aussi la cheffe de la diplomatie
    estonienne, Eva-Maria Liimets. « On doit faire tout ce qu’on peut pour
    mettre un terme à cette guerre illégale contre l’Ukraine et pour déférer à la
    justice ceux qui se font responsable de ce massacre », a encore affirmé le
    responsable roumain. Il a également plaidé en faveur de nouvelles sanctions
    contre la Russie et pour un renforcement de la défense sur le flanc Est de
    l’Alliance. A son tour, la diplomate estonienne a plaidé pour un isolement
    politique et économique de la Russie, tout en affirmant que les négociations
    russo-ukrainiennes ne doivent pas se dérouler sous la pression militaire.
    « On ne fait plus confiance à la Russie. C’est pourquoi on doit continuer
    à consolider notre sécurité, notre posture de défense et la sécurité de nos
    pays » a conclut Eva-Maria Liimets.






    Alpinisme
    Les alpinistes roumains Horia Colibăşanu
    şi Marius Gane partiront mardi à la conquête du sommet Kangchenjunga, haut de 8
    568 m, des monts Himalaya. Ce sera la première ascension roumaine de ce sommet,
    le 3e le plus haut et le 2e le plus dangereux de la planète. C’est aussi le
    seul sommet de plus de 8000 m qui n’a jamais été conquis par un alpiniste
    roumaine. La première tentative de Horia Colibăşanu de grimper en haut de ce sommet
    date d’il y a dix ans, quand il s’est vu obligé d’abandonner l’escalade juste
    une centaine de metrès avant la fin. Horia Colibăşanu a déjà conquis 8 sommets
    de plus de 8000 m, il est le seul Roumain à être monté en haut des monts K2,
    Annapurna et Dhaulagiri, 3 des 5 sommets les plus dangereux du monde.

    Météo
    – Mardi, il fera beau et doux presque partout, en Roumanie. Les
    températures maximales iront de 9 à 19 degrés. 18 degrés mardi midi, à Bucarest.