Tag: volumul Cartea Oraselor

  • „Cartea orașelor” sau cum își văd scriitorii locurile natale

    „Cartea orașelor” sau cum își văd scriitorii locurile natale

    Cunoscută publicului larg și
    specialiștilor drept o autoare a Bucureștiului, atât prin studiile sale de
    geografie literară, cât și prin proza sa de ficțiune, Andreea Răsuceanu a
    coordonat recent volumul Cartea orașelor, astfel stimulându-i și pe alții să
    transforme locuri în personaje. Antologia a apărut, recent, la editura
    Humanitas și cuprinde textele a 16 autori contemporani. În ce scop? Ne răspunde
    Andreea Răsuceanu.

    De multă vreme mă ocup de tema asta și în
    cărțile mele de critică sau de non-ficțiune, dar și în romanele mele. Iar de
    data asta m-am gândit să pornesc invers, nu dinspre literatură spre autori, ci
    dinspre autori spre textele de ficțiune pe care le-ar putea scrie ei pornind de
    la orașele lor natale sau de la orașele de adopție sau de la orașele care
    reprezintă în general un punct de reper pe harta lor personal. Mi-am dat seama
    că e o temă bună de exploatat și o temă care pune în valoare și locurile pentru
    a arăta potențialul literar și al altor orașe în afară de București. Dar cartea
    oferă cititorului poate și un fel de panoramă a literaturii române care se
    scrie astăzi de către autori tineri și mai puțin tineri cu foarte mare
    diversitate stilistică și multe formule narative. Am avut aceste două lucruri
    în minte când m-am gândit la o antologie:
    pe de o parte să fie într-adevăr un exercițiu de geografie literară și
    pe de altă parte să arătăm publicului care este potențialul tinerilor și
    autorilor care scriu astăzi literatură română.



    Printre autorii care scriu în Cartea orașelor se
    numără Corina Sabău cu orașul Câmpulung Muscel, Adrian G.Romila cu Piatra
    Neamț, Marius Chivu cu Râmnicu-Vâlcea, Viorica Răduță cu Ploiești sau Angelo
    Mitchievici cu Constanța. Ce spune Andreea Răsuceanu despre colaborarea cu
    acești scriitori aflăm acum. Le-am cerut texte de ficțiune în care orașul
    să joace un rol important, să aibă un rol central, să fie ori un cadru ori un
    pur și simplu un décor, să fie aproape un personaj. Au avut toată libertatea să
    se raporteze la temă așa cum doresc, dar să vină cu un text de ficțiune.
    Bineînțeles că multe dintre texte au și elemente autobiografice pentru că, în
    general, e vorba de orașele natale ale autorilor, poate au și elemente de
    eseistică. Unele texte sunt un fel de descrieri narative ale orașelor, poate cu
    mai puține elemente ficționale, dar în general, trebuie să ne să ne raportăm la
    volum ca la unul de proze scurte.



    La
    rândul ei, coordonatoarea a dedicat propria ficțiune orașului său natal,
    București. Andreea Răsuceanu. E un text care are drept cadru
    Bucureștiul, important pentru mine ca loc și în proza mea, nu doar în studiile
    geo-critică pe care l-am scris până acum. E, de fapt, un fragment puțin
    adaptat, în așa fel încât să se constituie într-o proză de sine stătătoare, din
    romanul la care lucrez acum. E o dublă imagine a Bucureștiului: un București
    interbelic cu un focus acolo pe zona Dâmboviței, a Pieței Unirii și a fostului
    cartier Uranus și un București și mai vechi care cuprinde și Calea Victoriei.
    În general o zonă de referință pentru mine care apare și în primele două romane
    pe care le-am scris
    .



    În final, toate aceste texte pot constitui o altă
    modalitate de a cunoaște un oraș, dar și de a-i explora trecutul sau de a ți-l apropia
    prin intermediul artei.