Tag: Yes we care

  • Jurnal românesc – 14.10.2016

    Jurnal românesc – 14.10.2016

    Românii din Diaspora ar investi în IT, agricultură şi
    turism, conform primei ediţii a Business
    Summit – Împreună pentru România. Aceasta s-a încheiat cu succes, iar
    discuţiile antreprenorilor din Diaspora cu cei din România s-au concretizat cu
    idei de business, în sectoare precum IT, agricultură şi turism. Obiectivul
    summitului organizat de RePatriot, proiectul de repatriere prin antreprenoriat,
    a fost încurajarea reconectării românilor din Diaspora cu România, în special
    prin realizarea de investiţii în România. Au participat aproximativ 100 de
    antreprenori de succes din Diaspora şi 130 de antreprenori români, alături de
    reprezentanţi de vârf ai autorităţilor centrale române şi invitaţi de excepţie
    din ţări care deja au găsit soluţii pentru fructificarea potenţialului existent
    în România. Majoritatea participanţilor la Summit au concluzionat că România
    oferă oportunităţi atractive pe care oamenii de afaceri îşi doresc să le
    fructifice, însă există încă obstacole
    care stau în calea unui mediu de afaceri sănătos precum birocraţia excesivă,
    modalitatea de realizare şi implementare a politicilor fiscale şi lipsa
    predictibilităţii legislative. Atenţia faţă de Diaspora este acum recunoscută
    drept o prioritate naţională, de când, la începutul acestui an, preşedintele
    Klaus Iohannis şi premierul Dacian Cioloş au lansat românilor de peste hotare
    invitaţia de a-şi valorifica expertiza acumulată în străinătate pentru
    dezvoltarea României.


    Ministerul Sănătăţii lucrează la un proiect prin care
    îşi propune să oprească exodul medicilor în străinătate, dar să ducă şi la
    întoarcerea celor care pleacă. O primă întâlnire cu doctori români care
    lucrează în Marea Britanie a avut loc deja. Potrivit consilierului de stat în
    Departamentul Sănătate Publică al Administraţiei Prezidenţiale, Loreta Păun, aceştia s-au arătat interesaţi
    de modalităţile cele mai eficiente prin care pot reveni în ţară. Statisticile
    arată că pleacă, în special, medicii tineri înalt specializaţi şi România se
    confruntă cu un deficit de personal. Loreta Păun a adăugat că, deşi pregăteşte
    cei mai mulţi absolvenţi ai facultăţilor de medicină, România are cel mai mic
    număr de medici la mia de locuitori.


    Ambasadorii Slovaciei, Irlandei, Ciprului, precum şi un
    reprezentant al Ambasadei Poloniei vor efectua, sâmbătă, o vizită de
    documentare în judeţul Alba, la diverse proiecte finanţate din fonduri
    europene, în cadrul campaniei ‘Yes, we care!’ (‘Da, ne pasă!’), derulată de
    Reprezentanţa Comisiei Europene. Campania are loc pentru familiarizarea
    ambasadorilor statelor membre UE la Bucureşti cu proiectele finanţate din
    fonduri europene în România. Tema acestei vizite este ‘Transilvania, între
    tradiţie şi reînnoire!’. Prin acest eveniment, organizatorii consideră că vor
    fi reflectate implicarea şi pregătirea autorităţilor publice locale şi a
    mediului privat pentru dezvoltarea de noi investiţii şi parteneriate.


    Liderul Partidului Acţiune şi Solidaritate, Maia Sandu,
    va fi candidatul comun al dreptei pro-europene la alegerile prezidenţiale din
    Republica Moldova (ex-sovietică, majoritar românofonă). Atât Partidul
    Liberal-Democrat, cât şi fostul ONG, transformat în partid, Demnitate şi
    Adevăr, au anunţat că renunţă la propriii candidaţi şi o vor susţine pe Sandu,
    fost ministru reformator al Educaţiei. Potrivit ultimelor sondaje privind
    intenţiile de vot, atât ea, cât şi liderul DA, Andrei Năstase, beneficiau de
    procentaje cuprinse între 12 şi 15%, mult sub socialistul filorus Igor Dodon,
    cotat cu circa 30%. Primul tur de scrutin al prezidenţialelor e programat pe 30
    octombrie, iar al doilea pe 13 noiembrie. Este prima oară în ultimii 20 de ani
    când şeful statului, până acum desemnat de Parlament, va fi ales prin votul
    direct al cetăţenilor.

  • UE sprijină întreprinderile sociale din România

    UE sprijină întreprinderile sociale din România

    Întreprinderile
    sociale, segment al economiei care are în vedere, mai degrabă, întrajutorarea
    şi coagularea comunitară în jurul unei activităţi decât profitul financiar,
    sunt încurajate de mai mulţi ani în UE. Pentru a se adapta legislaţiei
    europene, dar şi pentru a răspunde unor nevoi sociale reale, întreprinderile
    sociale au început, încet-încet, să se dezvolte şi în România, mai ales că de
    la mijlocul anului trecut, există şi o Lege a Economiei Sociale. Multe dintre
    aceste proiecte sunt finanţate, la debutul lor, prin fonduri europene. Şi
    pentru că ideile lor merită să fie cât mai bine cunoscute, Reprezentanţa
    Comisiei Europene la Bucureşti le-a dedicat anul acesta campania Yes, we care
    (Da, ne pasă). Organizată de trei ani, campania din 2016 a constat într-o serie de vizite ale ambasadorilor statelor membre la
    proiecte sociale finanţate de către UE. De ce a fost aleasă această temă pentru
    campania Yes, we care din 2016, aflăm
    de la Monica Loloiu, membră a Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti: România începe să vină din urmă. Faptul că
    există o Lege a Economiei Sociale, votată recent de Parlament, este un pas
    important. Există deja organizaţii şi firme care implementează proiecte legate
    de economia socială, ceea ce înseamnă că în România, oamenii avizaţi ştiu că pot schimba lucruri
    prin proiecte. De fapt, ce înseamnă economia socială? Înseamnă că gândeşti un
    proiect pentru a rezolva inegalităţi sociale sau pentru a integra pe piaţa
    muncii oamenii defavorizaţi care astfel, au acces la locuri bune de muncă.


    Este exact ce s-a întâmplat
    graţie proiectului MamaPan, o brutărie unde pâinea este făcută după toate
    regulile tradiţionale, fără aditivi, fără conservanţi şi fără drojdie
    industrială. Întreprinderea socială, beneficiara unei finanţări europene, a
    fost deschisă, mai ales, pentru a le ajuta pe mamele singure, aflăm de la Irina
    Sorescu, managerul acestei mici afaceri: Proiectul a început în noiembrie 2014, odată cu
    finanţarea pe care am primit-o, şi ideea a apărut din interiorul fundaţiei
    Parteneriat pentru Egalitate, fundaţia care a înfiinţat brutăria MamaPan,
    această întreprindere socială, care este o asociaţie dedicată, în special,
    femeilor din grupuri vulnerabile. De-a lungul contactelor cu aceste femei,
    ne-am dat seama că cea mai mare nevoie a lor este de a avea un loc de muncă
    stabil. Dintre aceste grupuri vulnerabile, noi am considerat că într-o zonă de
    risc maxim se află mamele care-şi cresc singure copii. Pentru mai multe tipuri
    de angajatori, ele nu sunt un angajat dezirabil din motive care ţin de
    responsabilităţile lor din familie şi de faptul că nu pot fi disponibile
    oricând.


    Deşi piaţa produselor de
    panificaţie este mare, mai ales în Bucureşti, iar concurenţa, serioasă,
    întreprinderea socială MamaPan a rezistat. Clienţii au fost atraşi nu doar de
    pâinea artizanală, ci şi de ideea de a le ajuta pe cele şase mame singure
    angajate la brutărie. Prin urmare, afacerea rezistă cu brio şi acum la un an de
    la expirarea finanţării europene, pentru obţinerea căreia Centrul Parteneriat
    pentru Egalitate nu a întâmpinat probleme, ne povesteşte Irina Sorescu: Noi fiind o
    organizaţie cu destul de multă experienţă în gestionarea proiectelor cu
    finanţare europeană, nu am întâmpinat dificultăţi în a scrie proiectul, mai
    ales că aveam o idee clară. Au fost dificultăţi în derularea proiectului
    legate, în special, de întârzierea banilor şi de alte cerinţe birocratice. Dar,
    pe de altă parte, probabil că nu am fi avut şanse să începem afacerea fără
    acest ajutor de început. Mult mai dificil ne-a fost la închiderea proiectului,
    în momentul în care a trebuit să ne descurcăm ca o afacere oarecare, fără nici
    un fel de sprijin din exterior, în condiţiile în care ceea ce oferim noi
    angajatelor este mai mult decât ceea ce oferă o afacere obişnuită. E destul de
    greu să creezi o piaţă de distribuţie mai ales în Bucureşti unde în zona de panificaţie
    e destulă concurenţă. În
    general, este foarte dificil să menţii pe piaţă şi să faci sustenabilă o
    afacere socială


    Tot sustenabilă s-a dovedit şi o
    altă întreprindere socială bazată pe meşteşug şi revigorarea unor tradiţii:
    ClayPlay. În acest caz, totul a pornit de la pasiunea pentru ceramică a
    iniţiatoarei proiectului, Gabriela Hobeanu: Este un proiect finanţat din fonduri europene. Am
    primit o finanţare de 25.000 de euro care m-a ajutat foarte mult pentru
    achiziţionarea tuturor echipamentelor necesare, destul de scumpe. Pe partea de
    economie socială, de la bun început am avut doi angajaţi cu normă întreagă. Una
    dintre condiţiile proiectului a fost ca măcar minim un angajat să aibă sub 30
    de ani. În rest, colaborăm mult cu studenţi, adică persoane care nu au o
    calificare, dar sunt pricepuţi şi pasionaţi. Clay Play este o combinaţie între
    producţia de ceramică decorativă şi utilitară, organizarea de ateliere de
    modelaj în lut pentru adulţi şi copii… Am ales şi acest element pentru că
    este un meşteşug foarte frumos care se practică din ce în ce mai puţin.


    Dar, cum pofta vine mâncând, a fost suficient ca
    oamenii să afle de existenţa acestor ateliere pentru ca interesul să fie
    redeşteptat. Gabriela Hobeanu: Observ din ce în ce mai mult
    la persoanele care vin la atelier că sunt bucuroase, în primul rând, că găsesc
    în Bucureşti aşa ceva. Este ceva frumos, este relaxant, ca o terapie. Ca în
    toate industriile creative, în momentul în care faci ceva cu mâna ta e un
    sentiment extraordinar.


    În cadrul campaniei Yes, we care/Da, ne pasă,
    întreprinderile sociale româneşti au fost prezentate ambasadorilor
    statelor-membre la Bucureşti ca exemple de poveşti de succes implementate cu
    bani europeni.