Tag: Ziua Femeii

  • Pauza Mare 08.03.2024

    Pauza Mare 08.03.2024

    O ediție specială, cu “personaje” feminine, precum artistele Florentina Vinica Barbu, Vali Irina Ciobanu, Ofelia Hutul sau Rodica Tartan, dar și cu artistul fotograf Teodor Dadalau, curator al unei expoziții de grup, care va fi vernisata astăzi, 8 martie, la Sala Florin Isuf (CJCPCT Gorj) : “Pentru Dumneavoastră, Doamnă”…
    Realizatoare: Mirela Tollea

     

  • Concert de Ziua Femeii la Sala Radio

    Concert de Ziua Femeii la Sala Radio

    De Ziua Internațională a Femeii – vineri, 8 martie (de la ora 19:00), Orchestra Națională Radio vă propune la Sala Radio un eveniment dedicat prezenței feminine în muzică. Vor urca pe scenă două invitate speciale cu o carte de vizită extraordinară: dirijoarea Jessica Cottis și pianista Adela Liculescu. În plus, programul serii se va deschide cu o creație semnată de o compozitoare – Diana Rotaru, Corale și cutii muzicale. Veți mai asculta în programul serii Mozart, Concertul nr. 23 pentru pian și orchestră și Richard Strauss, suită din opera Cavalerul rozelor.

    La finalul concertului, spectatorii se vor putea reîntâlni cu solista serii în foaierul central al Sălii Radio, în cadrul unei sesiuni de autografe acordate de Adela Liculescu pe albumul Moștenitorii României Muzicale, apărut la Editura Casa Radio în colecția Radio România Muzical.

    Alături de interpretări aparținând pianiștilor Florian Mitrea și Axia Marinescu, compact-discul cuprinde înregistrări selectate din recitalul susținut de Adela Liculescu pe 17 octombrie 2018 la Sala Radio: Sonata K 141 în re minor de Domenico Scarlatti, monumentala Sonată în si minor de Liszt, Pavana din Suita nr. 2 op. 10 de Enescu și o mică piesă prezentată ca bis și compusă chiar de Adela Liculescu – Arlecchino.

    Unul dintre cei mai remarcabili dirijori britanico-australieni, Jessica Cottis este dirijor-șef și director artistic al Orchestrei Simfonice din Canberra (Australia) și colaborează constant cu orchestre de top ale lumii, precum London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Danish Radio Symphony Orchestra, Prague Radio Symphony Orchestra, Singapore Symphony, Sydney Symphony, Los Angeles Philharmonic, Houston Symphony, l’Orchestre Philharmonique de Monte Carlo etc. ș.a.

    De asemenea, revine pe scene unde a fost deja aplaudată, ca Royal Opera House – Covent Garden sau la prestigiosul festival BBC Proms. Repertoriul dirijoarei este muzica secolelor XIX-XXI.

    Jessica Cottis a crescut la ferma familiei sale din sud-estul Australiei și este interesată în special de relația dintre muzică, natură și știință. Este o adevărată promotoare a muzicii clasice. A susținut cursuri de măiestrie pentru Royal Philharmonic Society și Royal Academy of Music și a condus cursuri pentru femeile dirijor, pentru Royal Opera House. Este o colaboratoare frecventă a posturilor de radio și televiziune BBC, comentând o gamă largă de subiecte legate de artă, de la operă la arhitectură, sinestezie, mediu și acustică.

    Jessica Cottis și-a început cariera muzicală ca organistă, pianistă și trompetistă. Distinsă cu mențiunea “first class honours” (la Universitatea Națională Australiană), și-a continuat studiile la Paris, cu organista franceză Marie-Claire Alain. După ce o accidentare la încheietura mâinii i-a întrerupt cariera de interpret, ea a început studiile de dirijat orchestră la Royal Academy of Music din Londra, studiind cu Sir Colin Davis și Colin Metters. A devenit apoi dirijor asistent pentru BBC Scottish Symphony Orchestra și Sydney Symphony Orchestra, unde a lucrat îndeaproape cu mentorii Sir Donald Runnicles, Charles Dutoit și Vladimir Ashkenazy.

    Pianista Adela Liculescu, stabilită la Viena, este unul dintre cei mai activi muzicieni ai generației sale. Adela a început să studieze pianul la vârsta de patru ani. S-a perfecționat în interpretare pianistică și muzică de cameră la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena și a urmat, de asemenea, cursuri de compoziție, teorie muzicală și dirijat în cadrul aceleiași instituții. În prezent, ea urmează un doctorat la Universitatea de Muzică și Artă Interpretativă din Graz, unde studiază conceptul de virtuozitate în muzica lui Franz Liszt.

    A susținut recitaluri și concerte la Berliner Philharmonie, Philharmonie Gasteig – München, Filarmonica din Sankt Petersburg, Musikverein, Konzerthaus – Viena, Saint Martin-in-the-Fields – Londra), în București, la Ateneul Român, Sala Radio, Muzeul Național George Enescu, Palatul Prezidențial, dar și în multe alte săli de concert din Europa, Asia și America.

    Printre orchestrele cu care a colaborat se numără Orchestra Filarmonicii de Cameră din Sankt Petersburg, Orchestra de Cameră din Viena, Dogma Chamber Orchestra Deutschland, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Filarmonicii George Enescu, Alma Mahler Philharmonie Wien etc.

    Adela este foarte atrasă de muzica de cameră. Este pianistă în cvintetul de piane Philharmonic Five, alături de membri ai Filarmonicii din Viena. Cu acest ansamblu, a cântat în deschiderea Festivalului Salzburg (2021) și susține o serie de concerte la Konzerthaus Viena.

    În 2020 a primit Premiul Beethoven, acordat de Radio România Cultural. În 2016 a fost distinsă cu Premiul “Studentul român la categoria artă”, în cadrul unei ceremonii care a avut loc la Palatul Parlamentului din București. Adela a fost bursieră a Academiei de Muzică din Liechtenstein, a Fundației Thyll-Dürr din Elveția, a Fundației Tokyo și a Societății Beethoven din Viena. Adela Liculescu este “Artist Oficial” al celebrului producător austriac de piane Bösendorfer. Are un palmares impresionant de premii. Cel mai recent este premiul al II-lea la Concursul Internațional G. Enescu, București – 2021. În 2018 a câștigat premiul I la Prix du Piano – Berna (Elveția), în 2017 a fost distinsă cu premiul I și premiul publicului la cele două mari Concursuri Internaționale Brahms din Europa – la Pörtschach (Austria) și Detmold (Germania).

    Albumul Moștenitorii României Muzicale este disponibil, la preț de producător, la librăria Editurii Casa Radio sau prin comandă online pe www.edituracasaradio.ro. De asemenea, poate fi achiziţionat de la partenerii de distribuţie.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor, pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical, dar și live online pe site-urile celor două posturi de radio și prin intermediul aplicației Radio România, disponibilă pe dispozitive Android și iOS.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel. 021.314.68.00). Pentru programul casei de bilete, vă rugăm să consultați site-ul oficial www.orchestreradio.ro – secțiunea Bilete. Biletele sunt disponibile și în sistem online – pe entertix.ro și myticket.ro, dar şi în librăriile Cărtureşti.

  • Ziua Femeii la Sala Radio

    Ziua Femeii la Sala Radio

    Ziua Femeii este sărbătorită la Sala Radio printr-un concert extraordinar, al cărui punct culminant este Simfonia fantastică – una dintre cele mai cunoscute simfonii din toate timpurile, o transpunere în muzică a iubirii pasionale şi obsesive a compozitorului Hector Berlioz pentru o actriţă irlandeză.

    Programat vineri, 8 martie (ora 19:00), evenimentul extraordinar prezentat de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Nicolae Moldoveanu, are loc exact în ziua în care se împlinesc 150 de ani de la moartea lui Berlioz. În plus, concertul este conceput în onoarea Sezonului Franţa-România 2019 şi programul serii cuprinde, pe lângă capodopera lui Berlioz, încă două creaţii extraordinare legate de cultura română şi de cea franceză: Enescu – Rapsodia română nr. 1 şi Saint-Saëns – Concertul nr. 1 în la minor pentru violoncel şi orchestră, lucrare interpretată de apreciatul violoncelist Răzvan Suma.

    Concertul va fi preluat în direct în reţeaua Uniunii Europene de Radio (EBU) şi difuzat de radiodifuziunile membre ale acestui organism internaţional.

    Creată de excentricul compozitor romantic francez, Simfonia fantastică, subintitulată Episod din viaţa unui artist, este inspirată de dragostea sa pentru actriţa irlandeză Harriet Smithson care o interpreta la Paris pe Ofelia într-o producţie de Hamlet. Berlioz mărturisea despre iubirile pasionale care i-au marcat toată viaţa: Dragostea nu poate exprima ideea de muzică, dar muzica poate da o idee despre dragoste.

    Notele scrise de el pentru Simfonia fantastică dezvăluie intenţiile compozitorului: Un tânăr muzician de o sensibilitate morbidă şi o imaginaţie bogată, într-o stare de disperare provocată de dragoste şi dusă la paroxism se otrăveşte cu opium. Drogul, prea slab pentru a ucide, îl împinge într-o stare de somn adânc în care are nişte viziuni stranii. Senzaţiile, sentimentele şi amintirile sale sunt transformate în creierul său bolnav în idei şi imagini muzicale. Fiinţa sa iubită devine ea însăşi o melodie, o temă recurentă care îl bântuie continuu.

    Violonist, corepetitor, organist şi nu în ultimul de rând dirijor, Nicolae Moldoveanu este unul dintre muzicienii români care şi-a construit un vast parcurs în lumea artistică internaţională. Pregătirea muzicală şi-a făcut-o la Conservatorul din Leipzig (orgă) la cel din Zürich (arta dirijorală), apoi la Basel şi Berna şi în cele din urmă la Academia Regală de Muzică din Londra. Printre ansamblurile importante pe care le-a dirijat de-a lungul anilor se numără: Filarmonica Regală din Liverpool, Orchestra Radio din Olanda, BBC Concert, BBC Philharmonic, Orchestrele de Cameră din Stockholm şi din Scoţia, Orchestrele Simfonice din Islanda, din Birmingham şi din Praga, Orchestra Filarmonicii George Enescu, cea din Malaezia şi cea din Varşovia precum şi Melbourne Symphony. Colaborări cu totul speciale are cu English Sinfonia şi London Mozart Players.

    Solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, violoncelistul Răzvan Suma este cunoscut publicului din întreaga ţară prin numeroasele turnee pe care le-a prezentat începând din anul 2012 în seria Vă place… sau turneele grupului ArgEnTango.

    Pe lângă activitatea concertistică din România, cântă frecvent împreună cu pianistul spaniol Josu Okiñena, în săli ca Auditorio Nacional de Madrid, Teatro Colon din Buenos Aires, Centrul Cultural Belém din Lisabona, Kursall din San Sebastian sau Casa da Musica Porto. A colaborat cu nume importante ale muzicii clasice – Maxim Vengerov, Cvartetul Borromeo, Cvartetul Voces, Silvia Marcovici, Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Christian Badea sau Misha Katz. Răzvan Suma a realizat din 2006 până în prezent şase turnee în formulă de trio alături de Alexandru Tomescu, Horia Mihail, respectiv Toma Popovici. Alături de Marin Cazacu, Alexandra Guţu şi Octavian Lup, în componenţa cvartetului de violoncele Cellissimo, Răzvan Suma a fost prezent pe scene din Italia, Portugalia, Macao sau Maroc.

    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pewww.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • 8 martie cu Orchestra de Cameră Radio şi Cristian Oroşanu la Sala Radio

    8 martie cu Orchestra de Cameră Radio şi Cristian Oroşanu la Sala Radio

    Miercuri, 8 martie a.c., Orchestra de Cameră Radio şi dirijorul Cristian Oroşanu sărbătoresc eternul feminin la Sala Radio, într-un concert special dedicat Zilei Femeii. Un mix de melancolie & acorduri ritmate, programul serii va debuta cu Adagio în sol minor pentru orchestră de coarde de T. Albinoni şi va continua, în prima parte, cu Arii şi dansuri antice de O. Respighi. Serenada Italiană de H. Wolf va ţine capul de afiş al celei de a doua părţi a concertului, urmată de Variaţiuni pe o temă de Ceaikovski în mi minor, op. 35a de A. Arensky, şi se va încheia cu Şase dansuri româneşti de B. Bartók.

    Apreciat pe mai multe scene europene, la pupitrul unor orchestre prestigioase ca Orchestre de Paris, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, al orchestrelelor Tonhalle Zürich, BBC Scottish, Lamoureux, Israel Kibbutz, Orchestre National Porto, dar şi al orchestrelor filarmonice din Strasbourg şi Bruxelles, dirijorul Cristian Oroşanu este în prezent dirijor-şef permanent al Filarmonicii din Braşov şi fondator al orchestrei Kamerata Kronstadt.

    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro, în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitas, în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio. Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.

    Cristian Oroşanu


    Contrastul, lirismul, culorile şi stilurile sunt cele care animă personalitatea dirijorului şi explică de ce auditorii şi orchestrele îl iubesc pe Cristian [Oroşanu]. (Grigore Constantinescu)

    În 2005, la finala Concursului de dirijat de la Malko, competiţie la care a câştigat locul doi, Cristian Oroşanu a avut ocazia să colaboreze cu Orchestra Simfonică Radio Damenarca. Construită cu grijă şi seriozitate, reputaţia profesională a dirijorului Cristian Oroşanu a determinat prezenţa sa pe multe scene ale Europei în compania unor ansambluri celebre.

    În Japonia, are o relaţie deosebită cu Hyogo Performing Arts Center Orchestra, un ansamblu tânăr cu multe valenţe interpretative. În ultimii ani, a avut ocazia să fie asistentul dirijorilor Yutaka Sado, Mstislav Rostropovich şi Ingo Metzmacher.

    Cristian Oroşanu a dirijat cu succes aproape toate orchestrele filarmonicilor din ţară şi ansamblurile muzicale Radio România, în prezent fiind dirijor şef permanent al Filarmonicii din Braşov. Colaborarea cu Radio a început înaintea carierei de dirijor, Cristian Oroşanu fiind, timp de cinci ani, cornist în Orchestra Naţională Radio. El este absolvent a două Facultăţi ale Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti una de Interpretare şi cealaltă de Dirijat orchestră la clasa lui Cristian Brâncuşi şi perfecţionat în particular sub îndrumarea celebrului profesor Constantin Bugeanu. În cadrul Academiei internaţionale Bach de la Stuttgart a avut ocazia să lucreze cu dirijorul Helmuth Rilling.

    Fascinat de lumea operei, Cristian Oroşanu a avut colaborări deosebite cu ansamblurile Operei Naţionale Bucureşti, Operei Române Cluj-Napoca, Operei Naţionale Iaşi repertoriul său liric curpinzând peste 35 de titluri. Pentru activitatea artistică, a fost recompensat în 2005 cu premiul Criticii Muzicale din România.

    Mereu atras de latura pedagogică, Cristian Oroşanu a fost trei ani profesor de dirijat la Academia de muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca (începând din 1999), conduce o clasă de dirijat la Academia de muzică din Iaşi (din 2010) şi a girat mai multe cursuri de măiestrie (2011, 2012, 2013 şi 2014) la Filamonica Moldova din Iaşi, Opera Naţională Iaşi şi la Filrmonica din Braşov.

    Dirijorul Cristian Oroşanu, doctor în muzică, este fondatorul orchestrei de cameră Kamerata Kronstadt.