Tag: Ziua Internationala a Drepturilor Copilului

  • Priorităţile adolescenţilor din  România

    Priorităţile adolescenţilor din România

    Pe
    20 noiembrie, lumea întreaga a sărbătorit Ziua Internaţională a Drepturilor
    Copilului, care vine să reamintească tuturor că drepturile copilului
    trebuie respectate. Cu această ocazie, Autoritatea Naţională pentru Protectia
    Drepturilor Copilului, Consiliul Naţional al Elevilor şi UNICEF au organizat
    o dezbatere unde s-a discutat despre priorităţile Strategiei
    Consiliului Europei în privinţa respectării drepturilor copilului, la care
    toate statele şi-au adus contribuţia, precum şi a Strategiei României în
    această direcţie a drepturilor copilului. Strategia Consiliului Europei a
    identificat şapte domenii importante ca provocări pentru drepturile copilului:
    sărăcia, inegalitatea şi excluderea, dar şi un sistem juridic adecvat nevoilor
    copiilor, violenţa, migraţia, rasismul şi instigarea la ură.


    Cu
    ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului a fost semnată şi o
    scrisoare de parteneriat între UNICEF şi Consiliul Elevilor din România cu
    scopul de a promova şi a implica mai mulţi copii şi adolescenţi în luarea
    deciziilor care îi privesc, după cum ne spune Despina Andrei, director de
    comunicare la UNICEF România: Atât UNICEF în
    România, cât şi Consiliul Naţional al Elevilor au preocupari comune în privinta
    promovării şi respectării drepturilor copilului. Pe de altă parte, avem o
    viziune comună în sfera drepturilor copilului în sensul în care atât elevii,
    cât şi noi considerăm că fiecare copil din România are dreptul la o
    educaţie incluzivă de calitate. Acest lucru reiese dintr-un chestionar on-line
    pe care noi l-am promovat în aşa fel încât să vedem, dincolo de ceea ce
    credem noi că e important pentru copii, ce cred ei despre priorităţile din
    perioada următoare. Şi avem răspunsul de la peste 6900 de copii care au
    spus foarte clar că prioritatea numărul unu pentru ei este accesul la o
    educaţie incluzivă şi de calitate. Prioritatea numărul doi o reprezintă
    serviciile de sănătate prietenoase, precum şi o viaţă lipsită de violenţă. Cu
    alte cuvinte, avem priorităţi comune şi lucrând împreună putem să dăm dreptul
    copiilor de a-şi exprima opinia în ceea ce priveşte viitorul lor. Vrem să vedem
    dacă deciziile pe care noi le luăm, îi reprezintă. Vrem să le dăm lor
    posibilitatea să aibă un cuvânt de spus şi să vedem împreună care este cea mai
    bună strategie de a merge mai departe.


    Conform
    aceluiaşi studiu, tinerii mai consideră prioritare accesul la programe de
    voluntariat, consiliere de carieră, ucenicie şi activităţi recreative, dar şi
    protecţia împotriva discriminării. Daniela Gheorghe directorul Federaţiei
    Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copii: Am să vă spun
    ceea ce copiii cu care lucrează Federaţia au spus la ultimul raport alternativ
    cu privire la respectarea drepturilor copilului în România. Copiii au spus aşa:
    ne dorim ca drepturile copilului să nu fie doar ceva scris pe hârtie, ne dorim
    să fie ceva real. Vrem să se împlinească acest vis al copiilor ca drepturile
    lor să fie respectate. Un alt copil a spus un lucru extrem de important. A spus
    că participarea copiilor nu trebuie să fie un semnal în agenda politică şi
    publică, ci trebuie să fie o realitate. Participarea copiilor trebuie să fie în
    valorile şi în principiile fiecărei instituţii care lucrează cu şi pentru
    copii. Participarea copiilor înseamnă implicarea directă la decizii, atât în
    cadrul familiei, cât şi în cadrul instituţiilor. A da putere copiilor înseamnă
    a avea curajul şi credinţa că copiii ştiu să ia decizii atunci când este vorba
    de destinul lor, despre şcoală, despre familie. A da putere copiilor înseamnă
    a-i ajuta să devină autonomi, inclusiv copiii din sistemul de protectie. A crea
    copii autonomi şi cu putere de decizie cred că înseamnă a crea un viitor mai
    bun pentru România. Copiii care au scris raportul alternativ au spus: Scoala nu mai răspunde nevoilor
    noastre. De aceea nu suntem fericiţi în şcoală.. nu suntem fericiţi. Dacă
    copiii ne cer să-i ajutăm să fie fericiti, cred că avem această
    responsabilitate.


    In
    România peste jumătate din populaţia de copii este expusă riscului de a trăi în
    sărăcie. Accesul scăzut la servicii de sănătate, sociale şi de educaţie, la
    care se adaugă cunoştinţe limitate despre drepturi şi oportunităţi, duc la
    excluziunea socială a familiilor vulnerabile şi a copiilor acestora.Criza economică a afectat
    familiile vulnerabile prin pierderea locurilor de muncă şi prin reducerea
    veniturilor.In acest
    context, UNICEF a dezvoltat un proiect în judetul Bacău, prin care 45 de
    comunităţi beneficiază de îmbunătăţirea serviciilor de sănătate,
    educaţie şi de protecţie pentru toţi copiii. Despina Andrei: Lucrăm
    cu profesorii în aşa fel încât să-şi îmbunătăţească metodele de predate punând
    nevoile copilului pe primul plan – o educaţie centrată pe elev. Realizăm
    cursuri de educaţie parentală, facem consiliere cu părinţii şi dăm acces
    şcolilor la microgranturi în aşa fel încât să stimulăm creativitatea,
    să-i stimulăm pe tineri să scrie proiecte, să înveţe să se consulte între
    ei şi să găsească soluţii locale la probleme locale.


    Modelul
    de Pachet Minim de Servicii al UNICEF pentru comunităţile din judetul
    Bacău prevede, în acelaşi timp, o componentă puternică de prevenţie. Este
    vorba despre necesitatea de a asigura, în fiecare localitate, cel puţin un
    asistent social, un asistent medical comunitar şi un consilier şcolar, care în
    strânsă colaborare, pot stabili nevoile pe care le au copiii vulnerabili şi
    familiile lor, în funcţie de acestea urmând să fie acordate ulterior
    serviciile.


    Proiectul derulat în Bacău are un buget de 5,3 milioane de
    euro şi poate deveni un model pentru toată ţara, astfel încât toţi copiii din
    România să beneficieze de pachetul de educaţie incluzivă de calitate şi de
    pachetul minim de servicii.